REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI - sposób na udaną podróż

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI nie porywa wyglądem, ale urzeka funkcjonalnością. Co ma w sobie ten model, że mimo tylko nieznacznie modyfikowanej przez lata sylwetki nadwozia nadal cieszy się on dużym zainteresowaniem?

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI

Wakacyjny wyjazd nad morze czy podróż po kraju jest tym ciekawsza, im więcej osób bierze w niej udział. Mieszanka różnych osobowości i odmiennych charakterów zawsze niesie ze sobą smak ciekawej przygody. Dlatego im więcej podróżników, tym lepiej. Niestety w przypadku w większości samochodowych podróży liczba uczestników biorących w njch udział jest ograniczona zaledwie do pięciu osób, a o wygodzie i przyjemności w trakcie takiej jazdy trzeba często po prostu zapomnieć.Wąska tylna kanapa, opadająca nisko linia dachu i po brzegi zapakowany bagażnik, skutecznie ograniczają zarówno swobodę ruchów i jak dostęp do świeżego powietrza...

REKLAMA

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: nadwozie

Projektanci Volkswagena Multivana zapewne nieraz doświadczyli tego typu wyjazdów oraz wiążących się z nimi niedogodności. Świadczy o tym ich dzieło, które słowa funkcjonalność, przestronność i swoboda ma zapisane pomiędzy zgłoskami swej nazwy. Do bólu prosta acz potężna sylwetka Multivana, ozdobiona z przodu reflektorami z szeregiem diod LED i wzbogacona z tyłu o lekko przyciemnione tylne lampy stanowi wyzwanie dla kierującego, ale jest też gwarantem niezwykłych możliwości transportowych pojazdu.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: wnętrze

REKLAMA

Volkswagen Mutivan w wersji z przedłużonym o 40 cm rozstawem osi (do aż 3400 mm) to potężny, prawie 5,3 metrowy bus, który stanowi niezwykle połączenie wysokich walorów pojazdów użytkowych z luksusowymi rozwiązaniami zarezerwowanymi dla aut klasy średniej. Kokpit, choć wykonany w większości z przeciętnej jakości plastiku, prezentuje szereg rozwiązań przeniesionych z aut osobowych Volkswagena  - panel automatycznej klimatyzacji, system nawigacyjny (nieco przestarzały RNS 510) czy 37-centymetrowa kierownica to elementy wspólne dla takich aut jak Amarok, Golf VI czy Passat. Wrażenie z miejsca kierowcy robi ogromna swoboda ruchów, wygodne podwójne podłokietniki, ergonomicznie ukształtowany fotel pokryty skórą i alcantarą czy nisko poprowadzona linia bocznych szyb, pozwalająca ułatwić manewry na ciasnym parkingu bądź  po prostu podeprzeć swobodnie lewą rękę w czasie jazdy. Cieszy także bardzo wygodne umieszczenie sterowania bocznymi szybami i lusterkami, prawidłowe rozlokowanie uchwytów ułatwiających wsiadanie czy liczne schowki na desce rozdzielczej (szkoda tylko, że przestrzeń między przednimi fotelami nie została w ogóle zagospodarowana).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno też mieć zastrzeżenia do jakości tapicerki na boczkach drzwi i podsufitce. To co jednak najbardziej zaskakuje w nowym Multivanie z punktu widzenia kierowcy to rewelacyjna widoczność we wszystkich kierunkach. Nadwozie o prostych, regularnych kształtach, duża powierzchnia szyb i wielkie lusterka pozwalają z niezwykłą precyzją manewrować tym kolosem na parkingu. Jedyne co czasem doskwiera to ogromna, aż 13,2-metrowa, średnica zawracania.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: przestronność

To co stanowi o wyższości tego modelu nawet nad luksusowymi limuzynami znajduje się jednak tuż za plecami kierowcy. Olbrzymia przestrzeń użytkowa o kubaturze aż 5000 litrów w połączeniu z szeregiem funkcjonalnych rozwiązań po prostu zachęca do dalekich podróży. Fotele, które można przesuwać do przodu i do tyłu bądź obracać w zakresie 360°, rozkładany stolik z miejscem na napoje, przesuwana i rozkładana tylna kanapa, rolety w oknach, indywidualny nawiew  powietrza i system oświetlenia dla każdego z pięciu pasażerów w połączeniu z nieograniczoną swobodą ruchów i dużą liczbą schowków stwarzają wrażenie przebywania w pokoju hotelowym a nie osobowym busie. Jeśli dodać do tego niezłej klasy sprzęt audio i dobre wyciszenie kabiny , to nawet najdłuższa podróż nie stanowi problemu.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: zawieszenie i układ kierowniczy

Sporym atutem Multivana jest jego zawieszenie. Kierowca usadowiony wysoko nad ziemią ma co prawda wrażenie podróżowania autobusem, ale auto zachowuje się naprawdę stabilnie nawet przy bardzo wysokich autostradowych prędkościach. Choć wjazd w głębszą studzienką jest wyraźnie „akcentowany” przez dźwięk roznoszący się po przepastnej kabinie, to jednak nie jest on nieprzyjemny. To zasługa dość miękko wybierającego nierówności wielowahaczowego tylnego zawieszenia. To ostanie pozytywnie wpływa tez na zachowanie pojazdu w szybkich łukach. I choć nie jest to auto dedykowane do szybkiej jazdy po alpejskich serpentynach, to mocno obciążone ładunkiem, przyjemnie pokonuje kolejne zakręty. Pomaga mu w tym układ kierowniczy, który nie reaguje zbyt gwałtownie na ruchy kierownicą, tylko bardzo przewidywalnie i stopniowo zmienia kierunek poruszania się auta. Co więcej przy większych prędkościach spada siła jego wspomagania. Uważać trzeba tylko na boczne podmuchy wiatru w trakcie wyjeżdżania zza szpaleru drzew czy potężnej ciężarówki.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: silnik

Do tak potężnego auta niezbędny jest również mocny silnik. Z uwagi na ogromną masę własną  Multivana (2231 kg) 400 Nm momentu obrotowego jakie generuje podwójnie doładowany motor BiTDI wydaje się być sensowną wartością. W rzeczywistości 180-konne auto sprawnie rozpędza się już od ok. 1800 obr./min i nawet z kompletem 7-miu pasażerów pozwala z dość dużą łatwością wyprzedzać wolniej poruszające się po drodze pojazdy. Manewr rozpędzania psuje tylko nieco zbyt natarczywy dźwięk wkręcającego się na obroty silnika. Jeśli jednak wykorzystywać będziemy wysoki moment obrotowy dostępny przy niskich obrotach jednostki napędowej, to z odrobiną wprawy możemy wyraźnie ograniczyć przedostawanie się do kabiny nieco drażliwych odgłosów pracy silnika. Także prędkość maksymalna robi wrażenia. Na niemieckiej autostradzie nie będzie problemu z pokonaniem licznikowej bariery 200 km/h. Na mokrej nawierzchni o prawidłową trakcję dba szereg systemów bezpieczeństwa, w tym bardzo skuteczna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS. Mimo wszystko szkoda, że do tego modelu VW nie zdecydował się wprowadzić silnika 3.0 TDI stosowanego w modelach Audi. Wysoka kultura pracy, przyjemny dźwięk i małe wysilenie jednostki napędowej w połączeniu z wysoką mocą pasowałby do tego auta jak ulał.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: skrzynia biegów DSG-7

Z 2-litrowym, wysokoprężnym motorem dobrze współpracuje 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG. Choć do jej pracy trudno mieć zastrzeżenia, to jednak wariant ze świetną skrzynią manualną wydaję się być rozsądniejszym rozwiązaniem (szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG podnosi cenę auta o ponad 10 tys. zł). Ostatnie przełożenie pozwala ograniczyć zużycie paliwa w trakcie jazdy autostradą do ok. 11 l na 100 km (przy 140 km/h). W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 12-13 l/ 100 km. Płynna jazda poza miastem z prędkością do 100 km/h pozwoli ograniczyć apetyt silnika do ok. 8 l oleju napędowego na 100 km. Co rzadko się zdarza, skrzynia DSG podnosi delikatnie wyniki spalania.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: hamulce

Aby zatrzymać tak potężne auto, Volkswagen nie szczędził środków i zaadoptował układ hamulcowy podobny do tego jaki znajduje się w topowej, 265-konnej wersji sportowego Scirocco R. Przednie tarcze mają aż 340 mm średnicy, a tylne 294 mm. Wszystkie są wentylowane, a sam układ odznacza się bardzo dobra skutecznością działania. Warto jednak pamiętać, że przy w pełni załadowanym pojeździe, skuteczność układu mimo wszystko słabnie.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: cena

Plany o wakacyjnym wyjeździe Multivanem może popsuć właściwie jedna zasadnicza jego wada - gigantyczna cena zakupu. Prezentowany egzemplarz to odmiana Comfortline rozszerzona o pakiet Life, co w połączeniu z najmocniejszą wersją silnikową i automatyczną skrzynią biegów DSG oznacza cenę na poziomie dobrze wyposażonego samochodu klasy Premium - 263 790 zł. I choć kwota ta mocno zawęża grono potencjalnych nabywców tego pojazdu, to trzeba przyznać, że przypadku tego modelu klient przynajmniej widzi za co płaci. To ponad 5-metrowe auto oprócz rozbudowanego systemu aranżacji wnętrza oferuje wydajną, automatyczną, trzystrefową klimatyzację, system multimedialny z nawigacją GPS, wysokiej jakości skórzane fotele , tempomat, skrzynię biegów DSG-7, boczne drzwi przesuwne z funkcją domykania, zaawansowany system oświetlenia wnętrza czy 17-calowe, aluminiowe felgi.

Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI: opinia

Volkswagen Multivan na dystansie 1000 km udowodnił, że jest świetnym środkiem transportu dla 7 osobowej grupy. Ten naprawdę ogromny pojazd zaskakuje łatwością manewrowania, pomysłowo zaaranżowaną przestrzenią pasażerką oraz przestronnością niespotykaną nawet w prestiżowych limuzynach. Zawieszenie i układ kierowniczy  zostały zestrojone pod kątem uzyskania wysokiej wygody przy zachowaniu dobrej stabilności pojazdu. Także układ hamulcowy świetnie wywiązuje się z powierzonemu mu zadania. Gdyby poprawić tylko kulturę pracy jednostki napędowej i zastosować nieco nowocześniejszy system multimedialny, poprawiając przy okazji jakość plastików na desce rozdzielczej było by wręcz idealnie. Mimo wszystko, Multivan nadal może czuć się liderem w swojej klasie o ile tylko potencjalny klient zaakceptuje bardzo wysoką jego cenę zakupu.

Dane techniczne Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 180 KM Comfortline + Life

Samochód Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 180 KM Comfortline + Life
Rodzaj silnika wysokoprężny z dwiema turbosprężarkami
Kod silnika CFCA
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa  common rail Bosch EDC 17CP-20, ciśnienie maks. 1800 bar wtryskiwacze piezoelektryczne
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 132/180 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie 1500-2000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): b.d.
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Automatyczna DSG 7. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,3 s
Prędkość maksymalna 191 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 10,2/6,9/8,1 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: układ wielowahaczowy
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 340 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 294 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 5292/1 904/1 990 mm
Rozstaw osi 3 400 mm
Masa własna 2231 kg (minimalna)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. maksymalnie 5000 l
Ładowność 849 kg (bez kierowcy)
Liczba obrotów kierownicy b.d.
Średnica zawracania 13,2 m
Pojemność baku 80 l
Cena od 118 338 zł (standardowa wersja z silnikiem 2.0 TDI 84 KM)
Cena egzemplarza testowego 263 790 zł

Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI skrzynia biegów DSG 7
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI schowki
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI fotele stolik
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Multivan 2014 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA