Kategorie

Test Honda CR-V 1.6 Diesel 120 KM: absurdalnie ekonomiczna!

Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V jeszcze kilka lat temu należała do ścisłej czołówki pod względem sprzedaży w swoim segmencie. Konkurencja jednak nie próżnowała i dziś , aby odzyskać klientów Honda oferuje ten model z małym acz ekonomicznym silnikiem Diesla. Jakie są nasze wrażenia z jazd Hondą CR-V 1.6 i-DTEC120 KM?

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM

Jeśli rozpatrywać jakość silników jakie opracowują poszczególne koncerny na świecie, to do absolutnej czołówki należą te zaprojektowane przez Hondę. Ich legendarna wręcz trwałość, osiągi oraz wysoka ekonomia zawsze należały do najważniejszych kryteriów decydujących o wyborze auta tej marki. Przez wiele lat Honda nie miała w swojej ofercie własnego silnika wysokoprężnego, ale pod koniec 2003 roku pojawił się motor 2.2 i-CTDI 140 KM czyli pierwszy silnik Diesla japońskiego koncernu. Zachwycił on niespotykaną kulturą pracy, równomiernym rozwijaniem mocy, wysokoobrotową charakterystyką i wzorową trwałością. Moda na downsizing spowodowała jednak, że na rynku pojawiły się konkurencyjne jednostki napędowe o znacznie mniejszej pojemności skokowej. Tym razem odpowiedź Hondy na zapotrzebowanie rynku była znacznie szybsza i w 2013 roku zaprezentowano silnik 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM, który w pierwszej kolejności trafił do Hondy Civic, a dopiero potem do modelu CR-V.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: nadwozie

Honda CR-V IV-generacji to typowy przedstawiciel aut klasy SUV. Sylwetka nadwozia została podporządkowana przede wszystkim funkcjonalności kabiny, o czym mogą świadczyć dość proste jej rysy. Najlepsze recenzja zbiera jej przednia część z dynamicznie poprowadzoną linią reflektorów, ciekawie zaprojektowanym przednim zderzakiem oraz potężną atrapą chłodnicy. Patrząc na profil auta dostrzec można płynniej poprowadzoną linię bocznych szyby (zwłaszcza przy słupku C) niż u poprzednika, która optycznie obniża auto, mimo że dach biegnie zupełnie prosto. Lekko opadający tył auta jest nieco zbyt masywny, ale zapowiada ogromną przestrzeń jaka kryje się pod tylną klapą.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: wnętrze

A pojemność bagażnika jest faktycznie duża. 589 l przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy to jeden z lepszych wyników w klasie ( większy niż VW Tiguanie, Mazdzie CX-5, Toyocie Rav4 czy w Volvo XC60). Co więcej za pomocą dźwigni ulokowanych w bagażniku można błyskawicznie i bez użycia siły wygodnie powiększy kubaturę kufra aż do 1669 l. W ogóle jeśli chodzi o przestrzeń, to nowa Honda CR-V jest wyjątkowa w swojej klasie. To auto, w którym wygodnie mogą podróżować osoby o wzroście nawet 2 metrów, a tylna kanapa jest na tyle szeroka, żeby pomieścić trzy wysokie osoby przeciętnej postury. Na dodatek piąty pasażer doceni zupełnie płaską podłogę pod swoimi stopami. Świetne są także miękkie fotele pokryte przyjemnym w dotyku welurem.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: deska rozdzielcza

Z miejsca kierowcy pozytywny obraz Hondy CR-V również nie ulega pogorszeniu. Materiały są porządnej jakości i odporne na zarysowania, lewarek skrzyni biegów dostępny jest tuż pod ręką (świetny pomysł), zegary są bardzo czytelne, a obsługa podstawowych urządzeń łatwa. Także samo siedzisko fotela zapewnia dużą wygodę, a podparcie boczne jest jest wystarczające. Zastrzeżenia budzi wyświetlacza radia, który swoim wyglądem wyraźnie odstaje od rozwiązań konkurencji. Obraz jest niskiej rozdzielczości, a grafika bardzo archaiczna. Dla osób o słabszym wzroku wada ta może jednak zostać przekuta w zaletę. Sama obsługa systemu audio może z początku wydawać się kłopotliwa, ale z czasem okazuje się, że jest ona całkiem logiczna.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: silnik Diesla

Clou testu prezentowanej Hondy CR-V stanowi jednak silnik 1.6 i-DTEC. Lżejszy od swojego protoplasty (2.2 i-DTEC) o 47 kg został wyposażony w nowoczesne rozwiązania, pozwalające nawiązać mu bezpardonową walkę z konkurencją. Aby uzyskać 120 KM mocy i aż 300 Nm momentu obrotowego z tak niewielkiej pojemności skokowej, inżynierowie Hondy zdecydowali się na zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic, która potrafi wytworzyć ciśnienie 1,5 bara (dla porównania 330-konne Volvo T6 dysponuje turbosprężarką generującą 1,8 bara). Dodatkowo zastosowano elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha generujące ciśnienie 1800 barów oraz zmniejszono, aż o 40% w porównaniu do jednostki 2.2 i-DTEC, siły tarcia zachodzące pomiędzy elementami silnika.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: zużycie paliwa

Efektem tych prac jest silnik,który zachwyca wysoką kulturą pracy, bardzo równomiernym rozwijaniem mocy (aż po czerwone pole obrotomierza) i wręcz absurdalnie niskim zużyciem paliwa. Wyraźny spadek osiągów czuć dopiero po przekroczeniu 140 km/h, a dobrze zestopniowana 6-stopniowa skrzynia biegów pozwala przyspieszać nawet na najwyższym przełożeniu (warunek to osiągniecie przez silnik przynajmniej 1900-2000 obr./min). W mieście, pomimo dużej masy pojazdu (ok. 1550kg), wysokiego nadwozia (168,5 cm) i niemałej powierzchni czołowej auta, spalanie można ograniczyć do 6,0 litrów paliwa na każde 100 km. Nawet mocne wciskanie gazu nie spowoduje, że spalanie przekroczy 7,5 l na 100 km. Na trasie wyniki są jeszcze lepsze. Do prędkości ok. 100 km/h zużycie nie przekracza 4,5 l paliwa na 100 km. I to przy wyłączonym trybie ECO, który  w zasadzie tylko niepotrzebnie ogranicza potencjał silnika. Wysokie noty należą się także producentowi za bardzo dobre wyciszenie kabiny.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Hondy CR-V 1.6 i-DTEC ma wyraźnie miękkie nastawy. Przyjemnie tłumi nawet duże nierówności drogi, a w trakcie szybszej jazdy na wprost czuć delikatne uginanie się na przemian to przedniego, to tylnego zawieszenia. Mimo że w zakrętach nadwozie CR-V dość wyraźnie się przechyla, to próby przeprowadzone przez nas na zamkniętym odcinku drogi wykazały, że auto zachowuje zaskakująco wysoką stabilność, nawet przy zupełnie wyłączonym systemie stabilizacji toru jazdy. Jedynym elementem, nad którym inżynierowie powinni popracować to działanie układu kierowniczego. Pracuje on zbyt lekko, zwłaszcza przy wysokich prędkościach, a przekaz informacji pochodzących ze styku opon z nawierzchnią jest mocno zakłócony. Wydaje się, że priorytetem przy budowie przekładni kierowniczej było osiągnięcie jej wysokiej wytrzymałości o czym świadczy duże jej przełożenie (3,16), zmniejszające siły jakie działają na nią w trakcie jazdy w cięższym terenie lub po bardzo nierównej drodze.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: hamulce

Honda CR-V zaskoczyła bardzo pozytywnie wysoką skutecznością hamowania. Mimo dość nietypowej budowy układu hamulcowego - z przodu pracują mniejsze, za to wentylowane, 293-milimetrowe tarcze hamulcowe a z tyłu większe, ale lite 302 mm ich odpowiedniki - siła z jaką auto wytraca prędkość jest przekonująca. Sprawia wrażenie podróżowania autem kompaktowym, a nie ponad 1,5-tonowym SUV-em.

Zobacz też: Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI/177 KM DSG R-Line

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: właściwości terenowe

Pod względem właściwości terenowych CR-V wypada słabo. To typowe auto rodzinne o dużych możliwościach transportowych i zwiększonym prześwicie pozwalającym podjeżdżać pod wysokie krawężniki czy pokonywać leśne dukty bez obawy o uszkodzenie miski olejowej czy elementów układu wydechowego. Brak napędu 4x4 nie pozwala na jazdę nawet na kopnym śniegu.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: cena i wyposażenie

Wprowadzenie do oferty Hondy silnika Diesla o pojemności poniżej 2-litrów pozwoliło dość wyraźnie ograniczyć cenę także modelu CR-V. Prezentowana wersja Comfort kosztuje 111 400 zł czyli o 20 700 zł mniej niż odmiana 2.2 i-DTEC standardowo wyposażona w napęd 4x4. Wyposażenie prezentowanej odmiany w standardzie obejmuje 6 poduszek powietrznych, dwustrefową automatyczną klimatyzację, systemy ABS, ESP, TC, tempomat, pełną elektrykę szyb i lusterek, 4-głośnikowy system audio, fotel kierowcy z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego czy 17-calowe felgi aluminiowe. Na tle konkurencji japońska oferta wydaje się być naprawdę dobra zważywszy, że mamy do czynienia z przedstawicielem marki, od lat uznawanej za symbol niezawodności. Dobrym pomysłem byłoby uzupełnienie opcjonalnego wyposażenia o porządny system audio, który mógłby z powodzeniem wykorzystać świetne wyciszenie pojazdu.

Zobacz też: Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC – w stronę podwyższonego kombi

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: opinia

Podróżowanie SUV-em z uwagi na gabaryty i przeciętną widoczność do tyłu bywa męczące, zwłaszcza w mieście. Problemy te nie dotyczą jednak Hondy CR-V. Auto mimo potężnego nadwozia zapewnia wysoką łatwość prowadzenia. Przestronne i wygodne wnętrze pozwala traktować to auto jako prawdziwy pojazd rodzinny. Miękkie zawieszenie dba o komfort podróży, nie próbując jednocześnie robić z CR-V sportowego auta. Do charakteru Hondy pasuje także silnik 1.6 i-DTEC. Ma przyjemny dźwięk pracy, równomierny przyrost mocy i zaskakująco niskie spalanie. Na jednym zbiorniku paliwa można pokonać trasę z Warszawy do Berlina i z powrotem (1100 km). Także hamulce odznaczają się ponad przeciętną skutecznością. Gdyby tylko poprawić działanie układu kierowniczego i unowocześnić nieco interfejs systemów pokładowych to nie było by się do czego przyczepić. W ogólnej ocenie Honda CR-V zasługuje jednak na piątkę z małym minusem. To rozsądne auto z bardzo nowoczesnym silnikiem, dostępne w przyzwoitej jak na ten segment aut cenie.

Dane techniczne Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM

Samochód Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 Comfort
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką Garrett
Kod silnika N16A2
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią
Wtrysk paliwa common rail 1800 bar (elektromagnetyczne)
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1597 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 99/120 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): b.d.
Napęd  przedni
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,2 s
Prędkość maksymalna 182 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 4,8/4,3/4,5l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane / 293 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite / 302 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 570/ 1 820/ 1 685 mm
Rozstaw osi 2 630 mm
Masa własna 1541-1600 kg (minimalna)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 500-559/1669 l
Ładowność 632 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,16
Średnica zawracania 11,8 m (225 mm)
Pojemność baku 58 l
Cena egzemplarza testowego od 111 400 zł 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.