REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test pokazał dwie rzeczy. Yariss Cross jest muskularny i spory, a do tego zwinny i oszczędny. Czy ma jakieś wady?

Yaris tak. Ale Cross?

Yariss Cross – to brzmi trochę jak oksymoron. Oksymoronem jednak nie jest. Po pierwsze dlatego, że duży prześwit już dawno zawitał w segmencie B. Po drugie dlatego, że Japończycy mają potężne doświadczenie w tworzeniu terenówek. A najlepszy dowód na to daje Land Cruiser czy nieco bardziej lifestylowa RAV-ka. Jak wyszedł im ten projekt? "Oczy" Yarisa być może są nieco zdziwione. Z drugiej strony podkreślenie ich z góry listwą LED-ową dało im nieco wkurzone spojrzenie. Na ten aspekt nikt jednak z pewnością nie zwróci uwagi. Szczególnie że "terenowy" Yaris jest wyjątkowo muskularny.

REKLAMA

Toyota Yaris Cross. Trochę Yaris, a trochę crossover

Wyraźnie zaznaczone nadkola to jedno. Drugą kwestią są czarne plastiki głęboko wchodzące na panele nadwozia od dołu. Podkreślają niby-terenowy charakter. Poza tym Yaris Cross wyjątkowo wysoko stoi nad asfaltem, a do tego pioniersko w tym segmencie może zostać wyposażony w klapę bagażnika, która unosi się automatycznie na sterowanych elektrycznie siłownikach. W kabinie pasażerskiej Toyoty wyraźnie czuć klimat zwykłego Yarisa. Taka sama jest konsola, boczki drzwi, kierownica czy zegary. Identyczne są też fotele – masywne, dobrze trzymające ciało kierowcy i po prostu wygodne.

Nasz test standardowej wersji nowej Toyoty Yaris możesz znaleźć tutaj: Test: Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 KM - czy to naprawdę segment B?

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Jak wygląda wnętrze Toyoty Yaris Cross 1.5 Hybrid?

W kwestii materiałów wykończeniowych nowy Yaris Cross oferuje złoty środek. Jakość plastików być może nie powala, ale z drugiej strony jak na auto segmentu B, jest tu zaskakująco dużo miękkich wykończeń. Dodatkowo przekonuje precyzja złożenia np. konsoli. Raczej ciężko w tym aucie znaleźć trzeszczące plastiki. Testowy Yaris miał też nowy system audio z naprawdę intuicyjną obsługą oraz elektroniczne zegary. Kluczem dla Japończyków stała się prostota. A ta decyduje o przejrzystości i wysokim poziomie ergonomii. Zastrzeżenia? Szkoda że oparcia fotela nie reguluje się pokrętłem. Wtedy łatwiej dobrać idealną pozycję za kierownicą.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid: napędza go polska... hybryda!

REKLAMA

A więc może teraz parę słów o silniku Toyoty Yaris Cross 1.5 Hybrid. A więc tak właściwie układ napędowy składa się nie z jednego, a... aż trzech silników! Sercem układu jest półtoralitrowy benzyniak posiadający 3 cylindry. Wolnossący motor dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa i mocą sięgającą 92 koni mechanicznych (120 Nm). Podczas tworzenia siły napędowej trafiającej na przednie koła wspiera go 80-konny elektryk (141 Nm). Zsumowana moc? To 116 koni mechanicznych, a taka wartość przekłada się na sprint do pierwszej setki w przyzwoite, ale nie powalające 11,8 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 170 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówiąc o silniku hybrydowym zastosowanym w nowym Yarisie Cross, warto zatrzymać się na chwilę. Powód? Bo ten układ napędowy jest... polski! Benzyniak 1.5 litra jest produkowany w zakładzie Toyoty w Jelczu-Laskowicach. Przekładnia planetarna (czytaj "skrzynia" e-CVT) powstaje z kolei w Wałbrzychu.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i: elektryczny napęd AWD

No dobrze, ale do tej pory wspomniałem o dwóch silnikach. Co z trzecim? Trzeci trafia do Yarisa Crossa na zasadzie czteronapędu AWD-i. To niewielki elektryk, który został zamontowany przy tylnej osi i który poprawia właściwości trakcyjne pojazdu w czasie trudnych warunków drogowych. A lepsza trakcja to jedno. Druga informacja jest niewiele mniej dobra. Toyota Yariss Cross ma naprawdę spory prześwit. Sprawdzi się zatem nie tylko w czasie wspinaczki na wielkomiejskie krawężniki. Nie powinna mieć też problemów z wysokością nadwozia w czasie wycieczki poza utarte szlaki.

Toyota Yaris Cross: czy skrzynia e-CVT to wada?

Wady Toyoty Yaris Cross Hybrid AWD-i? Silnik ma 3 cylindry i po prostu jest... dość hałaśliwy. Dźwięk jego pracy co prawda staje się zdecydowanie przyjemniejszy po nagrzaniu. Z drugiej strony hałaśliwość powraca poza miastem. I może być też związana np. z niewystarczającym wygłuszeniem kabiny pasażerskiej. Zastrzeżenia można też mieć do pracy przekładni planetarnej działającej na zasadzie bezstopniowej skrzyni CVT. Ta jednak sprawia, że układ hybrydowy pracuje gładko i bez szarpnięć. Więc ja przekładnie odpuściłbym sobie i nie traktował jej w charakterze wady.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Ile spala Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i?

Zalety napędu Yarisa Cross Hybrid AWD-i? Samochód jest wystarczająco żwawy w mieście i w trasie. A do tego... okazuje się naprawdę oszczędny. W czasie testu komputer pokładowy pokazywał mi średnie spalanie na poziomie 5,2 litra. Takie też było po przeliczeniu zużytego paliwa. A wynik spokojnie można byłoby obniżyć. Umiejętne wykorzystanie pełnych możliwości japońskiej hybrydy głównie w mieście z pewnością sprawiłoby, że Yaris zacząłby palić nieco ponad 4 litry. A to przy obecnych cenach paliw potężna zaleta!

Jak się prowadzi Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i?

Testowa Toyota Yariss Cross AWD-i miała elektryczny czteronapęd i prześwit wynoszący 170 mm (25 mm więcej od zwykłego Yarisa). Wraz z muskularnym nadwoziem wygląda zatem mocno terenowo, a jednocześnie ma... sztywne zawieszenie. Resorowanie pewnie trzyma auto drogi i nie boi się ciaśniejszych zakrętów – trochę tak, jakby kierowca prowadził starszego typu hot-hatcha. Przyjemność z jazdy byłaby jeszcze większa, gdyby Japończycy postawili na układ kierowniczy pracujący z większym oporem.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Ile kosztuje Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i?

Na koniec ważne pytanie. Ile tak właściwie kosztuje Toyota Yariss Cross? Cennik modelu startuje od 81 900 zł. To naprawdę niezła kwota, mając na uwadze wyposażenie auta. Niestety model Adventure sparowany z układem AWD-i, matrycowymi światłami LED, systemem audio JBL, skórzaną tapicerką, head-up`em i automatycznie unoszoną klapą bagażnika zostanie wyceniony już na 140 tys. zł. Tylko że za tą sumę kierujący otrzymuje auto, które jest oszczędne, całkiem przestronne i świetnie wyposażone. To raz. Dwa konkurencja z pewnością nie byłaby dużo tańsza.

Test: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i – podsumowanie:

Po teście Toyoty Yaris Cross Hybrid jednego jestem pewien. Ten samochód z pewnością stanie się hitem. Toyociarze i nie tylko pokochają go. Idealnie wpisuje się bowiem w segment crossoverów do miasta. Czy hitem stanie się wersja testowa? AWD-i i pakiet Adventure mocno windują cenę – kierowcy zatem skupią się pewnie na wariantach bardziej budżetowych. Choć słowo budżetowy w przypadku tego auta nadal nie oznacza niczego złego. Za co ja cenię nowego Yarisa Cross? Za sztywne i pewne prowadzenie, za wygodny fotel kierowcy, za dobrą jakość spasowania i oczywiście... niskie spalanie. To dziś zaleta na wagę złota!

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA