REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi RS Q8 jest jak Bond. Będziesz wstrząśnięty, a nie zmieszany!

Audi RS Q8
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Audi RS Q8 stanowi dość nietuzinkowe połączenie elementów. Jest zdecydowanie zbyt duży, zdecydowanie za ciężki i... idealnie za mocny!

Audi RS Q8: luksusowy, ale niepozorny

Audi RS Q8 bez wątpienia prezentuje się luksusowo. Ale czy jest na wskroś sportowe? W jego przypadku sprawdza się zasada stosowana w hot-hatchach. To oznacza, że agresywny rodowód zdradzają wyłącznie szczegóły - o ile można o tym mówić w aucie wartym blisko 900 tysięcy złotych. Inżynierowie postawili na bardziej agresywny zderzak z przodu, dyfuzor i większą ilość końcówek układu wydechowego z tyłu oraz całkowity braku chromowań. Wersja testowa została obrana z jeszcze jednego dodatku. W miejscu standardowych, czarnych obręczy 23-calowych, pojawiły się srebrne o wielkości 22-cali. Powód? Auto miało założone opony zimowe.

REKLAMA

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Wnętrze? Audi RS Q8 jest przede wszystkim olbrzymie i… wysokie. Podczas zajmowania miejsca w kabinie kierowca musi dość mocno zadrzeć nogę. Gdy jednak już wdrapie się na swój fotel, poczuje jak siedzisko ciasno zaciska się na jego ciele. Poza tym szeroka regulacja fotela daje możliwość znalezienie idealnej pozycji za kierownicą. Czy kabina jest przestronna? Bez wątpienia tak. Na tylnej kanapie jest więcej niż wystarczająca ilość miejsca, a bagażnik ma 605 litrów.

Zobacz również: Światła w samochodzie: jak się zmieniały?

Nadwozie Audi RS Q8 jest muskularne, a wnętrze przytulne i mocno zaawansowane. Prawdziwa magia zaczyna się jednak w momencie, w którym kierowca naciśnie srebrny przycisk z czerwoną obwódką. To wtedy pojawi się głośne warknięcie silnika, które zwiastuje tylko i wyłącznie… osiągi!

Audi RS Q8: osiągi... oszałamiają!

O technologii napędowej Audi RS Q8 można opowiadać godzinami. Pod długą i w miarę prostą maską SUV-a coupe spoczywa bowiem silnik V8. Tak, 8-cylindrowy benzyniak to wymierający gatunek na rynku. Czemu zatem Niemcy upierają się przy nim? Powodów jest kilka. Po pierwsze chodzi o układ mild-hybrid, pozwalający nieco ułaskawić normy emisji spalin. Po drugie wyjątkowy bulgot w czasie pracy i przyspieszania. Po trzecie kluczem do sukcesu są dwie turbosprężarki. A po czwarte nie bez znaczenia jest fakt, że napędzaniem 2,4-tonowe potwora zajmuje się 600 koni mechanicznych i 800 Nm momentu obrotowego. Siła trafia na asfalt za pośrednictwem napędu quattro i 8-biegowej skrzyni tiptronic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

REKLAMA

Maksymalna moc jest dostępna dość wysoko - przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ujawnia się jednak już przy 2250 obr./min. Skutek? Gdy kierowca wciska pedał gazu do oporu, przez ułamek sekundy dzieje się niewiele. Później dochodzi jednak do eksplozji - zupełnie jakby samochód najechał na minę. Sprint do pierwszej setki trwa zaledwie 3,8 sekundy. A przypominam, że mówimy o 2,4-tonowym SUV-ie! Reakcję samochodu na wciśnięcie gazu można dodatkowo przyspieszyć. Wystarczy w tym celu nacisnąć jeden z najważniejszych przycisków na kierownicy - z napisem RS Mode.

Audi RS Q8 zawsze ma właściwy zapas mocy - bez względu na fakt czy jedziesz 30, 120 czy 180 km/h. Do tego porusza serce kierowcy za sprawą jeszcze jednej rzeczy. Za każdym razem gdy zostawia się je na parkingu, wyraźnie słychać pracujący wentylator i stukający wydech. W ten sposób potwór chłodzi się - drobiazg, a może cieszyć! Czy Audi RS Q8 zawsze jest dzikim zabijaką? No właśnie nie. Wybór ustawienia automatycznego lub komfortowego sprawia, że SUV nadal jest szybki, ale w dużo bardziej łagodny i relaksujący sposób. W tym trybie wyraźnie tonuje też apetyt na paliwo np. w trasie.

Silnik 4.0 V8 Audi przy spokojnej jeździe wyłącza połowę cylindrów - tak żeby oszczędzić paliwo. Poza tym korzysta z technologii mild-hybrid i posiada 48-voltowy silnik elektryczny wspomagający pracę silnika spalinowego.

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Audi RS Q8: spalanie. Tylko czy ma jakieś znaczenie?

SUV o masie prawie 2,4 tony, 600 koni mechanicznych i doładowana V-ósemka. To nie brzmi oszczędnie! Tylko czy Audi rzeczywiście jest paliwowym potworem? Może takie być, ale nie musi. Jazda zero-jedynkowa sprawi, że spalanie RS Q8 będzie oscylować w mieście w granicy 20 litrów - i to pomimo zastosowania lekkiej hybrydy. Z drugiej strony w trasie spokojnie można zejść do wyniku na poziomie 12 - 13 litrów. Czy to dużo? Tak, bez wątpienia sporo. Jednak na tle samochodów popularnych. W segmencie aut sportowych wyniki nie wydają się przesadzone. Poza tym po usłyszeniu warkotu V-ósemki, normy (w tym emisji spalin) przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Liczy się droga i ogromna moc RS Q8.

Audi RS Q8: potężny, mocny i... pneumatyczny!

Audi RS Q8 posiada zawieszenie pneumatyczne. Jego zalety? Regulowane amortyzatory dobrze radzą sobie z tłumieniem nierówności w przeszło 2-tonowym potworze, a do tego przygotowały dla kierowcy serię opcji. W trybie off-road (tak, kto by z niego korzystał w RS-ie!) prześwit można podnieść o 50 mm, podczas gdy w trybie RS ten obniża się o 40 mm. Poza tym resorowanie aktywnie stabilizuje przechyły nadwozia, przez co auto pewnie wchodzi w zakręt, a opcji dostępne są ceramiczne hamulce, które zatrzymują kolosa dosłownie w miejscu. Układ kierowniczy? Jest precyzyjny i responsywny. RS nie lubi niestety jednego - kolein. Zachowuje się w nich dość nerwowo.

Zobacz również: Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Ile kosztuje Audi RS Q8?

REKLAMA

Audi RS Q8 bez wątpienia jest jednym z tych aut, które każdy z chęcią postawi w garażu marzeń. I słowo marzeń pojawia się tu nie bez przyczyny. SUV w wariancie RS nie jest modelem dla każdego. Szczególnie że wersja testowa została wyceniona na - uwaga! - ponad 870 tysięcy złotych. Skąd taka cena? Za Audi RS Q8 trzeba zapłacić dokładnie 625 tysięcy złotych. A choć kwota już jest astronomiczna, do niej doliczonych zostało kilka opcji o tzw. charakterze niezbędnym.

Przykład? Pakiet Dynamic RS Plus (przesunięcie blokady prędkości, aktywna stabilizacja przechyłu i centralny mechanizm różnicowy) wraz z tarczami ceramicznymi i 23-calowymi felgami aluminiowymi kosztuje… przeszło 105 tysięcy złotych. Za LED-owe Matrixy trzeba dopłacić prawie 10 tysięcy złotych, 11 tysięcy kosztuje alkantara na kierownicy, head-up i skórzane wykończenia na konsoli, podczas gdy nagłośnienie Bang & Olufsen w wersji zaawansowanej zostało wycenione na 31 tysięcy złotych.

Zobacz również: Jak rozszyfrować nowe oznaczenia silników w modelach Audi?

Audi RS Q8 - podsumowanie testu:

Niemcy dokonali niemożliwego. O ile zwykłe Q8 jest czymś na kształt podwyższonej A-ósemki w wersji coupe, o tyle RS Q8 to ciężkie i wielkie, ale mimo wszystko wyjątkowe auto sportowe. Świetnie się prowadzi, jeszcze lepiej przyspiesza i łamie prawa fizyki. A do tego jest potworem, którego dość łatwo obłaskawić. Ustawienie comfort sprawia, że choć nadal warczy V-ósemką, staje się relaksujące i przyjemne w prowadzeniu. To raz. A dwa fajnie, że w dobie szału na punkcie emisji spalin, na rynku nadal jest miejsce na model, który choć jest lekką hybrydą, ma w głębokim poszanowaniu niskie zapotrzebowanie na paliwo.

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Smutna konkluzja? Najsmutniejsza w Audi RS Q8 jest niestety… cena. Bo żeby móc posiąść absurdalną moc płynącą z serca ukrytego w 2,4-tonowym ciele, trzeba wydać prawdziwą fortunę. Fortunę, której nie zagwarantuje mi nawet fakt posiadania dwóch zdrowych nerek. Przez to RS Q8 jest elitarne. Zbyt elitarne na moją kieszeń.

Audi RS Q8 - dane techniczne:

  • Silnik: V8, podwójnie doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 3996 cm3
  • Maksymalna moc: 600 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm (przy 2250 - 4500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 305 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 3,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna tiptronic, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 85 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 16,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 14,0 litra
  • Długość: 5012 mm
  • Szerokość: 1998 mm
  • Wysokość: 1694 mm
  • Rozstaw osi: 2998 mm
  • Pojemność bagażnika: 605/1755 litrów
  • Cena: od 625 000 zł

Audi RS Q8 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 873 470 zł
  • 23-calowe felgi aluminiowe,
  • reflektory LED HD Matrix,
  • pakiet optyczny czerń,
  • szyby boczne dźwiękoszczelne,
  • obręcz kierownicy obszyta alkantarą,
  • system nagłośnienia Bang & Olufsen,
  • asystent skrzyżowań,
  • asystent zmiany pasa ruchu,
  • limiter prędkości,
  • tarcze ceramiczne RS,
  • sportowy układ wydechowy,
  • pakiet Air Quality,
  • kluczyk komfortowy,
  • elektryczne wspomaganie domykania drzwi,
  • elektryczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika.

Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA