REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeń to jego drugie imię. A jakie ma wady Volvo XC90 B5? Test rodzinnego SUV-a z dieslem typu mild hybrid opowie o naszych wrażeniach.

Zawsze wiedziałem, że Volvo XC90 jest autem dużym. Przy pierwszym kontakcie z modelem testowym uświadomiłem sobie jednak, że ten nie jest duży, a... wręcz monstrualnie wielki. Przesiadłem się do Volvo z Renault Captura. Wrażenie zrobiły na mnie zatem nie tylko wymiary nadwozia, ale i przestrzeń pojawiająca się w kabinie pasażerskiej. Zalety? Podoba mi się stylistyka Volvo. Jest nowoczesna, nieco zimna i mimo upływu lat nadal świeża. Słowem kluczem jest też minimalizm kształtów uzupełniony chromowanym grillem, 21-calowymi felgami aluminiowymi oraz efektownymi końcówkami wydechu.

REKLAMA

Zobacz również: Volvo XC90 nagrodzone za design wnętrza

Volvo XC90 B5: luksus bez… „złotych klamek”

O ile nadwozie jest stylistycznie minimalistyczne, o tyle tego samego nie da się powiedzieć o kabinie pasażerskiej. Tak, przycisków jest tu tyle, co na lekarstwo. Mimo wszystko wielość linii i przecinających się kształtów to trend dominujący. Czy to źle? Oczywiście że nie. Dobre wrażenie robi tabletowaty ekran na konsoli, który w dolnej części jest otoczony drewnianą listwą, a w górnej "skórzanym" wykończeniem konsoli. Świetnie wygląda też kryształowa gałka zmiany biegów Orreforsa czy szlifowany przycisk rozruchowy - a właściwie rozruchowa dźwignia, którą trzeba przekręcić w prawą stronę, aby silnik ożył.

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

REKLAMA

Volvo XC90 jest bardzo dalekie od poczucia przepychu. Nie brakuje tu luksusowych elementów czy wysokiej jakości materiałów wykończeniowych. Żaden z tych akcentów nie jest jednak ostentacyjny. Szwedzi mieli bowiem inny zamysł. Chcieli żeby XC90-tka była prawdziwym autem… rodzinnym. I takim właśnie jest. Przestrzeni w pierwszym, i drugim rzędzie foteli jest więcej niż pod dostatkiem. W konfiguracji 5-osobowej bagażnik ma 680 litrów pojemności! I tak, gdy rozłoży się dwa dodatkowe siedziska, pojemność kufra maleje do nieco ponad 300 litrów. W zamian w kabinie wygodnie zasiądą dodatkowi pasażerowie.

Jeżeli o pasażerach już mowa, to Volvo ma jeszcze jednego asa w rękawie. I ten dotyczy bezpieczeństwa. XC90 ujrzało światło dzienne w roku 2014. Rok później pojawiło się w instytucie Euro NCAP. Ten dość szybko uznał, że to… najbezpieczniejszy samochód jaki do tej pory pojawił się w ich testach! Szwedzi zastosowali w SUV-ie tyle nowoczesnych systemów, że inżynierom badającym auto zabrakło skali oceny - musiałby uzyskać notę wyższą niż 100 proc. Co warto dodać, ochrona pasażerów została np. oceniona na 97 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test: Volvo XC60 R-Design B5 Mild Hybrid AWD - to chyba nie SUV…

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Zalety Volvo XC90 Inscription, czyli dach, fotel i audio!

REKLAMA

Podczas testu wrażenie zrobiły na mnie jeszcze trzy rzeczy. Po pierwsze ogromny dach panoramiczny. Doświetla kabinę nawet w czasie pochmurnych dni i… nie trzeszczy podczas jazdy po nierównościach. A druga z cech wcale nie jest taka oczywista na rynku. Po drugie idealny jest fotel kierowcy. Prowadzący może dobrać pozycję tak idealnie, że poczuje się jakby założył nieco przyciasne ubrania. Po trzecie podczas jazdy cieszyć się można z dźwięków generowanych przez system audio Bowers & Wilkins. Tak, wymaga on dopłaty blisko 15 tysięcy złotych. Oferuje jednak wyjątkową jakość, a przez to jest warty każdego grosza z tej kwoty.

Volvo XC90 to - powtórzę to po raz drugi - dosłownie olbrzymie auto. I mocno czuć to w czasie jazdy. Dotyczy to nie tylko manewrów na ciasnym parkingu, ale też miejsc postojowych. Szwedzki SUV wypełnia je dość szczelnie. Prowadzenie? Układ kierowniczy pracuje bez większego oporu. A jednym z lepszych dodatków jest opcjonalna pneumatyka. Za jej sprawą resorowanie pracuje płynnie i zachowuje stały prześwit - a nie było to łatwe do osiągnięcia, bo auto waży przeszło 2 tony. Pneumatyka pozwala też na regulację wysokości - w trybie off-road SUV zawiśnie absurdalnie wysoko nad asfaltem!

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Volvo XC90 B5: osiągi na miarę krążownika!

Testowe Volvo XC90 zdecydowanie nie jest typem sportowca. Nie lubi „ciasnego” pokonywania zakrętów i dynamicznych zrywów. Z drugiej strony świetnie nadaje się do komfortowego dryfowania w trasie - i chyba takie właśnie jest przeznaczenie tego auta. Silnik? Jednostka zamontowana pod maską dobrze pasuje do tego wizerunku. Bo 249 koni może robić wrażenie, ale w lekkim coupe. W SUV-ie o solidnej masie i wyposażonym w skrzynię automatyczną oznacza wyłącznie dość dobre osiągi. Sprint do pierwszej setki? 7,6 sekundy. Prędkość maksymalna? Szwedzi ograniczyli ją do 180 km/h.

Zobacz również: Co to jest samochód hybrydowy? Czyli jak działa eko-napęd przyjazdy kierowcom.

Mówiąc konkretniej, Volvo XC90 było napędzane 2-litrowym dieslem o mocy 235 koni mechanicznych. Jednostka spalinowa jest wspierana przez agregat o mocy 14 koni. Hybryda? Raczej mikro-hybryda. Bo tak naprawdę najbardziej hybrydowe zachowanie Volvo polega na odzyskiwaniu energii hamowania oraz dłuższej dezaktywacji diesla na postoju. Wady układu? W trasie podczas wyprzedzania silnik potrzebuje chwili na zebranie mocy - to pewnie kwestia zastosowania 4, a nie 6 cylindrów. Poza tym diesel nie jest przesadnie oszczędny. W cyklu miejskim spala około 9 litrów oleju napędowego. Przy spokojnej jeździe poza miastem wynik można ograniczyć do nieco poniżej 7 litrów.

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Ile kosztuje Volvo XC90? Cena dobra, ale to nie znaczy że niska

Na koniec pozostała sprawa chyba najmniej przyjemna. A więc ile kosztuje Volvo XC90? Cennik szwedzkiego SUV-a startuje od kwoty 283 700 złotych. A to tak naprawdę dopiero początek. Bo już sam wybór wersji Inscription i diesla B5 powoduje, że wartość auta rośnie do 319 300 złotych. Dodatki? Testowy egzemplarz posiadał perforowaną tapicerkę wykonaną ze skóry Nappa za ponad 11 tysięcy złotych, kosztujący ponad 40 tysięcy złotych pakiet Lounge (z oknem dachowym, 4-strefową klimą i systemem audio Bowers & Wilkins), wycenione na 11 tysięcy złotych zawieszenie pneumatyczne oraz wart przeszło 5 tysięcy złotych półautomatyczny hak.

Suma? Tak skonfigurowane Volvo XC90 będzie kosztować w polskim salonie 418 680 złotych. Kwota wydaje się spora, ale… No właśnie głównie dla mnie, czyli osoby celującej raczej w niezwykle popularny segment C. A ten punkt widzenia jest mało miarodajny w tym przypadku. Bo jeżeli zaczniemy patrzeć na wartość tego auta z punktu widzenia nabywcy luksusowego SUV-a z dobrym wyposażeniem, kwota straci na znaczeniu i stanie się raczej atrakcyjna.

Zobacz również: Test: Volvo XC40 T4 FWD Inscription - dobrze się w nim poczujesz. Po prostu!

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Volvo XC90 B5: test wypadł dobrze? Podsumowanie:

Testowe Volvo XC90 to odpowiednik bogacza, który jednak nie ma potrzeby chwalenia się swoim statusem. Być może nosi najlepsze ubrania, ale na plecach nie musi mieć wielkiego logo Armaniego. Dzięki temu nienagannie skrojone nadwozie, dobre materiały wykończeniowe i komfort, nie są w żaden sposób ostentacyjne. A dodatkowo w kabinie XC90 wygoda podróżowania staje się czymś oczywistym i niewymuszonym. O dodatkowej wartości szwedzkiego SUV-a świadczy fakt, że zalety na polu dyskretnego luksusu, łączy się z rodzinnymi możliwościami, dopracowaną praktycznością i charakterystycznym dla Volvo bezpieczeństwem. A w tej perspektywie sprzedażowy sukces szwedzkiego SUV-a nie może dziwić.

Test: Volvo XC90 B5 Mild Hybrid AWD - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel + silnik elektryczny
  • Pojemność silnika: 1969 cm3
  • Maksymalna moc: 235 KM (przy 4250 obr./min.) + 14 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm (przy 1750 - 2250 obr./min.) + 40 Nm
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,6 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna Geartronic, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 71 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,6 litra
  • Długość: 4953 mm
  • Szerokość: 2008 mm
  • Wysokość: 1776 mm
  • Rozstaw osi: 2984 mm
  • Pojemność bagażnika: 314/680/1868 litrów
  • Cena: od 283 700 złotych

Test: Volvo XC90 Inscription B5 Mild Hybrid AWD - cena i wyposażenie:

  • Cena: 418 680 zł
  • Reflektory skrętne Full LED z technologią Active High Beam II
  • Podgrzewana kierownica
  • Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej
  • Podgrzewane siedzenia przednie
  • Panoramiczne okno dachowe
  • 4-strefowa klimatyzacja Electronic Climate Control
  • System poprawy jakości powietrza z jonizacją
  • Kamera parkowania 360 stopni
  • Asystent parkowania równoległego i prostopadłego wraz z tylnymi i przednimi czujnikami parkowania
  • Wyświetlacz przezierny Head-Up Display
  • System audio Bowers & Wilkins
  • Przyciemniane szyby tylne
  • Klimatyzacja dla 3-go rzędu foteli
  • Zawieszenie pneumatyczne i układ Four-C
  • System Bezpieczeństwa Intellisafe Surround
  • Półautomatycznie składany hak holowniczy

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    REKLAMA

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA