Kategorie

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Ma malowanie inspirowane umaszczeniem borsuka, patrzy się na innych użytkowników dróg groźnym spojrzeniem, a do tego… okazuje się wyjątkowo szybki. Czy tak właśnie powinien wyglądać opis hybrydy plug-in? Zdaniem Opla tak.

Sylwetka Opla Grandlanda X przypomina swoim kształtem… granat. A to wbrew pozorom dobra informacja dla potencjalnych nabywców. W końcu w ten sposób jest okrągła, ale zwarta. Przyjemna dla oka, ale i trochę zadziorna. Co z malowaniem? Początkowo dwukolorowy lakier nie przypadł mi do gustu - czarną maskę uznałem za grubą przesadę. Z czasem zestawienie kolorystyczne zaczęło mi się podobać i to z dwóch powodów. Po pierwsze czarna pokrywa silnika nadaje Grandlandowi groźnego spojrzenia! Po drugie w ten sposób hybrydowy SUV wygląda trochę jak motoryzacyjny… borsuk.

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Opel Grandland X - ani mały, ani duży. Rodzinnie w sam raz!

Co jeszcze mi się podobało w Oplu? Wzór obręczy aluminiowych przypominał łopatki w turbinie silnika samolotowego. Masywny plastik umieszczony w dolnej części drzwi optycznie podwyższa nadwozie, podczas gdy srebrne wstawki w tylnym zderzaku robią całkiem sportowe wrażenie. Grandland X świetnie wygląda na parkingu przed blokiem, a to nie koniec informacji. Bo dość dobrze wypada także kabina pasażerska. Ta jest na początek przestronna - 4-osobowa rodzina bez większych trudności będzie w stanie wygodnie podróżować tym autem. Pod warunkiem jednak że nie musi zabrać np. dwóch wózków - bo bagażnik ma 390 litrów (ani mało, ani przesadnie dużo!).

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Inżynierowie planując wnętrze pomyśleli o schowkach. Te pojawiają się w tunelu centralnym oraz boczkach drzwi. Kieszenie niestety nie są zbyt głębokie. A to sprawia, że nie da się do nich wstawić np. butelki z napojem. Na tym drobne błędy popełnione przez twórców z Russelsheim nie kończą się. W podłokietniku pojawia się schowek wyposażony w ładowarkę indukcyjną - ma nawet gumkę trzymającą telefon na miejscu! Z drugiej strony gdy kierowca przesunie podłokietnik bliżej siebie, nie da się go otworzyć. Przed otwarciem klapy trzeba powrócić go do ustawienia bazowego. Mało zrozumiałe czemu…

Zobacz również: Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e: elektryczna ofensywa PSA

Opel Grandland X: fotel AGR to must have

W Oplu Grandlandzie X na szczęście nie brakowało też akcentów, które kasują drobne niedociągnięcia. Niemcy użyli miękkich materiałów wykończeniowych zarówno podczas obijania konsoli centralnej, jak i boczków drzwi. Pozycja za kierownicą na fotelu AGR jest więcej niż idealna. Po ustawieniu siedziska kierowca ma wrażenie, że fotel staje się czymś na kształt dobrze dobranego ubrania. A do tego… nie męczy pleców w czasie jazdy. Świetnym drobiazgiem jest też analogowa wskazówka pokazująca naładowanie akumulatora - pojawia się zaraz obok wskaźnika poziomu paliwa.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Układ napędowy Opla Grandlanda X Hybrid4 jest dość skomplikowany. Podstawę dla niego tworzy 200-konny silnik benzynowy 1.6 Turbo. Jego potencjał został uzupełniony przez inżynierów za pomocą dwóch jednostek elektrycznych - o mocy 110 i 113 koni mechanicznych. Ważny udział w sterowaniu 300-konnym układem (moment obrotowy to aż 520 Nm!) ma 8-biegowa skrzynia automatyczna. Wrażenia? Po pierwszym wciśnięciu pedału gazu może być tylko jedno - ten dosłownie po sekundzie staje się wściekle szybki! Pierwsze 60 - 80 km/h pojawia się dosłownie w okamgnieniu. To nie powinno jednak dziwić - szczególnie że sprint do 100 km/h trwa według oficjalnej specyfikacji tylko 6,1 sekundy.

Zobacz również: Top: Tani jak... elektryk. Co to może oznaczać?

Grandland X Hybrid4: dwa elektryki to 223 KM i 486 Nm!

Z czego wynika tak wielka zrywność? Nie ma żadnych wątpliwości, że decyduje o nich głównie zestaw przeszło 200-konnych elektryków. To one posiadają potężny moment obrotowy (blisko 490 Nm) dostępny już przy starcie. Motor benzynowy w czasie eksploatacji miejskiej jest delegowany przede wszystkim do roli generatora. Opel Grandland X ma też inne zalety - hybryda pracuje bardzo kulturalnie, zmiany przełożeń i jednostek napędowych odbywają się bez szarpnięć, a pracę napędu można obserwować za pomocą szalejącej wskazówki - identycznie jak w przypadku wskaźnika naładowania też analogowej!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Spalanie? To można podzielić na dwa bloki. Po pierwsze spalanie… prądu. Opel Grandland X Hybrid4 został wyposażony w baterię o pojemności 38,6 Ah. A ta powinna wystarczyć na pokonanie prawie 60 kilometrów. W codziennej, miejskiej eksploatacji tak ukształtowany zasięg raczej będzie akuratny. Nawet w dużym mieście kierowcy na ogół nie pokonują większej odległości w czasie doby. Co z jego ładowaniem? Po powrocie do domu wystarczy wpiąć auto do standardowego gniazdka - pełne uzupełnianie zapasów prądu potrwa 8 godzin. Jeżeli kierowca wykorzysta do tego celu stację ładowania na mieście - czas skróci się do 1 godziny i 45 minut.

Zobacz również: Opel 1.4 Turbo LPG. Czy to dobre połączenie?

Test: Opel Grandland X: 300 koni mocy i… niskie spalanie!

Drugi blok dotyczący spalania odnosi się do zapotrzebowania na benzynę. W czasie dalszego wyjazdu apetyt hybrydy w pierwszych stu kilometrach rzeczywiście wynosi nieco poniżej 2 litrów. Później - czyli po wyczerpaniu zapasów prądu - zaczyna już jednak rosnąć. W teście spalanie w cyklu mieszanym w trybie hybrydowym wyniosło 7 litrów. Patrząc na gabaryty Opla to zdecydowanie wartość optymalna. Szczególnie że podobną ilością benzyny zadowala się np. dwuipółkrotnie słabszy motor 1.0 TSI montowany w Skodzie Scali.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Opel Grandland X bez wątpienia okazuje się mocno dynamiczny. W czasie jazdy czuć jednak też, że jest wyjątkowo ciężki! Wagę SUV-a szczególnie mocno unaocznia przejazd przez próg spowalniający - nadwozie mocno opada w dół w czasie zjeżdżania z przeszkody. W tym samym czasie nastawy resorowania są raczej sztywne. Czy to dobrze? W zasadniczy sposób nie cierpi na tym komfort podróżowania. A jakość prowadzenia 300-konnej hybrydy jest zdecydowanie wyższa. I w zasadzie do resorowania Opla ciężko byłoby się przyczepić, gdyby nie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - podsumowanie:

Opel Grandland X Hybrid4 jest piekielnie szybki, dobrze trzyma się drogi, ma niesamowicie wygodny fotel i w zasadzie pełne wyposażenie. Wady? W aucie jest kilka niedociągnięć. Tylko co właściwie z tego, że pod światłem słonecznym ekran systemu multimedialnego staje się mało czytelny, a schowek trzeba przesunąć, aby go otworzyć, skoro tą hybrydę naprawdę… da się lubić! Da się ją lubić na tyle, że jeżeli potrzebowałbym podobnego auta, poważnie rozważyłbym kandydaturę najmocniejszego, ładowanego z gniazdka Grandlanda. Cena? Model testowy kosztuje 215 tysięcy złotych, przy czym w chwili obecnej Niemcy oferują rabat wynoszący 15 tysięcy złotych. Jak na SUV-a to dużo. Jak na hybrydę plug-in już nie.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 A8 300 KM - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna + 2 silniki elektryczne (110 + 113 KM)
  • Pojemność silnika: 1598 cm3
  • Maksymalna moc: 200 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 235 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 43 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7 litrów
  • Długość: 4477 mm
  • Szerokość: 1906 mm
  • Wysokość: 1609 mm
  • Rozstaw osi: 2675 mm
  • Pojemność bagażnika: 390 litrów
  • Cena: od 105 500 złotych

Test: Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate - cena i wyposażenie:

  • Cena: 215 550 zł
  • czujnik deszczu,
  • automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia,
  • światła tylne w technologii LED,
  • kamera cofania,
  • układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu,
  • podgrzewana sektorowo szyba przednia,
  • podgrzewane przednie fotele,
  • system automatycznego sterowania zamkami drzwi i zapłonem Open&Start,
  • układ wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • układ utrzymania na pasie ruchu,
  • układ automatycznego hamowania awaryjnego,
  • zaawansowany system wspomagania parkowania,
  • adaptacyjne reflektory AFL w technologii LED,
  • elektrycznie sterowane drzwi bagażnika.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.