REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Choć Czesi funkcjonowali w segmencie C, nie mieli w ofercie klasycznego hatchbacka. To zmieniło się teraz, a wszystko za sprawą Skody Scali. Jak model sprawdza się w topowej wersji Style napędzanej 115-konnym silnikiem 1.0 TSI DSG?

Karoseria Skody Scali prezentuje się dość efektownie. Nie do końca przypadł mi do gustu przód auta - moim zdaniem zbyt mocno schodzi się ku dołowi. Z drugiej strony świetnie prezentuje się powiększona szyba w tylnej klapie - to opcja! Niewiele da się zarzucić również mocno wyakcentowanej linii bocznej oraz dość agresywnym światłom zastosowanym w tylnej części. Poza tym kompaktowa Czeszka robi świetne wrażenie wieczorem. To wtedy auto odpala LED-owe lampy z przodu i z tyłu oraz w świetle odbłysków z efektownego, niebieskiego lakieru ma najmocniej podkreśloną dynamikę i charakter linii nadwozia.

REKLAMA

Skoda Scala Style - kabina w stylu minimum!

Podczas zajmowania miejsca w kabinie pasażerskiej Skody Scali Style 1.0 TSI DSG można odnieść wrażenie, że projektantom tej przestrzeni przyświecała idea przede wszystkim ascetycznego stylu. Oczywiście są tu dwa kolorowe ekrany - w tym jeden zamiast zegarów, ale z drugiej strony ilość przycisków i pokręteł została ograniczona do minimum. Minimalistyczna jest też forma stylistyczna - a przecież testowałem topową wersję. Skoda dość szybko jednak nadrabia braki chociażby ergonomią czy intuicyjną obsługą. A to jeszcze nie koniec, bo warto wspomnieć o wysokiej jakości materiałów. Plastiki są w większości miękkie, a tapicerka foteli miła w dotyku.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Siedziska są wyłożone dobrym materiałem, ale też choć twarde, nie męczą pleców podczas jazdy. Dodatkowo Skoda Scala jest naprawdę przestronna. Tylna kanapa jest miejscem, w którym spokojnie zmieszczą się nawet wysocy pasażerowie. A do tego do dyspozycji podróżujących nadal pozostaje bagażnik o podstawowej pojemności sięgającej 467 litrów - a to chyba jeden z rekordów w segmencie C! Świetnym dodatkiem jest też dach panoramiczny. Doświetla wnętrze i potęguje poczucie przestronności. Z drugiej strony ma na tyle dobry filtr, że z zewnątrz wygląda jak zwykły dach… pomalowany na czarno.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Skoda Scala - niektóre rozwiązania są dość dziwne

REKLAMA

Co z wadami wnętrza Skody Scali Style 1.0 TSI? Znalazłem kilka. Po pierwsze ekran multimedialny, w którym ukryta została większość opcji auta działa dość powolnie zaraz po rozruchu. To nowy system w czeskich autach - być może wymaga jeszcze nieco dopracowania. Po drugie choć klimatyzacja ma swój panel - z przyciskami i pokrętłami, tryb dualny trzeba uruchamiać już za pomocą dotykowego wyświetlacza. To rozwiązanie dość specyficzne. Po trzecie w aucie testowym coś potrzaskiwało na konsoli po stronie pasażera w okolicy szyby. Dźwięki może nie były denerwujące, ale warte odnotowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską testowej Scali pracuje świetnie znany z gamy Grupy Volkswagena silnik 1.0 TSI. Ma litr pojemności, 3 cylindry i aż 115 koni mechanicznych mocy. Co więcej, w tym modelu został połączony z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG. Tak skonfigurowany układ napędowy ma co najmniej kilka asów w rękawie. A pierwszym jest… spalanie. Podczas testu średnie zapotrzebowanie na paliwo nie przekroczyło 6,5 litra. A to oznacza, że w trasie przy spokojnej jeździe można zejść w okolice 5 litrów. Skutek? W połączeniu z 50-litrowym zbiornikiem kierowca ma do dyspozycji dobry zasięg - w teście sięgnął blisko 800 kilometrów!

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Skoda Scala 1.0 TSI - bardzo kulturalnie pracujące 3 cylindry

Druga z zalet układu napędowego dotyczy komfortu - choć tu należy się drobna gwiazdka. 3 cylindry w jeździe miejskiej są utrzymywane przez skrzynię DSG na naprawdę niskich obrotach. A w takich warunkach silnik pracuje gładko, a do tego praktycznie nie wibruje podczas postojów na światłach. Gdzie ukrywa się gwiazdka? Ta zaczyna obowiązywać poza miastem - gdy rośnie obciążenie silnika. Rozdrażniony benzyniak z niemieckiej stajni zaczyna powarkiwać - może nie w sposób mocno denerwujący, ale bardzo charakterystyczny dla 3 cylindrów. Ten gang nie ma w sobie nic z gładkości znanej dla pracy motorów posiadających o jeden cylinder więcej.

Zobacz również: Nowa Skoda Octavia - Czesi pokazali przyszły hit sprzedaży!

Skoda Scala 1.0 TSI DSG to zdecydowanie propozycja dla tych, którzy poruszają się przede wszystkim w mieście. I nie chodzi wyłącznie o dźwięki pracy benzyniaka. Argumentem za są też możliwości układu napędowego. Auto przyspiesza bardzo chętnie, jednak głównie do prędkości 50 - 60 km/h. Później - gdy wycisza się maksymalny moment obrotowy - przyrost prędkości staje się mniej drastyczny. Uwagę kierowcy z pewnością zwróci jeszcze jedna rzecz - tym razem dotycząca skrzyni. Podczas toczenia się na parkingu DSG najpierw zapina dwójkę, a później na siłę wbija jedynkę. Przez to pojawia się delikatne szarpnięcie.

Skoda Scala - pewne prowadzenie to potężny plus!

Mocną stroną testowej Skody Scali było prowadzenie. Kompakt z całą pewnością nie jest przesadnie sztywny - dość sprężyście pokonuje nierówności. Z drugiej strony świetnie trzyma się drogi. Lubi szybko pokonywane zakręty, a w czasie jazdy w łuku nadwozie nie przechyla się zbyt mocno na boki. Podwozie Skody Scali ma jeszcze jedną zaletę. A tą jest precyzyjny układ kierowniczy. Tak, być może brakuje mu nieco bezpośredniości i jest nieco za mocno wspomagany. Mimo wszystko kierowca może bez większych korekt podążać zamierzonym torem, a samochód szybko reaguje nawet na delikatniejsze muśnięcie koła kierownicy.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Skoda Scala w testowej wersji Style skonfigurowana z silnikiem 1.0 TSI i skrzynią DSG zostanie wyceniona w salonie na ponad 114 tysięcy złotych. A to… spora ilość gotówki. Tak, część opcji ma rozsądnie brzmiące ceny. Przykład? Za 18-calowe felgi trzeba dopłacić tylko 1500 złotych, a system nagłośnienia składający się z 9 głośników, subwoofera i wzmacniacza kosztuje 1900 złotych. Mimo wszystko ja radzę, żeby konfigurować Scalę z dużo większą dozą rozsądku. Wtedy cenę auta uda się utrzymać bardziej w okolicy 80 - 90 tysięcy złotych i wtedy też będzie ona mocno konkurencyjna na rynku.

Zobacz również: Test: Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI 115 KM - prosty, ale bardzo funkcjonalny!

Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - podsumowanie:

Jak posumować test Skody Scali? Początkowo odnosiłem mocne wrażenie, że to nic innego jak czeski Golf. W rzeczywistości jednak Scala Golfem nie jest. Brakuje jej trochę np. na polu jakości wykończenia wnętrza. Co ciekawe, to jednak nic nie ujmuje z jej charakteru. Kompakt z Mlada Boleslav nadal jest samochodem interesującym, którym warto zainteresować się w sytuacji, w której kierowca poszukuje hatchbacka segmentu C. A to prowadzi tylko do jednego wniosku. Czesi już dziś i w przedbiegach mogą świętować kolejny sprzedażowy sukces.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 6400 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000 - 3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 201 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, dwusprzęgłowa o 7 biegach
  • Zbiornik paliwa: 40 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0
  • Długość: 4362 mm
  • Szerokość: 1793 mm
  • Wysokość: 1499 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 467/1410 litrów
  • Cena: od 65 000 złotych

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 114 150 złotych
  • System dostępu i uruchamiania bezkluczykowego
  • Dach panoramiczny
  • Obręcze kół ze stopów lekkich SIRIUS 7J x 18"
  • Dekor Beżowy Brushed z chromowaną listwą ozdobną
  • DRIVE MODE SELECT - wybór profilu jazdy
  • SIDE ASSIST - funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach z REAR TRAFFIC ALERT
  • Nawigacja AMUNDSEN (ekran 9,2", dwa gniazda USB-C) z VIRTUAL COCKPIT
  • Tapicerka częściowo skórzana (fotele podgrzewane z przodu, fotele przednie z manualną regulacją wysokości, podłokietnik z tyłu, podgrzewane dysze spryskiwaczy)
  • Poduszka chroniąca kolana kierowcy
  • Alarm z funkcją monitorowania wnętrza oraz czujnikiem przechyłu
  • Oświetlenie Ambiente - białe
  • Sound system Škoda - zestaw 9 głośników, subwoofer, wzmacniacz
  • Elektrycznie ogrzewana przednia szyba
  • CLIMATRONIC - dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z przyciemnianym lusterkiem wstecznym
  • Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
  • Czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
  • Reflektory przednie FULL LED
  • Pakiet Image - przedłużona szyba pokrywy bagażnika
  • Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL – aktywny tempomat do 210 km/h

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    REKLAMA

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA