REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Choć Czesi funkcjonowali w segmencie C, nie mieli w ofercie klasycznego hatchbacka. To zmieniło się teraz, a wszystko za sprawą Skody Scali. Jak model sprawdza się w topowej wersji Style napędzanej 115-konnym silnikiem 1.0 TSI DSG?

Karoseria Skody Scali prezentuje się dość efektownie. Nie do końca przypadł mi do gustu przód auta - moim zdaniem zbyt mocno schodzi się ku dołowi. Z drugiej strony świetnie prezentuje się powiększona szyba w tylnej klapie - to opcja! Niewiele da się zarzucić również mocno wyakcentowanej linii bocznej oraz dość agresywnym światłom zastosowanym w tylnej części. Poza tym kompaktowa Czeszka robi świetne wrażenie wieczorem. To wtedy auto odpala LED-owe lampy z przodu i z tyłu oraz w świetle odbłysków z efektownego, niebieskiego lakieru ma najmocniej podkreśloną dynamikę i charakter linii nadwozia.

REKLAMA

Skoda Scala Style - kabina w stylu minimum!

Podczas zajmowania miejsca w kabinie pasażerskiej Skody Scali Style 1.0 TSI DSG można odnieść wrażenie, że projektantom tej przestrzeni przyświecała idea przede wszystkim ascetycznego stylu. Oczywiście są tu dwa kolorowe ekrany - w tym jeden zamiast zegarów, ale z drugiej strony ilość przycisków i pokręteł została ograniczona do minimum. Minimalistyczna jest też forma stylistyczna - a przecież testowałem topową wersję. Skoda dość szybko jednak nadrabia braki chociażby ergonomią czy intuicyjną obsługą. A to jeszcze nie koniec, bo warto wspomnieć o wysokiej jakości materiałów. Plastiki są w większości miękkie, a tapicerka foteli miła w dotyku.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Siedziska są wyłożone dobrym materiałem, ale też choć twarde, nie męczą pleców podczas jazdy. Dodatkowo Skoda Scala jest naprawdę przestronna. Tylna kanapa jest miejscem, w którym spokojnie zmieszczą się nawet wysocy pasażerowie. A do tego do dyspozycji podróżujących nadal pozostaje bagażnik o podstawowej pojemności sięgającej 467 litrów - a to chyba jeden z rekordów w segmencie C! Świetnym dodatkiem jest też dach panoramiczny. Doświetla wnętrze i potęguje poczucie przestronności. Z drugiej strony ma na tyle dobry filtr, że z zewnątrz wygląda jak zwykły dach… pomalowany na czarno.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Skoda Scala - niektóre rozwiązania są dość dziwne

REKLAMA

Co z wadami wnętrza Skody Scali Style 1.0 TSI? Znalazłem kilka. Po pierwsze ekran multimedialny, w którym ukryta została większość opcji auta działa dość powolnie zaraz po rozruchu. To nowy system w czeskich autach - być może wymaga jeszcze nieco dopracowania. Po drugie choć klimatyzacja ma swój panel - z przyciskami i pokrętłami, tryb dualny trzeba uruchamiać już za pomocą dotykowego wyświetlacza. To rozwiązanie dość specyficzne. Po trzecie w aucie testowym coś potrzaskiwało na konsoli po stronie pasażera w okolicy szyby. Dźwięki może nie były denerwujące, ale warte odnotowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską testowej Scali pracuje świetnie znany z gamy Grupy Volkswagena silnik 1.0 TSI. Ma litr pojemności, 3 cylindry i aż 115 koni mechanicznych mocy. Co więcej, w tym modelu został połączony z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG. Tak skonfigurowany układ napędowy ma co najmniej kilka asów w rękawie. A pierwszym jest… spalanie. Podczas testu średnie zapotrzebowanie na paliwo nie przekroczyło 6,5 litra. A to oznacza, że w trasie przy spokojnej jeździe można zejść w okolice 5 litrów. Skutek? W połączeniu z 50-litrowym zbiornikiem kierowca ma do dyspozycji dobry zasięg - w teście sięgnął blisko 800 kilometrów!

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Skoda Scala 1.0 TSI - bardzo kulturalnie pracujące 3 cylindry

Druga z zalet układu napędowego dotyczy komfortu - choć tu należy się drobna gwiazdka. 3 cylindry w jeździe miejskiej są utrzymywane przez skrzynię DSG na naprawdę niskich obrotach. A w takich warunkach silnik pracuje gładko, a do tego praktycznie nie wibruje podczas postojów na światłach. Gdzie ukrywa się gwiazdka? Ta zaczyna obowiązywać poza miastem - gdy rośnie obciążenie silnika. Rozdrażniony benzyniak z niemieckiej stajni zaczyna powarkiwać - może nie w sposób mocno denerwujący, ale bardzo charakterystyczny dla 3 cylindrów. Ten gang nie ma w sobie nic z gładkości znanej dla pracy motorów posiadających o jeden cylinder więcej.

Zobacz również: Nowa Skoda Octavia - Czesi pokazali przyszły hit sprzedaży!

Skoda Scala 1.0 TSI DSG to zdecydowanie propozycja dla tych, którzy poruszają się przede wszystkim w mieście. I nie chodzi wyłącznie o dźwięki pracy benzyniaka. Argumentem za są też możliwości układu napędowego. Auto przyspiesza bardzo chętnie, jednak głównie do prędkości 50 - 60 km/h. Później - gdy wycisza się maksymalny moment obrotowy - przyrost prędkości staje się mniej drastyczny. Uwagę kierowcy z pewnością zwróci jeszcze jedna rzecz - tym razem dotycząca skrzyni. Podczas toczenia się na parkingu DSG najpierw zapina dwójkę, a później na siłę wbija jedynkę. Przez to pojawia się delikatne szarpnięcie.

Skoda Scala - pewne prowadzenie to potężny plus!

Mocną stroną testowej Skody Scali było prowadzenie. Kompakt z całą pewnością nie jest przesadnie sztywny - dość sprężyście pokonuje nierówności. Z drugiej strony świetnie trzyma się drogi. Lubi szybko pokonywane zakręty, a w czasie jazdy w łuku nadwozie nie przechyla się zbyt mocno na boki. Podwozie Skody Scali ma jeszcze jedną zaletę. A tą jest precyzyjny układ kierowniczy. Tak, być może brakuje mu nieco bezpośredniości i jest nieco za mocno wspomagany. Mimo wszystko kierowca może bez większych korekt podążać zamierzonym torem, a samochód szybko reaguje nawet na delikatniejsze muśnięcie koła kierownicy.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Skoda Scala w testowej wersji Style skonfigurowana z silnikiem 1.0 TSI i skrzynią DSG zostanie wyceniona w salonie na ponad 114 tysięcy złotych. A to… spora ilość gotówki. Tak, część opcji ma rozsądnie brzmiące ceny. Przykład? Za 18-calowe felgi trzeba dopłacić tylko 1500 złotych, a system nagłośnienia składający się z 9 głośników, subwoofera i wzmacniacza kosztuje 1900 złotych. Mimo wszystko ja radzę, żeby konfigurować Scalę z dużo większą dozą rozsądku. Wtedy cenę auta uda się utrzymać bardziej w okolicy 80 - 90 tysięcy złotych i wtedy też będzie ona mocno konkurencyjna na rynku.

Zobacz również: Test: Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI 115 KM - prosty, ale bardzo funkcjonalny!

Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - podsumowanie:

Jak posumować test Skody Scali? Początkowo odnosiłem mocne wrażenie, że to nic innego jak czeski Golf. W rzeczywistości jednak Scala Golfem nie jest. Brakuje jej trochę np. na polu jakości wykończenia wnętrza. Co ciekawe, to jednak nic nie ujmuje z jej charakteru. Kompakt z Mlada Boleslav nadal jest samochodem interesującym, którym warto zainteresować się w sytuacji, w której kierowca poszukuje hatchbacka segmentu C. A to prowadzi tylko do jednego wniosku. Czesi już dziś i w przedbiegach mogą świętować kolejny sprzedażowy sukces.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 6400 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000 - 3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 201 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, dwusprzęgłowa o 7 biegach
  • Zbiornik paliwa: 40 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0
  • Długość: 4362 mm
  • Szerokość: 1793 mm
  • Wysokość: 1499 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 467/1410 litrów
  • Cena: od 65 000 złotych

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 114 150 złotych
  • System dostępu i uruchamiania bezkluczykowego
  • Dach panoramiczny
  • Obręcze kół ze stopów lekkich SIRIUS 7J x 18"
  • Dekor Beżowy Brushed z chromowaną listwą ozdobną
  • DRIVE MODE SELECT - wybór profilu jazdy
  • SIDE ASSIST - funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach z REAR TRAFFIC ALERT
  • Nawigacja AMUNDSEN (ekran 9,2", dwa gniazda USB-C) z VIRTUAL COCKPIT
  • Tapicerka częściowo skórzana (fotele podgrzewane z przodu, fotele przednie z manualną regulacją wysokości, podłokietnik z tyłu, podgrzewane dysze spryskiwaczy)
  • Poduszka chroniąca kolana kierowcy
  • Alarm z funkcją monitorowania wnętrza oraz czujnikiem przechyłu
  • Oświetlenie Ambiente - białe
  • Sound system Škoda - zestaw 9 głośników, subwoofer, wzmacniacz
  • Elektrycznie ogrzewana przednia szyba
  • CLIMATRONIC - dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z przyciemnianym lusterkiem wstecznym
  • Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
  • Czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
  • Reflektory przednie FULL LED
  • Pakiet Image - przedłużona szyba pokrywy bagażnika
  • Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL – aktywny tempomat do 210 km/h

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA