REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Oto łabędzi śpiew bardzo udanego modelu obecnego na rynku od 1998 roku (przynajmniej w USA, gdzie wariant active stanowi jedyny dostępny model Focusa). Czy nowy Focus żegna się z klasą, a wersja active warta jest waszej uwagi?

Model - czyli na ile aktywny jest active?

Active podobnie jak ST czy RS jest jednym z wariantów focusa, a nie tylko wersją wyposażenia czy pakietem stylizacyjnym (choć do tego ostatniego mu najbliżej). Od bazowego Focusa (wariant active dostępny jest zarówno jako hatchback i combi) różni się głównie elementami zewnętrznymi. Mamy więc kilka doklejonych, plastikowych osłonek m.in. na nadkolach czy progach, wzmocnioną ochronę przedniego zderzaka. Jeżeli chodzi o zmiany mechaniczne, podniesiono zawieszenie o 30 mm.

REKLAMA

Wariant w żadnej kombinacji silnik/skrzynia biegów nie posiada napędu na 4 koła, co daje mu dość zasadniczą wadę w stosunku do konkurencji (patrz choćby Skoda Octavia Combi. Zwłaszcza jeśli pozycjonowany jest jako samochód, który ma zapewnić dostęp do różnych atrakcji znajdujących się poza głównymi drogami (biorąc pod uwagę choćby same foldery reklamowe z zadowolonym, brodatym panem na kempingu w środku lasu).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Dodatkowo, „terenowy” charakter został połączony z kilkoma innymi nietuzinkowymi elementami. Dla przykładu auto ma duże felgi i bardzo twarde zawieszenie.

Jak wspomniałem we wstępie, w Stanach Zjednoczonych, toczonych jak reszta świata gorączką crossoverów i SUVów, Focus obecnej V generacji nie występuje w innym wariancie. A to nie koniec ciekawostek. Bo model na potrzeby USA powstaje w... Chinach. A to pozwala podejrzewać, że kolejnej generacji tego kompaktu albo się nie doczekamy, albo każe na siebie czekać dość długo (prędzej pojawi się pewnie elektryczny ekwiwalent, pozycjonowany obok Tesli 3).

Jak się jeździ aktywnie?

Na szczęście Active nadal jest Focusem i mimo podniesionego zawieszenia jego prowadzeniu niewiele można zarzucić. Wprowadzenie systemów asystujących kierowcę (m.in. kontroli pasa ruchu) pozbawiło samochód pewnej bezpośredniości układu kierowniczego znanego z wcześniejszych modeli. Do tego, co warte jest zaznaczenia, tylne zawieszenie pierwszy raz w historii modelu (dotyczy to też bazowego Focusa) nie jest oparte o system wielowahaczowy, tylko powrócono do klasycznej belki skrętnej. Czy jest to zauważalne w trakcie jazdy ? O ile nie doprowadzacie auta do granic jego przyczepności - raczej nie, na pewno poprawia to ustawność bagażnika w wariancie hatchback.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

REKLAMA

Auto dobrze trzyma się drogi, układ kierowniczy przy wyższych prędkościach staje się ostry i precyzyjny. Zawieszenie i opony zdecydowanie bardziej pasują do szybkiej jazdy po dobrych drogach, niż jakiejkolwiek wizji jazdy po drogach nieutwardzanych - możemy oczywiście wjechać w teren, ale nie lepiej niż w zwykłym aucie.

Należy pamiętać, że jest to jednak Focus - z dość mocno “zarysowanym podbródkiem”. Przed linią kół znajduje się bardzo duży zwis. A to oznacza, że wjeżdżając na teren z dużymi nierównościami, można urwać zderzak lub porządnie przytrzeć jedną z osłon.

REKLAMA

Testowany model napędzany był 2-litrowym dieslem o mocy 150 koni mechanicznych, sparowanym z ośmiobiegowym automatem. Ten ostatni mimo że nie tak dopieszczony jak rozwiązania konkurencji z Niemiec (niedościgłe w tym segmencie DSG), został bardzo dobrze dobrany do silnika. Przekładnia trzyma jednostkę w ryzach, a tym samym w optymalnym zakresie obrotów - raczej nie pozwala na przekroczenie limitu 3.000 obr./min. Duża liczba przełożeń i szybkie działanie skrzyni, powodują że mamy do czynienia z bardzo liniowym przyspieszeniem, które pozwala na rozpędzenie auta w dość rozsądnym czasie do prędkości autostradowych i powyżej. A trzeba pamiętać, że mimo image leśnego rozrabiaki, jest to jednak pożeracz autostrad.

Auto jest bardzo dobrze wyciszone, silnik jest prawie niesłyszalny. O prędkości świadczy co najwyżej szum powietrza owiewającego karoserię. A tego już niestety jest dość dużo - być może przez zaburzenia wynikające z podniesionego zawieszenia?

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Focusa wyposażono w kilka trybów jazdy. Ustawienia zmieniają sposób pracy skrzyni biegów i czułość pedału gazu. Co ciekawe, mamy do dyspozycji manetki manualnej zmiany biegów - opcja ta jest jednak dość ograniczona oprogramowaniem skrzyni biegów. Pozwala na ruch na 2 przełożenia w każdą stronę przy zadanej prędkości.

Spalanie nowoczesnego diesla Forda jest przeciętne - trzymając się w granicach 5,5 -6 litrów w trasie, nie przekraczając 8 w mieście. Jak na silnik diesla - trochę za dużo. Należy jednak brać poprawkę na niskie temperatury w czasie testu i fakt parkowania pod chmurką. Powodowało to, że silnik rozgrzewał się do optymalnej temperatury po nawet 20 kilometrach w cyklu mieszanym. Innymi słowy - jeśli planujecie głównie jeździć po mieście (do pracy/ z dzieciakami do szkoły), raczej należy oczy skierować ku silnikom benzynowym.

Wygląd i wyposażenie

Od zwykłego Focusa Combi, Active różni się głównie detalami “wzmacniającymi” jego możliwości terenowe - dodatkowe ochrony podwozia i nadkoli, wzmocnione listwy. To zmiana, ale raczej o charakterze marginalnym. Opcjonalny marchewkowy lakier (+2500 zł, chwilowo niedostępny w konfiguratorze dla tego modelu) nadaje mu pewnej zadziorności i jest przyjazny dla oczu. Ożywia samochód i wyróżnia go na drodze.

Wariant Active jest już na starcie wyposażony jest dość bogato (co odbija się niestety na cenie - z testowanym układem napędowym startuje od 120.000 zł) - w standardzie posiadając centrum multimedialne (Sync-3), tempomat czy dwustrefową klimatyzację.

Z elementów dodatkowych w konfiguracji modelu znalazły się m.in.:

  • pakiet parkingowy (szerokokątna, świetna kamera cofania, asystent parkowania i nakładki na drzwi, chroniące rant i auta obok przed uszkodzeniem)
  • indukcyjna ładowarka,
  • pakiet “Technology” (m.in. system rozpoznawania znaków, aktywny tempomat z opcją zatrzymania auta i kontrolą pasa ruchu).
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

O tym ostatnim pakiecie warto powiedzieć trochę więcej, jest bowiem dość problematyczny. System w założeniu pozwala m.in. na dostosowanie prędkości auta do dopuszczalnych wartości na drodze - nie zawsze jednak wie kiedy kończy się ograniczenie (jeśli jest odwołane przez skrzyżowanie… będziemy jechać z niską prędkością aż do kolejnego znaku). Utrzymanie auta na pasie ruchu z kolei absolutnie nie sprawdza się na drogach innych niż autostrady. Na zwykłej drodze wystarczy większa krzywizna łuku, aby system przestał się sprawdzać.

Jeśli chodzi o jakość wykończenia - jest … różnie. Deska rozdzielcza i drzwi wykończone są miękkimi i dość przyjaznymi materiałami, odpowiednimi do segmentu. Słupek B (z mocowaniem pasów)... to już twardy plastik. Konsola centralna z kolei potrafi nieprzyjemnie trzeszczeć, zwłaszcza w nierozgrzanym aucie.

Na plus należy zaliczyć fakt, iż obsługa wszystkich rozwiązań i opcji raczej opiera się o dedykowane przyciski niż ekran dotykowy. Pozwala to namierzyć je w zasadzie bez patrzenia. Na minus z kolei rozdzielenie obsługi funkcji mechanicznych i multimedialnych na dwa odrębne systemy. Pierwszy obsługiwany jest przez malutki wyświetlacz pomiędzy zegarami i przyciski na kierownicy, drugi przez wyświetlacz multimedialny. Przez to czasem nie wiadomo gdzie szukać danej opcji. Większość opcji po prostu łatwiej i intuicyjniej byłoby ukryć w dużym ekranie.

Bagażnik jak na combi nie jest zbyt duży, a na pewno jest płytki (celem ukrycia koła, i wyrównania powierzchni ze złożonymi fotelami… co udaje się prawie, ale irytująco brakuje kilku stopni). Posiada za to kilka przydatnych dodatków jak gniazdo 12 V, haczyki na siatki, przelotkę na narty czy przyciski składania tylnych foteli. Wykładzinę wykonano z szorstkiego materiału, który przeciwdziała przesuwaniu się bagaży w większości sytuacji, brakuje jednak możliwości podzielenia przestrzeni bagażowej, w sytuacji, w której cały bagażnik nie jest wykorzystywany.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8 - podsumowanie

Focus Active to dziwne zwierzę - z jednej strony bardzo próbuje być autem o większych możliwościach niż zwykły mieszczuch, z drugiej nie może oszukać swojego DNA i podniesienie zawieszenia o 3 cm nie powoduje, że staje się królem bezdroży. Nadal jest dobrym kompaktem. Wysoka cena i brak napędu na 4 koła, każe jednak, przy całej sympatii dla modelu, rozejrzeć się za tym co oferuje konkurencja. Zwłaszcza jeśli tak naprawdę chodzi nam o crossovera, z wyższą pozycją za kierownicą, lepszą widocznością i większymi pozorami terenowości. Poza tym w cenie, którą postawił Ford… można upolować samochody z segmentów wyższych, z niegorszym wyposażeniem, a z większą wygodą czy możliwościami (jak napęd 4x4).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA