Kategorie

Test Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: skuteczna w działaniu!

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Nowa Toyota RAV4 przeszła solidny test na dystansie prawie 1000 km. Co kryje się pod jej stonowaną linią nadwozia? Czy bliżej mu do aut terenowych czy popularnych crossoverów?

Toyota RAV4 2.0 D-4D

Toyota RAV4 czyli pojazd służący czynnej rekreacji, wyposażony w napęd na cztery koła (Recreational Active Vehicle with 4-wheel driver) rozpoczął swoją historię w 1994 roku. Na przestrzeni 19 lat produkcji tego modelu, japoński koncern sprzedał ponad 4,5 miliona egzemplarzy RAV4. Na fali rosnącego zainteresowania tym segmentem aut oraz rosnącą konkurencją, w 2013 roku Toyota zaprezentowała najnowszą, czwartą generację RAV4.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: nadwozie

Z zewnątrz sylwetka nowej Toyoty RAV4 stała się „cięższa” i potężniejsza. Obłości poprzednika ustąpiły miejsca prostym kształtom oraz ostrym liniom wyraźnie tnącym nadwozie najnowszego SUV-a. Nowa Toyota RAV4 jest o 205 mm dłuższa, 30 mm szersza i 25 mm niższa od poprzedniej jej wersji. Co więcej, mimo większego o 100 mm rozstawu osi (2760 mm) oraz napędu 4x4 udało się zachować rozsądną zwrotność pojazdu. Średnica zawracania wynosi 11,4 m.

Zobacz też: Test Skoda Yeti 2.0 TDI/140 KM 4x2 Green Tec

Choć potężne nadwozie RAV4 na to nie wskazuje, to model ten został bardzo wnikliwie dopracowany pod kątem zmniejszenia oporów opływającego go powietrza. Dzięki technologii zaczerpniętej wprost z Formuły 1 usprawniono i zwiększono m.in. opływ powietrza wokół bocznych lusterek oraz tylnych lamp. Dopracowując rogi obu zderzaków ograniczono z kolei turbulencje i ustabilizowano przepływ powietrza wokół pojazdu, co pozwoliło zredukować współczynnik oporu powietrza Cx auta do zaledwie 0,31. W rezultacie nawet w trakcie jazdy autostradą z prędkością ok. 150-160 km/h w kabinie auta jest naprawdę cicho. Według subiektywnych odczuć pod tym względem Toyota RAV4 bije na głowę nawet najnowsze Volvo XC60.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: wnętrze

Proste kształty nadwozia Toyoty RAV4 oraz zwiększony w stosunku do poprzednika o 10 cm rozstaw osi pozytywnie wpłynęły na przestronność i funkcjonalność kabiny auta. W obu rzędach siedzeń miejsca nie zabraknie dla czterech wysokich osób o wzroście 185-190 cm, a bagażnik dzięki niezwykle łatwo składanym tylnym siedzeniom może zwiększyć swoją pojemność z 547 do 1746 litrów. Elektrycznie sterowana tylna klapa pracuje jednak zbyt wolno.

Największe zmiany w nowym modelu RAV4 dostrzec można dopiero z miejsca kierowcy. Dzięki obniżeniu o 5 mm tzw. hip-point’u czyli punktu położenia bioder kierowcy względem podłogi auta, może on cieszyć się niższą, bardziej leżącą pozycją za kierownicą. Co więcej zakres regulacji wysokości siedziska zwiększył się o 30 mm.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM All Mode 4x4-i

W rezultacie nawet dłuższa trasa (200-300 km) nie stanowi większego obciążenia dla kręgosłupa kierowcy. W trakcie podróży kierowca doceni także świetne umiejscowienie lewarka skrzyni biegów, hamulca ręcznego oraz wyjątkowo mądrze zagospodarowany tunel środkowy, który  wyposażony został w uchwyty i przegrody stanowiące dogodne miejsce na umieszczenie napoju, kanapki czy telefonu. Świetna sprawa!

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: deska rozdzielcza

Pod względem materiałów wykończeniowych Toyota RAV4 nie imponuje. Plastik jaki użyto do wykończenia deski rozdzielczej i boczków drzwi jest twardy, za to poszczególne elementy kokpitu są porządnie spasowane. W prezentowanej wersji pozytywny odbiór auta zapewniła jednak wyjątkowo miękka w dotyku, kremowa skóra, którą pokryty został częściowo kokpit oraz boczki drzwi. Materiał ten prezentuje jakość daleko lepszą od tego, jakiego użyto w podobnym celu w Peugeocie RCZ czy 5008. Skóra pokrywająca fotele RAV4 jest już jednak wyraźnie twardsza.

Sam kokpit nowej Toyoty RAV4 może się podobać. Wrażenie robi odważny styl, ciekawie zaprojektowane wywietrzniki czy ergonomicznie rozłożone przyciski do sterowania systemem multimedialnym i klimatyzacją. Cieszą także liczne schowki i wnęki wkomponowane w deskę rozdzielczą. Świetnie działa także system klimatyzacji. Szkoda jednak, że w drugim rzędzie siedzeń pasażerowie pozbawieni zostali indywidualnego nadmuchu powietrza.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: system multimedialny

Dobre oceny w trakcie testów zebrał również układ nawigacji GPS. System dynamicznej kontroli natężenia ruchu pozwala skutecznie ominąć zakorkowane drogi, a mapy prezentują niezłą aktualność.

Gorzej spisuje się jednak sam ekran systemu multimedialnego. Wykazuje on braki zarówno pod względem reakcji na dotyk, jak i czytelności obrazu prezentowanego w trakcie jazdy w słoneczny dzień.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: silnik 2.0 Diesel

Ogromnym zaskoczeniem okazał się układ napędowy nowej Toyoty RAV4. Mimo że do testów naszej redakcji został użyczony egzemplarz wyposażony w najsłabszy, 2-litrowy motor wysokoprężny oraz napęd 4x4 to trudno odmówić mu werwy. Silnik 1AD-FTV wyposażony w turbosprężarkę VNT i wtrysk common rail wykorzystujący wtryskiwacze piezoelektryczne, zapewnia autu naprawdę dobre osiągi. Choć generuje on tylko 124 KM mocy to sprawia wrażenie jakby był o 20-30 koni mechanicznych mocniejszy.

Zobacz też: Test Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI L&K: nowe oblicze

Auto świetnie sprawdza się na trasie, skutecznie rozpędzając się w przedziale prędkości od 90 do 150 km/h. Dobrze dobrana długość poszczególnych przełożeń skrzyni biegów pozwala wyciągnąć cały potencjał jaki drzemie w silniku, ograniczając (kiedy zajdzie taka potrzeba) jednocześnie prędkość obrotową silnika przy wyższych prędkościach na autostradzie. Przy 140 km/h silnik ma 2500 obr./min (np. Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 150 KM ma 6-tym biegu ma już wtedy 2800 obr./min).

Niższe obroty jednostki napędowej przekładają się na mniejsze zużycie paliwa i hałas emitowany przez motor. Średnie spalanie w mieście wyniosło 8,0 l/100 km, na trasie można je obniżyć przy spokojnej jeździe do 6,0-6,5 l/100 km. Mankamentem tandemu silnik-skrzynia biegów jest wyczuwalna turbodziura, która powoduje że silnik można łatwo zgasić podczas ruszania. W trakcie szybkiej zmiany biegów łatwo wybrać 3-bieg zamiast 1-wszego.

Napęd 4x4 choć sterowany jest elektronicznie (tył dołączany jest w razie potrzeby przez komputer auta) to wyposażony został w funkcję blokady, umożliwiającej stały napęd obu osi do prędkości ok. 50 km/h. W rezultacie auto potrafi całkiem sprawnie poruszać się w nieco trudniejszym terenie. Przy dynamicznej jeździe na mokrej jezdni czuć czasem minimalną zwłokę w załączeniu się napędu4x4.

Zobacz też: Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic

Zawieszenie RAV4 oparto z przodu na kolumnach Macphersona, a z tylu na podwójnych wahaczach przy każdym kole. W trakcie szybszej jazdy po zakrętach czuć przechyły karoserii, ale mimo to auto naprawdę bardzo pewnie zachowuje się w slalomie. Nierówności, nawet te większe, nie stanowią większego wyzwania dla tego auta. Układ kierowniczy został lepiej dostrojony niż ten w Aurisie, dzięki czemu kierownica obraca się z większym oporem, tak potrzebnym w celu lepszego czucia auta. Przełożenie jest także całkiem bezpośrednie (2,83 obrotu kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia).

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: hamulce

Układ hamulcowy w prezentowanej Toyocie RAV4 jest większy niż w standardowym modelu. Egzemplarze wyposażone w 18-calowe koła mają z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy aż 328 mm, a z tyłu 281-milimetrowe, lite ich odpowiedniki. Auto ma bardzo dobre hamulce, ale przy mocnym hamowaniu przód lubi nieco zanurkować.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: cena i wyposażenie

Toyota RAV4, mimo że swoją sylwetką nawiązuje do aut terenowych, pod względem wyposażenia oferuje szereg rozwiązań zaczerpniętych z limuzyn klasy średniej. Kwestie bezpieczeństwa załatwia komplet 5 poduszek powietrznych oraz kurtyn powietrznych w obu rzędach siedzeń, system ABS, ESP, kontrola trakcji, układ wspomagający wjazd pod wzniesienie. O komfort podróżujących autem dba klimatyzacja dwustrefowa, system audio, nawigacja GPS, kamera cofania czy tapicerowane skórą fotele, deska rozdzielcza i boczki drzwi. Porządnie wyposażony egzemplarz Toyoty RAV4 to koszt ok. 150 000 zł.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: opinia

Toyota RAV4 to auto, które zaskoczyło mnie świetnym zachowaniem w trakcie dynamicznej jazdy autostradowej. Jest komfortowa, świetnie wyciszona i bardzo przestronna w obu rzędach siedzeń. Choć materiały wykończeniowe użyte we wnętrzu są raczej przeciętnej jakości to funkcjonalnie zaprojektowana deska rozdzielcza o ciekawym designie oraz skórzane wstawki ją zdobiące, nadają wnętrzu auta przyjemny i elegancki charakter. Dobre wyposażenie, skuteczne hamulce i dynamiczny silnik pozwalają poczuć się bardzo pewnie za kierownicą tego auta. Choć nie jest to auto terenowe, to dzięki napędowi 4x4 z funkcją stałego rozdzielania napędu pomiędzy obie osi pozwala wydostać się z nieco trudniejszego terenu. Wysokie nadwozie ma co prawda tendencję do przechylania się w zakrętach, ale z drugiej strony miekkie zawieszenie całkiem komfortowo tłumi nierówności na drodze. Toyot RVA4 w najnowszej odsłonie to niepozorne, ale niezwykle przyjemnie prowadzące się auto. "Powinien Pan być zadowolony !"

Toyota RAV4 2.0 D-4D: dane techniczne

Samochód Toyota RAV4 2.0 D-4D 125 4x4
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką VNT (zmienna geometra kierownic)
Kod silnika 1AD-FTV
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 91/124 kW/KM przy 3600 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm w zakresie 1600-2400 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,31
Napęd  4x4 (sterowany elektronicznie)
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  5,0/3,6/4,1l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe (podwójny wahacz)
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 296 mm (328 mm 18")
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite, 281 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 570/1 845/1 660 mm
Rozstaw osi 2660 mm
Masa własna 1 625 kg (dowód rej.)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 547/1746 l
Ładowność 565 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,83
Średnica zawracania 11,4 m
Prześwit 187 mm
Pojemność baku 50 l
Cena od 93 490 zł

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 tryb sport
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 nawiew powietrza
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 bagażnik złożone oparcia foteli
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 sterowanie napędem 4x4
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 klimatyzacja
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 fotele tył
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 fotele przód
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.