REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Na rasowego hot hatch'a stać wciąż niewielu polskich kierowców. Ale osoby dysponujące skromniejszym budżetem mogą spojrzeć w stronę konstrukcji jednoznacznie nawiązującej stylem do najgorętszej ligi samochodów kompaktowych. Najnowsza Kia Pro_cee'd wygląda imponująco, sprawdziliśmy czy dobre wrażenie nie znika po lepszym poznaniu.

Polscy konsumenci jeszcze nie osiągnęli poziomu zamożności mieszkańców Europy Zachodniej, dlatego wciąż znikomym zainteresowaniem cieszą się u nas wszelkiego rodzaju hot hatch’e. Jednak co jakiś czas producenci samochodów rozszerzają swoją ofertę rynkową o modele, które jednoznacznie kojarzą się z usportowionymi hatchbackami klasy kompaktowej choć faktycznie nimi nie są. Sztandarowymi przykładami takich pojazdów są trzydrzwiowa odmiana napędzana przez słabsze wersje silnikowe Renault Megane, czy całkiem jeszcze świeży Opel Astra GTC. Jakiś czas temu do wspomnianego segmentu dołączyła KIA z najnowszą generacją modelu Pro_cee’d.

REKLAMA

REKLAMA

Trzydrzwiowy kompakt koreańskiego producenta został zaprojektowany w sportowym stylu. Wznoszącą się ku tyłowi linię okien zamyka wysoko umiejscowiony słupek C. W tylnej części nadwozia uroku nadwoziu dodają ciekawie zaprojektowane lampy oraz mała szyba tylna z umieszczonym nad nią spojlerem.

Wyrazistości dodają sylwetce boczne przetłoczenia ciągnące się od drzwi po tylne błotniki. Bezsprzecznie trzydrzwiowa Kia prezentuje się dziarsko i zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą.

Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi – wnętrze

Pro_ceed ma podobne wymiary nadwozia do pięciodrzwiowej odmiany modelu. Jednak trzydrzwiowa wersja jest o 4 cm niższa i ma zdecydowanie dłuższe drzwi. Dlatego wsiadanie i wysiadanie z Pro_cee’d wymaga odrobinę więcej sprawności niż w przypadku cee’d. Duże drzwi i duży otwór drzwiowy co prawda ułatwiają zajęcie miejsca z tyłu, ale znacznie komplikują wejście lub wyjście z samochodu na parkingu w sytuacji, gdy obok zaparkuje inny samochód.

Wnętrze trzydrzwiowej Kii pomieści w komfortowych warunkach cztery dorosłe osoby. W piątkę może być zbyt ciasno. Ale dwie osoby podróżujące na tylnej kanapie nie będą miały powodów do narzekań nawet podczas bardzo długiej trasy.

W przedniej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem, a zajęcie optymalnej pozycji ułatwia szeroki zakres regulacji fotela. Szkoda, że tablica przyrządów jest kopią tej z odmiany pięciodrzwiowej. W Pro_ceed przydałoby się choć odrobinę sportowych smaczków.

Bagażnik ma objętość 380 l i regularny kształt. Niestety w pakowaniu przeszkadza wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 KM kombi

 Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi – napęd/układ jezdny

Czterocylindrowy silnik wysokoprężny to udana konstrukcja. Jednostka charakteryzuje się cichą i kulturalną pracą, niezłą elastycznością oraz niskim zapotrzebowaniem na paliwo.

Mimo że silnik tradycyjnie dla tego typu konstrukcji jest ospały przez krótki moment przy ruszaniu – do około 1500 obr./min. - po wkręceniu na wyższe obroty z werwą i w miarę jednostajnie rozpędza ważącego 1300 kg Pro_cee’d’a.

REKLAMA

Konstruktorzy zdecydowali się na utwardzenie zawieszenia trzydrzwiowej odmiany modelu i w rezultacie Pro_cee’dem można z większą śmiałością pokonywać ciasne zakręty. Z drugiej strony zawieszenie z zaskakującą miękkością tłumi wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni.

Poczucie niedosytu pozostawia jednak układ kierowniczy. Mimo że można ustawić tryb pracy Sport, który zwiększa opór na kierownicy, jego charakterystyka jest zbyt pośrednia, co na dłuższą metę zniechęca do dynamicznej jazdy.

Pro_cee’d z silnikiem wysokoprężnym jest samochodem oszczędnym. W ruchu miejskim zużycie paliwa nie przekracza 6,5 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie „spalanie” spadało do około 4 l/100 km.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz A200 CDI

Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi – podsumowanie

Atrakcyjna linia nadwozia Pro_ceed przyciąga wzrok większości kierowców bez względu na wiek. Ale biorąc pod uwagę ograniczenia w wygodzie wsiadania i wysiadania z samochodu na ciasnych parkingach, auto przypadnie do gustu raczej osobom młodszym duchem.

Kia radzi sobie z nierównościami polskich dróg, jest oszczędna i „cieszy oczy” właściciela za każdym razem, gdy ten na nią spojrzy. Mimo stonowanego układu jezdnego młodzi ludzie w Pro_cee’d czują się dobrze. Podstawowa odmiana Pro_cee’d kosztuje 57 tys. zł. Koszt najtańszej odmiany z opisywanym silnikiem wysokoprężnym to 68 tys. zł (bez uwzględnienia promocji).

Zobacz też: Test Citroen DS3 Cabrio 1.6 THP

 Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi - dane techniczne

Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1582 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 128 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm/1900-2750 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 380 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 431/178/143 cm
Rozstaw osi 265 cm
V-max 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Zużycie paliwa* 5,2/3,8/4,3 l/100 km
Cena od  64 990 zł (promocja)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Z tej perspektywy Kia Pro_cee'd jednoznacznie przywodzi na myśl najgorętsze hot hatch'e.
Redakcja
Ciekawie zaprojektowane lampy tylne to nadają stylu Kii Pro_cee'd
Redakcja
Tylna część nadwozia Kii Pro_cee'd prezentuje się szczególnie atrakcyjnie.
Redakcja
Kia ProCee'd - bok
KIA
Kia ProCee'd - bok
KIA
Kia ProCee'd - przód
KIA
Kia ProCee'd - bok
KIA
Kia ProCee'd - bagażnik
KIA
Kia ProCee'd - kokpit
KIA
Kia ProCee'd - fotele
KIA
Kia ProCee'd - przód
KIA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA