REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Logan 0.9 TCe: optymalna konfiguracja

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Logan z turbodoładowanym silnikiem 0.9 TCe ma zadowolić osoby poszukujące niedrogiego i przestronnego auta, z mocnym acz oszczędnym silnikiem. Czy tak wygórowane oczekiwania mogą zostać spełnione? Jeśli tak, to kosztem czego? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Test Dacia Logan 0.9 TCe: nadwozie

Druga generacja Logana przeszła gruntowną metamorfozę. Ten prawie 4,5-metrowy sedan (4347 mm) zyskał nowe przednie i tylne reflektory, znacznie potężniejszy przedni grill i zdecydowanie bardziej harmonijne wyprofilowanie tylnych szyb przy słupku C. Projektantom udało się też całkiem nieźle wkomponować w linię nadwozia pojazdu ogromny bagażnik, dzięki czemu auto nie wygląda szpetnie, zachowując jednocześnie klasyczną linię sedana. Nie jest to może najładniejszy przedstawiciel aut tego segmentu w swojej klasie, ale jego stonowany wygląd zapewne trafi gusta szerokiej grupy klientów.

REKLAMA

Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG

Test Dacia Logan 0.9 TCe: wnętrze

Wnętrze Dacii Logan cechują dwie rzeczy – duża przestronność i wszechobecny twardy plastik. W porównaniu do poprzednika zmiany są ogromne i czuć nową jakość, ale na tle Chevroleta Aveo czy Skody Rapid nawet najbogatsza wersja Laureate prezentuje się jednak znacznie skromniej. Największe zastrzeżenia budzą niewygodne fotele i tylna kanapa (zbyt wyprostowana sylwetka, za słabe podparcie boczne i zbyt krótkie siedziska), niska jakość plastików zastosowanych do wykończenia kabiny i mało ergonomiczne położenie poszczególnych przycisków (np. od sterowania szybami) oraz pokręteł (trzeba odrywać plecy od fotela). Mniejsza powinna być też kierownica, którą przecież standardowo wyposaża się we wspomaganie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

Test Dacia Logan 0.9 TCe: przestronność

Lista mankamentów nie jest mała, ale koszyk zalet kabiny nowej Dacii Logan jest równie bogaty. Przede wszystkim w obu rzędach siedzeń nie zabraknie miejsca na nogi i głowy osób o wzroście ok. 185 cm. Także bagażnik, element tak ukochany przez polski naród, jest bardzo pojemny (aż 510 l ) choć zawiasy od jego klapy (wyposażone w „roznegliżowane” sprężyny) wnikają wyraźnie do jego wnętrza. W aucie nie zabrakło schowków na drobne przedmioty oraz uchwytów na duże butelki napoju.

Zobacz też: Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę

Ogromny potencjał skrywa system multimedialny Media Nav (za naprawdę nieduże pieniądze - ok . 950 zł). Nawigacja GPS jest niezwykle czytelna i bajecznie łatwa w obsłudze. Do tego całym systemem możemy zarządzać wykorzystując do tego dotykowy ekran o matowej, 7-calowej matrycy, którą cechuje dobre oddanie kolorów i świetna reakcja na dotyk. Główną wadą układu są słabe głośniki współpracujące z nim oraz brak odtwarzacza płyt kompaktowych (jest za to wejście USB).

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Dacia Logan 0.9 TCe: silnik benzynowy

W prezentowanej Dacii Logan tym razem zagościł najnowszy benzynowy silnik 0.9 TCe opracowany przez inżynierów Renault. 3-cylindrowy motor wyposażony co ciekawe w klasyczny wtrysk wielopunktowy MPI dzięki turbosprężarce o małej bezwładności i zmiennym fazom rozrządu VVT generuje moc 90 KM i moment obrotowy równy 135 Nm (przy 2500 obr./min). Silnik bardzo dobrze zachowuje się już od 2000 obr./min spontanicznie reagując na każde mocniejsze wciśnięcie gazu (efekt m.in zastosowania elektrycznego zaworu westagate)  Na tle wolnossącej jednostki 1.2 16V 75 KM ma on wręcz sportowy charakter, a przy tym pracuje zdecydowanie ciszej niż większy motor. W przeciwieństwie do niego także jazda z prędkościami autostradowymi jest zdecydowanie bardziej komfortowa. Auto nieźle rozpędza się do ok. 150-160 km/h. Powyżej tej prędkości jego wigor wyraźnie słabnie.                                                                                                                                                                                                                                                                                                        W mieście średnie spalanie można spokojnie utrzymać na poziomie 7,5 litra na 100 km, na trasie kształtuje się ono na poziomie 5,6 l/100 km. Silnik ten, mimo wyższego stopnia zaawansowania technicznego wydaje się być najrozsądniejszym wyborem do Logana. Dobre osiągi idą bowiem w parze z niskim zapotrzebowaniem na paliwo.

Zobacz też: Test Citroen C-Elysee 1.6 HDi

Test Dacia Logan 0.9 TCe: układ kierowniczy i zawieszenie

Siedząc za kierownicą Logana kierowca dość szybko przekonuje się, że sportowa jazda po ciasnych zakrętach nie jest jego domeną. Duża kierownica o cienkim wieńcu dość ospale przekazuje sygnały na przednie koła, a do tego robi to w sposób mało precyzyjny. Taka charakterystyka układu kierowniczego skłania ku płynnej jeździe tym bardziej, że zawieszenie nowego Logana ma bardzo miękkie nastawy. Z drugiej jednak strony przyciśnięty do muru Logan potrafi całkiem nieźle poradzić sobie nawet w slalomie, choć przechyły nadwozia są wtedy mocno odczuwalne. Prawie żadnych uwag nie można mieć za to do jakości tłumienia niedoskonałości nawierzchni. Logan zapewnia naprawdę wysoki komfort i to nie tylko na tle budżetowych sedanów. Warto podkreślić dobrą zwrotność auta na parkingu - średnica zawracania wynosi 10,8 metra.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Test Dacia Logan 0.9 TCe: hamulce

Układ hamulcowy Dacii Logan opiera się z przodu na 258-milimetrowych, wentylowanych tarczach hamulcowym, natomiast na tylnej osi pracują już nieco archaiczne pod względem konstrukcyjnym 8-calowe bębny. Okazuje się jednak, że tandem ten bardzo dobrze odnajduje się swojej roli, skutecznie zatrzymując rozpędzonego Logana. Pedał hamulca pracuje może nieco zbyt miękko, ale nie ma za to problemu z dozowaniem siły hamowania. Działanie układu budzi zaufanie.

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Test Dacia Logan 0.9 TCe: cena i wyposażenie

Żeby posiadać takiego Logana jak model użyczony do testu redakcyjnego, trzeba przygotować kwotę 47 tys. zł. Jest to najbogatsza wersja wyposażeniowa Laureate z ESP, klimatyzacją manualną, czterema poduszkami powietrznymi, pełną elektryką szyb i lusterek wzbogacona dodatkowo m.in. o nawigację GPS, czujniki parkowania tyłem, aluminiowe felgi czy tempomat. Cena całkiem atrakcyjna na tle rywali biorąc pod uwagę nowoczesny silnik z turbodoładowaniem, przestronną kabinę oraz nawet 5-letnią gwarancję.

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Test Dacia Logan 0.9 TCe: opinia

Silnik 0.9 TCe w sposób istotny zmienił opinie o Dacii Logan. Dzięki niemu ten przestronny sedan zyskał zdecydowanie bardziej dynamiczny charakter, zachowując jednocześnie wysoką ekonomiczność. Niskie zużycie paliwa to jeden, acz nie jedyny wyróżniający ten model atut. Wyjątkowy jest komfort resorowania jaki zapewnia Logan, jego spore możliwości transportowe, dobre hamulce oraz porządna nawigacja GPS. Na tle wersji z silnikiem 1.2 16V znacznie lepiej ocenić należy wyciszenie kabiny. Projektanci Dacii nie ustrzegli się jednak także sporych niedociągnięć. W pierwszej kolejności poprawić należy fotele Dacii, bowiem na dłuższych dystansach szybko męczą kręgosłup i nie podpierają prawidłowo ciała w zakrętach. Dopracowania wymaga także wykończenie wnętrza. O ile pod względem estetycznym deska rozdzielcza prezentuje dobry poziom, o tyle jej ergonomia oraz jakość użytych do jej wykończenia materiałów podlegają niskiej ocenie.

Dacia Logan II 0.9 TCe: dane techniczne

Samochód Dacia Logan Laureate TCe 90
Rodzaj silnika benzynowy z wtryskowym układem zasilania i turbosprężarką
Kod silnika H4B A4
Położenie silnika z przodu, poprzecznie
Wtrysk paliwa wielopunktowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 898 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 66/90 kW/KM przy 5250obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 135 Nm przy 2500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): bd.
Pole aerodynamiczne (SCx): 0,76 m2
Napęd  przedni
Skrzynia biegów manualna 5. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,1 s
Prędkość maksymalna 175 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  6,4/ 4,3/ 5,0 l
Zawieszenie kół przednich: typ MacPherson z trójkątnymi wahaczami
Zawieszenie kół tylnych: wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne
Hamulceprzód tarcze 258 mm
Hamulce tył bębny 8”
Wymiary (dług./szer.(z lusterkami)/wys.) 4347 / 1493 (1994) / 1517 mm
Rozstaw osi 2634 mm
Masa własna(dla auta bez opcji) 998 kg (bez kierowcy)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 510/1257 l
Ładowność(maks. możliwa - bez opcji) 522 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,2
Średnica zawracania 10,82 m
Pojemność baku 50 l
Cena katalogowa od 41 900 zł (z silnikiem 0.9 TCe)

Dacia Logan 0.9 TCe 2013
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe 2013
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe 2013 bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe 2013 fotele
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA