Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium

Tomasz Korniejew
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom walczy o wymagających klientów z silnymi konkurentami. Czy konstruktorom udało się przenieść do minivana o dostawczym rodowodzie największą zaletę Fordów, czyli ponadprzeciętnie dobry układ jezdny?

Problem z minivanami zbudowanymi na bazie samochodów dostawczych zazwyczaj dotyczy jakości prowadzenia oraz komfortu jazdy bez obciążenia. Nierzadko kontrowersyjny bywa też wygląd tego typu konstrukcji.

A przecież ceny wersji osobowych w tym segmencie pojazdów do najniższych nie należą, co więcej pojazdy te są często wykorzystywane do przewozu osób, które na co dzień zazwyczaj prowadzą życie na wysokim poziomie i wymagania odnośnie komfortu mają wysokie.

Patrząc na najnowszego Tourneo Custom widać wyraźne nawiązanie stylizacyjne do pozostałych modeli Forda. Przednia część nadwozia z dużym wlotem powietrza i „groźnie spoglądającymi” reflektorami  przywodzi na myśl wygląd Fordów z rodziny C-Max. W tylnej części nadwozia uwagę zwracają ciekawie zaprojektowane podłużne lampy.

Mikrobus Forda prezentuje się interesująco i na pewno pod względem stylizacji pozytywnie wyróżnia spośród konkurentów w klasie.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - wnętrze

Ciekawy design dostrzeżemy również po zajęciu miejsca za kierownicą Tourneo Custom. Tablica przyrządów zaprojektowana jest w stylu, który możemy spotkać w Focusie, czy Fiescie. W przypadku kokpitu również widać nawiązanie do finezyjnych kształtów desek rozdzielczych znanych z Forda Fiesty, czy Focusa. Na całość przyjemnie się patrzy, ale obsługa komputera pokładowego wymaga przyzwyczajenia. Intuicyjność nie jest najmocniejszą stroną również obsługi systemów audio, czy nawigacji w Fordach.

Kierowca mikrobusa Forda siedzi wysoko i ma zapewnioną świetną widoczność do przodu. Ale przy skrętach warto zachować czujność, bo widok na boki ograniczają duże lusterka boczne. W parkingowych manewrach pomagają czujniki oraz zainstalowana w lusterku wstecznym kolorowa kamera (koszt całego pakietu – kamera, czujniki, system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu i monitorowania koncentracji kierowcy, elektrycznie regulowane, ogrzewane i składane lusterka boczne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie włączane światła mijania, automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania dla opcji wyposażeniowej Titanium to ok. 3000 zł).

Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Do redakcji trafił Tourneo Custom w wersji ośmioosobowej. Co ciekawe, standardowo auto jest dziewięcioosobowe, a wybranie w opcji pojedynczego fotela pasażera z przodu, obniża cenę o 615 zł (w droższej wersji Titanium).

W dwóch tylnych rzędach ustawiono osobno regulowane fotele. Prawdę mówiąc nie ma znaczenia, czy ktoś siedzi w drugim, czy trzecim rzędzie – i tak nie będzie narzekał na ciasnotę.

Wielogodzinne podróże osobową odmianą Tourneo Custom uprzyjemnia m.in.  osobna regulacja klimatyzacji oraz siły nawiewu dla tylnej części kabiny, praktyczne okazują się liczne schowki, w które wyposażono auto.

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

Przedział bagażowy dłuższej wersji Forda wystarczy do spakowania bagaży na dłuższy wyjazd i to nawet, gdy zabierzemy ze sobą komplet pasażerów. To ważna informacja zwłaszcza dla osób, które zamierzają wykorzystywać Tourneo Custom jako np. Shuttle bus.

Szkoda tylko, że producent zastosował pojedynczą, otwieraną do góry klapę bagażnika. To rozwiązanie nie jest zbyt wygodne. Duża pokrywa jest ciężka i jej używanie wymaga wysiłku.

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - napęd/układ jezdny

Recenzowany egzemplarz Forda Transita Tourneo jest napędzany przez czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 l, rozwijający moc maksymalną 155 KM i maksymalny moment obrotowy 385 Nm od 1600 obr./min.

Producent nie podaje w dostępnych danych technicznych wartości przyspieszenia, czy prędkości maksymalnej. Mimo to, nie ma się czego wstydzić.

W subiektywnym odczuciu 155-konne Toruneo jest samochodem zaskakująco dynamicznym, co znacznie uprzyjemnia także miejską eksploatację. Co prawda pierwsze przełożenia sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów są dość krótkie, ale dźwignia wskakuje w poszczególne tryby z precyzją i krótkim skokiem kojarzącym się z mniejszymi modelami Forda. Jednostka napędowa wykazuje dużą elastyczność, co dodatkowo ogranicza konieczność częstej zmiany biegów podczas jazdy w warunkach miejskich.

Zobacz też: Test Hyundai SantaFe 2.2 CRDi/197 KM – dla indywidualistów

A jak Tourneo Custom sprawuje się podczas jazdy po autostradzie?

Duża powierzchnia karoserii sprawia, że kierowca odczuwa na kierownicy mocne podmuchy wiatru. Także spora powierzchnia czołowa sprawia, że w tym przypadku każde zwiększenie prędkości powyżej 120 km/h natychmiast skutkuje znacznie zwiększonym zużyciem paliwa. Dla przykładu – podróżując z prędkością do 120 km/h (z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem) mikrobus Forda zużywał około 9 l oleju napędowego na 100 km. W przedziale prędkości od 130 do 160 km/h zużycie paliwa oscylowało między 10,5 a 11,5 l/100 km. To wynik akceptowalny aczkolwiek daleko mu do wartości pozytywnie zaskakujących.

W odczuciu kierowcy Tourneo Custom prowadzi się w sposób zaskakująco zbliżony do mniejszych modeli Forda. Co prawda podczas jazdy po łukach nadwozie ma tendencję do przechyłów, ale Ford przewyższa właściwościami jezdnymi konkurentów z klasy. W efekcie kierowca nie obawia się wjechać w autostradowy łuk bez wcześniejszego wytracania prędkości.

Podróżując przez dłuższy czas z prędkością autostradową daje o sobie znać także bardziej słyszalny niż w przypadku mniejszych samochodów szum opływającego nadwozie powietrza. To jedna z cech konstrukcji tego typu.

Zawieszenie Tourneo Custom „lubi” obciążenie. Gdy pojazd nie jest załadowany, komfort ogranicza duża sprężystość zawieszenia podczas pokonywania nierówności. Gdy Ford jest obciążony, wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni są tłumione miękko i bez nieprzyjemnych odgłosów.

Zobacz też: Test Ford S-Max 2.0 EcoBoost: Pogromca autostrad

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - podsumowanie

Ford Transit Tourneo Custom w najtańszej odmianie (krótszej z podstawowym wyposażeniem) z silnikiem 2.2 TDCi o mocy 125 KM kosztuje 144 800 zł brutto. Wersja dłuższa z silnikiem o mocy 155 KM to wydatek minimum 155 tys. zł brutto.

Nie jest to jednak alternatywa dla popularnych samochodów rodzinnych. Choćby jego gabaryty zewnętrze sprawiają, że auto jest mało poręczne w ruchu miejskim. Tourneo Custom to doskonała propozycja dla osób, które potrzebują samochodu do przewozu w komfortowych warunkach 7- osób nie wliczając kierowcy, które w dodatku będą podróżowały ze bagażem.

Pojazd wożący gości z hotelu na lotnisko, czy transport w ośrodkach wczasowych wydają się idealnym miejscem pracy dla Tourneo Custom.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - dane techniczne

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi (L2)
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2198 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 155 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 385 Nm/1600 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika** 4,35 m3
Wymiary (dł./szer./wys.) 534/208/191 cm
Rozstaw osi 330 cm
V-max b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Zużycie paliwa* 7,1/6,3/6,6 l/100 km
Cena od  155 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
**złożony 3 rząd siedzeń

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Atrakcyjny design "zegarów" Forda Tourneo Custom.
Ford
W przedniej części kabiny Forda Tourneo Custom miejsca jest pod dostatkiem, co ciekawe zamieniając fotel pasażera z dwuosobowego na jednoosobowy obniżymy cenę pojazdu.
Ford
Przepastny przedział bagażowy Forda Tourneo Custom.
Ford
W tylnych rzędach Forda Tourneo Custom zainstalowano niezależne fotele.
Ford
Przydatne rozwiązanie znane z Forda Fiesty - w lusterku wstecznym Forda Tourneo Custom umieszczono kolorowy wyświetlacz kamery.
Ford
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Przedział bagażowy Forda Tourne Custom w wersji dłuższej (L2) wystarczy do spakowania bagaży ośmiu osób.
Ford
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
    Jakie opony do motocykla? To pytanie, przed którym może stanąć wielu motocyklistów na początku sezonu. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać.
    Problem z samochodem zastępczym. UOKiK reaguje
    Problem z samochodem zastępczym? Miało go wielu Polaków. Teraz kwestię postanowił uregulować UOKiK. Jakie są wnioski i działania?
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Pomysł Forda i Volvo
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.? Ford i Volvo chcą wprowadzenia takiej regulacji na terenie UE. Ma dotyczyć aut osobowych i dostawczych.
    Kara za brak licencji wspólnotowej to nawet... 12 tys. zł!
    Kara za brak licencji wspólnotowej? Tak po 21 maja 2022 roku jest realna. Dokument jest wymagany podczas międzynarodowego transportu rzeczy.
    Mandat za jazdę po lesie, czyli jak dostać 500 zł grzywny
    Mandat za jazdę po lesie? Tak, jest możliwy. A do tego jego kwota okazuje się niemała! Kierowca dostanie co najmniej 500 zł.
    Wywóz auta na Ukrainę. Rośnie eksport pojazdów z Polski
    Wywóz auta na Ukrainę, czyli Ukraińcy będący w Polsce chętnie eksportują kupione u nas pojazdy. Ile pojazdów z Ukrainy przyjeżdża nad Wisłę?
    Badanie czystości powietrza? Wykonuje je... van kuriera!
    Badanie czystości powietrza może być realizowane nie tylko przez instytucje. I udowadnia to DPD. Firma wyposażyła swoje auta w specjalne czujniki.
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo?
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo? To pytanie, które w dobie rosnących cen benzyny, oleju napędowego i LPG szczególnie często zadają kierowcy.
    Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?
    Rowery elektryczne cieszą się rosnącą popularnością na rynku jednośladów. Co powinieneś o nich wiedzieć przed zakupem? Oto nasz poradnik.
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Jaką karę dostanie kierowca?
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Nowe przepisy weszły w życie w roku 2021. W roku 2022 w pełni usankcjonowana została kara. I wynosi...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r. No nie do końca...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r.? To pytanie często zadawane przez internautów. I choć A2 w tym rejonie powstanie, raczej nie do 2023 roku.
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu. Możliwe?
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu, czyli rząd mówi o nowych opcjach mObywatela. Aplikacja w wersji 2.0 może zaskoczyć.
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja w akcji
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja teraz zajmie się ocenieniem skali uszkodzeń i przygotowaniem wartości odszkodowania. I to w Polsce!
    Gdzie jest najwięcej wypadków? Lista powiatów.
    Gdzie jest najwięcej wypadków? To pytanie postanowił zadać sobie GUS. Odpowiadając na nie, przygotował listę najniebezpieczniejszych powiatów.
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022. Czyli o co chodzi w tym dokumencie i jak go zdobyć?
    Bentley Bentayga EWB. Brytyjski SUV z długimi drzwiami
    Bentley Bentayga EWB, czyli auto, które można skonfigurować na 24 miliardy sposobów. Co wiadomo o dłuższej wersji hitowego modelu Bentley`a?
    Eko jazda dieslem. Jak oszczędzać paliwo?
    Eko jazda dieslem: czy różni się od eko jazdy benzyniakiem? O jakich zasadach powinien pamiętać kierowca? O tym opowiemy w naszym materiale.
    Licencja wspólnotowa, brak przewoźników i paraliż w Europie?
    Licencja wspólnotowa brak przewoźników. Pytanie na dziś brzmi: czy nowe przepisy mogą sparaliżować transport w Europie? Mogą. To realne widmo!
    Obowiązkowe naklejki na samochód. Mandat to 500 zł!
    Obowiązkowe naklejki na samochód? 4 maja 2022 roku w Polsce zaczął obowiązywać wzór naklejki dotyczącej strefy zeroemisyjnej.
    P-21 powierzchnia wyłączona. Mandat w roku 2022 będzie wysoki?
    P-21 powierzchnia wyłączona. Mandat w przypadku zignorowania tego znaku będzie wysoki? Zajrzyjmy do nowego taryfikatora.
    Dwucyfrowy kod prawa jazdy. Dwie cyfry to za mało!
    Dwucyfrowy kod prawa jazdy sprawia, że choć kierowcy powinny dotyczyć ograniczenia w prowadzeniu, de facto go nie dotyczą. I zaraz powiemy czemu.
    Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?
    Serwis poza ASO a gwarancja. Czy niekorzystanie z usług autoryzowanych stacji oznacza problem z gwarancją? Już nie. Prezes UOKiK interweniował.
    Ukraińcy w Polsce a ubezpieczenie samochodu i... nie tylko
    Ukraińcy w Polsce a ubezpieczenie samochodu i... nie tylko. Co warto wiedzieć? Oto pięć podstawowych pytań, na które poznaliśmy odpowiedź.
    Oświadczenie sprawcy kolizji polsko-ukraińskie
    Oświadczenie sprawcy kolizji polsko-ukraińskie. W tym materiale zamieszczamy gotowy druk, który może ułatwić kierowcom rozliczenie szkody.
    Linia bezwzględnego zatrzymania P-12. Co oznacza?
    Linia bezwzględnego zatrzymania P-12. Jak się zachować w przypadku jej pojawienia się na drodze? Co powinien o niej wiedzieć kierowca?