Kategorie

Test Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM - czas gra na jego korzyść

Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM rozpędza się maksymalnie do 220 km/h. Sprint 0-100 km/h zajmuje mu tylko 8,7 sekundy.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM rozpędza się maksymalnie do 220 km/h. Sprint 0-100 km/h zajmuje mu tylko 8,7 sekundy.
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine to najmniejsza limuzyna w ofercie niemieckiego producenta aut z Ingolstadt. Postanowiliśmy sprawdzić czy model ten, mimo skromnych wymiarów, zapewnia odpowiednią dozę luksusu charakterystycznego dla marki Audi.

Audi A3 Limousine powstało jako rozwinięcie auta typu hatchback. Historia pokazała już niejednokrotnie, że tego typu zabiegi już nieraz kończyły się w przeszłości stylizacyjnym fiaskiem, czego efektem były pojazdy o wyraźnie zachwianej linii bocznej samochodu. Pokraczne auta cieszyły właściciela wysoką funkcjonalnością, ale raziły kompletnym brakiem uroku.

Audi A3 Limousine: nadwozie

Projektantom z Ingolstadt zadanie zbudowania kompaktowego sedana klasy Premium udało się jednak naprawdę dobrze. W przypadku A3 Limousine proporcje nadwozia są bardzo klarowane i równe, a cała sylwetka spójna. Uroku dodają mu zwłaszcza masywna, acz dynamicznie poprowadzona linia boczna przebiegającą tuż nad progami, ciekawie wykonane reflektory z diodami LED oraz przyciemniony szyberdach będący nie tylko praktycznym dodatkiem lecz także stylizacyjnym uzupełnieniem ekskluzywnego wizerunku pojazdu. Spostrzegawczy obserwatorzy zauważą co prawda, że tylne drzwi są znacznie mniejsze od przednich, ale stylistom Audi zabieg zbudowania reprezentacyjnej limuzyny na długości niecałych 4,5 m udał się naprawdę dobrze.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A3 Limousine

Audi A3 Limousine: wnętrze

Wnętrze Audi A3 Limousine jest specyficzne. Zewnętrzna sylwetka auta i rozstaw osi większy aniżeli w pierwszej generacji A4 (!) mogą sugerować, że kabina pasażerska jest bardzo wygodna i przestronna. O ile tego pierwszego trudno jej odmówić, ze względu m.in. na miękkie i rewelacyjnie podtrzymujące ciało fotele z Alcantary (zarówno z przodu jak i z tyłu), świetne wyciszenie i niezłe materiały wykończeniowe, to trudno mówić o A3 jako o przestronnej limuzynie. Auto powstało na płycie MQB czyli tej samej co w przypadku Golfa  VII, dlatego dysponuje też  identycznym jak on rozstawem osi (2637 mm). W rezultacie na przednich fotelach miejsca jest wystarczająco dużo nawet dla osób o wzroście 190 cm, ale z tyłu, ze względu na mocno opadający tylny słupek, zabraknie go osobą wyższym niż 180 cm. Cieszy za to sporo przestrzeni na nogi, indywidualny nawiew dla pasażerów tylnej kanapy oraz ustawny, 425-litrowy bagażnik. Smaku dodaje także bardzo eleganckie i wyrafinowane oświetlenie kabiny.

Audi A3 Limousine: kokpit

Całkiem interesująco prezentuje się również kokpit A3 Limousine (przejęty z hatchback’a), którego prostota, porządek i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe nadają kabinie oczekiwanej elegancji. Audi A3 jest samochodem skrojonym pod kierowcę. Lewarek skrzyni biegów ma krótką rękojeść i znajduje się tuż pod ręką. Trójramienna kierownica wykończona wysokiej jakości skórą zapewnia pewny chwyt, a podłokietnik pozwala odpocząć prawej ręce w trakcie jazdy na autostradzie. Półleżąca pozycja za kierownicą oraz aluminiowe inkrustacje na desce rozdzielczej stanowią dopełnienie sportowego charakteru auta.

Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Audi A3 Limousine: system multimedialny

System multimedialny MMI zastosowany w Audi A3 Limousine pozostawia pewien niedosyt. Z jednej strony wyposażony jest w nawigację GPS, odtwarzacz płyt CD i MP3 i bardzo płynnie wysuwany ekran, a z drugiej nieco odstaje od standardów dostępnych na rynku. Brakuje dotykowej obsługi wyświetlacza, która przyspieszyłaby nawigowanie po mapie, obraz nie jest najwyższej rozdzielczości, a umieszczony w schowku pasażera czytnik płyt CD jest położony za nisko, przez co jego obsługa jest niewygodna. Trzeba jednak przyznać, że niemieckim projektantom udało się stworzyć coś, co rekompensuje z nawiązką te wady – 180-watowy Audio Sound System. Generuje on bardzo dobry jakościowo dźwięk, który w połączeniu z dobrze wyciszoną kabiną pozwala czerpać autentyczną przyjemność ze słuchania muzyki. Tym bardziej, że do obsługi całego sprzętu wykorzystuje się rewelacyjnie ulokowane pokrętło głośności (tuż obok lewarka biegów). Niby drobiazg, ale pozwala nie odrywać oczu od sytuacji na drodze, a jego potencjometr jak kapitalnie skalibrowany.

Audi A3 Limousine: silnik 2.0 TDI 150 KM

Audi A3 Limousine wraz z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI 150 KM stanowią na drodze rewelacyjny tandem. Choć tego typu jednostka nie pasuje do luksusowego charakteru auta, to na tle innych silników dostępnych w gamie tego modelu jest prawdopodobnie najlepszym wyborem. Pracuje niezwykle cicho, a jej dźwięk, nawet przy 4 tys. obr./min. zupełnie nie przypomina topornego w swym zachowaniu diesla. Dzięki turbosprężarce VTG (zmienny kąt kierownic) i ciśnieniu wtrysku Common Rail na poziomie 2000 barów motor z niebywałą lekkością rozpędza auto. Choć moment obrotowy czuć już od ok. 1800 obr./min. to silnik najlepiej reaguje na gaz w zakresie 2500-4400 obr./min. Zaskakuje wtedy swoim wysokoobrotowym charakterem i potężnym, wręcz liniowym przyrostem mocy. W rezultacie mimo zaledwie 150 KM ten 2-litrowy motor potrafi rozpędzić ważące ponad 1300 kg Audi 0-100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy! Wyprzedzanie po prostu przestaje być problemem.

Audi A3 Limousine: skrzynia biegów i spalanie

Potencjał silnika można w pełni wykorzystać dzięki bardzo precyzyjnej i świetnie zestopniowanej, manualnej skrzyni biegów. Poszczególne przełożenia są długie (nawet 1-ka) dzięki czemu nie trzeba zbyt często wachlować lewarkiem (choć pracuje on bardzo dobrze), a w trakcie jazdy na trasie silnik ma bardzo niskie obrotyna szóstym przełożeniu przy 120 km/h motor ma zaledwie 1950 obr./min a przy 140 km/h tylko 2200 obr./min. Przekłada się to na absolutną ciszę w kabinie i niskie spalanie motoru, które w mieście waha się w przedziale 6,9-7,9 l na 100 km, a na trasie spada do ok. 5,1 l. Średnio w teście silnik zużył 6,6 l paliwa na 100 km.


Zobacz też: Test Mercedes-Benz A200 CDI

Audi A3 Limousine: napęd

Szkoda, że za silnikiem i skrzynią biegów wyraźnie nie nadąża przedni napęd auta. Gdy nawierzchnia jest tylko nieznacznie wilgotna, a kierowca mocno wciśnie gaz, Audi błyskawicznie gubi przyczepność na 2-gim a czasem nawet na 3-im biegu. Kontrola trakcji hamuje co prawda wysokie aspiracje silnika, dbając tym samym o bezpieczeństwo pasażerów auta, ale jej reakcja jest bardzo zdecydowana i mało przyjemna w odbiorze. W przypadku tej klasy auta i mocy silnika, niezbędnym wydaje się zatem wyposażenie pojazdu w legendarny napęd quattro, który zlikwiduje ten mankament.

Audi A3 Limousine: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Audi A3 Limousine jest prawie identyczne jak to zastosowane w Golfie VII. Z przodu kolumny MacPhersona wsparte są trójkątnymi wahaczami poprzecznymi, natomiast tylne zawieszenie oparte jest na układzie wielowahaczowym (po 4 wahacze na każde koło). Ogromną jego zaletą jest niezwykle harmonijna i przewidywalna praca. Przechyły nadwozia są prawie niezauważalne, a komfort tłumienia, mimo 18-calowych obręczy kół, naprawdę dobry. Na tle klasowego rywala, Mercedesa CLA, Audi wręcz płynie po drodze, nie męcząc pasażerów hałasem a przede wszystkim wstrząsami. W połączeniu z bardzo precyzyjnie działającym, elektromechanicznym układem kierowniczym o regulowanej sile wspomagania, Audi pewnie podążą w obranym przez kierowcę kierunku. Wystarczy przesiąść się do przeciętnego auta kompaktowego niższej klasy, by w pełni dostrzec różnicę.

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Audi A3 Limousine: hamulce

Analogię do Golfa VII odnajdziemy także w układzie hamulcowym. W przypadku A3 Limousine z silnikiem 2.0 TDI 150 KM na przedniej osi samochodu pracują wentylowane tarcze o średnicy 288 mm, natomiast na tylnej są ich lite odpowiedniki w rozmiarze 272 mm. Trzeba przyznać, że ich rozmiar nie robi wrażenia, ale skuteczność działania, zwłaszcza na tle masy auta (ponad 1300 kg), po prostu zaskakuje. Układ hamulcowy pracuje niezwykle przekonująco nawet przy prędkościach autostradowych, a w połączeniu ze świetnym korektorem siły hamowania zapewnia pojazdowi stabilność nawet w trakcie hamowania na łuku drogi.

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Audi A3 Limousine: cena i wyposażenie

Najtrudniejsza w ocenie Audi A3 Limousine jest jego cena. Na tle bezpośredniego rywala, czyli Mercedesa CLA jest ono nieco tańsze, a przy tym oferuje przestronniejszą kabinę (z tyłu) i lepszy komfort resorowania. Oba auta są jednak bardzo drogie. Pod względem technicznym A3 Limousine jest spokrewniony w dużym stopniu z Golfem VII, w co trudno uwierzyć patrząc na ceny obu aut. Prezentowane Audi A3 Limousine kosztowało 171 970 zł. Choć posiadało ono niezłe wyposażenie obejmujące m.in. skórzane fotele (alcantara), dwustrefową klimatyzację automatyczną, system multimedialny z nawigacją i 180-Watowym zestawem audio 5.1, szyberdach czy ksenonowe reflektory to lista jego opcji mogłaby być jeszcze bardziej rozbudowana. Koniecznie należałoby dodać do niej m.in. napęd quattro. Zapewne wiele osób zdecyduje się także na kamerę cofania, rozbudowany system Bluetooth i Internet lub zaawansowane systemy z zakresu bezpieczeństwa, które wyróżniają ten model na tle konkurencji. A wtedy cena takiego A3 Limousine z łatwością przekroczy 200 000 zł. Całkiem dużo, biorąc pod uwagę, że kwota ta wystarczy na zakup np. większego Audi A4 i czy BMW 3 z podobny silnikiem i tylko nieco skromniejszym wyposażeniem.

Audi A3 Limousine: opinia

Audi A3 Limousine z silnikiem 2.0 TDI 150 KM to auto wyjątkowe. Jest bardzo drogie, przeciętnie przestronne a technologicznie mocno spokrewnione z Golfem VII, przez co z początku trudno się do niego przekonać. Z czasem okazuje się jednak, że na drodze prezentuje się lepiej niż jego starszy i większy brat A4 i że potrafi zagwarantować oczekiwaną po marce wygodę, osiągi i prestiż. Silnik Diesla sprawuje się zaskakująco kulturalnie, a jego pracy nie towarzyszy nieprzyjemny dźwięk, który nieco drażnił w odmianie benzynowej 1.8 TFSI. Samochód świetnie hamuje, jeszcze lepiej przyspiesza a zawieszenie jest przyjemnie sprężyste. Jeśli zatem jego wygórowana cena nie stanowi problemu to warto zakosztować jazdy nową A3 Limousine. Tym bardziej, że auto ma w sobie to coś, to co sprawia, że chcesz do niego wracać i odkrywać na nowo jego możliwości. W przypadku tego modelu pamiętać trzeba tylko o jednym - napędzie quattro!

Audi A3 Limousine: dane techniczne

Samochód Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbodoładowaniem
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail 2000 barów
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 110/150 kW/KM przy 3500 - 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750-3000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,29
Napęd  przedni
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 8,7 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: niezależne czterowahaczowe
Tarcze hamulcowe przód tarcze wentylowane, 288 mm
Tarcze hamulcowe tył tarcze lite, 272 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4456/1796/1416 mm
Masa własna 1315 kg
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 425/880 l
Ładowność 550 kg
Liczba obrotów kierownicy -
Pojemność baku 50 l

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine skrzynia biegów
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine potencjometr audio
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.