Kategorie

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: limuzyna o sportowym zacięciu

Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo to limuzyna klasy średniej, która od zawsze ceniona była za przestronne wnętrze i świetne prowadzenie. Jak spisuje się zmodernizowana jego wersja z nowym, turbodoaładowanym silnikiem 1.6 EcoBoost? Czy mimo 6 lat na rynku Mondeo ma jeszcze szanse zawalczyć o klienta, także tego biznesowego?

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: nadwozie

Ford Mondeo czwartej generacji, który swój światowy debiut miał na dużym ekranie w filmie z udziałem Jamesa Bonda, pojawił się na rynku w 2007 roku. Pod koniec 2011 roku auto przeszło modernizację, która skupiła się przede wszystkim na zastosowaniu świateł wykonanych w technologii LED (przednie światła do jazdy dziennej oraz tylne mijania), wkomponowaniu większego dolnego wlotu powietrza do silnika i przeprojektowaniu kształtu maski i zderzaków. W prezentowanym egzemplarzu uwagę przykuwa także tylny spoiler na klapie bagażnika oraz 17-calowe, aluminiowe felgi. W połączeniu z przyciemnionymi tylnymi szybami i chromowanym wykończeniem szyb Mondeo nadal przyciąga uwagę na drodze.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: deska rozdzielcza

Projekt deski rozdzielczej, choć został częściowo zmodernizowany nosi już pewien znak czasu, a niektóre rozwiązania przypominają te stosowane w poprzedniej generacji Focusa (system multimedialny z dotykowym ekranem i mało aktualnymi mapami nawigacyjnymi firmy NAVTEQ). Mimo to kokpit nadal może się podobać ze względu na przejrzystość, wysoką ergonomię, miękkie plastiki użyte do jego wykończenia (nawet na środkowym  tunelu) oraz eleganckie, metalizowane wykończenie. Duża kierownica pokryta została wysokiej jakości skórą zapewniającą zarówno pewny chwyt, jak i poczucie luksusu. Umieszczone na niej przyciski pozwalają na płynną regulację naprawdę niezłym systemem audio oraz rozbudowanym komputerem pokładowym. Ten ostatni jest kolorowy i pozwala wyświetlać m.in. wskazówki systemu nawigacyjnego.

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: wykończenie wnętrza

Kabina pasażerska Mondeo w prezentowanej wersji Titanium oferuje liczne rozwiązania poprawiające komfort podróży. Zarówno przednia jak i tylna jej część posiada indywidualne oświetlenie, nie brakuje też schowków na drobne przedmioty, przednia szyba posiada ogrzewanie, a w tylnych drzwiach zainstalowano rolety przeciwsłoneczne. Mankamentem jest za to brak indywidualnego nawiewu dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. W tej klasie powinien być to standard. Wygłuszenie przedziału pasażerskiego jest za to wzorowe. Nawet poruszając się z prędkością przekraczającą 140 km/h praca silnika czy opływające nadwozie powietrze nie zagłuszają rozmowy pasażerów (współczynnik Cx =0,29).

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: przednie fotele

Specyficzne wrażenie sprawiają przednie, półskórzane fotele Mondeo wyposażone zarówno w podgrzewanie jak i wentylację. Z początku wydają się być nieco za twarde, tworząc wrażenie jakoby pozbawione były wystarczającej ilości gąbki, zarówno na siedziskach jak i na oparciach. Z czasem okazuje się, że ich budowa została podporządkowana wygodzie i nawet wielogodzinne podróże nie obciążają nadmiernie kręgosłupa. Im dłuższa podróż tym bardziej docenia się osobę projektującą fotele.

Zobacz też: Test Volkswagen CC 2.0 TDI 177 KM DSG

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: przestronność kabiny

Rozstaw osi wynoszący 2850 mm (największy w klasie) zapewnia pełną wygodę pasażerom podróżującym w obu rzędach siedzeń. Nawet osoby o wzroście ok. 190 cm nie powinny narzekać na brak miejsca zarówno nad głową jak i na wysokości barków i kolan (nawet z tyłu). Wyjątkowo obszerny i niezwykle pakowny jest bagażnik o pojemności 540 l. Dzięki tylnej szybie unoszonej wraz z klapą łatwo załadować do niego wielkogabarytowe przedmioty w stylu kartonów, telewizorów czy nawet lodówki. Szkoda, że nie wyposażono go w praktyczne siatki, ograniczające poruszanie się bagażu w jego wnętrzu.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: silnik 1.6 EcoBoost 160 KM

Reklama

Mondeo najczęściej kojarzymy z autem typowo flotowym, wyposażonym w silnik Diesla. W prezentowanym egzemplarzu pracował jednak motor benzynowy 1.6 EcoBoost o mocy 160 KM (10 KM więcej niż w Focusie). Z pozoru silnik ten wydaje się być nieco za mały do tak dużego i nielekkiego auta. W rzeczywistości jednostka ta wydaje się być wręcz skrojona na miarę dla Mondeo. Turbosprężarka o małej bezwładności, bezpośredni wtrysk paliwa i świetny zakres przebiegu wysokiego momentu obrotowego (240-270 Nm przy 1600-4000 obr/min) sprawiają, że silnik ten bardzo chętnie i niezwykle równomiernie rozpędza auto na każdym biegu nawet od 2000 obr./min (0-100 km/h w 9,6 s). Wrażenie robi zarówno jednostajny przebieg momentu obrotowego, jak i kultura pracy jednostki napędowej. Cisza w kabinie panuje nawet wtedy, gdy silnik pracuję jednostajnie z prędkością obrotową równą 4 000 obr./min.

Zużycie paliwa w mieście kształtuje się na poziomie 8,8-10,3 l na 100 km (w zależności od stylu jazdy). Na trasie jazda z prędkością 120-140 km/h, bogata w liczne manewry wyprzedzania, wiąże się ze spalaniem na poziomie 7,6 litra benzyny na 100 km. Spokojna jazda poza miastem z prędkością oscylującą w zakresie 90-110 km/h zredukuje ten wynik do 6,0-6,5 l. Średnio na dystansie prawie 1000 km Mondeo zużyło 7,4 l paliwa na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta Hybrid

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: manualna skrzynia biegów

Pracę skrzyni biegów ocenić należy wysoko. Biegi wybiera się bardzo precyzyjnie, a lewarek porusza się z delikatnym acz przyjemnym oporem. Długie przełożenia (drugi bieg maks. 98km/h, trzeci 148 km/h), w połączeniu z dużym momentem obrotowym pozwalają ograniczyć niepotrzebne wachlowanie lewarkiem. Szósty bieg stanowi receptę na ograniczenie spalania, ale również i on nadaje się do skutecznego rozpędzania pojazdu. Ford Mondeo 1.6 EcoBoost to auto, które świetnie odnajduje się w roli pojazdu służącego pokonywaniu dużych dystansów. Jazda w trasie jest bardzo komfortowa. Przy autostradowej prędkości równej 140 km/h silnik na 6-tym biegu ma zaledwie 2900 obr./min. Przekłada się to na absolutną ciszę w kabinie pojazdu. Co więcej nawet przy wyższych prędkościach hałas jest pojęciem obcym pasażerom Mondeo.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost:  układ kierowniczy

Układ kierowniczy wyposażony w hydrauliczne wspomaganie pracuje wzorowo – jest bardzo precyzyjny, bezpośredni (2,71 obrotu) i wyjątkowo komunikatywny. Kierowca na bieżąco jest informowany o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Mimo 6 lat obecności Mondeo na rynku, konkurencja nadal jest pod tym względem w tyle.

Zobacz też: Test BMW 320d Touring xDrive

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: zawieszenie

Podobnie jest w przypadku zawieszenia, które daje poczucie bezpieczeństwa. Mondeo bardzo pewnie pokonuje ciasne zakręty, mając niebywałą ochotę do zacieśniania zakrętów. Podsterowność jest bardzo niewielka, nawet przy mocno wciśniętym gazie w zakręcie. Zawieszenie, choć sztywne, nie jest przesadnie twarde, a jego pracy nie towarzyszą żadne negatywne odgłosy. Jakość tłumienia nierówności jest co prawda niższa niż np. w Optimie, jednak rekompensuje to zdecydowanie lepsze zachowanie auta w zakrętach czy w trakcie omijania przeszkody na drodze. Oczekując wyższego komfortu resorowania można zdecydować się na mniejsze koła o wyższym profilu opony.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: cena i wyposażenie

Prezentowany egzemplarz Mondeo to bardzo bogato wyposażona wersja Titanium. Na pokładzie auta znalazło się m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa), system multimedialny z 7” dotykowym ekranem, nawigacją GPS i 8. głośnikowym zestawem audio, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane i wentylowane przednie fotele, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów, tempomat, tapicerka półskórzana, system monitorowania martwego pola, 17” obręcze aluminiowe i wiele innych rozwiązań. Zabrakło jedynie aktywnego tempomatu, który dostępny jest np. w Fordzie Kuga. Pokaźny zasób dodatkowych opcji wywindował cenę pojazdu do 130.950 zł. Konkurencja bywa jednak zdecydowanie droższa. Najtańsze Mondeo można nabyć obecnie już za 63 000 zł czyli praktycznie w cenie znacznie mniejszego auta kompaktowego.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: auto flotowe

Mondeo bardzo często wybierany jest jako auto dla floty. Przesądzać o tym mogą m.in. wysokie walory użytkowe takie jak wygodne fotele gwarantujące wygodę na długich trasach, pakowny przedział bagażowy, świetne prowadzenie i wysoka ergonomia kabiny. Nieźle prezentuje też stosunek ceny do wyposażenia. Właściciele firm powinni zwrócić uwagę także na zakres gwarancji i interwały pomiędzy przeglądami technicznymi:

Ford Mondeo gwarancja mechaniczna gwarancja na lakier gwarancja perforacyjna
czas trwania 2 lata 2 lata 12 lat
ograniczenia przebiegu bez limitu km bez limitu km bez limitu km

Dodatkowo w przypadku klientów indywidualnych zarówno gwarancja mechaniczna, jak i na lakier jest wydłużona o jeden rok. Przeglądy powłoki lakierniczej należy wykonywać co 12 miesięcy, a przegląd techniczny albo co 12 miesięcy, albo co 20 000 km.

Zobacz też: Gwarancja na lakier i perforację nadwozia – jak je wyegzekwować?

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: opinia

Ford Mondeo mimo 6-letniego stażu na rynku dzięki sukcesywnie przeprowadzanym modyfikacjom i unowocześnieniom nadal jest poważnym graczem w stawce. Ma przestronne i bogato wyposażone wnętrze, które wykończono dobrej jakości materiałami. Wygodne fotele i dobre wyciszenie kabiny pozwalają pokonywać autem duże dystanse bez zmęczenia. Silnik 1.6 EcoBoost jest optymalnym wyborem pomiędzy nieco za słabym wolnossącym motorem 1.6 120 KM a potężną, turbodoładowaną jednostką 2.0 EcoBoost 240 KM. Zadowala się przyzwoitymi ilościami paliwa, a przy tym jest bardzo elastyczny i mocny. Zawieszenie jest sztywne i pozwala pewnie pokonywać zakręty nawet z dużymi prędkościami. Auto nie boi się gwałtownych manewrów, pewnie zachowując się nawet w wymagającym slalomie. Przez 6 lat konstruktorzy sukcesywnie usuwali niedociągnięcia poprzednich wersji i obecnie trudno wskazać poważne braki najnowszej odmianie Mondeo. Może nie jest to to auto naszpikowane elektronicznymi gadżetami, ale posiada praktycznie wszystkie najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Nie dziwi zatem fakt, że Mondeo cieszy się tak dużym uznaniem wśród klientów. To prostu dopracowana, przestronna i bardzo dobrze prowadząca się limuzyna.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: danie techniczne

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 5d 2013'
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Wtrysk bezpośredni
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 160 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm (270 Nm overboost)/1600-4000 obr/min
Napęd przedni
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4800/1886/1500 mm
Rozstaw osi 2850 mm
Masa własna 1480 kg
Maksymalna ładowność 570 kg
Średnica zawracania 11,6 m (dla kół 16")
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Zużycie paliwa* 9,1/5,5/6,8 l
Pojemność bagażnika 540/1460 l
Cena od 63 000 zł (najtańsza wersja)
Cena prezentowanej wersji 130 950 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.