REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: limuzyna o sportowym zacięciu

REKLAMA

REKLAMA

Ford Mondeo to limuzyna klasy średniej, która od zawsze ceniona była za przestronne wnętrze i świetne prowadzenie. Jak spisuje się zmodernizowana jego wersja z nowym, turbodoaładowanym silnikiem 1.6 EcoBoost? Czy mimo 6 lat na rynku Mondeo ma jeszcze szanse zawalczyć o klienta, także tego biznesowego?

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: nadwozie

Ford Mondeo czwartej generacji, który swój światowy debiut miał na dużym ekranie w filmie z udziałem Jamesa Bonda, pojawił się na rynku w 2007 roku. Pod koniec 2011 roku auto przeszło modernizację, która skupiła się przede wszystkim na zastosowaniu świateł wykonanych w technologii LED (przednie światła do jazdy dziennej oraz tylne mijania), wkomponowaniu większego dolnego wlotu powietrza do silnika i przeprojektowaniu kształtu maski i zderzaków. W prezentowanym egzemplarzu uwagę przykuwa także tylny spoiler na klapie bagażnika oraz 17-calowe, aluminiowe felgi. W połączeniu z przyciemnionymi tylnymi szybami i chromowanym wykończeniem szyb Mondeo nadal przyciąga uwagę na drodze.

REKLAMA

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: deska rozdzielcza

Projekt deski rozdzielczej, choć został częściowo zmodernizowany nosi już pewien znak czasu, a niektóre rozwiązania przypominają te stosowane w poprzedniej generacji Focusa (system multimedialny z dotykowym ekranem i mało aktualnymi mapami nawigacyjnymi firmy NAVTEQ). Mimo to kokpit nadal może się podobać ze względu na przejrzystość, wysoką ergonomię, miękkie plastiki użyte do jego wykończenia (nawet na środkowym  tunelu) oraz eleganckie, metalizowane wykończenie. Duża kierownica pokryta została wysokiej jakości skórą zapewniającą zarówno pewny chwyt, jak i poczucie luksusu. Umieszczone na niej przyciski pozwalają na płynną regulację naprawdę niezłym systemem audio oraz rozbudowanym komputerem pokładowym. Ten ostatni jest kolorowy i pozwala wyświetlać m.in. wskazówki systemu nawigacyjnego.

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: wykończenie wnętrza

Kabina pasażerska Mondeo w prezentowanej wersji Titanium oferuje liczne rozwiązania poprawiające komfort podróży. Zarówno przednia jak i tylna jej część posiada indywidualne oświetlenie, nie brakuje też schowków na drobne przedmioty, przednia szyba posiada ogrzewanie, a w tylnych drzwiach zainstalowano rolety przeciwsłoneczne. Mankamentem jest za to brak indywidualnego nawiewu dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. W tej klasie powinien być to standard. Wygłuszenie przedziału pasażerskiego jest za to wzorowe. Nawet poruszając się z prędkością przekraczającą 140 km/h praca silnika czy opływające nadwozie powietrze nie zagłuszają rozmowy pasażerów (współczynnik Cx =0,29).

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: przednie fotele

Specyficzne wrażenie sprawiają przednie, półskórzane fotele Mondeo wyposażone zarówno w podgrzewanie jak i wentylację. Z początku wydają się być nieco za twarde, tworząc wrażenie jakoby pozbawione były wystarczającej ilości gąbki, zarówno na siedziskach jak i na oparciach. Z czasem okazuje się, że ich budowa została podporządkowana wygodzie i nawet wielogodzinne podróże nie obciążają nadmiernie kręgosłupa. Im dłuższa podróż tym bardziej docenia się osobę projektującą fotele.

Zobacz też: Test Volkswagen CC 2.0 TDI 177 KM DSG

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: przestronność kabiny

Rozstaw osi wynoszący 2850 mm (największy w klasie) zapewnia pełną wygodę pasażerom podróżującym w obu rzędach siedzeń. Nawet osoby o wzroście ok. 190 cm nie powinny narzekać na brak miejsca zarówno nad głową jak i na wysokości barków i kolan (nawet z tyłu). Wyjątkowo obszerny i niezwykle pakowny jest bagażnik o pojemności 540 l. Dzięki tylnej szybie unoszonej wraz z klapą łatwo załadować do niego wielkogabarytowe przedmioty w stylu kartonów, telewizorów czy nawet lodówki. Szkoda, że nie wyposażono go w praktyczne siatki, ograniczające poruszanie się bagażu w jego wnętrzu.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: silnik 1.6 EcoBoost 160 KM

REKLAMA

Mondeo najczęściej kojarzymy z autem typowo flotowym, wyposażonym w silnik Diesla. W prezentowanym egzemplarzu pracował jednak motor benzynowy 1.6 EcoBoost o mocy 160 KM (10 KM więcej niż w Focusie). Z pozoru silnik ten wydaje się być nieco za mały do tak dużego i nielekkiego auta. W rzeczywistości jednostka ta wydaje się być wręcz skrojona na miarę dla Mondeo. Turbosprężarka o małej bezwładności, bezpośredni wtrysk paliwa i świetny zakres przebiegu wysokiego momentu obrotowego (240-270 Nm przy 1600-4000 obr/min) sprawiają, że silnik ten bardzo chętnie i niezwykle równomiernie rozpędza auto na każdym biegu nawet od 2000 obr./min (0-100 km/h w 9,6 s). Wrażenie robi zarówno jednostajny przebieg momentu obrotowego, jak i kultura pracy jednostki napędowej. Cisza w kabinie panuje nawet wtedy, gdy silnik pracuję jednostajnie z prędkością obrotową równą 4 000 obr./min.

Zużycie paliwa w mieście kształtuje się na poziomie 8,8-10,3 l na 100 km (w zależności od stylu jazdy). Na trasie jazda z prędkością 120-140 km/h, bogata w liczne manewry wyprzedzania, wiąże się ze spalaniem na poziomie 7,6 litra benzyny na 100 km. Spokojna jazda poza miastem z prędkością oscylującą w zakresie 90-110 km/h zredukuje ten wynik do 6,0-6,5 l. Średnio na dystansie prawie 1000 km Mondeo zużyło 7,4 l paliwa na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta Hybrid

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: manualna skrzynia biegów

Pracę skrzyni biegów ocenić należy wysoko. Biegi wybiera się bardzo precyzyjnie, a lewarek porusza się z delikatnym acz przyjemnym oporem. Długie przełożenia (drugi bieg maks. 98km/h, trzeci 148 km/h), w połączeniu z dużym momentem obrotowym pozwalają ograniczyć niepotrzebne wachlowanie lewarkiem. Szósty bieg stanowi receptę na ograniczenie spalania, ale również i on nadaje się do skutecznego rozpędzania pojazdu. Ford Mondeo 1.6 EcoBoost to auto, które świetnie odnajduje się w roli pojazdu służącego pokonywaniu dużych dystansów. Jazda w trasie jest bardzo komfortowa. Przy autostradowej prędkości równej 140 km/h silnik na 6-tym biegu ma zaledwie 2900 obr./min. Przekłada się to na absolutną ciszę w kabinie pojazdu. Co więcej nawet przy wyższych prędkościach hałas jest pojęciem obcym pasażerom Mondeo.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost:  układ kierowniczy

Układ kierowniczy wyposażony w hydrauliczne wspomaganie pracuje wzorowo – jest bardzo precyzyjny, bezpośredni (2,71 obrotu) i wyjątkowo komunikatywny. Kierowca na bieżąco jest informowany o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Mimo 6 lat obecności Mondeo na rynku, konkurencja nadal jest pod tym względem w tyle.

Zobacz też: Test BMW 320d Touring xDrive

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: zawieszenie

Podobnie jest w przypadku zawieszenia, które daje poczucie bezpieczeństwa. Mondeo bardzo pewnie pokonuje ciasne zakręty, mając niebywałą ochotę do zacieśniania zakrętów. Podsterowność jest bardzo niewielka, nawet przy mocno wciśniętym gazie w zakręcie. Zawieszenie, choć sztywne, nie jest przesadnie twarde, a jego pracy nie towarzyszą żadne negatywne odgłosy. Jakość tłumienia nierówności jest co prawda niższa niż np. w Optimie, jednak rekompensuje to zdecydowanie lepsze zachowanie auta w zakrętach czy w trakcie omijania przeszkody na drodze. Oczekując wyższego komfortu resorowania można zdecydować się na mniejsze koła o wyższym profilu opony.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: cena i wyposażenie

Prezentowany egzemplarz Mondeo to bardzo bogato wyposażona wersja Titanium. Na pokładzie auta znalazło się m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa), system multimedialny z 7” dotykowym ekranem, nawigacją GPS i 8. głośnikowym zestawem audio, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane i wentylowane przednie fotele, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów, tempomat, tapicerka półskórzana, system monitorowania martwego pola, 17” obręcze aluminiowe i wiele innych rozwiązań. Zabrakło jedynie aktywnego tempomatu, który dostępny jest np. w Fordzie Kuga. Pokaźny zasób dodatkowych opcji wywindował cenę pojazdu do 130.950 zł. Konkurencja bywa jednak zdecydowanie droższa. Najtańsze Mondeo można nabyć obecnie już za 63 000 zł czyli praktycznie w cenie znacznie mniejszego auta kompaktowego.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: auto flotowe

Mondeo bardzo często wybierany jest jako auto dla floty. Przesądzać o tym mogą m.in. wysokie walory użytkowe takie jak wygodne fotele gwarantujące wygodę na długich trasach, pakowny przedział bagażowy, świetne prowadzenie i wysoka ergonomia kabiny. Nieźle prezentuje też stosunek ceny do wyposażenia. Właściciele firm powinni zwrócić uwagę także na zakres gwarancji i interwały pomiędzy przeglądami technicznymi:

Ford Mondeo gwarancja mechaniczna gwarancja na lakier gwarancja perforacyjna
czas trwania 2 lata 2 lata 12 lat
ograniczenia przebiegu bez limitu km bez limitu km bez limitu km

Dodatkowo w przypadku klientów indywidualnych zarówno gwarancja mechaniczna, jak i na lakier jest wydłużona o jeden rok. Przeglądy powłoki lakierniczej należy wykonywać co 12 miesięcy, a przegląd techniczny albo co 12 miesięcy, albo co 20 000 km.

Zobacz też: Gwarancja na lakier i perforację nadwozia – jak je wyegzekwować?

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: opinia

Ford Mondeo mimo 6-letniego stażu na rynku dzięki sukcesywnie przeprowadzanym modyfikacjom i unowocześnieniom nadal jest poważnym graczem w stawce. Ma przestronne i bogato wyposażone wnętrze, które wykończono dobrej jakości materiałami. Wygodne fotele i dobre wyciszenie kabiny pozwalają pokonywać autem duże dystanse bez zmęczenia. Silnik 1.6 EcoBoost jest optymalnym wyborem pomiędzy nieco za słabym wolnossącym motorem 1.6 120 KM a potężną, turbodoładowaną jednostką 2.0 EcoBoost 240 KM. Zadowala się przyzwoitymi ilościami paliwa, a przy tym jest bardzo elastyczny i mocny. Zawieszenie jest sztywne i pozwala pewnie pokonywać zakręty nawet z dużymi prędkościami. Auto nie boi się gwałtownych manewrów, pewnie zachowując się nawet w wymagającym slalomie. Przez 6 lat konstruktorzy sukcesywnie usuwali niedociągnięcia poprzednich wersji i obecnie trudno wskazać poważne braki najnowszej odmianie Mondeo. Może nie jest to to auto naszpikowane elektronicznymi gadżetami, ale posiada praktycznie wszystkie najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Nie dziwi zatem fakt, że Mondeo cieszy się tak dużym uznaniem wśród klientów. To prostu dopracowana, przestronna i bardzo dobrze prowadząca się limuzyna.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: danie techniczne

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 5d 2013'
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Wtrysk bezpośredni
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 160 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm (270 Nm overboost)/1600-4000 obr/min
Napęd przedni
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4800/1886/1500 mm
Rozstaw osi 2850 mm
Masa własna 1480 kg
Maksymalna ładowność 570 kg
Średnica zawracania 11,6 m (dla kół 16")
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Zużycie paliwa* 9,1/5,5/6,8 l
Pojemność bagażnika 540/1460 l
Cena od 63 000 zł (najtańsza wersja)
Cena prezentowanej wersji 130 950 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA