Kategorie

Test KIA Cee'd 1.6 GDI 135 KM - leży jak ulał!

Kamil Fraszkiewicz
Kia Cee'e II 1.6 GDI
Kia Cee'e II 1.6 GDI
Kamil Fraszkiewicz
Cee'd zawsze chciał się stać godnym rywalem dla Golfa. Czy jego drugie wcielenie zmniejszyło dzielący oba auta dystans?

Kia Cee'd II-generacji zadebiutowała w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Nazwa modelu podkreśla bezpośredni jego związek z docelowym nabywcą - Europejczykiem. Pierwszy dwie litery stanowią odwołanie do miejsca produkcji auta czyli Unii Europejskiej (CE - Community of Europe), natomiast dwie kolejne podkreślają, że został on zaprojektowany specjalnie dla mieszkańca Starego Kontynentu (ED - european design).

KIA Cee'd II 1.6 GDI : nadwozie

Sylwetka zewnętrzna nowej KII Cee'd, zwłaszcza w przedniej części nadwozia, stanowi niezbity dowód na to, że koreańska marka rzeczywiście przyłożyła się do pracy, dokładanie analizują i zgłębiając gusta przeciętnego Europejczyka. Ogromne przednie reflektory, z mocno zaciągniętymi na maskę końcami, są pełne energii i szyku. Wtóruje im także mocno pochylona przednia szyba, której profil doskonale zgrywa się z agresywną linią maski silnika. Tylna część auta jest nieco mniej awangardowa, ale jej proporcje są bardzo dobre i stanowią swoiste wyciszenie emocji jakie wzbudza "rozpędzony" przód Cee'da II.

Zobacz też: Test Honda Civic 1.6 i-DTEC

KIA Cee'd II 1.6 GDI : wnętrze

Poważne zmiany zaszły także we wnętrzu Cee'da II-generacji. Projekt kokpitu jest naprawdę ciekawy, oryginalny i porządnie wykończony. Uwagę osób ceniących nowoczesność powinny zwrócić cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze informacyjnbe (jeden umiejscowiony na tarczy prędkościomierza, pozostałe w centralnej części kokpitu), przyjemne w dotyku materiały na desce rozdzielczej, ładne zegary oraz niebanalny projekt kokpitu. Wysoko ocenić należy także ergonomię kokpitu Cee'da. Dwustrefową klimatyzacją steruje się za pomocą wygodnych pokręteł. System muzyczny gra naprawdę dobrze i niewiele ustępuję w mojej ocenie najlepszym nieobrandowanym sprzętom audio jakimi dysponuje Chverolet/Opel. Cieszy fakt, że KIA rozumie, że najwygodniejsze do obsługi radia są pokrętła. Wielu producentów nadal niestety upiera się przy mało funkcjonalnych przyciskach.W dolnej części deski rozdzielczej Cee'da umieszczone zostały dwa gniazdka zapalniczki samochodowej oraz wejścia USB/AUX do obsługi np. pamięci przenośnej.

Aby ocenić jakość nowej Kii Cee'd zabrałem auto w Bieszczady. Trzeba przyznać, że trasa nie była łatwa, a spory ruch na drodze w połączeniu z krętymi trasami spowodował, że Cee'd musiał naprawdę mocno się napracować. Trudy podróży okazały się jednak niezauważalne dla jego pasażerów. Po pierwsze auto jest bardzo dobrze wyciszone. Nawet częste wizyty wskazówki obrotomierza w okolicach czerwonego pola, nie wpływają na pogorszenie warunków do rozmowy. Także praca zawieszenia została rewelacyjnie ukryta. Nie ma nawet jej co porównywać do tego, co miało miejsce w pierwszej generacji modelu.

Zobacz też: Test Toyota Auris 2.0 D-4D 126 KM

Fotel kierowcy, mimo że ma trochę za krótkie siedzisko, jest odpowiednio twardy, dzięki czemu zapewnia wygodę nawet w czasie 6-7 godzinnej jazdy. Także na tylnej kanapie nie zabranie miejsca dla dwójki dorosłych pasażerów, którzy do dyspozycji posiadają szeroki podłokietnik. Bagażnik ma pojemność 380 litrów, a jego regularny kształt zapewnia efektywne wykorzystanie całej jego powierzchni. Widoczność do przodu i na boki jest bardzo dobra, ale w trakcie cofania dość wyraźnie przeszkadzają szerokie, tylne słupki. W trakcie jazdy autostradą wygodny okazuje się tempomat. Szkoda, że zmianie prędkości za pomocą przycisków nie towarzyszy komunikat o wybranej przez nas prędkości. Wielofunkcyjna kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach, ale jest nieco przeładowana przyciskami.

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

KIA Cee'd II 1.6 GDI : silnik 1.6 GDI 135 KM

Pod maską testowanego Cee'da zagościł silnik 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Generuje on moc 135 KM przy 6300 obr./min i moment obrotowy 164 Nm przy 4850 obr./min. Charakterystyka silnika jasno pokazuje jego styl "bycia" i warunki w jaki musi pracować. Aby auto przeszło z kłusa w cwał należy wprowadzić silnik na obroty większe niż 4 000 obr./min. Świetnie pomaga w tym skrzynia biegów, która odpowiednio wybiera poszczególne przełożenia. Lewarek sterujący jej pracą umieszczony jest wygodnie od ręką, a bieg wsteczny wrzuca się przy pomocy wygodnego pierścienia. Poszczególne przełożenia są długie, dzięki czemu na drugim biegu możemy rozpędzić się nawet do 100 km/h. Jednostka napędowa w trakcie bardzo dynamicznej jazdy na trasie zużyła średnio 7,2 l paliwa na 100 km. Biorąc pod uwagę styl jazdy, ruch na drodze oraz ukształtowanie terenu wynik jest naprawdę dobry. Przy spokojnej jeździe spalanie można ograniczyć do ok. 6,1 l na 100 km. W mieście zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 8,7 l na 100 km. Nawet dynamiczna jazda nie spowoduje, że auto zużyje więcej jak 10 l na 100 km. Jedyne co z początku przeszkadza w KII to trochę zbyt słaba reakcja silnika na gaz.

KIA Cee'd II 1.6 GDI : układ kierowniczy Flexsteer

Bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie praca elektrycznie sterowanego układu kierowniczego. Prezentowany egzemplarz został wyposażony w system Flexsteer, który umożliwia zmianę siły wspomagania kierownicy. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jego pracy: Comfort, Normal i Sport. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być ten ostatni, gdyż gwarantuje najprecyzyjniejsze działanie i lepsze czucie auta w szybkich zakrętach. Tryb Comfort pozwala obracać kierownicę jednym palcem, przez co kobiety bądź osoby starsze będą nim zachwycone w trakcie eksploracji miejskich parkingów i krętych uliczek.

KIA Cee'd II 1.6 GDI : zawieszenie

Istotne zmiany w stosunku do poprzedniego modelu KII Cee'd zaszły w jej tylnym zawieszeniu, które oparto na układzie wielowahaczowym (zamiast na belce skrętnej). Różnica jest nie tyle duża, co wręcz ogromna! Auto komfortowo wybiera większość nierówności na drodze, a jego pracy nie towarzyszy żaden hałas! Przyznam, że pod tym względem KIA dorównuje, a nawet przewyższa, większość klasowych konkurentów. Jedyne czego tylna oś nie lubi to gwałtowne ujęcie gazu lub przyhamowanie w bardzo szybko pokonywanym zakręcie. Tył potrafi wtedy lekko zarzucić, ale auto łatwo daje się opanować. Co więcej na straży bezpieczeństwa stoi zaawansowany system stabilizacji toru jazdy ESC, kontrolujący na bieżąco poczynania kierowcy.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

KIA Cee'd II 1.6 GDI : hamulce

Układ hamulcowy Cee'da jest wydajny i odporny na przegrzewanie. Pedał gazu działa płynnie i pozwala łatwo dozować siłę hamowania. Zarówno z przodu jak i z tyły auto wyposażone jest w tarcze hamulcowe. Bardzo pomocny w codziennej eksploatacji auta jest system HAC, wspomagający kierowcę podczas ruszania pod górę (koła pojazdu pozostają zahamowane przez 2 sekundy, co pozwala na spokojne wykorzystanie gazu i sprzęgła do ruszenia z miejsca). Według producenta Cee'd zatrzyma się ze 100 km/h do 0 km/h na dystansie 36,5 m.

KIA Cee'd II 1.6 GDI : cena

W naszym teście uczestniczyła KIA Cee'd 1.6 GDI w wersji L, której koszt to min. 67 990 zł.  Prezentowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony tylko w 16-calowe, aluminiowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 205/55 oraz w metalizowany lakier (SIRIUS SILVER). Trzeba przyznać, że odmiana ta wydaje się być optymalnym wyborem dla kogoś, kto oczekuje od auta komfortu za relatywnie niską cenę. W wyposażeniu seryjnym tej odmiany nie zabrakło bowiem automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji, 6. poduszek powietrznych, systemów ABS i ESC (ESP), 6-głośnikowego systemu audio z wejściem USB/AUX/iPhone i łącznością Bluetooth, pełnej elektryki szyb i lusterek, tempomatu, kierownicy i gałki skrzyni biegów wykończonych w skórze, systemu zagospodarowania powierzchni bagażnika i wielu innych rozwiązań. To co wyróżnia Cee'da to także najdłuższa gwarancja na rynku trwająca 7 lat (lub 150 000 km).

Zobacz też: Test Renault Fluence 2.0 16V 140 KM Privilege - gra pozorów

KIA Cee'd II 1.6 GDI : opinia

Kia Cee'd pozytywnie mnie zaskoczyła. Na tle przeciętnie wykończonego poprzednika, nowy model wydaje się być bardzo dojrzały. Ciężko zarzucić mu większe braki wykończeniowe. Kabina jest świetnie wyciszona, zawieszenie komfortowe, a wyposażenie bardzo dobre. Cieszy wygodna pozycja za kierownicą i dopracowane detale wnętrza. Cee'd zapewnia wygodę czwórce dorosłych pasażerów, a bagażnik jest duży i ustawny. Silnikowi brakuje wigoru przy niższych obrotach, ale przy spokojnej jeździe potrafi zużyć niewiele paliwa. Cee'd w końcu zasłużył na miano auta skrojonego pod gusta przeciętnego Europejczyka. To co jeszcze kilka lat temu było mało prawdopodobne, dziś jest po prostu rzeczywistością!

Dane techniczne KIA Cee'd 1.6 GDI 135 KM 5d

KIA Cee'd 1.6 GDI 135 KM
Typ silnika benzynowy wolnossący
Pojemność 1591 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 135 KM/6300 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 164 Nm/4850 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów ręczna 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4310/1780/1470 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna 1370 kg
Maksymalna ładowność 450 kg
Średnica zawracania 10,6 m
V-max 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa wg producenta* 7,8/4,7/5,8 l
Pojemność bagażnika 380(1380) l
Cena od 67 990 zł
Cena prezentowanej wersji 70 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Kia Cee'e II 1.6 GDI
Kamil Fraszkiewicz
Kia Cee'e II 1.6 GDI
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd II kokpit
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd II kierownica
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd II
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd II
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd
Kamil Fraszkiewicz
KIA Cee'd
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.