REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Opel Ampera: to naprawdę działa

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Przydatność samochodów elektrycznych zazwyczaj ogranicza się do roli transportu po polu golfowym. Tymczasem Opel Ampera jest pierwszym pojazdem elektrycznym, którego da się użytkować na co dzień. I to w Polsce.

Można zaryzykować stwierdzenie, że Opel Ampera to nie tylko jeden z najładniejszych samochodów elektrycznych, ale to w ogóle jeden z najładniejszych samochodów na rynku w klasie kompaktowej.

REKLAMA

Odważna, nowatorska sylwetka Ampery przyciąga wzrok i zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą. Nadwozie jest pełne nietuzinkowych akcentów stylizacyjnych – wygląd przednich reflektorów, tylnych lamp, czy kolorystyka sugerująca nisko przebiegająca dolna krawędź okien.

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

Recenzja Opla Ampery – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Opla Ampery jest równie nietuzinkowy co nadwozie. Fotele przednie przypominają te ze sportowych samochodów. Są mocno wyprofilowane i bardzo wygodne. Z tyłu – niespodzianka, tam również umieszczono dwa oddzielne fotele, na których usiądą wygodnie osoby o średnim wzroście. Wysocy będą narzekać na brak wystarczającej przestrzeni na nogi. 

Najciekawszym elementem przedziału pasażerskiego Opla Ampery jest tablica przyrządów. Za kierownicą, w miejscu, gdzie zwykle znajdują się wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza, w Amperze umieszczono duży kolorowy wyświetlacz informujący m.in. o prędkości, z którą się poruszamy, zużyciu paliwa oraz trybie jazdy i stopniu naładowania baterii. Kolorowy wyświetlacz jest również zamontowany na górze środkowej konsoli wyposażonej w dotykowe przyciski. Do sprawnej obsługi kokpitu Ampery trzeba się chwilę przyzwyczaić, ale po krótkim oswojeniu się z samochodem odnalezienie poszczególnych funkcji nie sprawia kłopotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bagażnik Opla Ampery ma objętość 310 l, a ładowność 343 kg, to niewiele.

Zobacz też: Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Recenzja Opla Ampery – w codziennym użytkowaniu

Do napędu Opla Ampery służy silnik elektryczny o mocy 150 KM. W samochodzie jest również zainstalowany czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 86 KM. Ale uwaga – Opel Ampera nie jest napędzany w sposób podobny do znanych na rynku hybryd. W przypadku Ampery napęd zawsze odbywa się dzięki jednostce elektrycznej, silnik spalinowy służy jako generator prądotwórczy ładujący w razie potrzeby baterie kompaktowego Opla.

Poruszając się bez konieczności użycia jednostki spalinowej Ampera jest w stanie przejechać od 40 do 80 km, natomiast wykorzystując ładownie z silnika spalinowego, według informacji producenta ok. 500 km.

REKLAMA

Poruszanie się Oplem Amperą w codziennych miejskich warunkach jest bardzo przyjemne. Samochód okazuje się dynamiczny (przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 9 s, a prędkość maksymalna to 161 km/h) i przede wszystkim niezwykle cichy. Jazda samochodem o napędzie elektrycznym wiąże się z potęgującą komfort ciszą. Co więcej nawet działanie silnika spalinowego tej ciszy mocno nie zakłuca, gdyż jednostka spalinowa uruchamia się na określony czas, a następnie się dezaktywuje.

Biorąc pod uwagę zasięg, który możemy pokonać jedynie na akumulatorach w warunkach miejskich będzie to przeszło 70 km. A to daje już możliwość pojechania samochodem do pracy, na zakupy i powrót do domu, gdzie po wstawieniu do garażu podłączymy Amperę do gniazda 230V.

Całkowite naładowanie akumulatorów zajmuje od 6 do 11 godzin (w zależności od natężenia prądu), więc dla osób dysponujących posesją korzystanie z Ampery nabiera sensu.

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Nieco inaczej jest z osobami, które np. mieszkając w kamienicach nie dysponują parkingiem podziemnym, albo dysponują, ale nie ma w nim gniazd sieciowych. W takich przypadkach polskie realia działają deprymująco na użytkownika samochodu elektrycznego z możliwością ładowania z tradycyjnego gniazda sieciowego. Oczywiście w bardziej prestiżowych centrach handlowych dumnie prezentowane są miejsca, w których można auto z napędem elektrycznym naładować. Niestety nie jest to takie proste. Po pierwsze tradycyjne poszanowanie Polaków do zasad każde im z premedytacją zostawiać swoje napędzane jednostkami spalinowymi samochody, na miejscach przeznaczonych do ładowania aut elektrycznych, a po drugie żeby skorzystać z takiego miejsca trzeba mieś specjalną kartę. Z kolei tej nie można kupić w najbliższym kiosku. Trzeba zadzwonić i się umówić na zakup. Całe szczęście stosowny numer telefonu komórkowego jest podany na obudowie aparatury ładującej baterie. Szkoda jednak, że po godz. 17:00 telefonu już nikt nie odbiera.

Tym samym, rzeczywistość w której funkcjonuje polskie społeczeństwo sprawia, że kierowca bez garażu, w którym ma dostęp do dobrej jakości sieci elektrycznej (po podłączeniu komputer decyduje, czy sieć jest na tyle wydajna, że może naładować baterie) jest zmuszony i tak udać się na stację paliw i zatankować 35-cio litrowy zbiornik paliwa benzynowego agregatu.

Zobacz też: Test Opel Zafira Tourer: Oczko wyżej

Opel Ampera właściwości jezdne

Samochód elektryczny Opla wykazuje właściwości jezdne bardzo zbliżone do tradycyjnych samochodów o napędzie spalinowym, choć należy pamiętać o nieco innym rozkładzie mas i masie własnej samochodu. W efekcie hamowanie wymaga mocniejszego wciśnięcia pedału hamulca, a i szybki slalom to nie jest konkurencja, w której Ampera czuje się najlepiej.

Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności, a przeciętne zużycie paliwa to około 6 l/100 km w przypadku, gdy akumulator jest stale doładowywany z agregatora spalinowego.

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Opel Ampera – podsumowanie recenzji

Opel Ampera przełamuje stereotyp o samochodach elektrycznych kojarzących się z pojazdami paskudnymi, które po całonocnym ładowaniu są w stanie przejechać „piętnaście metrów” na silniku elektrycznym i to z górki.

Ampera to ładny i pełnowartościowy samochód, którym jeździ się przyjemnie i można pozałatwiać sprawy na mieście korzystając tylko z napędu elektrycznego.

Nie mniej nie jest jeszcze tak praktyczny, jak pojazdy o tradycyjnym napędzie spalinowym. Po pierwsze wymaga posiadania miejsca z dostępem do zasilania elektrycznego, po drugie ma mały bagażnik. Jego niskie zapotrzebowanie na paliwo (jeżeli w ruch pójdzie agregat spalinowy) ucieszy w dodatku nie jednego sknerę. Ale sknera może dostać zawału patrząc w cennik, bo ceny Ampery startują od 208 tys. zł. A polskich realiach około 50 tys. euro waży dużo więcej niż w realiach rozwiniętego Zachodu.    

Zobacz też: Test Toyota Prius: Sposób na ekojazdę. Wersja 3.1

Opel Ampera - dane techniczne:

Opel Ampera
Typ silnika benzynowy i elektryczny
Pojemność  1398 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 86 KM/3000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 100 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut.
Pojemność bagażnika 310/1005 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 450/178,8/144 cm
Rozstaw osi 268,5 cm
V-max 161 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s
Zużycie paliwa* 1,3/0,9/1,2 l/100 km
Cena od 208 450 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Opel Ampera - przód
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - tył
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - tył
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - koło
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - lampa
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - gniazdo ładowania
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - zestaw do ładowania
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - fotel
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Opel ampera - tablica przyrządów
Opel
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA