REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Optima 2.0 DOHC: Komfort przede wszystkim

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Optima to jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie. Tym razem, podczas testu sprawdziliśmy, jak jeździ koreańska piękność napędzana dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy maksymalnej 165 KM.

Kia Optima to jeden z tych samochodów, który prezentuje się świetnie w każdym kolorze ale widoczna na fotografiach krwista czerwień podkreśla wyszukaną linię nadwozia, czyniąc samochód jeszcze bardziej atrakcyjnym.

REKLAMA

Optima prezentuje się godnie. W żywszej kolorystyce przybiera mniej formalny charakter, dla wielu kierowców odpowiedniejszy na co dzień, z drugiej strony w ciemniejszych barwach staje się bardziej dostojna.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Kia Optima test - wnętrze

Przebogate wyposażenie Kii Optimy jasno sugeruje, że kierowca tego samochodu powinien bez skrępowania czuć się w komfortowych wnętrzach, ale jednocześnie potrafić przymknąć oko na pewne niedociągnięcia. Prosto zaprojektowany i przejrzysty kokpit przywodzi na myśl samochody rodem zza Oceanu. Nam taki design odpowiada, jest niebanalny i funkcjonalny. Interesująco wygląda zwłaszcza umieszczony wysoko na kanciastej konsoli centralnej kolorowy wyświetlacz nawigacji. Oko cieszy również kolorowy wyświetlacz umieszczony pomiędzy „zegarami”.

Wykończenie przedziału pasażerskiego jest dokładne, ale miejscami jakość tworzyw mogłaby być wyższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Za to Kia Optima rozpieszcza kierowcę i pasażerów obszernością wnętrza i wygodą foteli oraz tylnej kanapy. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej jest na tyle szeroki, że zarówno bardzo wysocy, jak i niscy pasażerowie znajdą odpowiednią dla siebie pozycję.

Widoczność z miejsca kierowcy jest ograniczona w w tylnej części i ma to znaczenie podczas manewrów. Dlatego w przypadku zakupu podstawowej wersji wyposażeniowej warto do Optimy dokupić czujniki parkingowe.

Przedział bagażowy ma objętość  505 l, co jest wynikiem w pełni zadowalającym.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Kia Optima test - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Wolnossący czterocylindrowy silnik benzynowy czyni z Kii Optimy samochód o bardziej amerykańskim niż europejskim charakterze. W czym rzecz? Jednostka napędowa rozwijająca moc maksymalną 165 KM i moment obrotowy 196 Nm od 4800 obr./min. nie zachęca do dynamicznej jazdy po krótkich odcinkach. Silnik najlepiej „czuje się” w dolnym zakresie obrotów. Wtedy pracuje cicho i zużywa paliwo w akceptowalnych ilościach (ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim). Wkręcanie jednostki napędowej Optimy na wysokie obroty nie poprawia dynamiki jazdy (według danych producenta samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,5 s.) na tyle, by było to warte z jednej strony wyższego o około 1 l/100 km zużycia paliwa i wyraźnie zwiększonego hałasu we wnętrzu.

Optima, mimo że została wyposażona w manualną, sześciobiegową przekładnię, a nie automat rozleniwia kierowcę. Silnik zakładając dynamikę wystarczającą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim jest na tyle elastyczny, że kierowca nie musi często sięgać do lewarka zmiany biegów (nawiasem pisząc dźwignia działa w sposób zaskakująco precyzyjny).

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Poza tym układ kierowniczy, działający stosunkowo lekko, nie zachęca do szybkiej jazdy, mimo że podczas slalomu daje kierowcy poczucie kontroli nad autem.

Z kolei zawieszenie Kii Optimy komfortowo tłumi nierówności nawierzchni (czasami dzieje się to trochę za głośno) ale podczas szybkiej jazdy po łukach woli równe nawierzchnie.

Podobną charakterystykę zawieszenia miał kilka lat temu Saab. Podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach na równej jak stół drodze wszystko było w porządku, gorzej auto zachowywało się podczas jazdy po łukach na nawierzchniach dalekich od idealnej gładkości. Gdy pędzimy Kią po nierównym łuku auto ma tendencję nawet do nadsterowności, ale jednocześnie jest przewidywalne w swoim zachowaniu i nie zaskakuje kierowcy.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Kia Optima test - podsumowanie

Podstawowa odmiana Kii Optimy z benzynowym silnikiem o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 165 KM jest dostępna od 82 900 zł. Z kolei najbogatsza odmiana wyposażeniowa z tym samym silnikiem kosztuje 107 900 zł. To nadal przyzwoita cena, jak za spory samochód wyposażony m.in. w reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, pakiet Navi Sound System z kamerą cofania, osiemnastocalowe felgi ze stopów lekkich, czy hydrofobowe szyby. O automatycznej dwustrefowej klimatyzacji nie wspominając.

Zobacz też: Test Hyundai i40 Wagon: z europejskim paszportem

Kia Optima - dane techniczne:

Kia Optima 2.0 DOHC 165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 165 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 196 Nm/4800 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/145,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s.
Zużycie paliwa* 9,3/5,6/7,0 l/100 km
Cena od 82 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
KIA
Kia Optima - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - koło
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA