REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Romet 4E

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Romet zaprezentował niedawno swój pierwszy elektryczny samochód o nazwie 4E. Skrót „4E” jest rozwijany jako Electric, Economic, Ekologic i Easy. Producent obiecuje, że koszt przejazdu 100 kilometrów Rometem 4E to tylko 6 złotych.

Nadwozie Rometa 4E

Z wcześniejszych, przedpremierowych pokazów wynikało, że Romet 4E będzie miał trzydrzwiowy. Jednak od tamtego czasu dużo się zmieniło. Elektryczny Romet urósł i dostał dodatkową parę drzwi.

REKLAMA

Małe rozmiary zewnętrzne auta pozycjonują go w segmencie A. Jego długość to 3090 mm, szerokość 1420 mm, wysokość 1480 mm. Auto bez baterii waży 500 kg.

Wyposażenie Rometa 4E

REKLAMA

Do jazdy testowej udostępniono auto wyposażone w podgrzewanie przedniej szyby, okno dachowe, radioodtwarzacz, gniazdko 12V i moduł do sterowania trybem jazdy. Tryb standardowy ogranicza prędkość do 65 km/h, a co za tym idzie zmniejsza zasięg do około 90 km. Tryb ekonomiczny charakteryzuje się ograniczeniem prędkości do 45 km/h, co wydłuża zasięg do około 180 km.

Wewnątrz kolejne zaskoczenie. Nadwozie jest czterodrzwiowe, a kabina dwumiejscowa. Przestrzeń  za przednimi fotelami  to spory bagażnik. Być może druga para drzwi ma za zadanie ułatwianie pakowanie i rozpakowywanie bagażnika.

Zobacz też: Test Romet 717

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszczędności poczynione przy wytwarzaniu auta czuć już chwilę po zajęciu miejsca za kierownicą. Fotele są dosyć małe i niestety nie wygodne. Zwłaszcza na oparciu przez cienką warstwę gąbki można wyczuć ich wewnętrzny szkielet.

Deska rozdzielcza jest wykonana z tworzywa wyglądającego na tanie, a spasowanie poszczególnych elementów znacznie odbiega od tego, co czego przyzwyczaili nas inni europejscy producenci. Jednak wybaczymy te wszystkie niedociągnięcia, jeśli przekonamy się, że Romet 4E przejedzie 180 km na jednym ładowaniu.

Jazda Rometem 4E

Jazda Rometem 4E przebiega w ciszy, którą zakłócają jedynie hałasy dobiegające z okolic zawieszenia. Układowi kierowniczemu brakuje precyzji, a hamulce (przednie są tarczowe, a z tyłu zastosowano bębny) słabo radzą sobie z ważącym w sumie około 830 kg autem (auto 500 kg, baterie prawie 330 kg). Elektryczny Romet jeździ na dwunastocalowych aluminiowych felgach z oponami w rozmiarze 145/70.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mitsubishi Outlander

Elektryczny napęd nieźle sprawdza się w mieście. Auto daje rade utrzymać tempo ruchu w zatłoczonej stolicy. Jeśli chcemy się wybrać gdzieś dalej, musimy taką wycieczkę dobrze rozplanować na minimum dwa dni, ponieważ musimy przewidzieć czas na ładowanie akumulatorów.

Akumulatory Rometa 4E

Auto Rometa ma na pokładzie ciężkie, kwasowo-ołowiowe akumulatory o pojemności 1350 AH, których pełne ładowane ze zwykłego gniazdka ma trwać nie dłużej niż 8 godzin. Według zapewnień producenta, mają one wytrzymać 400 cykli ładowania. Nowy zestaw baterii ma kosztować 8 tys. zł.

Cena Rometa 4E

Romet 4E ma kosztować od 32 tys. zł do 36 tys. zł - zależy od wyposażenia. W najtańszej wersji nie będzie modułu służącego do wyboru trybu jazdy.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA