Kategorie

Test Ford Focus EcoBoost 1,0 125 KM: zaskakująco dynamiczny

Jakub Tujaka
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus trzeciej generacji został zaprojektowany tak, aby był aerodynamiczny, lżejszy i bardziej ekologiczny. Najciekawszym rozwiązaniem wpisującym się w modę na walkę ze zużyciem paliwa jest silnik zamontowany pod maską testowanego auta. Postanowiliśmy sprawdzić, czy Ford Focus z litrowym EcoBoost'em o mocy 125 KM rzeczywiście potrafi być oszczędny.

Do tej pory mieliśmy okazję jeździć Fordami Focus III hatchback i kombi z mocnymi turbobenzynami i oszczędnymi turbodieslami. Tym razem do redakcyjnego testu wypożyczyliśmy hatchbacka z rewolucyjnym silnikiem 1,0 EcoBoost o mocy 125 KM.

Trzycylindrowe serce kompaktowego Forda ma zaskakująco wysoką kulturę pracy i na wolnych obrotach nie dostarcza nieprzyjemnych dźwięków czy wibracji. Silnik ten osiąga 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny już od 1400 obr./min. Dzięki temu zapewnia wystarczającą dynamikę nawet wtedy, gdy na pokładzie mamy komplet pasażerów i bagaże.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa około 11 sekund, więc dynamiczny start ze świateł jest możliwy. W czasie przyspieszania wyraźnie odczujemy przyrost mocy w zakresie od 2 do 6 tys. obr./min. Niektórzy pasażerowie nie chcieli wierzyć, że pod maską pracuje silnik o tak małej pojemności. Jednak na nas największe wrażenie zrobiło to, że przy prędkości 80-100 km/h na piątym biegu, nadal możemy efektywnie przyspieszyć. Oznacza to, że sześciostopniowa skrzynia biegów ma idealnie dobrane przełożenia i kierowca nie musi często zmieniać położenia lewarka.

Cisza panująca w komorze silnika jest zakłócana jedynie pomrukiem generowanym w górnym zakresie obrotów. Trzeba przyznać, że pomruk ten nie przypomina terkotania trzycylindrowców starej generacji, ale brzmi rasowo. Świst turbiny również daje przyjemne odczucia akustyczne.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Ford Ranger

Wyposażenie Forda Focusa

Testowany egzemplarz Focusa to wersja Trend, która na liście wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa ma boczne i czołowe poduski powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne chroniące osoby jadące z przodu i z tyłu, system ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), układ stabilizacji toru jazdy (ESP), układ kontroli trakcji (TA), a także system wspomagający awaryjne hamowanie (EBA).

W zakresie komfortu dostajemy klimatyzację, skórzaną wielofunkcyjną kierownicę, radioodtwarzacz CD/MP3 i komputer pokładowy.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Ford Focus kombi

Ile paliwa zużywa Ford Focus z silnikiem 1,0 EcoBoost 125 KM?

Focus z najlepszym silnikiem 2012 roku spalił w teście średnio około 7 litrów benzyny. Jazda w trybie pozamiejskim obniża zużycie paliwa do 6 litrów, a poruszanie się w mieście, gdzie jest większe natężenie ruchu podnosi je do 8 litrów.

Przy dynamice jazdy, którą oferuje litrowy EcoBoost wyniki te są bardzo satysfakcjonujące. Tym bardziej, że Focus wyposażony w ten silnik i manualną sześciobiegową przekładnie kosztuje niewiele ponad 70 tysięcy złotych.

Nowy gadżet Forda

Kolejną nowinką technologiczną zamontowaną w testowanym aucie były zainstalowane w drzwiach ochraniacze. Wielokrotne próby wyprzedzenia wysuwanej osłonki spełzły na niczym. Mechanizm wydaje się być niezawodny i skuteczny. Dokładne działanie tego rozwiązania zobaczysz tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=aCgHKOpG6fU

Zobacz też: Test Ford Focus III: łączy cechy poprzedników

Podsumowanie

Małolitrażowe jednostki wyposażone w jedną, czy dwie turbiny napędzają setki aut jeżdżących po naszych drogach. Nikogo nie dziwi limuzyna klasy średniej z motorem o pojemności 1,6 czy nawet 1,4 litra, czy kompakt z motorem 1,2. Ford wprowadzając trzycylindrową jednostkę 1,0 EcoBoost  zagrał na nosie wszystkim konkurentom i zrobił coś, co może zrewolucjonizować świat motoryzacji.

Silnik ten ma trafić pod maski innych modeli producenta. Docelowo ma mieć moc maksymalną dochodzącą nawet do 180 KM.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 KM
Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Moto.wieszjak.pl
Ford Focus
Fot. Ford Focus
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.