Kategorie

Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Jakub Tujaka
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Powodów, dla których ludzie kupują Skody Octavie jest million. Najważniejsze z nich to cena, przestronność wnętrza i ekonomiczność jednostek napędowych. Testowany egzemplarz ma turbodoładowany benzynowy silnik i kosztuje prawie 80 tysięcy złotych. Czy ma szansę odebrać klientów konkurencji?

Zacznijmy od porównania cenników. Skody Octavii z najnowszą Hondą Civic i Fordem Focusem.

Widoczna na zdjęciach Skoda Octavia Family kosztuje 79 300 złotych, nowa Honda Civic z wolnossącym silnikiem o pojemności 1,8 benzyna o mocy 142 KM w wersji Comfort kosztuje 68 400 zł, a Ford Focus 1,6 EcoBoost 150 KM w wersji Trend kosztuje 74 450 zł.

Jak widać Octavia w porównywalnej wersji wyposażeniowej kosztuje ponad 11 tysięcy złotych więcej niż Honda i prawie 5 tys. zł więcej niż Ford Focus.

Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany

Mam problem ze wskazaniem cech Skody Octavii, które spowodują, że polski kierowca porzuci myśl o zakupie tańszego Forda, lub jeszcze tańszej Hondy. Jedyne, co przychodzi mi do głowy to pojemność bagażnika. W tej kategorii Ford wypada najsłabiej z wynikiem 353 litrów, Honda plasuje się w czołówce segmentu z wynikiem 477 litrów, a Skoda pomieści rekordowe 585 litrów bagażu.

Być może w wyglądzie Skody Octavii jest coś, co przyciąga tłumy klientów do salonów dilerskich?

Kształty nadwozia zostały podyktowane względami praktycznymi. Octavia od lat wygląda podobnie. Kilka razy w historii modelu zmieniały się zderzaki i reflektory, ale bryła nadwozia pozostała ta sama. Jeśli postawimy obok siebie Octavię, Focusa i Hondę Civic, nie oprzemy się wrażeniu, że Skoda wygląda archaicznie przy kosmicznych kształtach Civica i nowoczesnym „Kinetycznym” designie Focusa.

Zobacz też: Test Volvo V60: skandynawski trendsetter

Przejdźmy do wnętrza naszych kompaktów. Tutaj znów zaskoczenie. Skoda nie oferuje nic, co tłumaczyłoby cenę wyższą o kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i wszystkie elementy zostały starannie spasowane. Podobnie u konkurencji.

Zajrzyjmy do Forda i Hondy. Tak jak w przypadku nadwozia, wnętrza obu tych aut wyglądają nowocześniej niż u Czeszki.

Wszystkie trzy auta są wystarczająco przestronne, aby wygodnie przewieźć czwórkę, a w razie konieczności nawet piątkę pasażerów. W każdym przypadku Fotele pierwszego rzędu są odpowiednio duże i wygodne.

Być może sprytni Niemcy zastosowali w Skodzie jakieś nowatorskie rozwiązania w układzie napędowym?

Jednostka napędowa to znany z innych modeli silnik z rodziny TSI o pojemności 1,8 lira, który generuje moc 150 KM. Trzeba przyznać, że subiektywne odczucia stawiają Octavię z tym silnikiem na pierwszym miejscu pod względem dynamiki jazdy. Skoda chętnie przyspiesza na każdym biegu i żwawo reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Napęd to mocna strona Octavii, ale ekonomia jazdy już nie. Średnie zużycie paliwa Forda (według danych producenta) to około 7 litrów na 100 km. Skoda potrzebuje średnio ponad 8 litrów benzyny na przejechanie 100 km i jest to wynik podobny do tego jaki uzyskuje Honda.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta: kolejny ulubieniec Polaków?

Podsumowanie

Pokazanie wybranych cech Octavii na tle konkurentów z klasy uwypukliło słabe, jak i mocne strony modelu. Octavia już nieco trąca myszką, ale nie odstaje od konkurentów pod względem właściwości jezdnych, a przewyższa ich pojemnością bagażnika. Z jednej strony fakt, że nie odstaje od konkurencji jest to atut w przypadku jednego z najstarszych modeli w klasie. Z drugiej, biorąc pod uwagę wcześniejszą konkluzję, nadal nie znaleźliśmy uzasadnienia dla wysokiej ceny.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Skoda Octavia Family Plus -bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tył/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna lampa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -reflektor
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -zegary
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -silnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przednie fotele
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -tylna kanapa
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -bagażnik
Skoda
Skoda Octavia Family Plus -przód/bok
Skoda
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.