Kategorie

Test Lancia Ypsilon: Maluchem do Premium

Jakub Tujaka
Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon powstała w głowach ludzi, którzy chcieli stworzyć luksusowe auto dla mieszkańców europejskich metropolii. Spakowanie maksimum luksusu w tak małe nadwozie mogło udać się tylko Włochom. Przedstawiam na wskroś nowoczesną Lancię Ypsilon.

Zainspirowani wyglądem Lancii Delty i kilkoma motywami roślinnymi, włoscy designerzy stworzyli coś, co dzieli ludzi na dwie grupy. Jedni zakochują się w stylu i elegancji, a inny nienawidzą za całokształt. Pewne jest to, że nikt obok niej nie przejdzie obojętnie.

Nadwozie Lancii Ypsilon

Najnowszy Ypsilon zdaje się być naturalną ewolucją tego modelu. Gdyby postawić obok siebie trzy generacje tego auta, to byłoby widać, że z biegiem czasu linie się zaokrągliły, a koncepcja na mieszczucha „na bogato” się rozwinęła.

Zobacz też: Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

Efektem tego rozwoju było dorzucenie dodatkowej pary drzwi, aby uczynić auto praktyczniejszym. Sprytnie ukryte klamki drugiej pary drzwi skutecznie sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z autem trzydrzwiowym. Chromowane dodatki takie jak listwy, klamki i duży grill nadają małej Lancii szyku.

Ypsilon dobrze prezentuje się zarówno sunąc po brukach wąskich uliczek starówki jak i pomiędzy biurowcami parków biznesowych. Dwukolorowe malowanie, stosowane także w poprzednim modelu, idealnie podkreśla wdzięki malej Lancii. W salonach dilerskich popularnym kolorem Ypsilona jest także czerwień, która wygląda równie elegancko.  

Wnętrze Lancii Ypsilon

Jeśli wygląd zewnętrzny wzbudzi czyjeś zainteresowanie, to po zajęciu miejsca za kierownicą nikt nie powinien być rozczarowany. Ciemna tonacja wewnętrznych powierzchni jest miejscami ozdobiona polakierowanymi na srebrno wstawkami. Niektóre plastiki pokryto czarnym fortepianowym lakierem, co ma budować wrażenie ekskluzywności.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Dyskusyjnej urody są zegary, które są tradycyjnie umieszczono na środku deski rozdzielczej. Nijak nie pasują do reszty auta. Są czytelne itd., jednak sprawiają wrażenie doklejonych na siłę.

Reszta kabiny to wyważona mieszanka elegancji i funkcjonalności. Na długiej liście wyposażenia testowanej Lancii znalazły się m.in.: multifunkcyjna kierownica, tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podwójne okno dachowe i alufelgi.

Przydatnym, jednak szpecącym dodatkiem jest urządzenie nawigacyjne „wystające” ze słupka A. Takie rozwiązanie nie pasuje do tak stylowego auta. Kolejnym przeoczeniem jest jednopłaszczyznowa regulacja kierownicy. Jeśli Ypsilon ma być postrzegany jako coś więcej niż segment B, to kierownica w nim powinna być regulowana we wszystkie strony.

Fotele pierwszego rzędu są wygodne i odpowiednio duże. Nikt nie będzie miał problemu z zajęciem na nich optymalnej pozycji. Z tyłu o dziwo nie panuje ciasnota. Osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać na niewygodę. Przestrzeń wewnętrzną uzyskano kosztem bagażnika, który w standardzie ma pojemność 217 litrów.

Zobacz też: Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Ciekawym dodatkiem do auta tych rozmiarów jest asystent parkowania, który potrzebuje jedynie 80 cm miejsca więcej, niż wynosi długość nadwozia. Po zlokalizowaniu odpowiednio dużej luki wystarczy puścić kierownicę i sterować sprzęgłem i hamulcem, a komputer z pomocą czujników sam zaparkuje „w kopertę”.

Silnik i zawieszenie Lancii Ypsilon

Pod finezyjną skorupą testowanego Ypsilona pracował dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra. Jednostka ta wymaga chwili oswojenia, jednak potrafi pozytywnie zaskoczyć dynamiką. Charakterystyka pracy tego silnika wymaga częstych zmian położenia lewarka skrzyni biegów.

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

85 KM osiąganych przy 55 tys. Obr./min. i 145 Nm dostępnych już od 2 tys. Obr./min. spokojnie wystarcza do normalnego poruszania się tym autem. Jeśli nie zamykamy obrotomierza przy każdej zmianie biegów silnik zadowoli się średnio sześcioma litrami benzyny na 100 kilometrów. Dynamiczna jazda w mieście spowoduje, że średnie zużycie paliwa podskoczy do około 8 litrów, a spokojnie przejechana trasa kosztuje około 4 litrów benzyny.  

Utrzymując silnik na wysokich obrotach możemy doszukać się dźwięków zbliżonych do popularnych niegdyś dwucylindrowców Fiata, jednak oprócz zbliżonych odgłosów pracy i liczby cylindrów nic tych silników nie łączy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Zawieszenie malucha Lancii nastawiono na komfort. Zastosowanie belki skrętnej z tyłu i kolumny McPhersona z przodu znacznie obniżają koszty eksploatacji auta, co w naszych warunkach drogowych jest bardzo ważne.

Auto jest zwrotne i pewnie się prowadzi. Z równowagi wytrącić je mogą jedynie poprzeczne nierówności, ale to efekt uboczny krótkiego rozstawu kół i montażu dużych felg. Dynamiczne pokonywanie zakrętów nie robi na zawieszeniu większego wrażenia.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Podsumowanie i cena

Jazda Lancią Ypsilon daje dużo frajdy, zarówno dlatego, że auto zwraca na siebie uwagę, a także ze względu na jakość prowadzenia i bogate wyposażenie. Nowoczesny silnik idealnie wpisuję się w modę na ekologię, dzięki czemu może trafić w gusta klientów dbających o środowisko.

Aby stać się właścicielem Lanci Ypsilon w najtańszej wersji Silver z silnikiem o pojemności 1,2 (69 KM) należy dostarczyć dilerowi 43 900 zł, a testowany egzemplarz Platinum kosztuje w promocji około 52 tys. zł (60 tyz. zł bez promocji).

Dane techniczne Lancii Ypsilon

Lancia Ypsilon TwinAir 0,9 85 KM Platinum
Typ silnika turbobenzyna
Pojemność  875 cm3
Układ cylindrów/zawory R2/8
Maksymalna moc 85 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/1900 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 217 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3841/187,4/1666 cm
Rozstaw osi 2288 cm
V-max 176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s.
Zużycie paliwa* 5/3,8/4,2 l/100 km
Cena 51 858 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna lampa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przedni reflektor Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bagażnik Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon deska rozdzielcza Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon sterowanie na kierownicy Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon manetki za kierownicą Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica i zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon panel sterowania elektrycznymi szybami Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna kanapa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przednie fotele Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

    Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

    Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.