REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul kilka miesięcy temu została poddana modyfikacjom, które bezdyskusyjnie poprawiły wygląd auta. Teraz Soul jest nowocześniejszy i jeszcze bardziej lifestylowy.

 W stosunku do poprzednika nowa Kia Soul nabrała mięśni i charakteru. Wydłużona o kilkanaście mm maska , powiększony wlot powietrza i  nowe LEDowe lampy unowocześniły Soula. Trudno ten model przyporządkować do jakiegoś segmentu, bo Soul to jedno z aut zacierających granicę pomiędzy różnymi klasami. Dla uporządkowania formalności sklasyfikowano go jako auto należące do grupy tzw „Urban crossover” segmentu B. Jego bezpośrednim konkurentem jest Suzuki SX4 i Fiat Sedici.

REKLAMA

Testowany egzemplarz, podobnie jak większość Soulów widywanych na ulicach, został polakierowany na strażacki czerwony kolor, który wyróżnia auto na tle czerni i srebra panującego na drogach i parkingach. Auto wyróżnia się także dzięki olbrzymim felgom wypełniającym szerokie nadkola.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Nadwozie Kii Soul

Przy projektowaniu nadwozia Soula nikomu nie przyszło do głowy zagadnienie aerodynamiki. Auto jest kanciaste i sprawia wrażenie topornego. Pięciodrzwiowe nadwozie ma 4120 mm długości, 1785 wysokości i 1661 wysokości. Napompowane nadkola i dodatki takie jak relingi dachowe, odstające lusterka z wbudowanymi migaczami czy osiemnastocalowe felgi optycznie powiększają auto i sprawiają, że wygląda na droższe niż jest w rzeczywistości.

Wnętrze Kii Soul

Regularne kształty nadwozia, czyli m.in. pionowy tył pozwala na wygospodarowanie kilku dodatkowy centymetrów dla pasażerów. Wnętrze Sola jest przestronne zarówno w przedniej, jak i tylnej sekcji. Wysoko zamontowane fotele upstrzone kraciastą tapicerką przewiozą wygodnie 5 osób. Kierowcy preferujący wysoką pozycję za kierownicą będą mogli spoglądać z góry na większość osobówek spotkanych na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

REKLAMA

Deska rozdzielcza została wykonana z dużą starannością, ale do tego Koreańczycy zdążyli nas już przyzwyczaić. Konsola centralna została wyposażona w dwa wyświetlacze; jeden (okrągły) wskazuje ustawienia klimatyzacji, a prostokątny to wyświetlacz radioodtwarzacza. Dobrze przemyślano rozmieszczenie wszystkich przycisków, dzięki czemu obsługa „wnętrza” Soula jest intuicyjna.

Narzędziem pracy kierowcy jest wielofunkcyjna kierownica, która została obszyta skórą. Tuż za kierownicą są zegary obudowane trzema pierścieniami. Biała podziałka na czarnym tle jest czytelna, ale trochę zbyt „zwykła” jak na lifestylowy charakter auta.

Bagażnik w standardowym ustawieni ma 340 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy można go powiększyć o ponad 1000 litrów (1355 l). Wysoka linia dachu i ogromny otwór bagażnika pozwala wykorzystywać Soula jako małe auto dostawcze.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Silnik i zawieszenie Kii Soul

Pod maską testowanego egzemplarza pracował klasyczny czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra. Generuje on moc 140 KM i maksymalny moment obrotowy 166 Nm osiągany przy 4850 obr./min. Jednostka wykazuje się dużą kultura pracy, jednak połączenie jej z sześciobiegową manualną skrzynią wymaga od kierowcy częstego redukowania biegów. W zakresie najczęściej używanych obrotów (do 3,5 tys.) jednostka jest ospała. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h. Osiągi Soula zadowolą stateczne głowy rodziny, które wyrosły już ze ścigania się spod świateł.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

REKLAMA

Przeciętne osiągi okupione są dość wysokim zużyciem paliwa. Na pokonanie dystansu 100 kilometrów Soul potrzebuje ponad 7,5 litra w trybie pozamiejskim i około 10 litrów w mieście. Być może stosowanie wszystkich zasad ecodrivingu przyniesie jakieś oszczędności, ale w naszych warunkach drogowych jest trudne do wykonania.

Zawieszenie Kii Soul to według mnie jeden z najsłabszych punktów auta. Wychylanie się nadwozia w zakrętach, hałas i przenoszenie drgań to główne grzechy „zawiasu”. Dużą rolę w odbieraniu komfortu odgrywają w tym przypadku osiemnastocalowe koła, więc  osobom zainteresowanym ich zakupem polecam kilkakrotne przemyślenie sprawy.

Zobacz też: Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Podsumowanie i cena Kii Soul

Kia Soul to jeden z najbardziej interesujących samochodów w swoim przedziale cenowym. Podstawowa wersja M z silnikiem 1,6 140 KM kosztuje 49 990 zł, a najtańszy diesel 1,6 128 KM to wydatek 55 990 zł. Bogato wyposażona (testowana) wersja XL kosztuje jedynie 60 990 zł. Za zbliżony wymiarami, osiągami i wyposażeniem kompakt przyjdzie nam zapłacić około 10 tys. więcej.

Dane techniczne:

Kia Soul 1,6 140 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1591 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 140 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/6 300 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 340-1355 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 412/178,5/166,1 cm
Rozstaw osi 255 cm
V-max 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s.
Zużycie paliwa* 10/7,5/8,8 l/100 km
Cena 60 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul zegary
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul konsola centralna
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul fotel kierowcy
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tylna kanapa
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul bagażnik
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul bagażnik
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul felga
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul lusterko zewnętrzne
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul przedni reflektor
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tylna lampa
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul przód
Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA