REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Optima wyruszyła na podbój segmentu D, w którym królują tak mocni gracze jak VW Passat, czy Ford Mondeo. I trzeba przyznać, że przy tzw. wejściu zwróciła na siebie uwagę. Ale czy porażająco piękna linia nadwozia nie jest jedynym atutem Optimy?

Podobno samochód powinien wyglądać na droższy niż jest w rzeczywistości. Na pewno przytoczone stwierdzenie pasuje do opisu najnowszej Kii Optimy, która jest następcą mocno nijakiego pod względem stylizacyjnym Magentisa.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Optima

Peter Schreyer, szef stylistów KII kolejny raz udowodnił, że zna się na robocie i stworzył bryłę nowoczesną, robiącą wrażenie i przede wszystkim elegancką. Spoglądając na Optimę nikt nie ma wątpliwości, że koreański producent mierzy wysoko i tym razem na jego celowniku jest podbój segmentu D. Najnowsza Optima to bez wątpienia jedno z najładniejszych aut, które gościliśmy w redakcji Moto.wieszjak.pl. Szerokie (183 cm) i długie (484,5 cm) nadwozie z nisko poprowadzoną linią dachu (wysokość 145,5 cm) w połączeniu z długą maską i dość krótkim tyłem nadają wyglądowi Optimy sportowego charakteru. Całość świetnie dopełniają osiemnastocalowe obręcze kół z ostrymi kantami przy ramionach oraz listwy LED wkomponowane w reflektory.

Wnętrze

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Przedział pasażerski Kii Optimy, jest przestronny i wykończony na poziomie, który z pewnością zadowoli przeciętnego europejskiego kierowcę. Nietuzinkowo prezentuje się kokpit. Jest to mieszanka stylu znanego z BMW, czy Alfy Romeo ze środkową konsolą przechyloną ku kierowcy, z dużą ilością kantów kojarzoną z autami z USA.
Na górze centralnej konsoli umieszczono kolorowy wyświetlacz zastawu audio i nawigacji, z kolei pomiędzy „zegarami” naprzeciwko kierowcy zainstalowano (również kolorowy) wyświetlacz komputera pokładowego. Jedną z ciekawszych jego funkcji wskazanie stopnia skręcenia kół.
We wnętrzu prezentowanej na zdjęciach odmiany XL (najbogatszej w ofercie), królowało skórzane wykończenie, nie tylko foteli, ale również boków drzwi. Fragment kierownicy z elementu imitującego drewno to część dodatkowo płatnego (7000 zł) pakietu Executive obejmującego m.in. panoramiczny dach sterowany elektrycznie, podgrzewaną tylną kanapę oraz elektrycznie regulowany fotel pasażera.
Standardowo „nasza” Optima została wyposażona m.in. w asystenta zmiany pasa ruchu, asystenta parkowania oraz pakiet Navi sound.
Za kierownicą nowej Kii siedzi się bardzo wygodnie, a widoczność we wszystkich kierunkach jest odpowiednia. Także z tyłu nikomu nie zabraknie miejsca na nogi, choć ponadprzeciętnie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową.
Mimo, że nie jest to auto służące do przewozu dużych bagaży, także pod względem pojemności przedziału bagażowego samochód „wypada” nieźle. Bagażnik KII Optima ma objętość 505 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Napęd/Układ jezdny

Do napędu prezentowanej Optimy posłużył czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 1,7 l, rozwijający moc maksymalną 136 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 320 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min.
Kultura pracy tej jednostki napędowej nie pozostawia wiele do życzenia o ile silnik jest rozgrzany. Tuż po rozruchu, zwłaszcza zimą odgłos pracy jest nieco za głośny.
Dyskusyjna jest natomiast dynamika opisywanej wersji Optimy. 136-konny diesel musi radzić sobie z napędzaniem auta ważącego 1506 kg. Niestety do spółki z automatyczną sześciobiegową przekładnią.
Bo o ile same dane producenta odnośnie przyspieszenia (od 0 do 100 km/h – 11,6 s) nie są w segmencie D ewenementem o tyle ospałość reakcji automatycznej skrzyni jest już w dzisiejszych realiach irytująca. Fakt, że skrzynia zmienia poszczególne przełożenia miękko, płynnie, bez jakichkolwiek szarpnięć. Niestety jej minusem jest zbyt wolna reakcja.
Długi rozstaw osi (279,5 cm) pozytywnie wpływa na komfort tłumienia nierówności poprzecznych. Także w koleinach Kia radzi sobie dobrze. Zawieszenie zostało zestrojone twardziej niż byśmy się tego spodziewali po aucie o korzeniach południowokoreańskich. Z drugiej strony na pewno nie można określić jego charakterystyki w kategorii „twarde”. Jest po prostu bardziej europejskie niż w poprzedniku, czyli Kii Magentis.
Typowo dla Kii odbywa się za to proces tłumienia nierówności. Czyli na wybojach jest głośno. W przypadku Kii widocznej na zdjęciach komfort tłumienia nierówności był ograniczony oponami o niskim profilu. Ale Opitmą jeździ się przyjemnie. Fotele zapewniają odpowiednie podparcie dla placów, a rozgrzany silnik pracuje cicho. Komfortu podróżnych nie zakłóca szum opływającego nadwozie powietrza. Układ kierowniczy? Przeciętny w klasie. Zakręty? Przewidywalnie i bez zaskoczenia. Auto wykazuje tendencje do podsterowności, ale nie zakskuje kierowcy nieprzewidzianym zachowaniem.
Dobrze wypada Optima w kategorii zużycia paliwa. Według danych producenta, średnio spala 6 l/100 km. Z kolei podczas jazd redakcyjnych, w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8,5 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz też: Test Peugeot 508 SW: Nieprzekombinowany

Podsumowanie

Najnowsza Optima to ogromny skok jakościowy i technologiczny w porównaniu do Magentisa. Ma pewne niedociągnięcia, ale nie zmieniają one bardzo pozytywnego odbioru samochodu. To atrakcyjne wizualnie, oszczędne i komfortowe auto wyposażone we wszystko co uszczęśliwi kierowcę z zasobniejszym portfelem jest dostępne za 117 900 zł. Z kolei podstawowa odmiana Optimy kosztuje 82 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Dane techniczne:

Kia Optima 1.7 XL aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1685 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 136 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/144,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s.
Zużycie paliwa* 7,9/4,9/6 l/100 km
Cena 117 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Autosalon24.pl - Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - fotele
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - automatyczna skrzynia
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - nawigacja
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - zegary
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - felga
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - klamka
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - lampa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA