Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia Monte Carlo: pro mladší ducha

Tomasz Korniejew
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia do tej pory kojarzona była z solidnym autem segmentu B przeznaczonym dla kierowców, dla których nade wszystko liczą się praktyczne walory pojazdu. Wygląda na to, że producent chce skończyć z nieco przaśnym wizerunkiem popularnego modelu i zainteresować Fabią także grupę kierowców, dla których ważny jest niebanalny wizerunek.

Prawdopodobnie stąd pomysł i w efekcie debiut nowej wersji Skody Fabii nazwanej Monte Carlo (nawiązującej do sportowych triumfów producenta w tym legendarnym rajdzie), przeznaczonej jakby to powiedzieli Czesi, dla kierowców pro mladší ducha, czyli młodszych duchem.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Fabia

Nadwozie

Nie trzeba być wprawnym obserwatorem, by rozpoznać odmianę Monte Carlo. Wyselekcjonowana gama kolorystyczna zarezerwowana dla opisywanej wersji obejmuje czerwień, beż, żółć, biel, czerń, szarość oraz kolor srebrny. Dodatkowym smaczkiem występującym w Monte Carlo są lusterka boczne oraz dach pomalowane na czarny kolor. Do wyposażenia standardowego odmiany Monte Carlo zaliczają się również szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich pomalowane na czarno.

Atrakcyjności i sportowego sznytu dodają nadwoziu również reflektory z ciemnym tłem. Wbrew pierwszemu wrażeniu nie są to światła ksenonowe, a jedynie wyposażone w soczewki projekcyjne.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Wnętrze

Przedział pasażerski Fabii Monte Carlo również nie jest pozbawiony sportowych smaczków. Cieszą takie dodatki jak nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i uchwyt hamulca pomocniczego obszyte skórą z czerwonym ściegiem oraz tworząca wyjątkowy klimat we wnętrzu podsufitka i obicia słupków A w kolorze czarnym.
Całość prezentuje się bardzo dobrze, a pozytywne wrażenie potęgują staranny montaż poszczególnych elementów wnętrza oraz dobrej jakości tworzywa.

Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne, a w znalezieniu optymalnej pozycji za kierownicą pomaga szeroki zakres regulacji (w dwóch płaszczyznach) kolumny kierowniczej.
Większość pasażerów, nawet tych wysokich nie będzie narzekało na bark przestrzeni nad głową (zarówno podczas podróży z przodu, jak i z tyłu). Za to mogą wystąpić problemy z ciasnotą podczas jazdy z kompletem pasażerów na tylnej kanapie – wnętrze Fabii jest dość wąskie.

Zobacz też: Test Toyota Yaris: nowy wymiar

Przedział bagażowy ma objętość 315 l, to dobry wynik biorąc pod uwagę klasę pojazdu ale w razie potrzeby przestrzeń bagażową można łatwo powiększyć poprzez rozłożenie asymetrycznie dzielonej kanapy. Według danych producenta bagażnik Skody Fabii można powiększyć do 1180 l.

Napęd/układ jezdny

 W gamie jednostek napędowych Fabii Monte Carlo znajdziemy dwie jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną, ale w sumie w pięciu odmianach mocy. Prezentowany egzemplarz napędzał najmocniejszy dostępny silnik wysokoprężny – 1.6 TDI rozwijający moc 105 KM.

Czterocylindrowy diesel nie jest najmocniejszą stroną odmiany Monte Carlo, głównie za sprawą zbyt hałaśliwej pracy. O ile głośna praca jednostki napędowej nie przeszkadza w tradycyjnych odmianach małej Skody, o tyle w przypadku tej nietuzinkowej odmiany ta cecha silnika zaczyna razić. Tym bardziej, że nie jest to pospolity klekot. Niedosyt pozostawia również dynamika jednostki napędowej. Według danych producenta opisywana Fabia rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,9 s. Jest to wynik przyzwoity dla przeciętnego auta segmentu B, ale pozostawiający wiele do życzenia w przypadku odmiany Monte Carlo, od której mamy prawo wymagać więcej.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Z drugiej strony niewątpliwą zaletą opisywanej jednostki napędowej jest bardzo niskie zużycie paliwa, które zazwyczaj wyklucza świetne osiągi. Podczas jazdy w ruchu miejskim Fabia Monte Carlo spalała średnio 6 l oleju napędowego na 100 km oraz około 4,5 l 100 km podczas jazdy w trasie.

Pomijając niedostatki w dynamice jednostki napędowej, układ kierowniczy Skody Fabii oraz usportowione zawieszenie dadzą kierowcy powód do czerpania przyjemności z jazdy. Odpowiednio nastawiona czułość układu kierowniczego daje kierowcy poczucie kontroli nad autem, a twardo zestrojone zawieszenie pozwala na szybszą jazdę po zakrętach. Dźwignia skrzyni biegów ma krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia, to kolejny plus.

Gorzej sprawa wygląda, gdy wjedziemy na nierówną nawierzchnię. Utwardzone zwieszenie w połączeniu z niskim profilem opon oraz stosunkowo niewielkim rozstawem osi (245,1 cm) sprawiają że komfort jazdy na nierównościach jest mocno ograniczony. Ale coś za coś.

Zobacz też: Test Suzuki Swift A/T: Maluch w automacie

Podsumowanie   

Fabia Monte Carlo to dobre auto. Szczerze, to najfajniejsza wersja Fabii wyłączając odmianę RS, a biorąc pod uwagę konfigurację ze słabszymi silnikami. Nie jest to auto oszałamiające dynamiką, ale daje więcej przyjemności z jazdy niż tradycyjna odmiana Fabii. Jest również droższa.

Za najtańszą wersję Skody Fabii Monte Carlo, napędzaną benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 85 KM trzeba zapłacić ok. 56 tys. zł. Za opisywaną odmianę z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM - 67 500 zł. Biorąc po uwagę wyposażenie auta obejmujące poza pakietem stylizacyjnym  m.in. manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu,  czy radioodtwarzacz CD, cena wydaje się być  skalkulowana odrobinę za wysoko.

Dane techniczne:

Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

1 598 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

105 KM/4400 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

250 Nm/2500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  5-bieg

Pojemność bagażnika

315 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

400/164,2/149,8 cm

Rozstaw osi

245,1 cm

V-max

188 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,9 s.

Zużycie paliwa*

5,1/3,6/4,2 l/100km

Cena

Od  63 550 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - tył
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - bok
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - tył
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - listwa progowa
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - zegary
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - felga
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - fotele
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.
    Benzyna będzie tańsza i to sporo! Rząd ma pomysł
    Benzyna będzie tańsza? Tak, bo dostanie więcej... biokomponentów. Niska cena to dobra informacja. Mniej optymistycznie brzmi rok. Rok 2024!
    Strefy czystego transportu a LPG. Zakaz wjazdu do SCT z gazem?
    Strefy czystego transportu a LPG. Choć rządzący mieli wiele propozycji, ostatecznie wybrano jedną. A to oznacza dla właścicieli aut z gazem że...
    Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
    Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
    Jak wybrać warsztat samochodowy? Zapytali kierowców
    Jak wybrać warsztat samochodowy? To pytanie, które zadano 1000 kierowców z Polski. Ich odpowiedzi są momentami zaskakujące.
    Lot balonem za darmo? Tak. Free Now z unikalną ofertą
    Lot balonem za darmo? Tak, to jak najbardziej możliwe. Free Now zabiera swoich klientów w podniebną wycieczkę nad Warszawą.
    Prawo jazdy na motor. Kategorie, minimalny wiek
    Prawo jazdy na motor? To nie jeden dokument, a tak naprawdę kilka. Każdy daje inne uprawnienia i obowiązuje od innego wieku. Oto pełna lista.