Kategorie

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Kuba Brzeziński
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Na ten samochód aż chce się patrzeć! Fiat 500X Cross przenosi wszystko to co stylistycznie najlepsze w klasycznej Pięćsetce i uzupełnia design… No właśnie tu zaczyna się problem.

Do Fiata 500X wcale nie trzeba wsiadać, żeby poznać jego największa zaletę. Crossover wygląda jak młoda Sophia Loren! Tak, ma policzki jak chomik podczas jedzenia. I być może egzemplarz testowy dostałem bez dwóch dekielków na felgach. Z drugiej strony ma urokliwe spojrzenie, cudownie gustowne światła do jazdy dziennej oraz całkiem sportowe przetłoczenia na masce i dachu. 500X jest trochę nowoczesny - ma w końcu LED-owe światła, a trochę retro. I o jego głównej sile świadczy chyba to właśnie wyważenie.

Kolejną sporą zaletą Fiata jest silnik FireFly Turbo 1.0. Włosi zastosowali 3-cylindrową jednostkę o pojemności 999 cm3. To nie brzmi najlepiej? To prawda! Ale w praktyce sprawdza się idealnie. Tak, jednostka szarpie na zimnym i trzęsie na wolnych obrotach. 120 koni mechanicznych i 190 Nm momentu obrotowego radzą sobie jednak z masa Fiata i dobrze go rozpędzają zarówno ze startu, jak i podczas wyprzedania w trasie. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa według Włochów 10,9 sekundy. A to dobry wynik. Prędkość maksymalna sięga 188 km/h.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - 7,5 litra benzyny to dobry wynik

Bardzo przyzwoicie silnik FireFly Turbo 1.0 wypada też pod względem hałasu pracy i spalania. Podczas jazdy z prędkością 110 - 120 km/h na drodze szybkiego ruchu jednostka napędowa zaledwie delikatnie powarkuje. 3 cylindry można usłyszeć przede wszystkim wtedy, gdy kierowca postanowi dynamiczniej ruszyć spod świateł. Co z apetytem? Podczas testu benzyniak spalił w cyklu mieszanym 7,5 litra paliwa. Wynik jest daleki od 6 litrów deklarowanych przez Fiata, mimo wszystko z uwagi na gabaryty pojazdu, należy uznać go za bardzo przyzwoity i akceptowalny.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - linia boczna

Kuba Brzeziński

Pięćsetka na sterydach ma też ładnie wyglądającą kabinę. Fotele prezentują się trochę jak siedziska zapożyczone wprost z salonu w klasycznej, brytyjskiej rezydencji, klamki przywodzą na myśl klimat retro i stare, amerykańskie lodówki, a deska rozdzielcza jest po prostu sympatyczna. Spodobała mi się jeszcze jedna rzecz - zasięg w komputerze pokładowym jest podawany z dokładnością do kilometra! Niestety wnętrzu nie brakuje też wad. Przykład? Pedały są tak wąsko rozstawione, że momentami kierowca może się poczuć zupełnie jakby prowadził… Malucha. To jednak nie koniec cech wspólnych z polskim hitem sprzedaży. Ostatni raz to właśnie w Fiacie 126p widziałem tak niskiej jakości dermę na fotelach i boczkach drzwi.

Zobacz również: Gwarancje popularnych samochodów – Fiat Tipo

Nieprzyjemna w dotyku „skóra” to dopiero początek listy. Fotel nie jest zbyt wygodny szczególnie podczas dłuższej jazdy, kierownica jest zdecydowanie zbyt duża i lepiej pasowałaby do… busa, a system multimedialny odpala się z dużym opóźnieniem i jest zawiły. Nawigacja satelitarna zaskoczyła mnie w jeszcze jednym momencie. Podczas jazdy fragmentem S2 na wlocie do Warszawy twierdziła, że poruszam się zaraz obok trasy szybkiego ruchu. Problemy miał też system informowania o ograniczeniach prędkości. Upierał się, że poza stolicą można jechać tylko 70 km/h.

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - trójklik, który jest pięcioklikiem

Czy to już koniec? Niestety nie. Bo w testowym Fiacie 500X Cross po raz pierwszy od lat widziałem wskazówkę prędkościomierza, która nie pokazuje wartości precyzyjnie, a nieustannie chwieje się. A do tego dochodzi jeszcze skrzynia biegów z nienaturalnie wielką gałką i ograniczoną precyzją zmiany przełożeń. Śmiesznie - ale tym razem nie mam na myśli że źle - pracują kierunkowskazy. Delikatne bujnięcie gałki powoduje uruchomienie tzw. trójkliku, który tak naprawdę jest pięcioklikiem.

Fiat 500X Cross ma zdecydowanie komfortowe nastawy zawieszenia. O ile w mieście crossover nie ma problemu z tłumieniem nierówności, o tyle podczas szybszego pokonywania zakrętów w trasie nadwozie wychyla się na boki. Sposobowi zachowania na drodze wtóruje układ kierowniczy. Lekko pracuje przez co parkowanie (pomijając duży promień skrętu) staje się przyjemnością. Fabbrica Italiana Automobili Torino nie zadbała jednak o precyzję manewrów. Brak sztywności resorowania jest połączony z… brakiem sztywności nadwozia. Podczas najazdu np. na krawężnik wyraźnie słychać naprężenia występujące w obrębie karoserii.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - wnętrze

Kuba Brzeziński

Na koniec cena. Zgadnijcie ile Fiat życzy sobie za takie auto. 70 tysięcy? Nie. 80 tysięcy? Też pudło. Żeby stać się właścicielem 500X w wersji Cross i takiej konfiguracji trzeba zostawić w salonie włoskiej marki - uwaga! - 102 tysiące złotych. A to moim zdaniem nieco zbyt dużo. Oczywiście wiem o tym doskonale, że znajdzie się cała masa kobiet, które zakochają się w wyglądzie tego auta, a przez to cena zejdzie na drugi plan. I nie neguję tego. Twierdzę jedynie, że crossover Fiata jest raczej mało zaawansowany technologicznie, a do tego nie wpisuje się w trzon filozofii marki - tj. nie jest tani.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - podsumowanie:

Fiat 500X Cross bez dwóch zdań jest jednym z najładniejszych crossoverów dostępnych obecnie na rynku. Doskonale rozumie czym jest styl i ma perfekcyjnie skrojone nadwozie. Niestety technologicznie sprawia wrażenie, jakby pochodził z minionej epoki. Nie czuje się w nim klimatu elektronizacji, a do tego jest toporny w obsłudze. Czy to może stanowić przeszkodę dla ludzi, którzy kupują samochód oczami? Nie ma żadnych wątpliwości, że nie. Tylko czy to oznacza, że Włosi mogą ogłosić sukces? Chyba nie do końca…

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 120 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0 litra
  • Długość: 4273 mm
  • Szerokość: 1796 mm
  • Wysokość: 1620 mm
  • Rozstaw osi: 2570 mm
  • Pojemność bagażnika: 350/1000 litrów
  • Cena: od 75 000 złotych

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 102 000 złotych
  • 6 poduszek powietrznych
  • Reflektory przednie wykonane w technologii LED
  • Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • System bezdotykowego dostępu do auta i odpalania silnika
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Tempomat
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • Tapicerka ze skóry ekologicznej
  • Elektrycznie regulowane przednie fotele
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Podgrzewane przednie fotele
  • System multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną
  • Kamera cofania
  • Czujnik światła i zmierzchu
  • System monitorowania martwego pola

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.