Kategorie

Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży

Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży
Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży
Kuba Brzeziński
To technologiczny bliźniak Tiguana, jednak ma dużo większą dozę uroku i sportowego charakteru. Jak prowadzi się Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive? Jest zaskakujący. A to trochę dobrze, a trochę źle.

Seat podczas rysowania nadwozia modelu Ateca nie starał się nawet uciec od kształtów znanych z Tiguana czy Kodiaqa. Najprawdopodobniej decydowała o tym unifikacja koncernu. Jedno jest pewne. Hiszpański SUV mimo wszystko wygląda dobrze. Ma groźne spojrzenie, mocno zaznaczoną linię idącą od przedniej aż do tylnej lampy i robiącą nieco terenowe wrażenie srebrną wstawkę w dolnej części zderzaka. Poza tym Seat posiada efektowne światła LED-owe, które robią naprawdę dużą różnicę podczas jazdy w nocy poza terenem zabudowanym.

Jeżeli w bryle Seata Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive można się do czegoś przyczepić, z pewnością jest to projekt tyłu. Ten jest bardzo prosty i choć nadal nie wydaje się mało atrakcyjny, mógłby zawierać chociaż jeden wyrazisty akcent. Co jeszcze zaskakuje? Fakt, że drzwi Seata nie da się lekko zamknąć. Trzeba nimi trzasnąć niczym w pojazdach starego typu. Zazwyczaj podczas opuszczania auta musiałem domykać je nawet kilkukrotnie!

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Kuba Brzeziński

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - ergonomia wprost z… Niemiec!

Osoby, które jeździły wcześniej Leonem lub którymś z Volkswagenów powyżej segmentu B, z pewnością nie będą zaskoczone wyglądem kabiny pasażerskiej. Hiszpanie zastosowali we wnętrzu elementy typowe, których ergonomia jest naprawdę wysoko dopracowana. Czy są jakieś akcenty, które zwracają uwagę? Mi w oczy rzuciły się przede wszystkim trzy. Gałka zmiany biegów jest zaskakująco krótka i zgrabna. Została obita miłą w dotyku skórą, jest solidnie wykonana i robi sportowe wrażenie, a to bez wątpienia plus!

Zobacz również: Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Na minus niestety zapisać trzeba płytki schowek na rękawiczki - nie mieści się w nim nic poza książką serwisową. Zaległości nadrabiają oczywiście głębokie łuzy w drzwiach czy pojemny schowek w podłokietniku. To jednak nie zmienia faktu, że płytka kieszeń przed kolanami pasażera budzi pewien niesmak. Co więcej, Hiszpanie słabo przemyśleli kwestię boczków drzwi. Te w pierwszym rzędzie foteli są obite skórą wypełnioną gąbką. Z tyłu pasażerowie odnajdą już jednak wyłącznie twardy i nieprzyjemny w dotyku plastik.

Sporo można byłoby powiedzieć o silniku testowego Seata Ateca Xcellence. Pod maską auta wylądował bowiem 2-litrowy motor TSI. Jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie zaczęła karierę m.in. w Golfie GTI serii piątej. Tym samym sportowego charakteru jej nie brakuje. W tym jednak przypadku 190-konny wariant nie otrzymał łatwego zadania. Ma bowiem napędzać SUV-a mogącego ważyć nawet dwie tony! Skutek? Ateca bez wątpienia jest szybka. Przyspiesza do pierwszej setki w 7,1 sekundy, robi to ochoczo, a do tego rasowo powarkuje.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Kuba Brzeziński

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - silnik z GTI i skrzynia DSG

Mimo wszystko SUV Seata nie jest typem ścigacza. Podczas dodawania gazu brakuje tu eksplozji mocy. Z drugiej strony osiągi są zdecydowanie adekwatne i wystarczające. Kierowca nie potrzebuje więcej do dynamicznego i bezpiecznego wyprzedzenia w trasie, a i w mieście spod świateł może spokojnie ruszyć jako pierwszy. Poza tym układ napędowy został sparowany z elektronicznie sterowanym napędem na cztery koła oraz gładko pracującą skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

O przekładni można powiedzieć wiele dobrego. Ma jednak też pewną wadę. Momentami utrzymuje silnik na zbyt wysokim biegu. Dba w ten sposób o spalanie i ekologię. Z drugiej strony auto potrzebuje chwili do dynamiczniejszego przyspieszenia. Co ze spalaniem? 2-litrowy benzyniak w dużym aucie nie potrafi jeździć na kropelce - tego nie da się ukryć. Mimo wszystko wynik uzyskany w teście na poziomie 9 litrów w cyklu mieszanym wydaje się jak najbardziej optymalny i akceptowalny.

I choć jednostkę napędową bez wątpienia można wpisać na listę plusów Seata Ateca Xcellence 2.0 TSI, nie stanowi ona największej zalety tego auta. Największa dotyczy zawieszenia i układu kierowniczego! Resorowanie jest sztywne - auto prawie nie wychyla się podczas dynamicznej jazdy w zakręcie. Na szczęście dobrze też tłumi nierówności - zachowuje się sprężyście i nie przenosi do kabiny nieprzyjemnych dźwięków. Kierowca w Seacie może się poczuć trochę tak, jakby prowadził podwyższoną wersję gorącego hatchbacka.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Kuba Brzeziński

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - prowadzi się jak po sznurku

Dodatkowo zawieszenie zostało wyważone w taki sposób, że Ateca choć ciężka, wysoka i duża, przeczy prawom fizyki i z pełnym spokojem prowadzi się jak po sznurku. Poziom trakcji jest naprawdę imponujący na tle chociażby takich rywali jak Renault Kadjar. A to jeszcze nie koniec. Na uwagę zasługuje też układ kierowniczy. Pracuje ciasno i z wyczuwalnym oporem. Dzięki temu kierowca musi trochę powalczyć podczas skrętów (oczywiście bez przesady), a dodatkowo otrzymuje informacje z drogi i ma szansę precyzyjnie planować kolejne manewry.

Co z wadami? W przypadku samochodów produkowanych przez Grupę Volkswagena można powiedzieć dużo dobrego o jakości czy prowadzeniu. Mniej przyjemnie robi się w momencie, w którym rozmowa schodzi na temat… ceny. Tak, Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive jest wyposażony niezwykle bogato. Lista opcji to kilkadziesiąt pozycji z kategorii wygody, ale i bezpieczeństwa. Z drugiej strony auto złożone w całość oznacza, że na fakturze wręczonej przez sprzedawcę w salonie pojawi się kwota 175 691 złotych. Tak, to pewnie nadal mniej niż za Volkswagena Tiguana. Suma mimo wszystko jest wysoka na tle konkurencji z Francji czy Korei.

Zobacz również: Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - podsumowanie:

Seat Ateca w wersji Xcellence wyposażony w 2-litrowy silnik benzynowy, skrzynię DSG i napęd na cztery koła jest świetnym autem. Prowadzi się z dużą łatwością, ma fajny i ciasno pracujący układ kierowniczy, a to tego sprawia wrażenie naprawdę solidnego. To auto nie męczy, jest wystarczająco dynamiczne, a do tego nie przeraża spalaniem. Niestety ma pewną wadę. Jest wiernym towarzyszem podróży, ale nie przyjacielem. To samochód, który uprzyjemni każdy wypad za miasto, ale raczej nie będziecie go wspominać z łzą w oku po latach. Tak, brakuje mu nieco emocji. Jeżeli ktoś od motoryzacji ich jednak nie wymaga, powinien być zadowolony z zakupu tego SUV-a.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Seat

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany
  • Pojemność silnika: 1984 cm3
  • Maksymalna moc: 159 KM (przy 4500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm (przy 1500 - 4400 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h
  • Przyspieszenie 0-100km/h: 7,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna DSG 7 biegów
  • Elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 8,4 litra
  • Długość: 4363 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1615 mm
  • Rozstaw osi: 2638 mm
  • Pojemność bagażnika: 485/1579 litrów
  • Cena: od 81 700 złotych

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - cena i wyposażenie:

  • Cena: 175 691 złotych
  • 7 poduszek powietrznych
  • Kamera 360
  • Wirtualny kokpit z ekranem 10,25 cala
  • Aktywny tempomat
  • System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i wykrywania pieszych
  • Asystent pasa ruchu
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Monitorowanie martwego pola
  • Podgrzewane przednie fotele
  • Nawigacja satelitarna z 8-calowym ekranem dotykowym
  • System nagłośnienia z 8-głośnikami
  • System nagłośnienia BeatsAudio
  • Przednie światła wykonane w technologii LED
  • 19-calowe felgi aluminiowe
  • Skórzana tapicerka
  • Automatycznie unoszona i zamykana klapa bagażnika

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

    Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

    Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.