Kategorie

Test: Audi Q8 50 TDI - przystojny osiłek z Niemiec

Kuba Brzeziński
Test: Audi Q8 50 TDI - przystojny osiłek z Niemiec
Test: Audi Q8 50 TDI - przystojny osiłek z Niemiec
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI to moc 286-konne diesla, gładko pracująca przekładnia automatyczna i oczywiście napęd na cztery koła. SUV coupe z Niemiec to jednak też... zaporowa cena!

Audi jest producentem, który aktywnie działa na rynku SUV-ów od roku 2005. Prezentacja pionierskiego Q7 oraz innych modeli nie wypełniła jednak gamy modelowej marki z Ingolstadt. Wciąż Niemcy dostrzegali w niej luki. I jedną z nich postanowili wypełnić w zeszłym roku. Data premiery nowego modelu została wybrana nieprzypadkowo. Audi Q8 zostało zaprezentowane podczas Audi China Brand Summit w czerwcu 2018 roku. Jaką nowość do gamy wniosło to auto? To jak najbardziej SUV, jednak z nadwoziem stylizowanym na coupe.

Co można powiedzieć o karoserii Q8? Jest masywna, dynamiczna i muskularna. Szczególnie dobre wrażenie robi przód auta. Grill jest wręcz potężny i prezentuje się groźnie. Do tego idealnie dopełnia pas przedni i świetnie współgra z wąskimi lampami. Audi „z twarzy” wygląda na niego zdenerwowane. A to w połączeniu z solidnymi gabarytami pojazdu budzi respekt u innych użytkowników dróg. Linia boczna jest prosta, ale tylko na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości nie brakuje w niej krzywizn, które świetnie pasują do charakteru auta. W oczy rzuca się wybrzuszenie na przednim i tylnym nadkolu.

Test: Audi Q8 50 TDI - modny, groźny i rzucający się w oczy

Niemcy dobrze rozplanowali też ostro poprowadzoną krawędź poniżej linii okien oraz w dolnej części drzwi. Poza tym testowy SUV posiadał 22-calowe felgi, które pięknie połyskiwały podczas jazdy nocą oraz cudowny akcent - drzwi z wysoko zarysowanymi szybami pozbawionymi ramek. Przyczepić się można tak właściwie do jednego elementu. To topowy SUV Audi, który otrzymał klamki żywcem wzięte ze… Skody Octavii. Ot, takie drobne faux pas. Jeżeli chodzi o tył Audi Q8, jego kształt jest inspirowany nadwoziem typu hatchback. W tym samym czasie Niemcy zadbali o mocno zaznaczony spojler idący w linii z dachem oraz świetnie wyglądające w nocy lampy LED połączone ze sobą za pomocą świetlnego paska.

Audi Q8 50 TDI

Kuba Brzeziński

Audi Q8 z całą pewnością prezentuje się dużo lepiej od modelu Q7 i A8. A to nie koniec jego osiągnięć. To bowiem przede wszystkim naprawdę ładne auto, które rzuca się w oczy i zwraca na siebie uwagę. Podczas testu kierowcy nagminnie oglądali się za czarnym potworem z Ingolstadt. I mówimy w tym momencie nie tylko o fanach Audi czy kierowcach rodzinnych hatchbacków. Za Q-ósemką mocno zainteresowanym spojrzeniem błądzili również prowadzący luksusowe SUV-y spod znaku Mercedesa, BMW czy Lexusa.

Wnętrze Audi Q8 nie stanowi zaskoczenia dla osób, które nieco wcześniej widziały kabinę pasażerską nowego A8. Egzemplarz testowy został wyposażony w trzy ekrany, w tym dwa dotykowe. Na konsoli środkowej znajduje się zaledwie kilka klasycznych przycisków. Reszta opcji jest sterowana za pomocą paneli dotykowych. Zalety? Pozycję za kierownicą można dobrać idealnie, kierownica świetnie leży w dłoniach, a fotele są wygodne i nie powodują zmęczenia pleców nawet na dalekich dystansach. Co więcej, Q8 to absolutna przestrzeń. Nawet jeżeli z przodu usiądą osoby wysokie, pasażerowie zajmujący miejsce na tylnej kanapie poczują się jak w limuzynie!

Test: Audi Q8 50 TDI - technologia w funkcjonalnym wydaniu

Oczywiście poziom elektronizacji tego samochodu jest potężny. I tak, w pierwszym momencie może wywołać u kierowcy szok. Z drugiej strony obsługa urządzeń pokładowych już po kilku kilometrach staje się intuicyjna i nie powinna nastręczać kierowcy większych problemów. Wady? Podczas jazdy nie można wpisać adresu w nawigację satelitarną. Trzeba go podać głosowo lub za pomocą odręcznego pisma. Problem polega jednak na tym, że auto niezbyt dobrze odczytuje komendy głosowe. A pisanie odręczne… To jest jeszcze mniej wygodne w czasie prowadzenia od wklepywania znaków poprzez klasyczną klawiaturę.

Nadwozie oczywiście jest ważne. Kabina pasażerska jeszcze ważniejsza. Kluczem do sukcesu w przypadku SUV-a coupe jest jednak również silnik. Audi postawiło na 3-litrowego diesla V6. Doładowany motor oferuje 286 koni mechanicznych i moment obrotowy oscylujący w granicy 600 Nm. Potężna siła trafia na asfalt za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni Tiptronic i napędu na cztery koła Quattro. Układ napędowy jest zestawiony z mikrohybrydą. Powiększony alternator i akumulator pozwalają na dłuższe gaszenie silnika na postoju.

Audi Q8 50 TDI

Kuba Brzeziński

Wrażenia z jazdy tak skonfigurowanym samochodem są naprawdę dobre. Być może Audi Q8 50 TDI nie jest tak szybkie jak Cayenne Turbo, jednak sprint do pierwszej setki trwający tylko 6,3 sekundy pozwala na wygaszenie sportowych zapędów większości kierowców napotkanych przed sygnalizatorem wyświetlającym czerwone światło. Q8 dobrze przyspiesza ze startu i podczas jazdy. Podczas jazdy proces przebiega jednak wyjątkowo stonowanie. Gdy np. postanowicie wyprzedzić inne auto w trasie i głęboko wciśniecie pedał gazu, układ napędowy zwiększy obciążenie, ale w pierwszej sekundzie może dwóch bardzo delikatnie. W ten sposób przygotuje Was na… eksplozję która nastąpi za chwilę.

Test: Audi Q8 50 TDI - agresywny, ale potrafi być dostojny

Audi Q8 50 TDI potrafi przyspieszać jak wściekłe. Z drugiej strony może też stać się wygodnym dziadkowozem. Delikatne muskanie gazu sprawia, że podczas toczenia się z prędkością 40 km/h muskularny SUV staje się przewidywalny i potulny. W efekcie droga między biurem a domem pokonywana po południu lub wieczorem może się stać relaksująca i bardzo przyjemna. Przy takich prędkościach Audi włącza też tryb ekologiczny. Pracuje bowiem z dużym udziałem układu mikrohybyrdowego. Ten wyłącza jednostkę podczas jednostajnej jazdy lub dojeżdżania do skrzyżowania i odzyskuje energię hamowania tak, aby później móc dłużej przytrzymać wyłączony silnik na postoju.

Audi Q8 wyposażone w 3-litrowego diesla V6 oraz posiadające automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery koła waży przeszło 2100 kilogramów. Czy może być zatem oszczędne? Egzemplarz spalił w teście blisko 9 litrów oleju napędowego. Warto jednak zaznaczyć, że dystans pokonałem w dużej mierze w mieście. Podczas spokojnej jazdy poza terenem zabudowanym byłem w stanie obniżyć zapotrzebowanie na paliwo do 6,6 litra. Czy to dużo? Jeżeli mówilibyśmy o małym aucie miejskim, z pewnością tak. Tu jednak mamy do czynienia z potężnym SUV-em napędzanym blisko 290-konnym silnikiem. Idąc za głosem rozsądku nietrudno zatem stwierdzić, że wyniki wydają się bardzo przyzwoite.

Niemiecki diesel pracuje wybitnie kulturalnie. Nie ma tu mowy o żadnym klekocie. W jego miejsce pojawia się raczej dostojne, barytonowe pomrukiwanie. To jednak i tak właściwie nie przebija się do świetnie wygłuszonej kabiny pasażerskiej. Szczególnie w sytuacji, w której obciążenie jednostki jest niewielkie. Przykład? Podczas jazdy z prędkości 100 - 110 km/h w trasie, gdy skrzynia wrzuci ósme przełożenie, do uszu kierowcy poza przyjemnym dźwiękiem wydobywającym się z głośników systemu multimedialnego, dociera wyłącznie hałas… powietrza opływającego nadwozie.

Audi Q8 50 TDI

Kuba Brzeziński

Test: Audi Q8 50 TDI - świetnie trzyma się drogi, ale…

Egzemplarz testowy był wyposażony w zawieszenie pneumatyczne, a do tego tylną oś skrętną i adaptacyjny układ kierowniczy. Taki zestaw udogodnień stanowi wydatek na poziomie jakiś 15 - 16 tysięcy złotych. Z drugiej strony sprawia, że Audi Q8 trzyma się drogi jak przyklejone i przejeżdża zakręty dosłownie jak po sznurku. Podczas szybkiego pokonywania łuków karoseria praktycznie nie wychyla się na boki, a do tego bardzo stabilnie trzyma się drogi. Ciężko sprawić, aby Audi postanowiło zmienić obrany przez kierowcę tor jazdy. Poza tym SUV komfortowo sunie po nawierzchni, jednak wyłącznie do momentu, w którym auto nie trafi na drogę niskiej jakości. Pneumatyka gwarantuje trakcję, ale nie radzi sobie najlepiej z tłumieniem nierówności.

Na koniec pozostała kwestia najmniej przyjemna - koszty. Cena wersji podstawowej nie stanowi raczej informacji zaskakującej. Za bazowe Audi Q8 napędzane silnikiem diesla trzeba zapłacić w polskim salonie 369 tysięcy złotych. To nie jest kwota abstrakcyjna w segmencie sportowych, luksusowych SUV-ów, bo dla porównania za Mercedesa GLE Coupe trzeba zapłacić minimum 339 500 złotych. Model testowy jednak tyle nie kosztował i został wyceniony przez Niemców na - uwaga! - 637 300 złotych. A to już kwota, która swojej potężnej skali nie będzie w stanie ukryć nawet pod ratą leasingową.

Tak, Q8 jest niesamowicie bogato wyposażone. Lista opcji dodatkowych składa się z kilkudziesięciu pozycji i daje w sumie kwotę 268 300 złotych. Tylko czy Audi jest warte swojej ceny? Jeżeli kierowca poszukuje krążownika pozwalającego na komfortowe i bezstresowe połykanie kolejnych kilometrów, który dodatkowo będzie zwracał na siebie uwagę w centrum miasta, z pewnością tak.

Audi Q8 50 TDI

Kuba Brzeziński

Test: Audi Q8 - dane techniczne:

  • Silnik: V6 24V, doładowany, wysokoprężny
  • Pojemność silnika: 2967 cm3
  • Maksymalna moc: 286 KM (3500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm (2250 - 3250 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 245 km/h
  • Przyspieszenie 0-100km/h: 6,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna Tiptronic 8 biegów
  • Napęd na cztery koła Quattro
  • Zbiornik paliwa: 85 litrów
  • Katalogowe zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnie): 7,3/6,5/6,8
  • Długość: 4986 mm
  • Szerokość: 2190 mm
  • Wysokość: 1705 mm
  • Rozstaw osi: 2995 mm
  • Masa własna: 2145 kg
  • Ładowność: 745 kg
  • Pojemność bagażnika: 605/1755 litrów
  • Cena: od 369 000 zł
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Audi Q8 50 TDI
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.