REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Doblo 1.6 MultiJet Emotion: Dostawczak dla ludzi

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Doblo to auto do bólu praktyczne, ale nie pozbawione uroku. Jednak pakowność to jego główna cecha charakterystyczna, którą z pewnością wykorzystacie jadąc Fiatem Doblo na wakacje.

Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner – to cała grupa aut, które swe korzenie mają w autach dostawczych. Charakterystyczne kształty tych pojazdów zaskakiwały nowatorstwem pod koniec lat 90-tych, obecnie już się nieco opatrzyły. Większość z kierowców traktuje te pojazdy jako nieco bardziej luksusowe wersje dostawczaków, przystosowane do przewozu pięciu (a czasem nawet siedmiu osób) i sporego bagażu.

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia, Fiat Doblo to rozwiązanie wręcz idealne – sporo miejsca w środku upakowane w stosunkowo niewielkie nadwozie. Do tego potężny bagażnik, który zapakowany „po dach” pozwoli wam na wyjazd na dwutygodniowe wakacje na kemping razem z racjami żywnościowymi dla czterech osób i całym zestawem przenośnych mebli.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Doblo

Nadwozie

REKLAMA

Fiat Doblo to trochę takie pudełko na kółkach, jednak nie pozbawione uroku. Z przodu auto wygląda dosyć bojowo – dzięki sporej czarnej atrapie i wydłużonym światłom. Z boku widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki. Gdy spojrzymy z tyłu, Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.

Jednak nadwozie Doblo jest przede wszystkim niesamowicie praktyczne. Tylne drzwi są przesuwne, więc ułatwiają wsiadanie w wąskich miejscach. Tylna klapa jest ogromna i ułatwia załadunek bagażnika. Niestety, musimy pamiętać, by nie parkować auta tyłem do ściany, jeżeli chcemy otworzyć bagażnik – jeżeli zatrzymamy się za blisko przeszkody, nie otworzymy tylnej klapy w Doblo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Czerwono – czarny kokpit wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo. Kuleje nieco ergonomia – chociażby przyciski odpowiedzialne za regulacje wysokości przednich świateł, czy włączania świateł przeciwmgielnych umieszczono pod kratkami nawiewu. To rozwiązanie wymaga pewnego przyzwyczajenia.

Auto wyposażono w nowoczesny system audio Blue&Me – mamy tu zarówno radio z odtwarzaczem CD i MP3, port USB, system głośnomówiący i sterowanie z kierownicy. Niestety, jeżeli chodzi o odtwarzanie plików MP3 z pendrive’a, trafiliśmy na pewne przeszkody. System potrafił odtworzyć jedynie po pierwszym pliku z każdego folderu – gdy kończyła się piosenka, zaczynał grać to samo od nowa. Żadne opcje w menu nie pozwalały tego zmienić! Resetowanie systemu do ustawień fabrycznych również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W instrukcji obsługi także nie znaleźliśmy rozwiązania. Dopiero z pomocą przyszedł internet i niezastąpiony google. Okazało się, że należało wcisnąć przycisk na kierownicy z logo Windows a następnie głośno i wyraźnie powiedzieć słowo „pętla”. Po trzech próbach usłyszeliśmy w głośnikach kojący kobiecy głos: Tryb Pętla wyłączony! Naprawdę, wierzcie nam – tak nieintuicyjny system mógł powstać tylko w laboratoriach Microsoftu…

Wnętrze jest dosyć przestronne. Nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca. Z tyłu bez problemów usiądzie trójka pasażerów. Ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci – to często nie udaje się nawet w większych samochodach.

O bagażniku można powiedzieć tylko, że jest ogromny – standardowo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów. Po złożeniu podwójnego fotela, bez problemów zmieścimy w Doblo dwa rowery i sporo bagażu. Niestety, ponieważ auto jest dosyć krótkie, z rowerów musimy odkręcić przednie koła.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Testowany Fiat Doblo wyposażony był w silnik diesla o pojemności 1.6 i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że jest do udana jednostka – zapewnia przyzwoite osiągi i jednocześnie spalanie jest stosunkowo niewielkie. W trasie Doblo spalił 6,5 litra – trasa wiodła zarówno po zwykłej drodze, jak i po kilku odcinkach dróg szybkiego ruchu. W mieście spalanie rośnie o ponad litr, jednak nadal jest to bardzo dobry wynik. Auto wyposażono w sześciobiegową, manualną, skrzynię – to także dzięki niej udało się uzyskać tak niskie spalanie w trasie. Właściwie w trasie wrzucamy 6-ty bieg i cały czas jedziemy na niskich obrotach, redukując tylko przed wyprzedzaniem.

Zawieszenie Fiata Doblo pochodzi z wersji towarowej i to niestety czuć. Nie jest to auto, którym z ogromną prędkością będziemy pokonywać zakręty. Wysoko umieszczony środek ciężkości tego auta powoduje, że nie prowadzi się tak komfortowo jak klasyczna limuzyna. Auto wyposażono w ABS i ESP więc poza nieco mniejszymi prędkościami z jakimi przyjdzie nam pokonywać zakręty, Doblo prowadzi się dosyć pewnie.

Doblo to wyjątkowo praktyczny rodzinny samochód. Nie zapewnia osiągów i prowadzenia samochodu sportowego, czy komfortu limuzyny ale oferuje coś zupełnie innego – ogromną przestrzeń ładunkową i przestronne wnętrze. Jeżeli potrzebujemy dużego i praktycznego rodzinnego auta, Fiat Doblo to idealny wybór.

Dane techniczne Fiat Doblo 1,6 MultiJet 105 KM:

Długość: 4390 mm
Szerokość: 1832 mm
Wysokość: 1845 mm
Rozstaw osi: 2755 mm
Masa: 1410 kg

Pojemność bagażnika: 790 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3200 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm/1500 min

Prędkość maksymalna: 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,4 sekund
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Gdy spojrzymy z tyłu, Fiat Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z boku Fiata Doblo widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Przednie reflektory Fiata Doblo idealnie komponują się z linią nadwozia.Fot.Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Fiata Doblo podkreślają tył auta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Silnik Fiata Doblo ma pojemność wynoszącą 1,6 litra i generuje moc 105 koni mechanicznych .Fot.Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Doblo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z tyłu Fiata Doblo bez problemów usiądzie trójka pasażerów, ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci.Fot.Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Fiata Doblo jest dosyć przestronne nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca.Fot.Moto.wieszjak.pl
Pojemność bagażowa Fiata Doblo powinna zadowolić każdgo klienta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma elektrycznie regulowane szyby.Fot.Moto.wieszjak.pl
Czerwono – czarny kokpit Fiata Doblo wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest dostępny również z wielofunkcyjną kierownicą.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest bardzo praktycznym samochodem co podkreślają liczne schowki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo dysponuje czytelnymi analogowymi tablicami zegarów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma tradycyjne i wygodne przełączyniki świateł.Fot.Moto.wieszjak.pl
Kierunkowskazy Fiata Doblo zostały umieszczone w lusterkach samochodu.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo mimo swoich rozmiarów dobrze komponuje się w "miejskiej dżungli".Fot.Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA