Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Toyota Yaris 2011 – oszczędna i komfortowa

Tomasz Korniejew
Toyota Yaris prowadzi się bardzo przewidywalnie.  Auto jest zaskakująco komfortowe.
Toyota Yaris prowadzi się bardzo przewidywalnie. Auto jest zaskakująco komfortowe.
Toyota
Toyota
Najnowszy model Toyoty Yaris jest samochodem większym, bardziej komfortowym i wykończonym materiałami lepszej jakości od poprzednika. Nie ma też charakterystycznych dla modelu elektronicznych „zegarów” umieszczonych na górze konsoli centralnej. Sprawdziliśmy, jak nowy Yaris radzi sobie na drodze.

Najnowsza odmiana Toyoty Yaris – rok modelowy 2011 zadebiutuje w polskich salonach sprzedaży pod koniec września. Zanim to nastąpi, redakcja motoryzacyjna portalu Wieszjak.pl miała okazję sprawdzić, jak jeździ długo oczekiwany Yaris z benzynowym silnikiem o mocy 99 KM.

Nadwozie

Linia nadwozia nowej Toyoty Yaris nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle innych modeli producenta. Yaris został zaprojektowany w tym samym zachowawczym stylu, co Corolla, czy Auris.
Z jednej strony sylwetka małej Toyoty nie przyciąga wzroku, z drugiej po kilku latach wygląd auta na pewno się nie opatrzy. Projektanci zrezygnowali nawet z modnych ostatnio (a przy tym praktycznych) ozdobników typu reflektory ze światłami LED.

Poza tym Yaris urósł. Nadwozie ma długość 388,5 cm, szerokość 169,5 cm, a wysokość 151 cm. Zwiększył się także rozstaw osi – obecnie wynosi 251 cm.

Wnętrze

Najbardziej rewolucyjne zmiany w porównaniu do poprzednich generacji modelu zaszły w przedziale pasażerskim. Kabina nowej Toyoty Yaris jest bardzo przestronna. Biorąc pod uwagę klasę pojazdu można stwierdzić, że w aucie miejsca jest pod dostatkiem i to zarówno na łokcie, jak i na głowę, a także na kolana dla pasażerów tylnej kanapy.
To, co „rzuca się w oczy” po zajęciu miejsca za kierownicą to bardzo wygodny fotel kierowcy, który zachęca do dłuższych podróży małą Toyotą oraz… przeniesienie wskaźników prędkościomierza i obrotomierza ze środka tablicy przyrządów w tradycyjne miejsce – za koło kierownicy. Co więcej producent zrezygnował z elektronicznego wyświetlacza prędkościomierza na rzecz klasycznych wskaźników analogowych.
Na słowo uznania zasługuje również ergonomicznie wyprofilowane koło kierownicy w nowym Yarisie oraz ogólny design tablicy przyrządów. Widać też postęp w kwestii jakości tworzyw sztucznych kokpitu. Co prawda nadal u konkurencji można spotkać lepsze materiały, ale w stosunku do modelu poprzedniej generacji widać duży postęp. A środkowa część tablicy przyrządów została wykonana z miękkiego materiału, co w przypadku  Yarisa jest prawdziwą rewolucją.

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Yaris

Nowością w modelu jest system Toyota Touch (dostępny w standardzie od poziomu wyposażenia Luna) obejmujący kamerę cofania, Bluetooth do telefonu i iPoda z przyciskami obsługi na kierownicy, statystyki podróży, kolorowy ekran dotykowy 6,1 cala. Za dopłatą (1900 zł) będzie można doposażyć system Touch w opcję Go, czyli system nawigacji satelitarnej w języku polskim wraz z aplikacjami multimedialnymi, które umożliwią korzystanie z serwisu Facebook w samochodzie, sprawdzenie cen paliw na najbliższych stacjach, dostęp do największej i najbardziej aktualnej bazy Google Local Search, czy obsługę SMS-ów na ekranie.

Napęd/wrażenia z jazdy

W gamie jednostek napędowych Yarisa znalazły się 3 silniki. Dwa benzynowe i jeden wysokoprężny.

Podstawowym silnikiem benzynowym jest trzycylindrowa jednostka o pojemności 1 l i mocy maksymalnej 69 KM. Alternatywą w gamie jednostek benzynowych jest silnik o pojemności 1,33 l rozwijający moc maksymalną 99 KM. Silnik wysokoprężny ma pojemność 1,4 l i rozwija moc 90 KM.

Zobacz też: Test Suzuki Alto: najmniejszy w rodzinie

Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić, jak z Yarisem radzi sobie benzynowy silnik o mocy 99 KM.
Według danych producenta wspomniana jednostka napędowa spala w ruchu miejskim 6,4 l benzyny na 100 km i rozpędza małą Toyotę od 0 do 100 km/h w 11,7 s.
To średni wynik biorąc pod uwagę moc maksymalną silnika – prawie 100 KM i to, że mamy do czynienia z autem segmentu B.
I rzeczywiście ospałość wspomnianego silniczka czuć zwłaszcza w dolnych zakresach obrotów. Po przekroczeniu wartości ok. 4,5 tys. obr./min. autko robi się żwawsze, ale i tak niedosyt pozostaje.
Widać, że producent położył nacisk na obniżenie zużycia paliwa i to się udało. Nowy Yaris pali mało, deklarowany przez producenta wynik zużycia paliwa nie jest trudny do osiągnięcia w praktyce. A podczas jazdy w trasie spalanie jeszcze spada, nawet gdy poruszamy się z prędkościami autostradowymi.
Poza spalaniem Yaris zaskakuje komfortem. Mała Toyota miękko tłumi nierówności nawierzchni, a podczas jazdy po nierównej drodze nie ma tendencji do nerwowego podskakiwania, co w autach tej wielkości należy do rzadkości.
Konstruktorzy zastosowali w Toyocie Yaris typową konstrukcję zawieszenia – z przodu kolumny McPherson z tyłu belkę skrętną, co sprawia, że auto na drodze zachowuje się przewidywalnie.
Nie można mieć również zastrzeżeń do działania układu kierowniczego, czy precyzji działania dźwignie manualnej przekładni.

Podsumowanie

Cennik nowego Yarisa otwiera kwota 39900 zł. Tyle trzeba zapłacić za auto trzydrzwiowe z podstawowym silnikiem benzynowym. Pocieszeniem jest fakt, że kolejne wersje wyposażenia nie są dużo droższe od bazowej odmiany. Yaris generalnie jest autem nieźle wyposażonym, bo już w najtańszej odmianie w standardzie dostaniemy dwupłaszczyznową regulację kierownicy, wspomaganie kierownicy, radioodtwarzacz CD z MP3 oraz gniazda USB i AUX,  komputer pokładowy, czy fotel kierowcy z regulacją wysokości siedziska.

Biorąc pod uwagę miłość Polaków do marki Toyota, obszerne wnętrze, niezłe wyposażenie oraz oszczędne jednostki benzynowe w połączeniu ze stosunkowo rozsądną ceną, Yaris może być mocnym graczem na polskim rynku aut segmentu B.

Linia nadwozia nowego Yarisa jest stonowana.
Toyota
Toyota
W nowym Yarisie konstruktorzy zainstalowali jedną wycieraczkę.
Toyota
Toyota
Tablica przyrządów Toyoty Yaris jest wykonana z lepszych materiałów niż w Yarisie poprzedniej generacji. "Zegary" przeniesiono z konsoli środkowej za kierownicę. Kolorowy wyświetlacz to wyposażenie standardowe od wersji Luna.
Toyota
Toyota
W nowej Toyocie Yaris poprawiono m.in. fotele. W efekcie siedzi się na nich bardzo wygodnie.
Toyota
Toyota
Bagażnik Toyoty Yaris ma objętość 286 l.
Toyota
Toyota
Toyota Yaris może być wyposażona w kolorową kamerę ułatwiającą cofanie.
Toyota
Toyota
Z tyłu Yaris nie wyróżnia się niczym szczególnym.
Toyota
Toyota
W Yarisie nie będą dostępne reflektory ze światłami LED.
Toyota
Toyota
Konstruktorzy zastosowali w zawieszeniu Toyoty Yaris klasyczne rozwiązanie - z przodu kolumny McPherson, z tyłu belkę skrętną.
Toyota
Toyota
Toyota Yaris 2011 w przedniej części nadwozia podobna jest do IQ i Corolli.
Toyota
Toyota
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie?
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie? Niestety nie dla każdego kierowcy będziemy mieli dobre informacje...
    Taryfikator punktów karnych 2022. Aktualna tabela!
    Taryfikator punktów karnych 2022? Tak, mamy najnowszą tabelę z punktami karnymi. A wszystko za sprawą projektu rozporządzenia. Został opublikowany.
    Narzędzia do warsztatu na... Oscara. Oscara designu!
    Narzędzia do warsztatu samochodowego nie muszą być nudne czy brzydkie. Ten zestaw otrzymał właśnie nagrodę Red Dot za wzornictwo.
    Opony z butelki. Butelki wyłowionej z Bałtyku. Pomysł Continentala
    Opony z butelki? Continental już takie produkuje. Teraz będzie jednak używać butelek wyłowionych z Bałtyku. Musisz jednak pomóc. Wystarczy aplikacja.
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.
    Wspólne przejazdy samochodem. Carpooling w modzie w Polsce
    Wspólne przejazdy samochodem? Od lat już trwa nowa moda na podróżowanie w Polsce. A modą tą jest właśnie carpooling.
    Mercedes EQS SUV. Cena w Polsce od 590 800 zł
    Mercedes EQS SUV i cena? To zdecydowanie drażliwy temat. Cennik elektrycznego SUV-a na polskim rynku steruje bowiem od prawie 600 tys. zł.
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.