Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Rio – postrach konkurencji

Tomasz Korniejew
Nowa Kia Rio powalczy o klientów w segmencie B i ma szansę na tym rynku sięgnąć po zwycięstwo. Bo nowe Rio ma wszelkie atrybuty, które kreują hit sprzedaży – atrakcyjny design, dobre wykonanie, praktyczne nadwozie, bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę!

Po raz pierwszy Kia zaprezentowała model Rio w 1999 r, a druga generacja modelu została wprowadzona do sprzedaży w roku 2005. Bądźmy szczerzy, auto jak dotąd nie zdobyło popularności na polskim rynku. Model, mimo że miał sporo zalet, odstawał nieco od konkurentów jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza, czy designem nadwozia.
Ale tym razem producent zdecydował, że trzecia generacja modelu zostanie skonstruowana od podstaw, bez wykorzystywania podzespołów z poprzednich generacji Rio.

Nadwozie

Nadwozie nowej Kii Rio ma długość 404,5 cm, szerokość 172 cm i wysokość 145,5 cm. W efekcie nowe Rio jest dłuższe o 4,6 cm, szersze o 0,7 cm i ma większy o niemalże 6 cm rozstawo osi (257 cm) od uchodzącego za jedno z przestronniejszych aut w klasie - Opla Corsy.
Auto prezentuje się atrakcyjnie. Sylwetka emanuje dynamizmem. W przedniej części królują duże wloty powietrza w zderzaku oraz sporej wielkości reflektory (w najbogatszej odmianie ze światłami LED). Z tyłu uwagę przykuwają ciekawie zaprojektowane lampy. W ofercie znajdują się także atrakcyjne wzory felg ze stopów lekkich.

Wnętrze

Przedział pasażerski nowej Kii spodoba się większości wymagających europejskich kierowców. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a całość spasowano z dokładnością. Na dole konsoli centralnej umieszczono ciekawie wyglądające i dodające wnętrzu sportowego charakteru przełączniki.
Zestaw „zegarów” przypomina ten z większego Sportage (w centralnej części prędkościomierza zainstalowano wyświetlacz komputera pokładowego). W zależności od wersji wyposażeniowej wnętrze (z tablicą przyrządów) mogą być wykończone w trzech kolorach – czarnym, beżowym oraz brązowym. Na konsoli centralnej wygospodarowano również miejsce dla dostępnego w opcji dużego wyświetlacza systemu nawigacji.

Wnętrze małej Kii oferuje sporo przestrzeni, zwłaszcza dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Nieźle biorąc pod uwagę konkurentów, wypada Rio w kategorii pojemność bagażnika – 288 l pojemności przy normalnym położeniu tylnej kanapy. To o 13 l więcej niż w Punto Evo i 3 l więcej niż w Corsie. Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa Rio powiększa się do 923 l.

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Rio

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej Kii Rio znajdą się trzy jednostki napędowe. Dwie benzynowe i jedna wysokoprężna. Nie będzie opcji - tak jak w przypadku Kii Picanto – zamówienia auta instalacją LPG.

W gamie silnikowej Rio znalazły się dwie jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.

Podstawowym źródłem napędu dla Rio jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l rozwijający moc maksymalną 85 KM. Najmocniejszy jest silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 109 KM. Jedyna dostępna jednostka wysokoprężna ma 3 cylindry, pojemność 1,1 l i rozwija moc 75 KM.

Podczas prezentacji prasowej mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Rio z podstawowym silnikiem benzynowym o mocy 85 KM.

Według danych producenta Rio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,1 s i zużywa średnio 5 l benzyny na 100 km. W praktyce już podstawową benzynową odmianą Rio jeździ się przyjemnie. Dynamika i elastyczność jednostki napędowej wystarczą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim.
Nieco gorzej mały silnik radzi sobie podczas przyśpieszania z wyższych prędkości. Wtedy czuć niedostatki mocy i momentu obrotowego.
Za to zaskakująco dobrze mała Kia radzi sobie podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a autko nie ma przesadnej tendencji do podsterowności.
Pozytywnie zaskakuje także działanie dźwigni manualnej przekładni. Jeszcze kilka lat temu standardem w autach koreańskich było mało precyzyjne działanie przekładni. W nowym Rio dźwignia przesuwa się precyzyjnie trafiając w poszczególne przełożenia.
Dzięki dość sporemu jak na klasę pojazdu rozstawowi osi, Rio całkiem komfortowo pokonuje nierówności, a dobre właściwości trakcyjne to zasługa m.in. sprawdzonej konstrukcji zawieszenia (z przodu zastosowano kolumny McPherson z tyłu belkę skrętną).

Zobacz też: Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Podsumowanie

Nowa Kia Rio, model 2011 trafi do polskich salonów sprzedaży we wrześniu br. Na początku przyszłego roku do salonów trafi wersja trzydniowa.

Nowe Rio dostępne będzie w trzech odmianach wyposażenia – M, L oraz XL.
Już w podstawowej odmianie M w standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, ABS, System wspomagający ruszanie na wzniesieniu, radioodtwarzacz CD z MP3, centralny zamek z pilotem, wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby z przodu, komputer pokładowy i siedzisko kierowcy z regulacją wysokości. i regulowane oraz podgrzewane lusterka. Droższa odmiana L wyposażona jest dodatkowo m.in. w ręczną klimatyzację, a XL m.in. w klimatyzację automatyczną, światła LED oraz skórzane wstawki wykończenia wnętrza.

Cena podstawowej wersji Rio z silnikiem benzynowym 1.2/85 KM z nadwoziem 3-d to 37 990 zł, a z nadwoziem 5-d to 39 490 zł. Najbogatsza odmiana XL z tym samym silnikiem dostępna jest od 48 990 zł. Za najtańszego diesla trzeba zapłacić 43 990 zł.

Zwieszenie Rio ma typową konstrukcję. Z przodu to kolumny McPherson, z tyłu belka skrętna.
Kia
Kia
Pięciodrzwiowe nadwozie Kii Rio podnosi walory użytkowe pojazdu.
Kia
Kia
W tylnej części nadwozia Kii Rio zwracają uwagę charakterystyczne lampy.
Kia
Kia
Minusem nadwozia Rio jest dość mała tylna szyba, która ogranicza widoczność.
Kia
Kia
Atrakcyjne obręcze ze stopów lekkich to wyposażenie opcjonalne Kii Rio.
Kia
Kia
Kia Rio - deska rozdzielcza. W zależności od wersji wnętrze może być wykończone w trzech kolorach. Jakość materiałów wykończeniowych bez zarzutu.
Kia
Kia
Kia Rio - zestaw "zegarów" podobny do tego z modelu Sportage. Komputer pokładowy to wyposażenie standardowe już podstawowej odmiany Rio.
Kia
Kia
Ciekawy akcent stylizacyjny we wnętrzu Kii Rio - przyciski na dole środkowej konsoli. Automatyczna klimatyzacja jest wyposażeniem standardowym najbogatszej odmiany XL.
Kia
Kia
Kia Rio - fotel kierowcy. Zapewnia komfort nawet podczas długich podróży.
Kia
Kia
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...