REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Crafter

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Crafter to największy członek rodziny Volkswagenów, który jest zwykle przeznaczony do ciężkiej pracy. Auto w Europie utrzymuje się w czołówce rankingów popularności w towarzystwie Fiata Ducato i Mercedesa Sprintera. Obecnie w ofercie producenta jest Crafter po face liftingu. Czym różni się od poprzednika?

Zmiany jakie zaszły w Volkswagenie Crafterze dotyczyły wyglądu, technologii i wyposażenie. Nowy Crafter jest dostępny z czterocylindrowymi silnikami TDI, które według zapewnień producenta mają obniżone wartości spalania i emisji CO2 nawet o ponad 30 procent, a koszty paliwa i konserwacji o około 25 procent. Równocześnie poprawiły się inne ważne parametry: ciężar użytkowy w zależności od silnika zwiększył się o prawie dziesięć procent.

REKLAMA

Dla Craftera producent przewidział bezpłatną 3 letnią gwarancję, która ma limit przebiegu do  250000 km.

Silniki

REKLAMA

Dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail zastępują we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Nowe czterocylindrowe jednostki dostępne są w trzech wersjach mocy: 80 kW/109KM, 100 kW/136 KM i 120 kW/163 KM.

Najmocniejsza wersja (163 KM) została także zastosowana w podobnej konfiguracji w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm (+ 40 Nm), dostępny już od 1.800 obr./min.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagen Crafter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z pięciocylindrowymi jednostkami o pojemności 2,5 litra i z taką samą mocą maksymalny moment obrotowy nowego silnika jest dostępny przez szerszy zakres prędkości obrotowych. W przypadku wersji 80 kW, 300 Nm jest do dyspozycji między 1.500 a 2.500 obr./min. W wersji 100 kW jest to 340 Nm (+ 10 Nm) dostępnych między 1.600 a 2.500 obr./min. Wartości zużycia paliwa i emisji spalin są takie same zarówno dla wersji 80 kW jak i 100 kW. Jednostka TDI z BlueMotion Technology w najoszczędniejszej konfiguracji samochodu zużywa około 7,6 l/100 km (Crafter Kombi) lub 7,9 l/100 km (Crafter skrzyniowy).

BlueMotion Technology

Ten dbający o środowisko pakiet technologii obejmuje między innymi system Start- Stop, rekuperację (odzyskiwanie energii), tempomat oraz dłuższe przełożenie. Pakiet ten będzie dostępny dla wszystkich Crafterów z czterocylindrowym TDI. Wszystkie silniki TDI 2.0 l z turbodoładowaniem spełniają normę emisji spalin Euro5 oraz kryteria klasyfikacji EEV (Enhaced Environmental Friendly Vehicle). Norma ta jest obecnie najbardziej wymagającym europejskim standardem emisji substancji szkodliwych dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Odświeżona stylistyka przodu i wnętrza

Przód nadwozia, z poziomymi liniami osłony chłodnicy upodobnił Craftera do innych modeli Volkswagena, np. Caddy, Amaroka i serii T5. We wnętrzu zastosowano nowe materiały, które mają być jeszcze trwalsze. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Zmieniona została również deska rozdzielcza. Nowe Craftery wyposażone są seryjnie we wskaźnik zalecający zmianę przełożenia na optymalny bieg. Rozwiązanie to ułatwia oszczędną jazdę.


Gama Craftera

REKLAMA

Nowy Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Furgon i Kombi są dostępne z trzema wysokościami dachu, a furgon także z przedłużonym zwisem nadwozia. Specjalne miejsce zajmuje bus Hannover, którym może podróżować nawet 19 pasażerów.

Wszystkie dwulitrowe warianty silnika mogą być rozszerzone seryjnie o dodatkowe wyprowadzenie przystawki odbioru mocy. Duże znaczenie dla firm zajmujących się montażem wyposażenia specjalistycznego ma interfejs do układu elektronicznego samochodu, który można dowolnie programować. Pozwala on na wprowadzenie licznych, indywidualnych opcji sterowania funkcjami elektronicznymi.

Nowy Crafter dzięki różnym opcjom nadwozia, rozstawom kół, masie całkowitej i klasom ładowności spełnia szerokie spektrum wymagań, jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu.

Podstawę oferty Craftera tworzy pięć odmiennych wersji nadwozia. Do wyboru jest Crafter jako Kombi z dziewięcioma miejscami siedzącymi, bus z miejscami dla 19 osób, furgon oraz wersja skrzyniowa, a także samo podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną przygotowane do dalszej, specjalistycznej zabudowy. Do tego dochodzą trzy różne rozstawy osi: 3.250 mm (krótki), 3.665 mm (średni) i 4.325 mm (długi).

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50). Na życzenie masa całkowita poszczególnych modeli może być zwiększona lub zmniejszona, na przykład w przypadku Craftera 30 do 2,8 t. Ładowność wersji furgon sięga od 681 kg (Crafter 30 z krótkim rozstawem
osi i normalnym dachem) do 2.735 kg (Crafter 50 ze średnim rozstawem osi, normalnym dachem i 6-biegową przekładnią manualną). Crafter w wersji skrzyniowej może transportować prawie
2,8 tony ładunku.

Nowy Volkswagen Crafter jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. Wszystkie elementy konstrukcji metalowej narażone na rdzę, na przykład wszystkie blachy w miejscach, gdzie działa woda rozbryzgowa, a także istotne elementy podłogi otrzymują pojedynczą, a nawet podwójną powłokę cynkową. W nowym Crafterze te zabiegi ograniczające korozję zostały rozszerzone na rozsuwane drzwi skrzyni ładunkowej i drzwi tylne. Słupki D otrzymały dodatkową ochronną warstwę ze stopu cynku. Volkswagen Samochody Użytkowe daje 12 lat gwarancji na wystąpienie rdzy.

Wyposażenie

Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych).

Wersja Kombi nowego Craftera jest seryjnie wyposażona w elektryczną nagrzewnicę powietrza, która włącza się już po 28 sekundach po uruchomieniu silnika. Ofertę w zakresie ogrzewania, chłodzenia i wentylacji uzupełniają dodatkowo ogrzewanie wodne, powietrzne ogrzewanie postojowe, wloty wentylacji dla drugiego rzędu siedzeń oraz półautomatyczna klimatyzacja (Climatic).

Zawieszenie

Konstruktorzy Craftera postawili na sprawdzone elementy zawieszenia: niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Środkowe podparcie przednich poprzecznych resorów piórowych – wykonane z lekkich materiałów kompozytowych zamiast ze stali – ułatwia dostrojenie zawieszenia.

Zależnie od klasy ciężaru i wariantu nadwozia Volkswagen uzupełnia przednią oś Craftera o stabilizator, dostępny także we wzmocnionej wersji.

Wszystkie wersje furgonów mogą teraz transportować nawet o 83 kg więcej, niż wcześniej. Na przykład Crafter 30 z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem ma ładowność 992 kg zamiast 909 kg, czyli o ponad dziewięć procent większą. Jeszcze wyraźniej widać różnicę w przypadku Craftera skrzyniowego oraz wariantów bez zabudowy. W tym przypadku dodatkowa ładowność we wszystkich wariantach masy całkowitej, rozstawu osi i wersji kabin wynosi – w zależności od wyposażenia – nawet 90 kilogramów. Przykładowo skrzyniowy Crafter 30 z pojedynczą kabiną i średnim rozstawem osi może teraz przewozić 1102 kg ładunku zamiast 1012 kilogramów.

W zależności od silnika, konstrukcji, dopuszczalnej masy całkowitej i przełożenia może on holować przyczepę o masie 2,0 t (Crafter 30) do 3,5 t (Crafter 35 i 50 w połączeniu z opcjonalnym wzmocnionym hakiem). Spektrum dopuszczalnej masy całkowitej zestawu drogowego sięga od 5000 kg do 8000 kg.

Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter dzięki różnym opcjom nadwozia, rozstawom kół, masie całkowitej i klasom ładowności spełnia szerokie spektrum wymagań, jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. Fot. Volkswagen
Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych). Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter ma niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50).Fot. Volkswagen
Najmocniejsza wersja (163 KM) została także zastosowana w podobnej konfiguracji w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Fot. Volkswagen
Dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail zastępują we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter jest także dostępny z podwójną kabiną. Fot. Volkswagen
We wnętrzu Volkswagena Craftera zastosowano nowe materiały, które mają być jeszcze trwalsze. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter jest oferowany z różnymi rodzajami nadwozia. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter to największy przedstawiciel rodziny Volkswagenów. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter ma także większe emblematy z przodu i z tyłu auta. Fot. Volkswagen
Dla nowego Volkswagena Craftera producent przewidział bezpłatną 3 letnią gwarancję, która ma limit przebiegu do 250000 km. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Fot. Volkswagen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA