REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul: w duchu praktyczności

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul to z pozoru auto, w którym niebanalny wygląd wziął górę nad praktycznością nadwozia. Tymczasem okazuje się, że nietuzinkowy Soul to jedno z najpraktyczniejszych aut w klasie.

W błędzie są ci, którym wydaje się że Kia Soul to samochód, który ma głównie za zadanie przyciągać wzrok wyglądem i podkreślać indywidualność jego właściciela. Faktycznie, nietuzinkowe, nieco kanciaste nadwozie, które trudno jednoznacznie zakwalifikować do konkretnego segmentu pojazdów sugeruje, że Soul to typowy miejski Fun Car. Jednak za wyglądem karoserii Kii Soul kryją się z jednej strony oszczędne jednostki napędowe, a z drugiej bardzo przestronne wnętrze i przedział bagażowy.

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie Kii Soul przypomina bryłę samochodu terenowego. Dość wysoko poprowadzona linia maski, równa linia dachu oraz ostro ścięty tył nadają bryle regularnego kształtu. Ciekawym akcentem stylizacyjnym Kii Soul jest zwężająca się ku tyłowi linia okien. Najmniej ciekawie Soul wygląda, gdy spoglądamy na niego z tyłu. Dość ciasno rozstawione lampy tylne oraz stosunkowo niewielka pokrywa bagażnika przypominają bardziej tył auta dostawczego niż króla miejskich arterii. Tak czy inaczej wygląd Soula jest ciekawy, choć nie każdemu przypadnie do gustu.

Zgodnie z obecnie panującą nomenklaturą Soul zaliczany jest do grona kompaktowych Crossoverów, cokolwiek to znaczy.

Zobacz również: Opinie kierowców o KIA Soul

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie Kii Soul

REKLAMA

Przedział pasażerski Kii Soul jest przepastny i nie ma w tym stwierdzeniu krzty przesady. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekali na brak przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu. Na tylnej kanapie miejsca na nogi jest mniej więcej tyle ile w autach segmentu D produkowanych w połowie lat 90 tych ubiegłego wieku, czyli dużo.
Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach, a manewry ułatwia fakt, że zza kierownicy widać krawędź maski silnika. Wielu kierowców narzeka, że we współcześnie produkowanych autach maska jest niewidoczna.

Fotele są wygodne, zapewniają odpowiednie podparcie także boczne i nawet na dłuższych trasach nie męczą kręgosłupa.
Projektanci zadbali o to, żeby wnętrze Kii Soul współgrało z design’em karoserii. W efekcie tablica przyrządów w testowanym przez nas egzemplarzu (najbogatsza odmiana XL) wykończona została w dwóch kolorach – czarnym i czerwonym, a boczki drzwi materiałem imitującym skórę (w kolorze czerwonym). Całość wygląda atrakcyjnie. Na konsoli centralnej Kii Soula wygospodarowano miejsce na wyświetlacz zestawu audio. Duży plus dla projektantów za czytelny i ładnie podświetlony zestaw wskaźników. Na dole prędkościomierza umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego.

Według danych producenta objętość przedziału bagażowego Soul’a wynosi 340 l. To z pozoru przeciętna pojemność wśród aut podobnej wielkości, jednak do bagażnika Soula da się zapakować bardzo dużo pakunków. Jak to możliwe? Wystarczy usunąć spod podłogi bagażnika umieszczoną tam półeczkę. Dzięki temu przedział bagażowy znacząco się pogłębia. W efekcie uzyskujemy w bagażniku przestrzeń, do której możemy załadować kilka sporych walizek, składany wózek i wanienkę. Imponujące.
Bardzo dobrze wypada Soul pod względem wyposażenia. Widoczny na zdjęciu egzemplarz wyposażony m.in. w osiemnastocalowe obręcze kół, automatyczną klimatyzację, koło kierownicy obszyte skórą, relingi dachowe, elektrycznie regulowane lusterka i szyby w czterech drzwiach, wielofunkcyjną kierownicę, czy poduszki kurtynowe.

Napęd Kii Soul

REKLAMA

Pod maską prezentowanej Kii Soul pracował czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 124 KM przy 6300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 156 Nm dostępne przy 4200 obr./min. Według danych producenta prezentowany na zdjęciach Soul przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s i może się rozpędzić do 177 km/h.

W praktyce dynamiczna jazda Kią wymaga używania górnych pól obrotomierza, w zakresie obrotów do ok. 2200 obr./min. auto jest wyjątkowo ospałe jednak w przypadku tego modelu nie wpływa to na irytację kierowcy. Soul swoim charakterem nie wymusza na prowadzącym dynamicznego stylu jazdy, więc jego nieco leniwy charakter nie wywołuje zniecierpliwienia. Z drugiej strony, gdy zaczniemy „wkręcać” silnik na wyższe obroty dynamika auta jest zadowalająca i to nawet podczas jazdy z kompletem pasażerów.

Widoczny na fotografiach Soul został wyposażony w manualną, pięciobiegową skrzynię biegów. Dźwignia przekładni ma dość krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.
Soul prowadzi się pewnie, choć auto podczas jazdy po zakrętach ma tendencje do podsterowności, a na nierównej nawierzchni nawet do nadsterowności. Jest to efekt z jednej strony przedniego napędu (w ofercie nie ma opcji napędu na obie osie) oraz dość twardo zestrojonego zawieszenia, które w połączeniu z bardzo dużymi felgami i oponami o niskim profilu ujemnie wpływają na komfort tłumienia nierówności.

Nieźle Soul wypada pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim auto zużywało średnio 8-9 l/100 km. Biorąc pod uwagę masę pojazdu – 1254 kg to przyzwoity wynik.

Zobacz również: Kia Soul – którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Podstawowa wersja Kii Soul dostępna jest od 49 500 zł. Opisywana najbogatsza odmiana Soula kosztuje ok. 9 tys. zł więcej – 58 500 zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie samochodu oraz zaskakująco obszerne wnętrze i przedział bagażowy Soul wydaje się bardzo dobrą propozycją dla osób szukających praktycznego i nietuzinkowego auta, które z jednej strony będzie poręczne w codziennej miejskiej eksploatacji, a z drugie sprawdzi się w roli pojazdu rodzinnego. Z drugiej strony dla wielu kierowców kierujących się podczas zakupu auta wspomnianymi kryteriami wygląd Soula może się okazać zbyt awangardowy.

Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

Linia nadwozia Kii Soul jest nietuzinkowa. Ale wbrew pozorom to bardzo praktyczne auto. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia najwięcej kontrowersji wzbudza kształt lamp Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Mimo dużych kół i opon o niskim profilu Kią Soul podróżuje się całkiem komortowo. Fot. Moto.wieszjak.pl
Prowadzenie Kii Soul jest przyjemne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obsługa tablicy przyrządów Kii Soul jest intuicyjna. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na konsoli centralnej Kii Soul zamontowano m.in. wyświetlacz zestawu audio. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wskaźniki - prędkościomierz i obrotomierz Kii Soul są czytelne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Kierownica z przyciskami sterującymi m.in. zestawem audio to wyposażenie bogatszych wersji Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Kierownica z przyciskami sterującymi m.in. zestawem audio to wyposażenie bogatszych wersji Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Wykończenie Kii Soul nie wzbudza zastrzeżeń. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Kii Soul jest wygodny. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ilość miejsca na tylnej kanapie Kii Soul jest zaskakująco duża. Fot. Moto.wieszjak.pl
Charakterystyczne reflektory Kii Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Kii Soul wygląda na niezbyt pojemny. Jednak po wyjęciu dolnej półki przestrzeń bagazowa ogromnie się powiększa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA