REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford EcoSport ST-Line 1.0 EcoBoost 140 KM

Hubert Krawczyk
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport

REKLAMA

REKLAMA

Ford EcoSport jest kolejnym w gamie Forda crossoverem debiutującym na rynku europejskim. Choć w polskich salonach sprzedaży Ecosport pojawił się po raz pierwszy, to jest on drugą generacją tego modelu, która w 2016 roku przeszła gruntowny facelifting.

Produkcje pierwszej generacji rozpoczęto już w 2003 roku, która wprowadzona została na rynek Ameryki Południowej oraz Ameryki Środkowej. Samochód został zaprojektowany na bazie europejskiego Forda Fusion, z którym dzielił między innymi płytę podłogową, część karoserii, deskę rozdzielczą oraz silnik 1.4 TDCi. Druga generacja Forda  EcoSport zadebiutowała w 2012 roku i oparta była o nową strategię „One Ford”, która miała na celu stworzenie z każdego modelu Forda przeznaczonego na globalne rynki sprzedaży. Z tego względu w 2012 roku odbyły się premiery dwóch odmian. Na targach motoryzacyjnych w New Delphi zaprezentowano wersję przeznaczoną na rynek Ameryki, natomiast wersja Europejska zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Obecna generacja po liftingu wprowadzona została w 2016 roku i produkowana jest w rumuńskiej fabryce w mieście Krajowa, skąd trafia do Europejskich salonów sprzedaży.

REKLAMA

Ford EcoSport – wygląd zewnętrzny

Ford Ecosport musiał przejść gruntowną modernizację względem swojego poprzednika, tak aby spodobał się Europejskim nabywcom. Samochód stylistycznie nawiązuje do pozostałych obecnie oferowanych modeli w gamie Forda. Swoim wyglądem Ecosport przypomina pomniejszonego Edga. Podobieństw można się doszukać przede wszystkim w wyglądzie przedniego pasa auta. Nowy Ford Ecosport stworzony został na płycie podłogowej Fiesty poprzedniej generacji i mierzy 4096cm długości, 1765cm szerokości i 1653cm wysokości. EcoSport jest specyficznie wyglądającym samochodem. Na pierwszy rzut oka wąskie, wysokie i stosunkowo krótkie nadwozie nie wzbudza podziwu. Aczkolwiek testowany egzemplarz został skonfigurowany w taki sposób, że wygląda po prostu „oryginalnie”. Głównym jego wyróżnikiem jest pakiet stylistyczny ST-Line, który charakteryzuje się sportową stylizacją zderzaków, progów, czarnymi wykończeniami atrapy chłodnicy, przeprojektowanymi lampami tylnymi, dwukolorowym nadwoziem a także, opcjonalnymi 18 calowymi obręczami kół. Wszystkie te elementy w połączeniu z miedźianym a przez producenta nazwanym (Tiger Eye) metalizowanym kolorem lakieru nadwozia i czarnym dachem sprawiają, że samochód może się spodobać, a przy tym wyróżnia się wśród większości srebrnych i czarnych aut jeżdżących po ulicach. W każdym egzemplarzu EkoSporta w standardzie montowane są przednie reflektory z ledowymi paskami do jazdy dziennej, natomiast testowany egzemplarz dodatkowo doposażono również w światła ksenonowe.  Ciekawym rozwiązaniem zaimplementowanym przez inżynierów Forda to klapa bagażnika otwierająca się na bok. Klamka otwierająca bagażnik ukryta została w prawej lampie.  

Ford EcoSport – wnętrze

Wnętrze podobne jest do tego z nowej Fiesty. Deska rozdzielcza jest prosta, a ilość przycisków ograniczono do minimum. W centralnej części kokpitu umieszczono 8-calowy dotykowy ekran z systemem multimedialnym SYNC trzeciej generacji za pomocą, którego steruje się większością funkcji samochodu. Pod ekranem umieszczono podstawowe przyciski i pokrętła ułatwiające szybką obsługę multimediami. Panel klimatyzacji jest prosty i przejrzysty. Regulacja temperatury i siły nawiewu odbywa się za pomocą dwóch pokręteł a źródło strumienia ustawia się za pomocą dedykowanych przycisków. W dolnej jego części znajdują się jeszcze przyciski służące do podgrzewania foteli przednich, kierownicy oraz przedniej szyby. Pod panelem klimatyzacji usytuowano dwa porty usb oraz przyciski wyłączające czujniki parkowania, system start&stop oraz system kontroli trakcji TCS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Forda EcoSport z Pakietem ST-Line charakteryzuje się między innymi spłaszczoną kierownicą w dolnej części, przeszyciami boczków foteli, lewarka zmiany biegów oraz dywaników czerwoną nitką. Jak przystało na sportowy pakiet nie zabrakło również nakładek na pedały wykonanych ze stali. Spasowanie materiałów użytych we wnętrzu jest na przyzwoitym poziomie, choć jakość co poniektórych z nich mogła by być lepsza. Najważniejsze jest to, że pomimo zastosowania stosunkowo twardych plastików we wnętrzu nic nie trzeszczy. Kabina Forda EcoSport jest przestronna, nie brakuje miejsca dla kierowcy oraz pasażera zasiadającego z przodu. Jeśli chodzi o miejsce na tylnej kanapie to już nie jest tak wesoło, aczkolwiek przy ustawionym fotelu kierowcy pod mój wzrost 185cm, byłem w stanie zasiąść po tej samej stronie na kanapie w drugim rzędzie. Na co na pewno nie można narzekać we wnętrzu Forda to ilość miejsca nad głową, jest jej pod dostatkiem . Fotele EcoSporta są wygodne, aczkolwiek nie posiadają dużego zakresu regulacji. Poza standardowymi opcjami ustawień, zabrakło takich możliwości jak wydłużenie siedziska. Niestety ich minusem jest słabe trzymanie boczne. Według mnie pozycja za kierownicą jest zbyt wysoka i to nawet pomimo maksymalnego obniżonego fotela. Można poczuć się niczym jak na tronie.  Kierownica dobrze leży w dłoniach i jest przyjemna w dotyku , posiada manualną regulacje w dwóch płaszczyznach. Tylna kanapa dzielona jest w układzie 60/40 ale w tym zabrakło udogodnienia dla jej pasażerów w postaci podłokietnika z cupholderami. Widoczność w pojeździe jest dobra a to głównie za sprawą obszernie przeszklonej kabiny. Bagażnik Forda nie jest duży bo posiada tylko 356l do rolety, a przy złożonych fotelach pojemność zwiększa się do 1238l.

Ford EcoSport – Wyposażenie

REKLAMA

Ford EcoSport jest dostępny w pięciu wersjach wyposażenia Trend, Navi Edition,Titanium, ST-Line, ST-Line Black. Najtańsza i podstawowa wersja Trend wyposażona jest w klimatyzację manualną, stalowe obręcze kół z kołpakami, lusterka boczne - sterowane i podgrzewane elektrycznie, z kierunkowskazami, przedni i tylny zderzak - lakierowany w kolorze nadwozia, przednie światła przeciwmgielne, dach lakierowany w kolorze nadwozia, reflektory halogenowe projekcyjne, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, czujniki parkowania z tyłu (opcja dostępna także z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem), chłodzony schowek podręczny przed pasażerem, Ford MyKey -funkcja programowania i przypisania do kluczyka ograniczenia  prędkości i głośności systemu audio oraz możliwość zablokowania dezaktywacji systemów wspomagających bezpieczeństwo, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednich i tylnych drzwi, przednie fotele z tapicerką metariałową Dwell w ciemnej tonacji, radio MyConnection - wyświetlacz kolorowy 4.2", zestaw głośnomówiący z Bluetooth®, 2xUSB, 6 głośników, funkcja wzywania pomocy, 4.2 calowy monochromatyczny wyświetlacz na tablicy zegarów, system Auto-Start-Stop  . Ponadto nawet najbiedniejsza wersja posiada pełen pakiet systemów bezpieczeństwa takich jak Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), System ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC),układ kontroli trakcji (TA), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA),układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA), światła awaryjnego hamowania - włączające się automatycznie w momencie gwałtownego hamowania, poduszki powietrzne poduszki czołowe kierowcy i pasażera z przodu, poduszki powietrzne - poduszka kolanowa dla kierowcy, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, boczne kurtyny powietrzne chroniące osoby w 1. i 2. rzędzie siedzeń, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS),ISOFIX z top-tether - system bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych na skrajnych siedzeniach w 2 rzędzie. Lista dodatków, którymi można doposażyć tę wersję jest znikoma i zawiera tylko obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze 16 cali, kolorze grafitowym, dodatkowo przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, oświetlenie przestrzeni bagażowej.                                               

Testowany egzemplarz skonfigurowany był w topowej odmianie ST-Line. Wersję tę w standardzie wyróżniał pakiet stylistycznym ST-Line, który między innymi zawiera przedni, tylny zderzak oraz tylny spojler - w stylizacji ST-Line, lakierowany w kolorze nadwozia, felgi 17 calowe w kolorze szarym (nasz egzemplarz posiadał opcjonalne czarne felgi w rozmiarze 18 cali), górna krata wlotu powietrza z wykończeniem w kolorze czarnym, tylne światła - z obudowami w stylizacji ST-Line. Wnętrze wyróżniały czerwone przeszycia, które znajdowały się na skórzanej tapicerce (Miko Dinamica) , 3-ramiennej kierownicy, która wykończona była dodatkowo perforowaną skórą, uchwycie dźwigni hamulca ręcznego, oraz welurowych dywanikach z przodu i z tyłu. Nie zabrakło również innych sportowych smaczków w postaci nakładek na pedały czy progów w stylizacji ST-Line wykonanych ze stali nierdzewnej. Ponadto topowa odmiana St-Line zawiera Tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, Pakiet Ambient Lighting zawierający  nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED, wycieraczki przedniej szyby sterowane automatycznie z czujnikiem deszczu, reflektory  automatyczne z czujnikiem zmierzchu, kolorowy wyświetlacz o rozmiarze 4.2 cala, który usytuowany jest na tablicy zegarów. Ford EcoSport ST-Line w standardzie wyposażony jest w Radioodtwarzacz Ford SYNC 3 z dotykowym 6.5 calowym kolorowym wyświetlaczem , AppLink, zestaw głośnomówiący z Bluetooth® i rozbudowaną funkcją sterowania głosem w języku polskim i funkcją wzywania pomocy, 6 głośników, gniazda: 2xUSB, zdalne sterowanie na kierownicy. W zamian tego zestawu wymienionego powyżej - samochód opcjonalnie można doposażyć o system nawigacji satelitarnej Ford SYNC 3 z tunerem DAB+ i B&O Play, zawierający  mapy Europy z widokiem 3D, menu tekstowe i komunikaty głosowe nawigacji w języku polskim, TMC (informacja o ruchu drogowym) i posiadający 8 calowy dotykowy i  kolorowy ekran oraz nagłośnienie B&O Play ze wzmacniaczem o mocy 675 W,  zestawem 9 głośników i subwooferem). Dla kolekcjonerów i wielbicieli odtwarzania dźwięków z płyt CD jest  możliwość doposażenia auta o odtwarzacz CD, który znajduje się nad schowkiem przed pasażerem. Dodatkowo za dopłatą wersję ST-Line można jeszcze wzbogacić miedzy innymi o Ford KeyFree - system centralnego zamka z kluczem elektronicznym (umożliwia otwarcie drzwi i uruchomienie pojazdu bez tradycyjnego kluczyka), okno dachowe  otwierane elektrycznie, podgrzewaną kierownice i fotele przednie, Blind Spot Information (BLIS) z Cross Traffic Alert (CTA) - system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony (zasięg 40m), podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, reflektory biksenonowe, podgrzewaną przednią szybę,  czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę ułatwiającą parkowanie tyłem. Nasza „testówka” wyposażona była we wszystkie wyżej wymienione dodatki poza nawigacją.                                 

                                                                         

W wersji Navi Edition oraz Titanium istnieje także możliwość doposażenie Forda EcoSport o pełnowymiarowe dojazdowe koło zapasowe - z obręczą stalową 16", mocowane na tylnych drzwiach w obudowie lakierowanej w kolorze nadwozia.

Ford EcoSport - Układ Napędowy

REKLAMA

W Fordzie EcoSport dostępnych jest pięć jednostek napędowych w tym trzy benzyniaki EcoBoost  o mocy (100, 125 i 140 koni mechanicznych) oraz dwa diesle 1.5 TDCI o mocy 100 i 125 koni. Każdy z silników połączony jest z sześciobiegową przekładnią manualną, natomiast sześciostopniowy automat może pojawić się jedynie z silnikiem benzynowym o mocy 125km. W podstawie Ford EcoSport posiada napęd przekazywany na przednią oś, natomiast napęd na cztery koła (AWD), dostępny jest tylko z silnikiem 1.5 TDCI (125km).                                                                                                                                

Testowany egzemplarz posiadał najmocniejszą benzynową odmianę 1.0 EcoBoost o mocy 140 koni mechanicznych, sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz napęd na koła przednie. Pomimo, że jest to najmocniejsza jednostka oferowana w tym modelu, to na papierze według danych technicznych wypada słabo bo 11.8 sekundy do 100km/h i prędkość maksymalna w okolicach 188km/h to wynik godny zawalidrogi. Niemniej jednak w praktyce wygląda to dużo lepiej. Samochód do prędkości zgodnych z przepisami w mieście przyspiesza błyskawicznie, dzięki czemu uzyskanie „pole position” niemalże na każdych światłach nie jest problemem. Auto jest żwawe, pozwala na zwinną i skuteczną walkę z zatłoczonymi ulicami miast. O ile w mieście ta moc jest wystarczająca to na trasie nie jest już tak kolorowo. W Fordzie przy wyższych prędkościach ewidentnie brakuje mocy i wyprzedzanie tira na autostradzie może skutkować zblokowaniem lewego pasa na dłuższą chwilę. Na plus zasługuje sześciobiegowa skrzynia biegów. Skok lewarka mógłby być krótszy ale nie ma co narzekać bo biegi wchodzą gładko i płynnie. Zastosowanie 6 biegu, pozwala po rozpędzeniu do prędkości autostradowych podróżować bez przesadnego ryku silnika. A Jeśli już o dźwięku silnika mowa to trzy cylindrowa jednostka wydobywa przyjemne dla ucha pomruk, prowokując do częstszego wciskania gazu. Nie ma co ukrywać samochód stworzony został przede wszystkim do miasta a nie do pokonywania długodystansowych tras.  Jeśli chodzi o spalanie to jest nienajgorzej, bo samochód średnio zadowala się 8 litrami paliwa w trybie mieszanym, co jak na tak mały silnik, który wymaga ostrzejszego traktowania dla osiągnięcia oczekiwanej dynamiki jest niezłym rezultatem. Zbiornik paliwa pomieści 52 litry paliwa.


Ford EcoSport Prowadzenie

Właściwości jezdne Forda EcoSport zasługują na pochwalę. Inżynierowie Forda dołożyli wszelkich starań aby samochód świetnie się prowadził. Układ kierowniczy jest wspomagany elektrycznie. Działa precyzyjnie i szybko reaguje na ruchy kierownicą. Zawieszenie jest sztywne, ale dobrze wybiera nierówności. Wysoko umieszczony środek ciężkości sprawia, że samochód potrafi delikatnie wychylać się na zakrętach, a szybki start spod świateł powoduje dziwne uczucie „unoszenia przodu”. Podobnie sprawa wygląda w czasie mocnego hamowania, przód ma tendencje do nurkowania. Do tego trzeba się już przyzwyczaić bo to już chyba norma w tego typu samochodach. Układ hamulcowy działa bez zastrzeżeń. Siła hamowania jest odpowiednia dla masy pojazdu. W odróżnieniu od tradycyjnych, większych pojazdów typu SUV, nowy Ford EcoSport ma bardzo mały promień skrętu: 10,6 m od krawężnika do krawężnika. Dzięki temu zawracanie na ruchliwej ulicy odbywa się szybko i sprawnie.

Ford EcoSport – Cena

Cena Forda EcoSport startuje od 58 650zł za podstawową wersję Trend z silnikiem 1.0 Ecoboost (100km), manulną sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Najdroższa konfiguracja ST-Line z silnikiem 1.5 TDCI (125km), napędem na cztery koła i sześciobiegową manualną skrzynią biegów kosztuje 94 050zł. Testowany egzemplarz posiadał silniki 1.0 (140km), manualną sześciobiegową skrzynię, napęd na koła przednie i skonfigurowany był w werjsi ST-Line i posiadał niemal pełne wyposażenie dodatkowe. Tak doposażony model konfigurator wycenił na ok. 106 000zł.

Podsumowanie Ford EcoSport

Ford EcoSport to bardzo udany samochód. Przekonuje do siebie przede wszystkim dobrymi właściwościami jezdnymi, bo zastosowano w nim świetną skrzynię biegów, precyzyjny układ kierowniczy i dobre zawieszenie, a to wszystko dopełnia 140 konny zrywny silnik. EcoSport stworzony został przede wszystkim dla osób, które szukają samochodu do codziennych przepraw przez trudności miejskiej dżungli, a w tym przypadku sprawuje się znakomicie.

Silnik/Wersja

Trend

Navi Edition

Titanium

ST-Line

1.0 EcoBoost - 100 KM, M6, FWD

58 650zł

68 650zł

72 650zł

75 650zł

1.0 EcoBoost - 125 KM,M6,FWD

63 700zł

72 650zł

76 650zł

79 650zł

1.0 EcoBoost - 125 KM,A6,FWD

_

79 850zł

83 850zł

86 850zł

1.0 EcoBoost - 140 KM,M6,FWD

_

_

79 050zł

82 050zł

1.5 TDCi - 100 KM,M6,FWD

_

75 850zł

79 850zł

82 850zł

1.5 EcoBlue - 125 KM,M6,FWD

_

79 850zł

83 850zł

86 850zł

1.5 EcoBlue - 125 KM,M6,AWD

_

87 050zł

91 050zł

94 050zł

Silnik

1.0 EcoBoost

Pojemność silnika

998ccm

Rodzaj paliwa

benzyna

Moc maksymalna przy obrotach (KM/rpm)

140/6300

Maks moment obrotowy (Nm/rpm)

180/1500-5000

Prędkość maksymalna

185km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,2s

Skrzynia biegów

M6

Napęd

FWD

Zbiornik paliwa

52l

Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie)

6,3/4,9/5,4

Długość

4096mm

Szerokość całkowita bez lusterek

1765mm

Wysokość

1653mm

Rozstaw osi

2519mm

Masa własna

1285kg

Pojemność bagażnika

356l

FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
FORD Ecosport
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA