Kategorie

Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Tomasz Korniejew
Charakterystyczny "grill" nowej Lancii Ypsilon przywodzi na myśl stylizację Chryslera. Tymczasem to typowy akcent stylizacyjny dla modeli Lancii z lat 30stych XX w. Fot. Lancia
Najnowsza Lancia Ypsilon ma trudne zadanie. Musi przekonać do siebie wymagających klientów szukających produktów z klasy premium. Czy małe auto ma na to szanse?

Lacia wprowadza do sprzedaży najmłodsze i najmniejsze dziecko – produkowany w zakładzie w Tychach model Ypsilon.

Lancia Ypsilon to przedstawiciel segmentu B, czyli jego naturalnymi konkurentami są takie modele jak Toyota Yaris, czy Opel Corsa. Według producenta Lancia Ypsilon ma być świetną propozycją dla osób, wymagających, które chcą kupić pojazd miejski, ale jednocześnie nabyć produkt z segmentu premium. Zerkając w cennik, rzeczywiście bez trudu pozycjonujemy Ypsilona na wyższej półce- cena bazowego modelu zaczyna się od 44 900 zł. Ale, czy to auto rzeczywiście jest premium?

Nadwozie

Reklama

Sylwetka Ypsilona zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów. Elegancji nietuzinkowemu nadwoziu dodają m.in. chromowane klamki, czy duża kratownica chłodnicy z dumnie błyszczącym logo producenta. Złośliwi twierdzą, że wspomniana osłona chłodnicy nazbyt przypomina stylizację amerykańskiego Chryslera, którego pakiet kontrolny przejął niedawno FIAT (właściciel marki Lancia). Tymczasem charakterystyczna (również dla aut amerykańskich) atrapa chłodnicy to nawiązanie do stylizacji modeli Lancii z pierwszej połowy XX w., czyli „powrót do korzeni”.

W tylnej części nadwozia uwagę przykuwają ładnie zaprojektowane lampy, przywodzące na myśl te z większego modelu Lancii – Delty. Spoglądając na Ypsilona z boku, trudno na pierwszy „rzut oka” dostrzec, że jest to auto pięciodrzwiowe. Projektanci zastosowali modny ostatnio zabieg ukrycia klamek tylnych drzwi w krawędziach okien.

Zobacz również: Opinie kierowców o Lancia Ypsylon

Wnętrze/wyposażenie

Reklama

Przedział pasażerski Lancii Ypsilon został wykończony na dobrym poziomie, z dobrych materiałów ale niestety, odstających od klasy premium. Przestronność w kabinie jest przeciętna w tej klasie. Nie wszystkim przypadnie do gustu stylizacja górnej części konsoli centralnej, na której umieszczono kanciasty panel z zestawem wskaźników. Pozostała część tablicy przyrządów prezentuje się ładnie. Nie można nic zarzucić ergonomii. 
Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale większym pasażerom może doskwierać zbyt wąskie oparcie. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra.
Słabo Lancia Ypsilon wypada pod względem pojemności bagażnika – 217 l to niewiele, nawet jak na auto segmentu B.

W wyposażeniu standardowym najuboższej odmiany Silver, nie znajdziemy radioodtwarzacza, klimatyzacji, czy nawet elektrycznie regulowanych lusterek. Może Lancia bierze przykład z innych producentów samochodów klasy Premium, np. BMW, dla których tego typu praktyki są typowe.

Napęd

Konstrukcyjnie Ypsilon jest oparty o platformę Fiata Punto. W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znalazły się dwa silniki benzynowe − 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ nowy Ypsilon z podstawowym, ośmiozaworowym silnikiem benzynowym 1,2/69 KM. Jednostka napędowa bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy w ruchu miejskim. Silnik pracuje cicho, a w dolnych zakresach obrotów ma wystarczający do płynnej, spokojnej jazdy moment obrotowy. Ale nie ma się co oszukiwać, Lancia ze wspomnianym napędem nie jest autem, które wygra sprint spod świateł. Według danych producenta 69-konny Ypsilon rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,5 s.

Kiepska dynamika auta nie jest problemem podczas eksploatacji w ruchu miejskim, ale słabość jednostki ma znaczenie podczas jazdy poza miastem, na trasach szybkiego ruchu. Przy prędkościach przekraczających 100 km/h silnik wyraźnie dostaje zadyszki, w efekcie rozpędzanie się od prędkości mniej więcej 110 km/h trwa irytująco długo. Co więcej przy prędkości około 130 km/h w aucie robi się głośno, głównie przez donośny odgłos szumu powietrza. Wtedy też Ypsilon ma problem z utrzymaniem prędkości podczas podjazdów na wzniesienia.
Mimo niewielkiego rozstawu osi (niespełna 239 cm) zawieszenie Ypsilona miękko tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni, a podczas jazdy po nierównościach w aucie nie trzęsie.
Całkiem nieźle Ypsilon wypada pod względem zużycia paliwa, w ruchu miejskim podczas dynamicznych jazd testowych osiągaliśmy wynik w granicach 7,5 l/100 km.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Podsumowanie

Lancia Ypsilon może się podobać. Jedną z pierwszych klientek tego modelu Lancii jest aktorka Marta Żmuda-Trzebiatowska, miłośniczka marki. Mimo, że tworzywa zastosowane we wnętrzu nie są najwyższej jakości, tak jak byśmy się tego spodziewali po aucie klasy premium, Ypsilon jest samochodem bardzo komfortowym. Dodatkowo ma swój indywidualny styl, a wysoka cena zakupu z pewnością uczyni z tego modelu auto dość rzadkie na polskich drogach. A to dla wielu kierowców może być największym atutem tego auta.

Dzięki ukrytym klamkom tylnych drzwi, nadwozie nowej Lancii Ypsilon wygląda jak by było trzydrzwiowe. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Atrakyjny wzór obręczy kół to jeden z akcentów wyrózniających nową Lancię Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znajdzie się niebawem silnik zasilany gazem LPG. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Zawieszenie nowej Lancii Ypsilon jest zestrojone miękko. Fot. Lancia
Reflektory ksenonowe to wyposażenie opcjonalne nowej Lancii Ypsilon. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Tablica przyrządów nowej Lancii Ypsilon jest ciekawa pod względem stylizacyjnym. Nie każdemu przypadnie do gustu wygląd górnej części środkowej konsoli. Fot. Lancia
Przedział pasażerski nowej Lancii Ypsilon jest zaskakująco przestronny. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.