REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Zanim Ford wprowadził na europejski rynek nowego SUV-a odrobił lekcje. Dlatego Ford Kuga to samochód, który bardzo dobrze wpisuje się w gusta Europejczyków.

Producent podszedł do sprawy ostrożnie. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku Forda Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy wprowadzenia do oferty w Europie nowego SUV-a z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji i bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom Kugę.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Forda Kuga jest proporcjonalna i dynamiczna. Zaprojektowana w typowym dla Forda stylu Kinetic Design. Na pierwszy rzut oka SUV Forda wydaje się autem stosunkowo niewielkim, ale okazuje się, że jest większy niż mocni konkurenci w klasie – RAV4 , czy Tiguan.

Do redakcyjnej oceny dostaliśmy egzemplarz w modnym białym kolorze (Ice white) z czarnym panoramicznym dachem (dopłata 3000 zł). Takie zestawienie kolorów ładnie współgra z dynamiczną linią nadwozia Forda Kugi. W przedniej części nadwozia szlachetności dodają sylwetce ksenonowe reflektory (dopłata 3000 zł) ukryte za przezroczystymi kloszami reflektorów oraz przetłoczenia na masce. W tylnej części nadwozia zadziorności Kudze dodają dwie końcówki wydechów wyprowadzone po bokach pod zderzakiem. Wsiadanie oraz wysiadanie z auta ułatwiają szeroko otwierane drzwi. Co więcej drzwi są lekkie, co podnosi komfort użytkowania auta.

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Do konstrukcji Forda Kugi wykorzystano płytę podłogową z Forda Focusa. Dlatego ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest podobna do ilości przestrzeni w przeciętnym aucie kompaktowym. „Zegary” Kugi są niemal identyczne do tych znanych z Forda Focusa, ale tablica przyrządów wygląd już inaczej. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku. Konstruktorzy obszyli też materiałem górną część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne.

Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia problemów. W widocznym na zdjęciu egzemplarzu Kugi zainstalowano system nawigacji satelitarnej CD/SD PLUS z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem z 7” kolorowym ekranem dotykowym, radioodtwarzaczem płyt CD/MP3, dodatkowym gniazdem AUX, ośmioma głośnikami, joystickiem przy kierownicy. System kosztuje ok. 7000 zł, a wspomniany wyświetlacz umieszczono na górze środkowej konsoli, a informacje które są na nim wyświetlane są czytelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Kuga

Dobrze, że w Kudze Ford nadal stosuje sprawdzone urządzenie którym jest – z wyglądu nieco toporny – ale sprawdzający się świetnie w praktyce, joystick do sterowania m.in. zestawem audio.

Niezbyt wygodnym rozwiązaniem we wnętrzu Kugi jest umieszczenie przycisku (wyposażenie standardowe) służącego do uruchomiania i wyłączania jednostki napędowej na górze środkowej konsoli. Używanie guzika znajdującego się w tak odległym miejscu jest zwyczajnie nie wygodne.
Wyżsi kierowcy narzekają też na krótkie siedzisko fotela, natomiast gdy zamienią się miejscami z pasażerami tylnej kanapy doskwiera im również zbyt mała ilość przestrzeni nad głową.
Rozczarowaniem jest przestrzeń bagażowa przy normalnym położeniu siedzeń. Bagażnik o pojemności 360 l to w tej klasie stanowczo za mało. I mało pocieszający jest fakt, że po rozłożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1405 l.


Napęd

Fordem Kugą jeździ się przyjemnie. Dużo w tym zasługi precyzyjnego układu kierowniczego oraz dość sztywnego zawieszenia. Kuga to SUV, który w prowadzeniu przypomina zbierającego pochwały za świetne właściwości jezdne Focusa. I mamy tu na myśli zarówno czułość układu kierowniczego, jak i wyczucie gabarytów pojazdu podczas manewrów.

Kierowca Forda Kugi czuje się pewnie także podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Pod maską prezentowanego na zdjęciach Forda Kugi pracował wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 163 KM. Silnik wyposażono w układ Common Rail. Jak na dzisiejsze standardy jednostka pracuje o drobinę zbyt głośno, ale wykazuje wysoką kulturą pracy i dobrą elastyczność. Według danych producenta ważąca 1597 kg Kuga rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s. W testowanym egzemplarzu zainstalowano bardzo sprawną sześciobiegową, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, co na dłuższą metę jest rozwiązaniem bardzo wygodnym.

Niestety maksymalny moment obrotowy (340 Nm) dostępny jest w silniku Kugi od 2000 obr./min., co przekłada się na ospałość auta podczas ruszania. Jest to szczególnie irytujące w przypadku, gdy chcemy szybko zjechać ze skrzyżowania. Wtedy po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu do końca następuje chwila, w której auto się jakby „zastanawia”, czy ruszyć, czy nie. Po przekroczeniu 2000 obr./min samochód ochoczo wyrywa do przodu. Nie sprawia za to żadnych problemów Kudze przyspieszanie od wyższych prędkości, na przykład podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan

Testowana Kuga została wyposażona w napęd na obie osie oparty na mechanizmie Haldex trzeciej generacji. Działa to w ten sposób, że w zależności od uślizgu kół komputer sterujący rozdziela przekazywanie napędu pomiędzy przednią i tylną osią do maksymalnego stosunku 50/50. W normalnych warunkach komputer kieruje napęd na oś przednią tylko w razie potrzeby dołączając napęd tylnej osi. 

Nie trudno się więc domyśleć, że Kuga nie jest konstrukcją stworzona do eksploatowania w ciężkim terenie ale świetnie sprawdzi się na ośnieżonych drogach, zaśnieżonych miejscach parkingowych lub na grząskiej polnej drodze. To co ucieszy większość kierowców to umiarkowane spalanie. Podczas spokojnej, płynnej jazy w ruchu miejskim Kuga spalała ok. 9,2 l oleju napędowego na 100 km. Jeżdżąc nieco dynamicznej zużycie paliwa wzrastało do ok. 10 l/100 km.

Podsumowanie

Ford Kuga to jeden z najładniejszych SUV-ów dostępnych w sprzedaży na polskim rynku. Najtańsza dostępna wersja z napędem na jedną oś i silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM kosztuje 106 900 zł. Opisywana odmiana (najbogatsza wersja Titanium) z mocniejszym dieslem i napędem na obie osie dostępna jest od 126 100 zł. Wraz z dodatkowym wyposażeniem testowana Kuga kosztuje aż 148 450 zł. Ale SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony to na dodatek nieźle jeździ. I co z tego, że za podobną kwotę można kupić przestronniejsze, pakowniejsze i szybsze Mondeo. Nie dla wszystkich kierowców prędkość i duży bagażnik są najważniejsze.

Dane techniczne:

Długość: 4 443 mm

Szerokość: 1 842 mm

Wysokość: 1 710 mm

Rozstaw osi: 2 690 mm

Masa: 1 597 kg

Pojemność bagażnika: 360 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 405 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: 4x4

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1 997 ccm

Moc silnika: 163 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm/2000/min

Prędkość maksymalna: 192 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 sekundy

Zużycie paliwa: 8,5/5,8/6,8 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Kolorowy wyświetlacz z zestawem nawigacjisażenie opcjonalne Forda Kuga. Fot. Moto.wieszjak.pl
Aluminiowe obręcze kół to standardowe wyposażnie odmiany Titanium Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Sportowego sznytu w tylnej części nadwozia Forda Kuga dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Forda Kuga prowadzi się zaskakująco dobrze, jak auto osobowe. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Kuga jest czytelna. Przeszkadza tylko niewygodnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika (na górze środkowej konsoli). Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Forda Kugi są podobne do tych z Focusa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przycisk uruchamiania i wyłączania silnika w Fordzie Kuga umieszczono dość daleko od kierowcy - pomiędzy nawiewami na środkowej konsoli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przekładnia PowerShift pracuje bez zarzutu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele przednie Forda Kuga ją zbyt krótkie siedziska. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Forda Kuga siedzi się wygodnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Forda Kuga ma objętość 360 l. Fot. Moto.wieszjak.pl
Reflektory ksenonowe w Fordzie Kuga wymagają dopłat 3 tys. zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA