REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 1.6 MZ-CD: oszczędność kosztem dynamiki

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 3 ma opinię godnego konkurenta dla najlepszych kompaktowych konstrukcji dostępnych na polskim rynku. Sprawdzamy, jak w codziennej eksploatacji sprawuje się Mazda 3 z dieslem o mocy 115 KM.

Mazda podobnie do innych japońskich producentów samochodów wyrobiła sobie w Polsce opinię solidnej marki. Nic dziwnego, bo producent w swoim portfolio ma wiele doskonałych modeli. Sprawdziliśmy, czy powszechny zachwyt nad Mazdą 3 nie jest opinią nieco na wyrost.

REKLAMA

Nadwozie

Mazda 3 z wyglądu przypomina większy model w gamie – Mazdę 6. Młodszym duchem kierowcom w szczególności przypadnie do gustu emanująca dynamiką przednia część nadwozia. Ostry kształt reflektorów ładnie współgra z charakterystycznym agresywnie wyglądającym wlotem powietrza.
Gdy spoglądamy na Mazdę 3 z boku, w oczy „rzucają się” zgrabne proporcje małego sedana.
Jedno jest pewne biorąc pod uwagę konkurencję, Mazda 3 to jedno z najładniejszych aut w swojej klasie, stylizacyjnie ciekawsze od pragmatycznych konkurentów z Niemiec.

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Przedział pasażerski Mazdy 3 ma przeciętną objętość w klasie przy czym z przodu nie będą narzekali na brak przestrzeni nawet wysocy kierowcy. Gorzej z tyłu. Na tylnej kanapie Mazdy 3 wygodnie będą podróżowały osoby co najwyżej o średnim wzroście.

Fotele kierowcy i pasażera są wygodne, ale dłuższe siedzisko znacznie podniosłoby komfort podróżowania. Obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica ma stosunkowo niewielki zakres regulacji poziomej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm

REKLAMA

Tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości, spasowano je z dokładnością.
Na górze środkowej konsoli wygospodarowano miejsce na dwa niewielkie wyświetlacze. Jeden – komputera pokładowego, drugi – zestawu audio.
Nie można nic zarzucić intuicyjności obsługi, czy ergonomii tablicy przyrządów Mazdy 3. Jednak wspomniane wyświetlacze są zbyt małe.
Przedział bagażowy ma objętość 430 l. To sporo, ale nie należy spodziewać się cudów. Lodówki Mazdą 3 sedan raczej nie przewieziemy. Możliwości przewozowe są ograniczone przez właściwości nadwozia typu sedan.

Prezentowana na zdjęciach Mazda 3 sedan z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w jednej odmianie wyposażenia Exclusive. Oznacza to, że w wyposażenie standardowym modelu znalazła się m.in. dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie, spryskiwacze reflektorów, radioodtwarzacz CD z sześcioma głośnikami, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu.


Napęd

Pod maską opisywanej Mazdy 3 zainstalowano ośmiozaworowy, wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 litra, rozwijający moc 115 KM. Maksymalny moment obrotowy to 270 Nm dostępny w zakresie obrotów od 1750 do 2500 obr./min.

Według danych producenta Mazda 3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 sekund i może osiągnąć prędkość do 188 km/h.
Dane w tabelkach nie porywają, czyżby dynamiczny wygląd Mazdy 3 był zbyt obiecujący jak na możliwości auta? Biorąc pod uwagę przyspieszenie samochodu to tak. Bądźmy szczerzy, przyspieszenie „Trójki” z dieslem pod maską nie wywołuje żadnych emocji, a w niektórych sytuacjach wręcz irytację. Ale ospałość to w zasadzie jedyne minusy napędu Mazdy 3. Za cierpliwość auto odwdzięcza się niskim spalaniem. Podczas testu w ruchu miejskim Mazda 3 zużywała ok. 6 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz również: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Układ kierowniczy daje nawet mało wprawionym kierowcom poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.
Z niemalże chirurgiczną precyzją dźwignia zmiany biegów trafia w poszczególne przełożenia. Cieszy też zestopniowanie przekładni. Co prawda z napędem współgra sześciobiegowa manualna przekładnia z dość krótka jedynką, ale elastyczność jednostki napędowej sprawia, że podczas jazdy nie trzeba często zmieniać przełożeń.

Zawieszenie Mazdy 3 jest zestrojone dość twardo. Dzięki temu nadwozie nie przechyla się nieprzyjemnie podczas jazdy po zakrętach, ale wszelkie niedoskonałości nawierzchni są odczuwalne.

Zobacz również: Mazda 3 – którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Mazda 3 sedan z wysokoprężnym silnikiem 1.6/115 KM nie należy do najtańszych ofert na rynku. Z opisywanym wyposażeniem kosztuje 83 900 zł. To o 17 000 zł drożej od Mazdy 3 z podstawowym silnikiem benzynowym. Wersja z dieslem pod maską odwdzięczy się niskim spalaniem ale kierowcy którzy cenią dynamikę mogą poczuć się rozczarowani. Chyba, że humor poprawi im świetny układ jezdny japońskiego kompaktu, który rekompensuje niedostatki w dynamice.

Dane techniczne

Długość: 4460 mm

Szerokość: 1755 mm

Wysokość: 1470 mm

Rozstaw osi: 2640 mm

Masa: 1265 kg

Pojemność bagażnika: 340 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1360 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel 

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1560 ccm

Moc silnika: 115 KM/3600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 186 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 sekundy

Zużycie paliwa: 5,3/3,9/4,4 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Przednia część nadwozia Mazdy 3 ma dość agresywną sytlizację. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna część nadwozia Mazdy 3 przypomina większy model - Mazdę 6. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Mazdy 3 ma 430 l objętości. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie mogą narzekać na niewystarczającą ilość miejsca. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Mazdy 3 jest wygodny. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podgrzewane fotele to standardowe wyposażenie już podstawowej wersji Mazday 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tradycyjny układ zestawu wskaźników Mazday 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przyciski sterowania zestawem audio w Mazdzie 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Po prawej stronie kierownicy Mazdy 3 umieszczono przyciski steowania komputerem pokładowym. Fot. Moto.wieszjak.pl
Uporządkowana tablica przyrządów Mazdy 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazdą 3 podróżuje sie przyjemnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obręcze kół ze stopów lekkich to wyposażenie standardowe prezentowanej Mazdy 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wysoki tył Mazdy 3 ogranicza pole widzenia, dlatego warto zainwestować w czujniki parkowania. Mazda3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA