Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Mondeo: Czy to już gracz w klasie premium?

Tomasz Korniejew
Dzięki mozliwości zmiany ustawienia charakterystyki zawieszenia Forda Mondeo, podczas jazdy nawet po nierównej nawierzchni nie ogranicza komfortu duży rozmiar kół. Fot. Moto.wieszjak.pl
Dzięki mozliwości zmiany ustawienia charakterystyki zawieszenia Forda Mondeo, podczas jazdy nawet po nierównej nawierzchni nie ogranicza komfortu duży rozmiar kół. Fot. Moto.wieszjak.pl

Prezentowana na zdjęciach odmiana Forda Mondeo kosztuje ponad 130 tys. zł. Za tę kwotę można już nabyć auto z segmentu premium. Czy warto wydać te pieniądze na zakup kojarzonego z autem flotowym Forda Mondeo? Oto nasz test.

Cennik Forda Mondeo po - w gruncie rzeczy niedawno przeprowadzonym - face liftingu otwiera kwota niespełna 80 tys. zł. Jednak prezentowane na zdjęciach Mondeo to dość bogata wersja - Ghia, wyposażona dodatkowo m.in. w wiele akcesoriów podnoszących komfort, dwusprzęgłową przekładnię PowerShift oraz benzynowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 203 KM. A cena Mondeo Ghia z silnikiem 2.0 SCTi EcoBoost o mocy 203 KM rozpoczyna się od ok. 116 tys. zł.

Nadwozie

Ford Mondeo sprawia wrażenie ogromnego. W istocie nie należy do najmniejszych aut w swojej klasie. Wystarczy zerknąć do tabelki z danymi producenta. Nadwozie tego pięciodrzwiowego hatchbacka ma długość 478,4 cm, szerokość 188,6 cm i wysokość 150 cm.

Mimo sporych gabarytów sylwetka Mondeo nie jest pozbawiona dynamiki. Tradycyjnie już dla wszystkich modeli Forda karoserię zaprojektowany w stylu Kinetic Design, charakteryzującym się ostrymi liniami i mocno pochyloną linią przedniej części nadwozia.
Testowane Mondeo zostało wyposażone w dynamicznie wyglądające obręcze ze stopów lekkich kojarzące się ze stylem znanym z usportowionej serii ST.

Całość prezentuje się zgrabnie i proporcjonalnie, trzeba przyznać, że Ford Mondeo to jedno z najładniejszych aut w swojej klasie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Ford Mondeo

Wnętrze/wyposażenie

Po zajęciu miejsca w kabinie Mondeo nikt nie powinien poczuć się rozczarowany. Materiały wykończeniowe zastosowane w odmianie Ghia są bardzo dobrej jakości. Tablica przyrządów jest uporządkowana, przejrzysta i ładnie podświetlona. Obszyta skórą kierownica pewnie leży w dłoniach i jest przyjemna w dotyku. Zakres regulacji koła kierownicy oraz fotela kierowcy jest bardzo szeroki, dzięki temu większość prowadzących jest w stanie znaleźć wygodną pozycję. Na dole środkowej konsoli umieszczono przyciski ustawiające tryb pracy zawieszenia – Comfort, Sport oraz Advanced.

Jednak to, co najbardziej imponuje w przedziale pasażerskim Mondeo to ogromna przestronność. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie zabraknie miejsca nawet bardzo wysokim pasażerom. I to wszystko przy zachowaniu obszernego przedziału bagażowego – 540 l przy normalnym położeniu siedzeń. Co więcej dostęp do bagażnika ułatwia wysoko podnoszona pokrywa oraz stosunkowo niski próg załadunku.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Wyposażenie standardowe odmiany Ghia jest dość bogate. W cenie pojazdu dostaniemy m.in. wycieraczki z czujnikiem deszczu, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, dwustrefową klimatyzację automatyczną z chłodzonym schowkiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, podgrzewana przednia szyba, tempomat, sportowe fotele. Dodatkowo auto zostało wyposażone m.in. w światła do jazdy dziennej LED (750 zł), Pakiet Biznes 3 obejmujący m.in. system nawigacji, kamerę cofania oraz czujnik parkowania (8400 zł) , pakiet Premium X1 obejmujący m.in. biksenonowe reflektory adaptacyjne, centralny zamek z Key Free, 18 calowe obręcze kół (13 tys. zł).


Napęd

Opisywane Mondeo waży 1665 kg. To sporo, ale pod maską widocznego na zdjęciach Forda drzemie czterocylindrowy silnik o mocy 203 KM rozwijający 300 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min. Deklarowane przez producenta przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,9 s. A jak to wygląda w praktyce?

Bardzo dobrze. Mondeo jest autem bardzo dynamicznym. Bez względu na to, czy kierowca chce szybko przyspieszyć ruszając, czy przed wykonaniem manewru wyprzedzania poruszając się z wyższymi prędkościami, napęd Mondeo nie dostaje zadyszki. Silnik świetnie współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, a auto równo i ochoczo przyspiesza od dolnych zakresów obrotomierza.

Zobacz również: Test Ford S-Max: minivan w sportowej okrasie

Co ciekawe bardzo pozytywnie zaskoczyło nas zużycie paliwa. Podczas testu w ruchu miejskim Ford zużywał średnio ok. 11 l/100 km, natomiast podczas jazdy z wysokimi prędkościami w trasie bez problemu osiągaliśmy wartość 7-8 l/100 km.

Słowa uznania należą się również dla układu samopoziomującego się zawieszenia.
Kierowca ma możliwość samodzielnego dobierania charakterystyki. I tak, wciskając przycisk Sport Mondeo staje się sztywniejsze, co świetnie sprawdza się podczas szybkiej jazdy na równych drogach. Natomiast dzięki opcji Comfort nie straszne są podróżującym nierówności polskich dróg. Mimo zamontowanych 18 calowych obręczy i opon o niskim profilu dzięki regulowanej charakterystyce zawieszenia Mondeo może być autem bardzo komfortowym nawet gdy przejeżdżamy po torowisku.

Jakie są zatem jego wady. Mniej wprawni kierowcy będą mieli problemy z wyczuciem gabarytów pojazdu i sprawnym parkowaniem w zatłoczonych miastach. Można mieć zastrzeżenia także do zbyt dużego promienia skrętu. Generalnie opisywany Ford jest mało poręczny w ruchu miejskim.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

Podsumowanie

Wydatek 138 tys. zł na model, którego cena rozpoczyna się od mniej niż 80 tys. zł wydaje się być zawrotną sumą. Tym bardziej, że chór malkontentów natychmiast zauważy, że za tę kwotę możemy kupić BMW serii 3, Audi A4, czy Mercedesa klasy C, czyli auta świetnie wykonane, świetnie jeżdżące i dające więcej prestiżu właścicielowi. Tak, z tym, że Mondeo w opisywanej wersji, oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, nie odstaje od wspomnianych niemieckich konstrukcji pod względem jakości wykonania. Co więcej, jest od nich szybszy i o wiele lepiej wyposażony. I co najciekawsze, jest przy okazji tak duży, że może całą wielką trójkę z klasy Premium schować w bagażniku.

Dane techniczne:

Długość: 4 784 mm
Szerokość: 1 886 mm
Wysokość: 1 500 mm
Rozstaw osi: 2 850 mm

Masa: 1664 kg
Pojemność bagażnika: 540 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 460 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna PowerShift
Napęd: przód
Typ silnika: benzynowy
Liczba cylindrów: 4
Pojemnośc silnika: 1999 ccm
Moc silnika: 203 KM/6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm/1750 obr/min
Prędkość maksymalna: 232 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 sekundy
Zużycie paliwa: 10,7/6/7,7 (miasto/trasa/średnia)
Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Światła do jazdy dziennej LED wymagają dopłaty 750 zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Dostęp do przedziału bagażowego Forda Mondeo ułatwia wysoko unoszona pokrywa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Forda Mondeo są teraz lekko przyciemnione. Fot. Moto.wieszjak.pl
Biksenonowe reflektory w wersji Ghia wymagają dopłaty. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zautomatyzowana przekładnia Forda Mondeo - Power Shift działa bardzo sprawnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
System uruchamiania przyciskiem wymaga dopłaty w Mondeo Ghia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na środkowej konsoli Forda Mondeo umieszczono kolorowy ekran nawigacji. To wyposażenie opcjonalne. Fot. Moto.wieszjak.pl
W testowanym Mondeo Ghia nie zamontowano dużego koloroweo wyświetlacza pomiedzy prędkościomierzem i obrotomierzem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Jakość wykończenia Forda Mondeo jest przyzwoita. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Mondeo jest uporządkowana. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej czści nadwozia sportowego smaczku Fordowi Mondeo dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Jazda Fordem Mondeo jest bardzo komfortowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zawieszenie tylne Forda Mondeo to układ wielowahaczowy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.
    Benzyna będzie tańsza i to sporo! Rząd ma pomysł
    Benzyna będzie tańsza? Tak, bo dostanie więcej... biokomponentów. Niska cena to dobra informacja. Mniej optymistycznie brzmi rok. Rok 2024!
    Strefy czystego transportu a LPG. Zakaz wjazdu do SCT z gazem?
    Strefy czystego transportu a LPG. Choć rządzący mieli wiele propozycji, ostatecznie wybrano jedną. A to oznacza dla właścicieli aut z gazem że...
    Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
    Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
    Jak wybrać warsztat samochodowy? Zapytali kierowców
    Jak wybrać warsztat samochodowy? To pytanie, które zadano 1000 kierowców z Polski. Ich odpowiedzi są momentami zaskakujące.
    Lot balonem za darmo? Tak. Free Now z unikalną ofertą
    Lot balonem za darmo? Tak, to jak najbardziej możliwe. Free Now zabiera swoich klientów w podniebną wycieczkę nad Warszawą.
    Prawo jazdy na motor. Kategorie, minimalny wiek
    Prawo jazdy na motor? To nie jeden dokument, a tak naprawdę kilka. Każdy daje inne uprawnienia i obowiązuje od innego wieku. Oto pełna lista.
    Ile podrożały samochody używane? Modele z małym wzrostem cen
    Ile podrożały samochody używane? Czasami to nawet kilkadziesiąt proc. Całe szczęście nie zawsze! Oto lista aut używanych z małym wzrostem cen.
    Nowy Mercedes GLC 2022. Cena od 240 tys. zł. Nie jest tanio!
    Nowy Mercedes GLC 2022. Cena wersji bazowej to 240 100 zł. Tanio zatem nie jest. Tyle że nowy GLC mimo wszystko pewnie też stanie się hitem.
    30 groszy taniej na Shellu. Tym razem oferta bez limitów!
    30 groszy taniej na Shellu? Tak, właśnie kolejna sieć dołączyła do wakacyjnej oferty na paliwo. Promocja jest o tyle ciekawa, że nie jest objęta limitami.