Kategorie

Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Jakub Tujaka
Ford Focus III należy do segmentu aut kompaktowych. Fot. Ford
Ford Focus III należy do segmentu aut kompaktowych. Fot. Ford
Od czasu pojawienia się na rynku, Ford Focus stał się ważnym graczem w segmencie kompaktów. Właśnie pojawiła się trzecia generacja Forda Focusa, która ma za zadanie przekonać do modelu dotychczas nieprzekonanych.

Od czasu premiery tego auta w 1998 roku sprzedano już ponad 10 milionów egzemplarzy Forda Focusa. W przypadku pierwszej generacji kompaktowego Forda niewątpliwymi zaletami auta była nietuzinkowa stylizacja (oparta na łagodnych łukach i ostrych kątach), a także legendarnych już własnościach jezdnych. 

Druga generacja, która pojawiła się w 2003 roku, przyniosła nieco bardziej stonowaną linię, jednak pod względem przyjemności z jazdy kontynuowała dobrą tradycję poprzednika. Ten model szczególnie upodobali sobie klienci flotowi. 

Obecnie do oferty producenta wchodzi najnowsza, trzecia generacja Focusa, która jest symbolem przemian jakie zachodzą w motoryzacji. W dzisiejszych czasach już nie wystarczy, że auto kompaktowe jest przestronne, bezpieczne czy oszczędne. Teraz liczy się jakość materiałów użytych do wykonania wnętrza, sposób ich montażu i przede wszystkim najnowsze technologie wspierające kierowcę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Ford Focus

Globalna platforma Forda

Reklama

Ciekawostką jest fakt, że platforma na której powstał najnowszy Focus będzie bazą dla co najmniej 10 różnych modeli Forda. Sam Focus będzie oferowany na ponad 120 rynkach świata w niemal niezmienionej formie. A to znaczy, że projektanci nadwozia tego auta musieli sprostać wymaganiom klientów z całego globu. Pewnie dla tego design auta jest bardziej stonowany (nie mylić z brzydki) w porównaniu z pierwszym fokusem. 

Pracownicy europejskiego biura projektowego chyba popatrzyli w stronę niemieckiej konkurencji, z której jeden model ma zmienione lampy i udaje nowe auto, a drugi zamienił ostre krawędzie na masywne krągłości.

Na całym świecie „Foka” będzie oferowana w trzech wariantach nadwoziowych: jako hatchback, kombi i sedan. 

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ pięciodrzwiowy Ford Focus Trzeci wyposażony w silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra generujący moc 182 KM. 

Pierwsze wrażenie

Deska rozdzielcza została „przeszczepiona” z minivana C-Max i idealnie pasuje do nowoczesnego wizerunku auta. Obsługa radia i niezwykle rozbudowanego komputera pokładowego wymaga chwili przyzwyczajenia, ale jest do opanowania w kilka minut. 

Wewnątrz jest wystarczająca ilość miejsca aby auto spełniało funkcję samochodu rodzinnego, jednak ze zmieszczeniem bagaży wszystkich członków czteroosobowej rodziny może być problem. Bagażnik (w przypadku wyboru zestawu naprawczego koła) ma pojemność 363 litrów, a pełnowymiarowe koło zapasowe ogranicza bagażnik do 277 litrów, co nie jest wartością zadowalającą. 

Jak to się prowadzi

Reklama

Pod względem prowadzenia trzeci Focus „trzyma fason”. Precyzja układu kierowniczego i przyjemność z jazdy były od zawsze priorytetem dla inżynierów Forda. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że wszystkie elementy wielowahaczowego zawieszenia będą wykazywały się odpornością na dziurawe nawierzchnie. 

Silnik zamontowany w testowanym egzemplarzu wykazuje się dobrą elastycznością i wysoką kulturą pracy. Charakterystyka pracy turbodoładowanej jednostki zachęca do jazdy na wysokich obrotach, co bezpośrednio przedkłada się na zużycie paliwa. Według danych producenta silnik ten w cyklu mieszanym zużywa około 6 litrów benzyny, a przy dynamicznej jeździe komputer pokładowy wyświetlał średnie zużycie paliwa na poziomie 11 litrów.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje Focusowi 7,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

W gamie jednostek napędowych nowego Focusa znajdziemy cztery diesle i cztery jednostki benzynowe. Wysokoprężne motory TDCi mają pojemność 1,6 i 2 litry i generują od 95 do 163 KM. Benzyniaki 1,6 osiągają 105 lub 125 KM, a turbodoładowane (EcoBoost) występują w dwóch wariantach mocy: 150 lub 182 KM.

Za pięciodrzwiowego Focusa w podstawowej wersji Trend z najsłabszym benzyniakiem trzeba zapłacić 60 700 złotych. W aucie tym nie znajdziemy klimatyzacji, ale wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (ESP, poduszki powietrzne) otrzymamy bez dopłaty. 

Bardzo bogato wyposażoną wersję Titanium ze 182 konnym EcoBoostem, którą mieliśmy przyjemność jeździć można dostać za około 85 tysięcy złotych.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Ford Focus III w podstawowej wersji kosztuje około 60 tysięcy złotych. Fot. Ford
Ford Focus jest dostępny z silnikami benzynowymi i nowoczesnymi turbodieslami. Fot. Ford
Ford Focus III został zbudowany na platformie, która posłuży jako baza do około 10 innych pojazdów. Fot. Ford
Ford Focus III to globalny model marki, co oznacza, że będzie oferowany na ponad 120 runkach świata. Fot. Ford
Ford Focus III kombi pomieści 490 litrów bagażu. Fot. Ford
Ford Focus III sedan ma bagażnik o pojemności 475 litrów. Fot. Ford
Ford Focus III jest dostępny w trzech wersjach nadwozia; jako hatchback, kombi i sedan. Fot. Ford
Ford Focus III konkuruje z autami takimi jak Opel Astra IV i Volkswagen Golf VI. Fot. Ford
Ford Focus III otrzymał deskę rozdzielczą znaną z modelu C-Max. Fot. Ford
Ford Focus III został zaprojektowany zgodnie ze stylem Forda "Kinetic design". Fot. Ford
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.