Kategorie

Kia Venga – wygląd to nie wszystko

Tomasz Korniejew
Tylna część nadwozia Kii Venga prezentuje się atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna część nadwozia Kii Venga prezentuje się atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mikrovan Kii - model Venga, kusi bardzo atrakcyjnym (zwłaszcza jak na tę klasę pojazdów) wyglądem. Nie rozczarowuje też obszernością wnętrza i wykończeniem. Ale podstawowej jednostce benzynowej zwyczajnie brakuje mocy.

Wybierając w ofercie Kii Vengę ze słabszym silnikiem benzynowym (moc 90 KM) i topowym wyposażeniem (wersja XL) zapłacimy 54 900 zł. Niestety, mimo atrakcyjnej ceny i imponującej listy dodatków dostępnych bez dopłaty możemy poczuć niedosyt.

Dlaczego? Bo samochód w opisywanej wersji prezentuje się świetnie, przedział pasażerski wykończony jest na dobrym poziomie, a komfort jazdy podnosi wiele niewymagających dopłaty dodatków. Niestety pewnego rodzaju niesmak powstaje, gdy prowadzący auto musi się przyzwyczaić do irytującej i nie pasującej do pierwszego wrażenia jakie stwarza samochód ospałości silnika, zwłaszcza podczas podróży w trasie. 

Zobacz także: Opinie kierowców o KIA Venga

Nadwozie i wnętrze – same plusy

Uwagę spoglądających na Vengę przechodniów przyciąga atrakcyjna, wręcz dynamiczna linia nadwozia. Sportowego smaczku w wyglądzie auta dodają dostępne bez dopłaty w opisywanej wersji samochodu aluminiowe obręcze kół (średnica 16 cali). Sportowego sznytu nadają też Vendze przyciemniane z tyłu szyby.
Kia nie rozczarowuje także wnętrzem. Venga rozpieszcza (biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary zewnętrzne) pasażerów ilością przestrzeni, którą oferuje. Jakość plastików, którymi wykończono przedział pasażerski jest przyzwoita. Z grubsza nie można też niczego zarzucić jakości montażu.
Na ładnie zaprojektowanej i ozdobionej czarnymi listwami centralnej konsoli wygospodarowano miejsce na wyświetlacze komputera pokładowego, zestawu audio oraz układu klimatyzacji. Co więcej, podróżując Vengą można zabrać ze sobą sporo pakunków. Przedział bagażowy opisywanej Kii ma objętość 422 l przy normalnym położeniu tylnej kanapy.

Jak osiołek

Pod maską testowanej przez nas Kii Vengi pracowała benzynowa jednostka o pojemności 1,4 l i mocy maksymalnej 90 KM, osiąganej przy 6000 obr./min. W ofercie znajduje się jeszcze jeden silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 125 KM, który jest zdecydowanie lepszym wyborem. Słabszy napęd wyraźnie nie radzi sobie z ważącym 1178 kg samochodem i to w każdym zakresie prędkości obrotowych silnika. Kierowca ma poczucie, jakby auto miało wszczepiony układ spowalniający, który nie pozwala rozwinąć silnikowi pełnej mocy

Dlatego Vengę z benzynowym silnikiem 1,4 l należy traktować tylko w kategorii pojazdu miejskiego. Wyprzedzanie ciężarówek podczas jazdy z wyższymi prędkościami, z kompletem pasażerów i bagażem testowaną odmianą Kii Vengi było delikatnie mówiąc uciążliwe, a auto przypominało bardziej grymaszącego, obłożonego pakunkami osiołka niż dynamiczny pojazd dla młodych małżeństw. 

Zawieszenie Vengi niezbyt komfortowo tłumi nierówności nawierzchni. Podczas jazdy po nierównym asfalcie we wnętrzu nieprzyjemnie trzęsie, a z okolic tablicy przyrządów dochodzą różnego rodzaju trzaski.

O wiele lepiej układ zawieszenia wypada na równym asfalcie. Wtedy uwydatniają się zalety twardego zestrojenia. Auto dość dobrze „trzyma się” drogi na szybko pokonywanych łukach. Układ kierowniczy mógłby być nieco precyzyjniejszy, ale i tak zasługuje na dobra ocenę. 

W codziennej eksploatacji Kii pomagają stosunkowo niewielki promień skrętu (5,2 m), spore lusterka boczne oraz dobra widoczność z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach. 

Zobacz także: Samochód (prawie) sportowy

Wybór z rozsądku?

Cennik Vengi otwiera kwota 39 900 zł. To niewiele biorąc pod uwagę obszerność pojazdu. Dopłacając 7 tys. zł można nabyć Vengę z dieslem o takiej samej mocy 90 KM. Według danych producenta silnik wysokoprężny zużyje o 2l/100 km mniej paliwa podczas jazdy w ruchu miejskim, ale nie ma nic za darmo. Zgodnie z tą samą tabelą Kia z silnikiem Diesla od 0 do 100 km/h rozpędza się o 1,7 s wolniej niż odmiana z jednostką benzynowa o tej samej mocy. Przy marnych odczuciach co do dynamiki testowanego egzemplarza, możemy sobie wyobrazić, że poruszanie się dieslem to zajęcie dla bardzo cierpliwych kierowców.

Dlatego osoby, które chcą traktować Vengę jako auto rodzinne – a auto rzeczywiście sprawdzi się w tej roli – i co jakiś czas podróżować z rodziną na wakacje powinien skłonić się ku mocniejszym i zarazem bardziej dynamicznym odmianom. Najsłabsze wersje silnikowe nawet w najbogatszej odmianie wyposażeniowej m.in. z tzw. Inteligentnym kluczykiem, automatyczną klimatyzacją, zaawansowanym systemem audio, systemami – kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy dostępnymi bez dodatkowej opłaty można pozostawić pogromcom jedynie miejskich ulic.

KIA Venga 1,4 XL
Typ silnika: benzynowy
Pojemność: 1396 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworów: R4/16
Maksymalna moc: 90 KM/6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 137 Nm/4000 obr/min
Napęd: przedni
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Pojemność bagażnika: 422 litrów
Wymiary (dł./szer./wys.): 406,8/176,5/160 cm
Waga: 1178 kg
Rozstaw osi: 261,5 cm
V-max: 168 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h: 12,8 s.
Zużycie paliwa (miasto, trasa, średnia): 7,5/5,5/6,2 l/100 km
Cena: 54 900 zł

Zawieszenie Kii Venga jest zestrojone twardo, co pogarsza komfort podróżowania. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Kii Venga jest wygodny nawet na długich trasach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Kii Venga miejsca jest sporo. Cieszy środkowy podłokitnik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów wykonana jest z plastików przyzwoitej jakości. Całość jest czytelna. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Kii Vengi ma pojemność 422 l. Po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy płaską podłogę. Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Venga wyróżnia się na tle innych małych samochodów bardzo zgrabną sylwetką. Fot. Moto.wieszjak.pl
Spojler nad tylną szybą podkreśla sportowy charakter auta. Szkoda, że z benzynową jednostką 1.4/90 KM Kia Venga jest tak ospałym autem. Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

    Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

    Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.