REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda3 1,6 MZR: Hatchback z emocjami w standardzie

Piotr Migas

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Mazda 3 wygląda wyjątkowo efektownie jest również lżejsza i lepiej wykonana od poprzedniczki. Konkurencja Mazdy 3 z Forda i Hondy może mieć powody do obaw.

Bardzo często pierwsze spojrzenie na samochód, pozwala na jednoznaczne określenie charakteru danego pojazdu. W przypadku Mazdy3 jest to mieszanka elegancji i sportu – całość wygląda trochę jak dobrze skrojony, przylegający do ciała garnitur. We wnętrzu znajdziemy kontynuację tej samej linii, niestety nieco gorzej jest z materiałami. Podobnie jak w innych Mazdach są one po prostu za twarde. Za to miejsca dla pasażerów jest zadziwiająco dużo. Czteroosobowa rodzina, bez problemu wybierze się Mazdą 3 na wakacje, a nawet jeśli w ostatniej chwili dołączy do niej wujek pod postacią piątego pasażera, to ubytek komfortu będzie i tak niewielki.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3

REKLAMA

Deska rozdzielcza została logicznie posegregowana, choć w pierwszej chwili obfitość form może wywoływać odmienne odczucia. Zegary prędkościomierza i obrotomierza osadzono w głębokich tulejach. Dźwignia lewarka został podniesiona w porównaniu do poprzednika o 6cm i teraz sięganie po nią jest jeszcze łatwiejsze. Tym bardziej że wzorem innych modeli japońskiej marki precyzja jego działania jest niepodważalna. Na środku deski znajduje się słabo widoczny w świetle dziennym wyświetlacz komputera lub nawigacji. Niestety jak na współczesne standardy jest on stanowczo za małych rozmiarów, co utrudnia odczyt map.

Mazda 3 powstała na tej samej płycie podłogowej co Ford Focus, a to oznacza jedno – świetnie się prowadzi. Jednak w porównaniu do Focusa, czy swojego największego konkurenta, Hondy Civic, zawieszenie Mazdy 3 zestrojono tu nieco bardziej z naciskiem na komfort jazdy. Dzięki temu nierówności drogi nie wytrząsają z pasażerów śniadania. Zastosowanie poprzecznych wzmocnień gniazd amortyzatorów i poszerzenie punktów mocowania stabilizatorów, pozwoliło jednocześnie na zachowanie doskonałych jak na tę klasę własności jezdnych.

Zobacz również: Samochód (prawie) sportowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pod maskę Mazdy 3 trafiają cztery różne jednostki których spektrum mocy waha się od 105 KM w silniku 1,6 do stada 260 rumaków w ognistej wersji MPS. Silnik benzynowy pracujący pod maską testowanego egzemplarza z pojemności 1,6 krzesa 145 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W samochodzie o masie własnej 1180kg silnik ten wystarczy zaledwie do jazdy po mieście. W trasie chcąc zachować odpowiednią dynamikę np. przy wyprzedzaniu kolumn TIR-ów kierowca będzie musiał wkręcać jednostkę do 6000 obr. przy których osiągana jest maksymalna moc silnika Mazdy 3.

W tym przypadku niewielka moc wcale nie musi oznaczać braku emocji, chociaż patrząc na kształty nadwozia „trójki” pozostaje pewien niedosyt. Dwulitrowy motor generuje 150KM i można go nabyć z automatyczną skrzynią biegów. Przeszczepiony z Forda diesel ma 109 KM, ale za to wytwarza 240Nm momentu obrotowego i wydaje się doskonale łączyć kwestię osiągów i zużycia paliwa. Tylko czemu dla Mazdy taki kompromis wart jest aż 80 900 złotych?

Mazda 3 to mocna pozycja w świecie dynamicznych samochodów segmentu C. Z racji swojej usportowionej charakterystyki, stanowi bezpośrednią konkurencję dla Civica, chociaż Focus, czy Auris też mogą czuć jej oddech na karku. Za dobrze wyposażony egzemplarz z silnikiem 105KM, zapłacimy 67 900 złotych.

Wybrani konkurenci

Honda Civic, cena od 56 900 zł

Ford Focus, cena od 57 600 zł

Mazda3 1,6 MZR spokojnie poradzi sobie z zabraniem rodziny na wakacje. fot. Mazda
Mazda3 to połączenie elegancji i sportu. fot. Mazda
Za nieźle wyposażony egzemplarz Mazdy3 z silnikiem o mocy 105 KM zapłacimy 67 900 złotych. fot. Mazda
Mazda31,6 MZR to przedstawiciel marki Mazda w klasie aut kompaktowych. fot. Mazda
Karoseria Mazdy3 1,6 MZR jest pełna ostrych krawędzi i przetłoczeń, fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR z tylu wygląda równie drapieżnie jak z przodu. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR ma precyzyjny układ kierowniczy. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR to poważny konkurent dla m.in. Forda i Hondy. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR wygląda znacznie lepiej niż jej poprzednik. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR została zaprojektowana zgodnie z filozofią "Zoom-zoom". fot. Mazda
Zegary Mazdy3 1,6 MZR zostały umieszczone w głębokich tulejach. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR ma nieźle wykonane wnętrze, ale plastiki są zbyt twarde. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR oferuje dużą ilość miejsa dla kierowcy i pasażera. fot. Mazda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

REKLAMA