Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda3 1,6 MZR: Hatchback z emocjami w standardzie

Piotr Migas
Nowa Mazda 3 wygląda wyjątkowo efektownie jest również lżejsza i lepiej wykonana od poprzedniczki. Konkurencja Mazdy 3 z Forda i Hondy może mieć powody do obaw.

Bardzo często pierwsze spojrzenie na samochód, pozwala na jednoznaczne określenie charakteru danego pojazdu. W przypadku Mazdy3 jest to mieszanka elegancji i sportu – całość wygląda trochę jak dobrze skrojony, przylegający do ciała garnitur. We wnętrzu znajdziemy kontynuację tej samej linii, niestety nieco gorzej jest z materiałami. Podobnie jak w innych Mazdach są one po prostu za twarde. Za to miejsca dla pasażerów jest zadziwiająco dużo. Czteroosobowa rodzina, bez problemu wybierze się Mazdą 3 na wakacje, a nawet jeśli w ostatniej chwili dołączy do niej wujek pod postacią piątego pasażera, to ubytek komfortu będzie i tak niewielki.

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3

Deska rozdzielcza została logicznie posegregowana, choć w pierwszej chwili obfitość form może wywoływać odmienne odczucia. Zegary prędkościomierza i obrotomierza osadzono w głębokich tulejach. Dźwignia lewarka został podniesiona w porównaniu do poprzednika o 6cm i teraz sięganie po nią jest jeszcze łatwiejsze. Tym bardziej że wzorem innych modeli japońskiej marki precyzja jego działania jest niepodważalna. Na środku deski znajduje się słabo widoczny w świetle dziennym wyświetlacz komputera lub nawigacji. Niestety jak na współczesne standardy jest on stanowczo za małych rozmiarów, co utrudnia odczyt map.

Mazda 3 powstała na tej samej płycie podłogowej co Ford Focus, a to oznacza jedno – świetnie się prowadzi. Jednak w porównaniu do Focusa, czy swojego największego konkurenta, Hondy Civic, zawieszenie Mazdy 3 zestrojono tu nieco bardziej z naciskiem na komfort jazdy. Dzięki temu nierówności drogi nie wytrząsają z pasażerów śniadania. Zastosowanie poprzecznych wzmocnień gniazd amortyzatorów i poszerzenie punktów mocowania stabilizatorów, pozwoliło jednocześnie na zachowanie doskonałych jak na tę klasę własności jezdnych.

Zobacz również: Samochód (prawie) sportowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maskę Mazdy 3 trafiają cztery różne jednostki których spektrum mocy waha się od 105 KM w silniku 1,6 do stada 260 rumaków w ognistej wersji MPS. Silnik benzynowy pracujący pod maską testowanego egzemplarza z pojemności 1,6 krzesa 145 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W samochodzie o masie własnej 1180kg silnik ten wystarczy zaledwie do jazdy po mieście. W trasie chcąc zachować odpowiednią dynamikę np. przy wyprzedzaniu kolumn TIR-ów kierowca będzie musiał wkręcać jednostkę do 6000 obr. przy których osiągana jest maksymalna moc silnika Mazdy 3.

W tym przypadku niewielka moc wcale nie musi oznaczać braku emocji, chociaż patrząc na kształty nadwozia „trójki” pozostaje pewien niedosyt. Dwulitrowy motor generuje 150KM i można go nabyć z automatyczną skrzynią biegów. Przeszczepiony z Forda diesel ma 109 KM, ale za to wytwarza 240Nm momentu obrotowego i wydaje się doskonale łączyć kwestię osiągów i zużycia paliwa. Tylko czemu dla Mazdy taki kompromis wart jest aż 80 900 złotych?

Mazda 3 to mocna pozycja w świecie dynamicznych samochodów segmentu C. Z racji swojej usportowionej charakterystyki, stanowi bezpośrednią konkurencję dla Civica, chociaż Focus, czy Auris też mogą czuć jej oddech na karku. Za dobrze wyposażony egzemplarz z silnikiem 105KM, zapłacimy 67 900 złotych.

Wybrani konkurenci

Honda Civic, cena od 56 900 zł

Ford Focus, cena od 57 600 zł

Mazda3 1,6 MZR spokojnie poradzi sobie z zabraniem rodziny na wakacje. fot. Mazda
Mazda3 to połączenie elegancji i sportu. fot. Mazda
Za nieźle wyposażony egzemplarz Mazdy3 z silnikiem o mocy 105 KM zapłacimy 67 900 złotych. fot. Mazda
Mazda31,6 MZR to przedstawiciel marki Mazda w klasie aut kompaktowych. fot. Mazda
Karoseria Mazdy3 1,6 MZR jest pełna ostrych krawędzi i przetłoczeń, fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR z tylu wygląda równie drapieżnie jak z przodu. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR ma precyzyjny układ kierowniczy. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR to poważny konkurent dla m.in. Forda i Hondy. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR wygląda znacznie lepiej niż jej poprzednik. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR została zaprojektowana zgodnie z filozofią "Zoom-zoom". fot. Mazda
Zegary Mazdy3 1,6 MZR zostały umieszczone w głębokich tulejach. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR ma nieźle wykonane wnętrze, ale plastiki są zbyt twarde. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR oferuje dużą ilość miejsa dla kierowcy i pasażera. fot. Mazda
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

    Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie gorzej niż za późno!

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie umówiona wizyta u wulkanizatora może wyłączyć auto z użytkowania. Powód? Tym jest zmienność pogody.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Nie tylko diesla zresztą. To dziś ważne pytanie.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Spada udział diesli wśród pojazdów osobowych. A przecież dużymi krokami zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych.

    Rodzinny sedan Nissana. Odpowiedź na współczesny styl życia

    Rodzinny sedan Nissana to nic innego jak koncept Contemporary Lifestyle Vehicle. Auto bazuje na kultowym modelu Skyline.

    Kia EV9. Premiera 7-miejscowego, elektrycznego SUV-a z Korei

    Kia EV9. Premiera zdradziła wiele szczegółów dotyczących nowego elektrycznego SUV-a. Niektóre z funkcji pojazdu brzmią naprawdę imponująco.

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Będziecie zaskoczeni!

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Japończycy mają się czym pochwalić. Szczególnie że mówimy tylko o jednej generacji auta i 7 latach obecności na rynku.

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. Nowy plan rozwoju marki

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. To efekt ogłoszenia trzyletniego średniookresowego planu na lata fiskalne 2023-2025 "Challenge 2025".

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?