Kategorie

Opel ecoFLEX: art eco

Piotr Dziedzic
opel ecoFLEX
opel ecoFLEX
Opel
Opel stosując nowe technologie ecoFLEX stara się zwiększyć efektywność silników, zoptymalizować proces spalania i ograniczyć nadmierną masę komponentów. Dla Opla numerem 1 jest ekologia i ochrona środowiska, a jednocześnie bycie przyjaznym dla samych kierowców.

Trend bycia "eko" jest charakterystyczny dla wielu dzisiejszych producentów, np. BMW oferuje w serii 5, z dieslowskim silnikiem 2.0 o mocy 180KM, możliwość naciśnięcia przycisku eco, co pozwala na spalanie poniżej 5 litrów na 100km. Jednak Opel stara stworzyć trend mający na celu wzbudzenie świadomości ekologicznej, no i przy okazji zarobienie na reprezentowaniu tej idei.

Nowe technologie pod maską Opli ecoFLEX

System VVT – zmienne fazy rozrządu

Pozwala on na zmianę cyklu pracy zaworów dolotowych i wylotowych dla optymalizacji przepływ powietrza w procesie spalania. System dostosowuje parametry pracy do bieżącego obciążenia jednostki, zapewniając zwiększone osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa.

Zobacz też: Test Toyoty Prius: (Eko)logiczna?

Zmienna geometria turbiny

Dla wyeliminowania efektu „turbodziury” przy niskich obrotach silnika wykorzystuje się technologię turbosprężarki o zmiennej geometrii. Elektroniczne czujniki kontrolują położenie jej elementów, celem zwiększenia efektywności podzespołu. Są one o wydajniejsze niż zwykłej „turbiny” i zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

System wielokrotnego wtrysku common rail

Bardzo szybkie wtryskiwacze umożliwiają 8 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu pracy silnika. Efektywność spalania jest większa – w efekcie uzyskuje się wyższy komfort jazdy, cichszą pracę silnika, niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii

Zobacz też: Hybrydowe Toyoty wygrały eko-rajd

Zmienne długości kolektora dolotowego uzyskuje się za pomocą specjalnego zaworu. Prędkość strumienia powietrza przy mniejszych obrotach zostaje zwiększona dzięki skierowaniu go przez długi i wąski kanał, co zapewnia wyższy moment obrotowy. Przy wyższych obrotach, dla osiągnięcia maksymalnej mocy, otwiera się krótszy kanał o większym przekroju.

Poprawa parametrów niezwiązanych z silnikiem w myśl „szczegóły też mają znaczenie”

Aerodynamika

Opór powietrza jest czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa i emisje spalin, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Dlatego też modele ecoFLEX obniżone zawieszenie i specjalnie ukształtowany przód auta i aktywną żaluzję osłony chłodnicy. Ma to powodować redukcję oporu i w rezultacie spalania.

System Start/Stop

To rozwiązanie pozwala na oszczędność paliwa i tym samym zmniejszenie emisji spalin. Po zatrzymaniu i włączeniu biegu jałowego, silnik jest automatycznie wyłączany. Wznowienie jego pracy następuje po ponownym wciśnięciu pedału sprzęgła. Astra 1.3 CDTI ecoFLEX, która zadebiutowała dość niedawno, jest wyposażona w technologię Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa do 3,9 litra oleju napędowego na 100 km, a emisję spalin do 104 g/km CO2 (dla wersji Sports Tourer: 4,1 litra i 109 g).

Zobacz też: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Opony o niskich oporach toczenia

Opory toczenia opon są istotnym czynnikiem wpływającym na spalanie. Obniżenie oporów toczenia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3-5%, co w cyklu miejskim może wynieść ok. 0,25l na 100km.

Optymalnie dobrane przełożenia

Opel twierdzi, że niedogodności związane z ograniczeniem dynamiki poprzez długie przełożenia w skrzyni biegów udało się wyeliminować dzięki połączeniu dłuższych przełożeń ze zwiększoną mocą silników i wysokim momentem osiąganym przy niskich obrotach.

Opel Corsa ecoFLEX

Nowa Corsa ecoFLEX jest napędzana silnikiem 1.3 CDTI o mocy 95 KM doładowanym turbiną i zmiennej geometrii (moment obrotowy 190 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min.) wraz z  zastosowaną nową technologią Start/Stop. Jednostka ta spełniająca standardy emisji Euro 5 i jest wyposażona w filtr cząstek stałych. Samochód potrzebuje jedynie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km i emituje zaledwie 94 g/km CO2 w wersji trzydrzwiowej (w pięciodrzwiowej: 3,6 l/100 km i 95 g/km).

Zobacz też: Ford Fiesta Econetic – jazda Eko(nie)logiczna

Jednostka napędowa Corsy ecoFLEX łączy dwie idee: niewielką emisję CO2 oraz wysokie osiągi. Specjaliści z Opla udoskonalili kalibrację silnika, aby zwiększyć moment obrotowy na niskich obrotach oraz moc maksymalną, co pozwoliło na nowe zestrojenie skrzyni biegów. Dla aut pięciobiegowych wydłużono przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i poziom emisji CO2 do wartości poniżej 100 gramów. Nowa Corsa ecoFLEX rozwija prędkość maksymalną 177 km/h i potrzeba jej tylko 12,3 s. aby osiągnąć 100 km/h.

Zgodnie z myślą ecoFLEX udoskonalono aerodynamikę auta obniżając je o 20 mm oraz poprawiając przepływ powietrza przez wloty, a koła otrzymały nowe, bardziej efektywne kołpaki. Corsa ecoFLEX jest wyposażona w specjalne opony w rozmiarze 175/70, o niskich oporach toczenia, montowane na lżejszych o 7.4 kg, stalowych felgach o rozmiarze 14 cali.

Zobacz też: Lifting Toyoty Prius

Opel Insignia ecoFLEX

Ciężkie do pogodzenia wydaje się pogodzenie 160 KM i ekologii. Jednak dokonali tego inżynierowie Opla modyfikując Opla Insignię 2.0 CDTI. Oto rezultat uzyskany dzięki zaawansowanej technologii sterowania silnikiem, zmianie przełożeń przekładni, zastosowaniu odpowiedniego ogumienia i wskaźnikowi zmiany biegu: zużycie paliwa: miasto 6,3-16,6, autostrada 4,0-7,8, cykl mieszany 4,9-11,0 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 129-258 g/km- wedle założeń producenta. Producent o wiele się nie pomylił. Dynamika naprawdę zachwyca. Sto kilometrów normalnej jazdy z prędkością 90-110 km/h, wyprzedzaniem i całkowitym brakiem jakichkolwiek zasad ecodrivingu zakończyło się dość zaskakująco. 4,3 l/100 km, a to przecież mniej niż podaje producent. Rekordziści osiągnęli jeszcze lepszy wynik i to przy podobnej prędkości (3,8 l/100 km). To właśnie jest ekologia!

Zobacz też: W USA sprzedano ponad milion Priusów

MPV Opla, czyli Meriva ecoFLEX

Opel Meriva z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX emituje zaledwie 119 g/km CO2 oraz spala tylko 4,5 l/100 km benzyny. Dzięki mocy 95 KM silnik ten nie dostarcza wiele emocji i radości podczas prowadzenia. Mizerne przyspieszenie, słaba dynamika. Tym tylko można określić ten samochód.  Jedynym plusem tego samochodu jest zużycie paliwa: miasto 5,6-8,8, autostrada 3,9-5,4, cykl mieszany 4,5-6,7 l/100 km. Emisja CO2: cykl mieszany 119-168 g/km.

Opel Astra ecoFLEX

Wersja ecoFlex jest najbardziej ekonomiczną dostępnych. W przypadku Astry to turbodiesel 1,3 CDTI, który dysponuje mocą 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm. Po tak małym silniku nie można spodziewać się wiele, więc wyraźne reakcje na dodanie gazu, zwłaszcza przy nieco wyższych prędkościach bardzo mile zaskakują. Według danych producenta Astra EcoFlex potrzebuje aż 14,7 sekundy na osiągnięcie 100 km/h, a jej maksymalna prędkość to 174 km/h, jednak pomimo mizernego przyspieszenie, nie można czuć się zawalidrogą. Średnie spalanie podczas jazdy ekonomicznej to 4,9 l. Według danych producenta można osiągnąć 4,2 l/100 km, otrzymując przy tym emisję dwutlenku węgla na poziomie 109 g/km.

Zobacz też: Zbyt cichy Prius

Opel Zafira ecoFLEX

Silnik 1.4T, wydaje się, że powinno byc ok. Jednak odczucia z jazdy są jednak inne. By poruszać się chociaż trochę dynamicznie w mieście, silnik trzeba męczyć wyższymi obrotami. Jednocześnie powyżej około 5000 obr./min. czuć już spadek momentu. W trasie natomiast, aby uniemożliwić mu przemianę w "smoka" należy przestrzegać przepisów i unikać prędkości rozwijanych na autostradach. Producent podaje średnie zużycie paliwa w mieście na poziomie 8,1 l/100 km. Zafira Tourer z systemem Start/Stop spala średnio 9,7 l/100 km. Jednak niemożliwe jest utrzymanie spalania na trasie podanego przez producenta:5,3l/100km.

Jak widać, promowanie nowych idei popłaca, gdyż stwarza to możliwości łączenia różnych wizji samochodów. Nie wszystko Oplowi do tej pory się udało, jednak jest na dobrej drodze do tworzenia samochodów ekologicznych i dynamicznych. Czekamy na więcej...

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.