Kategorie

Manewr

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy kierowcy w ogromnej większości przypadków zachowują się na skrzyżowaniach skandalicznie. Tylko jeden zmotoryzowany na stu, na widok zapalającego się żółtego światła natychmiast zaczyna hamować. Reszta – gwałtownie przyspiesza.
Nieraz, aby dojechać do zaplanowanego celu, trzeba opuścić asfaltową lub betonową szosę i zjechać na drogę gruntową. Takie drogi, odpowiednie dla pojazdów konnych, nie są przyjazne samochodom.
Ulewny deszcz jest sporym utrudnieniem. Nie zawsze wycieraczki nadążają z usuwaniem wody z szyby. Często na jezdni powstają kałuże, po wjechaniu w które można zalać silnik.
Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi.
Zawracanie, czyli zmiana kierunku jazdy o 180 stopni, nie jest manewrem prostym i bezpiecznym. Można go wykonywać jedynie tam gdzie nie jest to zakazane.
Sam skręt w lewo w ruchu miejskim to nie łatwy manewr. Gdy na skrzyżowaniu pojawią się także tramwaje, a sygnalizacja nie zarządza ruchem skręcających w lewo lub w prawo, skręt w lewo może być trudny.
Bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, a zwiększamy je w miarę poprawy naszych umiejętności jako kierowców. Oto kilka porad, jak stać się lepszym kierowcą a co za tym idzie, zapewnić sobie i innym maksimum bezpieczeństwa.
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.
Częstym zjawiskiem podczas jazdy po drogach piaszczystych, błotnistych lub przysypanych śniegiem jest tzw. zakopanie się samochodu.
„Prędkość bezpieczna” to określenie bardzo nieprecyzyjne. Bez względu na to, z jaką prędkością pojazd się porusza, ruch ten może stwarzać zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.
Zwykle pod pojęciem kolumny pojazdów rozumie się zorganizowaną grupę aut, należących często do jednego właściciela, które poruszają się drogą z jednakową prędkością i dążącą do wspólnego celu.
Wracając do zaparkowanego samochodu bywamy niemile zaskoczeni. Zdarza się, że właściciele sąsiadujących pojazdów zaparkowali auta w taki sposób, że skutecznie utrudnili nam wyjazd.
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.
Wozy konne to prawdziwa zmora polskich dróg. Nocą są najczęściej całkowicie niewidoczne: nie mają widocznego dla innych użytkowników drogi oświetlenia, ale najczęściej także nie są wyposażana nawet w światła odblaskowe.
Bardzo często cofanie wymaga dużej precyzji, np. gdy trzeba wjechać do warsztatu nad kanał rewizyjny, pomiędzy jakieś przedmioty, leżące na drodze itp.
Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.
Czasem nie ma innego wyjścia i trzeba zapakować samochód na drodze o dużym spadku. W takim przypadku samo użycie hamulca postojowego i włączenie najniższego biegu może nie wystarczyć.
Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. To efekt jazdy po nich przeładowanych ciężarówek.
Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto.
Jak uniknąć poślizgu? Wielu kierowców nurtuje to pytanie, na które nie zawsze potrafią znaleźć odpowiedź. W poradniku radzimy jak postępować w razie poślizgu.
Proporcjonalnie do wzrastającej liczby samochodów na drogach, zmniejsza się ilość miejsc parkingowych. Dlatego koniecznością staje się maksymalne wykorzystywanie już istniejących miejsc. Jak więc parkować na zatłoczonych parkingach tak, aby nie uszkodzić sobie i innym pojazdów, a przy tym móc wysiąść?
Bywa czasem, na szczęście rzadko, że trzeba ruszyć pod górę, a skorzystanie z pomocy hamulca ręcznego jest niemożliwe. Taka sytuacja ma miejsce w samochodach, w których hamulec postojowy zaciąga się naciskając lewą nogą specjalny pedał, zaś zwalnia przez pociągnięcie za odpowiednie cięgło.
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.
Aby osiągnąć najwyższy stopień wtajemniczenia w dziedzinie cofania z przyczepą należy opanować manewr najtrudniejszy: wjazd tyłem do bramy lub pomiędzy zaparkowane inne samochody.
Cofanie z przyczepą po łuku nie jest łatwym manewrem. Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się wykonywania tego manewru i jak bezpiecznie cofać po łuku z przyczepą.
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.
Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa, w skrajnym wypadku nawet o 50%.
Długie, wielokilometrowe podjazdy i zjazdy na górskich drogach to prawdziwa zmora kierowcy. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas jazdy w górach.
Z uwagi na często zmieniającą się aurę oraz na to, że droga wiodąca przez góry nigdy nie prowadzi na jednym poziomie, kierowcę podczas jazdy czekają dziesiątki różnych niespodzianek, najczęściej niemiłych.
Jazda zimą po górskich drogach jest bardzo trudna i ryzykowna. Trzeba liczyć się z oblodzonymi jezdniami, zachmurzeniami i zamgleniami, ograniczoną widocznością i zaspami śnieżnymi. Podpowiadamy jak należy przygotować się do jazdy w górach w warunkach zimowych.
Wjeżdżając na mało ruchliwe, zwykle nieutwardzone leśne drogi kierowcy często wyłączają myślenie. Tymczasem nawet w środku lasu należy być ostrożnym. Tu też są piesi… ale nieco inni. Podpowiadamy jak poruszać się autem w terenie leśnym.
Nocna jazda we mgle to przerażające doświadczenie. Poniższe wskazówki pomogą przewidzieć i zapobiec większości niebezpieczeństw, jakie jej towarzyszą.
Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Jazda podczas mgły jest jak jazda z zawiązanymi oczami.
Wieś rządzi się swoimi prawami. Nie zawsze są one zgodne z obowiązującymi przepisami. Najbardziej widać to na styku wiejskiej obyczajowości z ruchem samochodów na przebiegającej przez wieś drodze.
Umiejętność jazdy i hamowania na śliskiej nawierzchni to najwyższy stopień wtajemniczenia w zawodzie kierowcy. Wiele wypadków na drogach jest wynikiem jej nie opanowania.
Możliwość korzystania ze świateł przeciwmgłowych jest ograniczona. Wolno je używać jedynie w warunkach ograniczonej widoczności, przy czym tylne czerwone może być używane jedynie, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów.
Wyjazdy w góry albo parkowanie na wzniesieniach wydaje się łatwe, ale jak zabezpieczyć samochód, żeby nie zjechał i nie wyrządził komuś szkody bądź krzywdy?
Sprawę pierwszeństwa przejazdu regulują obowiązujące przepisy. Mimo to często dochodzi do kolizji i wypadków, a potem do ostrych dyskusji, kto w danej sytuacji miał pierwszeństwo, a kto je wymusił.
Manewrowi mijania towarzyszy bardzo ograniczona widoczność, pogorszona jeszcze przez efekt oślepiania światłami nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.
Mijanie się pojazdów jest manewrem prawie tak niebezpiecznym, jak wyprzedzanie, a w niektórych warunkach nawet bardziej. Błąd może doprowadzić do czołowego zderzenia przy ogromnej prędkości.
Czy postoje podczas jazdy są konieczne? Zmęczenie, potrzeby fizjologiczne, konieczność spożycia posiłku lub zakupu paliwa to okoliczności, zmuszające do przerwania jazdy na kilka do kilkunastu minut.
Nocą wyprzedzanie jest bardziej niebezpieczne niż w ciągu dnia. Mimo że od zmroku do świtu panuje zwykle mniejszy ruch na drogach.
Ponieważ manewr wyprzedzania należy do najniebezpieczniejszych, kierowcy obu uczestniczących w nim pojazdów powinni postarać się, aby przebiegał on płynnie i przebiegał w jak najkrótszym czasie.
Podczas jazdy poza miastem zdarza się, że trzeba wyprzedzać, gdy natężenie ruchu jest duże i na manewr pozostaje niewiele miejsca i czasu. Jest to dość niebezpieczne z powodu małego marginesu błędu.
Wyprzedzanie innych pojazdów na drogach jednopasmowych należy do najniebezpieczniejszych manewrów. Podpowiadamy, jak wykonać ten manewr bezpiecznie.
Kolizja nie musi wynikać z naszej winy, niemniej jednak szkody spowodowane przez innego kierowcę są równie dotkliwe. Podpowiadamy, uniknąć przykrych skutków brawurowej jazdy innych kierowców.
Na kursie nauki jazdy instruktorzy rzadko uczą nas dobrych nawyków. Oczywiście, pierwszym dobrym nawykiem jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg.
Przewożenie dużych przedmiotów samochodem jest kłopotliwe. W poradniku tym przedstawimy jak bezpiecznie przewieźć duży przedmiot, by nie narobić szkód sobie i innym.