REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do jazdy po zmroku w okresie zimy?

auto zima
auto zima

REKLAMA

REKLAMA

W okresie zimy zdecydowanemu pogorszeniu ulega widoczność na drogach. W ciągu dnia nisko położone na nieboskłonie słońce oślepia kierowców, natomiast zmrok nadchodzi szybko a pora nocna trwa najdłużej w całym roku. O czym pamiętać przygotowując się do zimowej jazdy autem?

Ograniczona widoczność w okresie zimy

Jesienią i zimą dni są krótkie i wcześniej zapada zmrok. To także oznacza, że częściej zdarza nam się jeździć samochodem, gdy jest ciemno. Złe warunki atmosferyczne w połączeniu ze zmierzchem mogą być bardzo niebezpieczne. Dlatego w tym czasie szczególnie zachowujmy ostrożność i przygotujmy się do jazdy w takich warunkach.

REKLAMA

Kontrola reflektorów

Ograniczona widoczność, trudności w dostrzeżeniu okolic drogi, innych uczestników ruchu oraz przeszkód sprawiają, że jazda po zmroku jest nie tylko trudniejsza, ale też bardziej niebezpieczna niż za dnia. – Jadąc po zmroku poza terenem zabudowanym często musimy liczyć wyłącznie na oświetlenie pochodzące z naszego auta. Brak oświetlenia ulicznego powoduje, że widoczność zależy od sprawności świateł naszego samochodu oraz od czystości reflektorów, lusterek i szyb – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Pomóc nam mogą także reflektory innych samochodów, które są dodatkowym źródłem światła. Dodatkowo tylne światła pozycyjne i światła stopu samochodu jadącego z przodu mogą nas informować o przeszkodzie, na którą natknął się kierowca, jeśli światła auta nagle znikają, oznacza to, że najprawdopodobniej znalazł się on za pagórkiem.

Zobacz też: Jak obniżyć zużycie paliwa zimą?

Ogranicz prędkość w czasie zimy

Po zmroku pojawia się problem z prawidłową oceną sytuacji na drodze, dlatego zwłaszcza kierowcy, którzy jeżdżą po nieoświetlonych drogach powinni przede wszystkim zredukować prędkość. Pozwoli nam to na wyhamowanie pojazdu i reakcję na przeszkodę na widzialnym dla nas odcinku drogi. Po zmroku długość tego odcinka zależy od zasięgu naszych reflektorów. – Światła mijania przeważnie oświetlają drogę jedynie na odległość około 50 metrów, a z kolei nie zawsze okoliczności pozwalają na użycie świateł drogowych. Dlatego zwolnijmy i dajmy sobie więcej czasu na reakcję w przypadku pojawienia się przeszkody na drodze – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zwróć uwagę na światła drogowe

Wielu kierowców zapomina jednak o włączonych światłach drogowych i oślepia innych uczestników ruchu. Jeśli będziemy w takiej sytuacji pamiętajmy, aby unikać patrzenia prosto w reflektory takiego auta. Najlepiej nauczyć się świadomie kierować oczy tuż za nadjeżdżający samochód. Niestety w pierwszym momencie choć na chwilę zostaniemy oślepieni przez nadjeżdżający pojazd, dlatego zawsze w takiej sytuacji zdejmijmy nogę z gazu i zredukujmy prędkość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA