Kategorie

Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny!

Kuba Brzeziński
Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny!
Ministerstwo Infrastruktury
Jesień i zima to moment, w którym pogoda lubi obfitować w wiatr. A jego silne podmuchy pojawiają się nagle i mogą być naprawdę niebezpieczne dla kierowców. Jak radzić sobie z bocznymi podmuchami wiatru?

Karoseria samochodu to nie tylko oryginalna stylizacja. Bardzo ważnym aspektem designu jest bowiem aerodynamika. To za jej sprawą samochód może jeździć szybciej, ale też i oszczędniej. I choć prace nad opływowym kształtem nadwozia kosztują producentów setki milionów euro, w szczególny sposób skupiają się na przodzie i tyle sylwetki. Co zatem z linią boczną? Tutaj zaczynają się pewne problemy dla kierowców. Szczególnie w sytuacji, w której pogoda na zewnątrz staje się wietrzna, a bok pojazdu zaczyna pełnić rolę czegoś na kształt żagla wyłapującego podmuchy.

Otwarta przestrzeń to raz. Dwa uważaj na ekrany!

Reklama

Na początek warto powiedzieć o tym, kiedy boczne podmuchy wiatru są najgroźniejsze. Przypadków takich jest kilka i zależną one od dwóch czynników. Pierwszym jest typ terenu. Boczny wiatr najmocniej odczuwają pojazdy poruszające się poza miastem - głównie w otwartej przestrzeni, czyli drogach otoczonych pustymi polami, ewentualnie na mostach. Poza tym boczne podmuchy wiatru mogą się okazać groźne wtedy, gdy auto wyjeżdża np. z lasu lub zza ekranu dźwiękowego. Po wyjechaniu na otwartą przestrzeń pojawia się bardzo silne uderzenie wiatru.

Drugim czynnikiem mającym wpływ na sposób działania podmuchów jest typ samochodu. Auta o niskim i opływowym nadwoziu oraz dużym rozstawie osi i kół - np. luksusowe limuzyny i coupe - zachowują się bardziej stabilnie nie tylko w dobrych warunkach drogowych, ale też w obliczu bocznego wiatru. Powiewy najmocniej oddziałują na samochody małe - segmentu A i B oraz minivany, vany oraz SUV-y. Czemu? Pojazdy tego typu zazwyczaj mają mocno ściętą linię boczną o dużej powierzchni oraz stosunkowo wysoko ustawiony środek ciężkości.

Boczny podmuch może zepchnąć auto na inny pas

Reklama

Boczne podmuchy wiatru występują nieoczekiwanie, a skutki ich działania mogą być niezwykle groźne. W najlepszym wypadku silny i nagły podmuch sprawi, że kierunek jazdy samochodu zmieni się. Auto zostanie zepchnięte w okolice osi jezdni, ewentualnie na przeciwległy pas czy do rowu. W skrajnie niekorzystnym scenariuszu auto może zostać nawet „podcięte” i w efekcie przewróci się na jeden z boków. Poważne skutki działania podmuchów sprawiają, że kluczowa staje się reakcja kierowcy.

W jaki sposób reagować w czasie wystąpienia bocznego podmuchu wiatru? Podstawą jest oczywiście zachowanie spokoju przez kierującego. Im bardziej nerwową reakcję podejmie, tym większa jest szansa na to, że pęd powietrza doprowadzi do sytuacji niebezpiecznej. Gdy wiatr zaczyna spychać pojazd a pasa ruchu, kierowca trzymając kierownicę obydwiema rękami powinien założyć tzw. kontrę - tj. skręcić koło w przeciwnym kierunku do tego, w którym spycha go wiatr. W ten sposób będzie mógł korygować tor jazdy i przeciwdziałać sile powiewów powietrza.

Boczny podmuch wiatru - kontra nie zawsze jest dobra!

Może się jednak okazać, że podmuch poderwie koła po jednej ze stron pojazdu. W tym przypadku zasada działania jest odwrotna. Kierownicę trzeba skręcić w tą stronę, która utraciła kontakt z nawierzchnią. Dzięki temu obniży się środek ciężkości, a samochód będzie w stanie odzyskać pełną trakcję. Czemu nie kontra? Bo ta może jedynie zwiększyć przechył boczny i doprowadzić do sytuacji, w której pojazd wyląduje na jednym z boków w rowie lub na środku drogi. Co ważne, po postawieniu pojazdu na kołach kierowca nadal powinien kontrolować tor jazdy. Może się bowiem okazać, że auto wpadnie np. w poślizg.

Warto pamiętać o tym, że wietrzna pogoda może przygotować dla kierowcy więcej zagrożeń, niż tylko te związane z oddziaływaniem na samochód. Silne podmuchy mogą zwalić na drogę gałęzie drzew lub przenieść na powierzchnię jezdni przedmioty, które są w stanie uszkodzić zderzak lub jedno z kół. Co musi zatem należy zrobić? Przede wszystkim wzmóc uwagę - szczególnie wtedy, gdy samochód porusza się w nocy, a kierowca ma słabą widoczność. Poza tym prowadzący powinien zredukować prędkość i w każdej chwili być gotowy do rozpoczęcia hamowania, ewentualnie wykonania manewru omijania przeszkody.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...