REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w przypadkowych kolumnach pojazdów?

Jakubowski Ryszard
Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi Fot. Fotolia
Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na wąskich i krętych drogach, szczególnie w górach, tworzą się bardzo często kolumny przypadkowych pojazdów, na czele których zawsze jedzie pojazd wolny, o małej mocy silnika lub bardzo mocno obciążony ładunkiem. Jada w takiej kolumnie nie jest ani łatwa, ani przyjemna.

Odstępy między pojazdami w takiej kolumnie, nazywanej czasem „rządkiem”, są zwykle zbyt małe, aby było możliwe bezpieczne wyprzedzanie. Niestety, trafiają się kierowcy, którzy albo nie zdają sobie z tego sprawy, albo liczą na przysłowiowy łut szczęścia lub na podporządkowanie innych kierowców swojemu brakowi elementarnej ogłady. Ci często usuwają się z drogi takiemu pojazdowi, prowadzonemu być może przez psychopatę lub człowieka o ograniczonej zdolności odróżniania zła od dobra.

REKLAMA

Zobacz też: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

REKLAMA

Jest to jedyny sposób na uniknięcie kolizji w sytuacji, gdy wyprzedzającemu nagle zagrozi czołowe zderzenie z pojazdem, jadącym z przeciwka. Ucieczka na pobocze, które na górskich drogach często nie istnieje lub jest bardzo wąskie, nie wchodzi w rachubę. Pozostaje hamowanie. Trzeba się do niego przygotować, widząc we wstecznych lusterkach „szarżującego nosorożca” z szalonym kierowcą wewnątrz. Na wszelki wypadek warto w takiej sytuacji delikatnie zmniejszać prędkość tak, aby utworzyć przed swoim samochodem dostatecznie dużą przestrzeń dla wyprzedzającego pojazdu, gdyby nagle musiał zakończyć swój ryzykowny manewr. W żadnym wypadku nie przyspieszać, ponieważ natychmiast zaczną przyspieszać inni, jadący za naszym autem.

Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi. W zasadzie należy ją prawie całkowicie skupić na tylnych światłach poprzedzającego pojazdu, nie zapominając jednak o kontrolowaniu co 2-3 sekundy sytuacji z tyłu. Z chwilą gdy kierowca tego samochodu zacznie hamować, będzie dostatecznie dużo czasu aby przyhamować na tyle płynnie, żeby nie doprowadzić do stłuczki z jadącym z tyłu pojazdem.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed złodziejem w korku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często obserwowanym zjawiskiem w kolumnach jest grupowe wyprzedzanie. Gdy nagle pojawi się możliwość wyprzedzenia wolno jadącego auta, nagle na lewym pasie pojawia się co najmniej kilka gwałtownie przyspieszających samochodów. Mało tego, niektóre z tych aut próbują wyprzedzania „na trzeciego”, często wyjeżdżając na lewe pobocze drogi. Tworzy się sytuacja, która może zakończyć się bardzo poważnym i groźnym w skutkach karambolem. Można w niej nie uczestniczyć, wiedząc że zazwyczaj na górskich drogach widoczność jest bardzo ograniczona. Tak więc szansę na zakończenie wyprzedzania zanim nie pojawi się pojazd, nadjeżdżający z przeciwka, ma zaledwie kilka samochodów. Rzadko kiedy starcza miejsca dla piątego i kolejnych. Tak więc jeżeli manewr wyprzedzania zaczęło już 5 lub więcej aut – zrezygnować i zaczekać na kolejną okazję lub na bardziej prosty odcinek drogi, na którym wyprzedzanie będzie zdecydowanie bezpieczniejsze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA