REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie?

Łukasz Kuźmiuk
Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie? / fot. GDDKiA
Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie? / fot. GDDKiA
Łukasz Jóźwiak
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Polskie autostrady nie są uważane za bezpieczne. Polscy kierowcy lubią przekraczać dozwoloną na autostradach prędkość, a przy tym wielu z nich nie wie, jak dokładnie powinni się zachowywać na drogach tego typu. Okupowanie lewego pasa, dziwne i gwałtowne manewry zatrzymywanie się na pasie awaryjnym bez ważnego powodu to powszechne zjawiska na polskich autostradach. Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie?

Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze

Stosowanie się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej to jedno, ale czasami na autostradach zdarzają się warunki, które zmuszają kierowcę do zdjęcia z nogi z gazu. Intensywne opady deszczu, gęsta mgła, oblodzona nawierzchnia, silny wiatr i duży ruch na drodze - wszystkie te elementy powinny skłonić nas do zmniejszenia prędkości jazdy, dzięki czemu będziemy mieli więcej czasu na reakcję w razie pojawienia się zagrożenia na drodze. Warto pamiętać, że w trakcie intensywnych opadów deszczu może dojść do zjawiska aquaplaningu, czyli tzw. poduszki wodnej uniemożliwiającej oponie styczność z asfaltem.

REKLAMA

Poruszaj się prawym pasem ruchu

O tym zapomina wielu polskich kierowców, blokując lewy i środkowy pas ruchu według własnego widzimisię. Prawo mówi jasno: “Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni”. Oznacza to tyle, że jeśli jest miejsce na zajęcie prawego pasa ruchu to powinniśmy z niego skorzystać, a nie ciągnąć się kilometrami lewym pasem. Zasada wyprzedzania na autostradzie jest prosta: upewnij się, czy lewym pasem nie porusza się szybciej jadący pojazd i masz możliwość wyprzedzenia innego pojazdu, przyspiesz, zjedź na lewy pas, po wyprzedzeniu pojazdu wróć na prawy pas, jeśli tylko jest taka możliwość. Taki sposób poruszania się po autostradach znacząco usprawnia ruch. Bardzo ważne jest, by na drogach trzypasmowych nie trzymać się nieustannie środkowego pasa - to zaburza przepustowość drogi i tak naprawdę z drogi trzypasmowej robi się droga dwupasmowa. Pamiętajmy: trzymajmy się prawego pasa, to nie jest nic uwłaczającego.

Stosuj regułę zamka błyskawicznego

Kolejna ważna zasada wpływająca na przepustowość dróg. W razie pojawienia się na drodze zwężenia należy stosować regułę zamka błyskawicznego. Oznacza to tyle, że w miejscu zwężenia pojazdy z dwóch pasów przejeżdżają naprzemiennie, dokładnie tak, jak zazębiają się ząbki w zamku błyskawicznym. Trzeba jednak pamiętać o jeszcze jednej, bardzo ważnej zasadzie - pojazdy poruszające się kończącym się pasem powinny dojeżdżać do samego końca pasa i dopiero w ostatnie chwili zmienić pas. Wcześniejsza zmiana pasa burzy harmonię i wprowadza niepotrzebny zamęt. Zjawisko tzw. szeryfowania, czyli blokowania kończącego się pasa ruchu, by wszystkie pojazdy poruszały się jednakową prędkością, należy piętnować.

Wszelkie manewry wykonuj płynnie

Jazda z prędkością 140 km/h to nie przelewki, dlatego trzeba pamiętać o płynnym wykonywaniu manewrów. Gwałtowna zmiana pasa ruchu może skończyć się utratą panowania nad pojazdem, z kolei bardzo mocne nagłe hamowanie w celu zmniejszenia prędkości może doprowadzić do najechania na nasz pojazd przez innego uczestnika ruchu drogowego.

Korzystaj z całej długości pasa rozbiegowego

Pas rozbiegowy służy do nabrania prędkości przed wjazdem na właściwy pas ruchu. Na pasie rozbiegowym przyspieszanie powinno być dynamiczne, by w jak największym stopniu zniwelować różnicę prędkości wobec pozostałych uczestników ruchu drogowego. Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem jest ślamazarne rozpędzanie się na pasie rozbiegowym i wjechanie na właściwy pas ruchu tuż przed inny pojazd - wypadek niemal murowany. Pasy rozbiegowe nie na darmo są wydłużone - projektuje się je po to, by każdy miał możliwość nabrania właściwej prędkości. Widząc pojazd rozpędzający się na pasie rozbiegowym warto w miarę możliwości ustąpić mu miejsca, zjeżdżając na lewy pas (po uprzednim upewnieniu się, że nie stworzymy zagrożenia dla innych kierowców) lub płynnie zmniejszając prędkość jazdy na własnym pasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o zachowaniu bezpieczniej odległości od poprzedzającego pojazdu

Tzw. jazda na zderzaku to wręcz proszenie się o kolizję i często główny powód karamboli na autostradach. Zachowanie bezpieczniej odległości od poprzedzającego pojazdu jest bardzo ważne, ponieważ to właśnie ten odstęp decyduje o tym, jak dużo czasu i miejsca mamy na manewry w razie wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa lub awaryjnego hamowania pojazdu znajdującego się bezpośrednio przed nami. Warto stosować tzw. zasadę trzech sekund - według niej musimy wypracować sobie taki odstęp od poprzedzającego pojazdu, by w miejscu, które on właśnie mija, znaleźć się nie wcześniej niż za trzy sekundy. W razie wystąpienia trudnych warunków pogodowych warto ten czas wydłużyć o kolejne kilka sekund.

Żadnego cofania i zawracania

Żadnego cofania i zawracania - od tego nie ma żadnych wyjątków. Cofanie i zawracanie na autostradach to jedne z największych głupot, jakie można popełnić na tego typu drogach. Uderzenie z prędkością 140 km/h w stojący w poprzek drogi samochód to niemal pewna śmierć dla osób biorących udział w zdarzeniu.

W razie awarii pamiętaj o zasadach postępowania

- Nie zatrzymuj się na pasie ruchu - na autostradzie obowiązuje zakaz zatrzymywania się.
- Pas awaryjny to nie miejsce na postój - można z niego skorzystać jedynie w przypadku awarii pojazdu.
- Włącz światła awaryjne.
- Załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy w odległości co najmniej 100 metrów za pojazdem.
- Pasażerowie dla własnego bezpieczeństwa powinni opuścić pojazd prawymi drzwiami i przejść za barierki energochłonne lub ekrany dźwiękochłonne.
- Wezwij pomoc.Na autostradach kolumny alarmowe są umieszczone co około 2 km. Niesprawny pojazd może holować tylko pomoc drogowa. W razie awarii skontaktuj się z Centrum Zarządzania Autostradą lub zadzwoń pod numer 112 lub 997. Dzwoniąc z telefonu komórkowego podaj swoje położenie odczytując informacje z najbliższego słupka kilometrowego.

Uwaga: furtki umieszczone w ekranach działają tylko w jedną stronę. Gdy zejdziesz przez nie z autostrady, to już tą samą drogą nie wrócisz.

Ostrzegaj innych kierowców o niebezpieczeństwie

Używaj świateł awaryjnych, gdy zbliżasz się do zatoru na drodze lub innego niebezpieczeństwa, mogącego spowodować kolizję.

Utwórz korytarz ratunkowy

Utworzenie korytarza ratunkowego często decyduje o życiu poszkodowanych w wypadku. Korytarz ten umożliwia szybkie i sprawne dotarcie służb ratowniczych na miejsce zdarzenia. Utworzenie korytarza ratunkowego jest proste: pojazdy z lewego pasa zjeżdżają na lewo (nawet na pas zieleni), a pojazdy z prawego pasa maksymalnie w prawo. W przypadku np. trzypasmowej jezdni korytarz ratunkowy powinien utworzyć się pomiędzy lewym a środkowym pasem ruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA