reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Teren > Jak jeździć po piasku?

Jak jeździć po piasku?

Jazda terenowa stawia przed kierowcą wiele wyzwań. Jednym z nich jest umiejętne opanowanie samochodu na luźnych nawierzchniach. Podpowiadamy jak radzić sobie z jazdą po piasku.

Ocena możliwości

Pokonywanie jakichkolwiek przeszkód w terenie wymaga przed rozpoczęciem jazdy dokładnej oceny zarówno możliwości samochodu jak i naszych umiejętności. Nie każde auto 4x4, nawet stricte terenowe, nadaje się do przemierzania pustynnych wydm bez odpowiedniego przygotowania. Podobnie jest z kierowcą, który bez właściwej wprawy, nawet w najlepiej przystosowanym pojeździe, może nie sprostać wyzwaniom jakie stawia jazda off-roadowa. Dlatego ważne jest wcześniejsze oszacowanie, czy możliwości tandemu kierowca-samochód są adekwatne do trudności terenu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy dobra zabawa kończy się już po kilku przejechanych metrach kompletnym zakopaniem auta.

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jako, że piasek piaskowi nierówny, warto kontrolować na bieżąco nawierzchnię, która za chwilę znajdzie się pod kołami. O ile wilgotny, ubity piasek nie stwarza dużych problemów, o tyle kopne, suche podłoże wymaga już szczególnej uwagi i odpowiedniej techniki jazdy.

Przygotowanie do jazdy

Przed wyruszeniem w teren powinniśmy najpierw zadbać o właściwe wyposażenie pojazdu. Nie trzeba chyba nikomu przypominać, że opony typu A/T to podstawa w jakichkolwiek wyprawach poza ubite trasy. Ponadto w naszym aucie powinny się znaleźć inne elementy niezbędne do jazdy po piasku, t.j. łopata, podnośnik z podstawą o dużej powierzchni (na piasku trudniej o solidne podparcie) oraz trapy, czyli podłużne podkładki pod koła ułatwiające ruszenie na luźnej nawierzchni. Przydatna może się okazać także wyciągarka, z której doświadczeni kierowcy potrafią zrobić użytek nawet na pustyni, gdzie brak jest miejsc do zakotwiczenia liny. Warto jest też mieć kogoś do pomocy, najlepiej z drugim autem terenowym, które może wyratować nas z opresji.

Zobacz też: Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Technika jazdy

Przed wjazdem w sypki piach włączamy reduktor i, o ile to możliwe, blokujemy mechanizmy różnicowe w napędzie tak, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy ma kołach oraz najlepszą trakcję. Możemy także zmniejszyć ciśnienie w oponach do ok. 1 atm, dzięki czemu będą się one lepiej wgryzały w nawierzchnię. Podczas jazdy należy unikać zmian biegów (chwilowe rozłączenie napędu może spowodować ugrzęźnięcie pojazdu) oraz gwałtownych prób zmiany prędkości – zarówno hamowania jak i przyspieszania. Najlepiej jest utrzymywać stałe tempo jazdy. Warto pamiętać, że mocne hamowanie tworzy przed kołami zwały piasku, z których pokonaniem auto może sobie nie poradzić. Jeżeli już musimy zatrzymać auto, zróbmy to w miejscu gdzie podłoże jest twardsze (chociażby zalega tam mokry, ubity piasek), a jeśli takiego brak, stańmy na pochyleniu – ułatwi to późniejsze ruszenie.

Zobacz też: Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Magda Judejko

Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, PM

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama