REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć po piasku?

Filip Lewandowski
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia
Doradzamy jak skutecznie pokonywać piaszczyste przeszkody. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda terenowa stawia przed kierowcą wiele wyzwań. Jednym z nich jest umiejętne opanowanie samochodu na luźnych nawierzchniach. Podpowiadamy jak radzić sobie z jazdą po piasku.

Ocena możliwości

Pokonywanie jakichkolwiek przeszkód w terenie wymaga przed rozpoczęciem jazdy dokładnej oceny zarówno możliwości samochodu jak i naszych umiejętności. Nie każde auto 4x4, nawet stricte terenowe, nadaje się do przemierzania pustynnych wydm bez odpowiedniego przygotowania. Podobnie jest z kierowcą, który bez właściwej wprawy, nawet w najlepiej przystosowanym pojeździe, może nie sprostać wyzwaniom jakie stawia jazda off-roadowa. Dlatego ważne jest wcześniejsze oszacowanie, czy możliwości tandemu kierowca-samochód są adekwatne do trudności terenu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy dobra zabawa kończy się już po kilku przejechanych metrach kompletnym zakopaniem auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jako, że piasek piaskowi nierówny, warto kontrolować na bieżąco nawierzchnię, która za chwilę znajdzie się pod kołami. O ile wilgotny, ubity piasek nie stwarza dużych problemów, o tyle kopne, suche podłoże wymaga już szczególnej uwagi i odpowiedniej techniki jazdy.

Przygotowanie do jazdy

Przed wyruszeniem w teren powinniśmy najpierw zadbać o właściwe wyposażenie pojazdu. Nie trzeba chyba nikomu przypominać, że opony typu A/T to podstawa w jakichkolwiek wyprawach poza ubite trasy. Ponadto w naszym aucie powinny się znaleźć inne elementy niezbędne do jazdy po piasku, t.j. łopata, podnośnik z podstawą o dużej powierzchni (na piasku trudniej o solidne podparcie) oraz trapy, czyli podłużne podkładki pod koła ułatwiające ruszenie na luźnej nawierzchni. Przydatna może się okazać także wyciągarka, z której doświadczeni kierowcy potrafią zrobić użytek nawet na pustyni, gdzie brak jest miejsc do zakotwiczenia liny. Warto jest też mieć kogoś do pomocy, najlepiej z drugim autem terenowym, które może wyratować nas z opresji.

Zobacz też: Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technika jazdy

Przed wjazdem w sypki piach włączamy reduktor i, o ile to możliwe, blokujemy mechanizmy różnicowe w napędzie tak, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy ma kołach oraz najlepszą trakcję. Możemy także zmniejszyć ciśnienie w oponach do ok. 1 atm, dzięki czemu będą się one lepiej wgryzały w nawierzchnię. Podczas jazdy należy unikać zmian biegów (chwilowe rozłączenie napędu może spowodować ugrzęźnięcie pojazdu) oraz gwałtownych prób zmiany prędkości – zarówno hamowania jak i przyspieszania. Najlepiej jest utrzymywać stałe tempo jazdy. Warto pamiętać, że mocne hamowanie tworzy przed kołami zwały piasku, z których pokonaniem auto może sobie nie poradzić. Jeżeli już musimy zatrzymać auto, zróbmy to w miejscu gdzie podłoże jest twardsze (chociażby zalega tam mokry, ubity piasek), a jeśli takiego brak, stańmy na pochyleniu – ułatwi to późniejsze ruszenie.

Zobacz też: Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

REKLAMA

Jeśli przejeżdżając przez piaskową przeszkodę poczujemy, że pojazd wyraźnie zwalnia a koła zaczynają wirować nie przenosząc napędu, najlepiej od razu odpuśćmy gaz i doprowadźmy do zatrzymania auta, gdyż dalsze próby przejazdu mogą skończyć się całkowitym zakopaniem auta i oparciem jego spodu o podłoże. Jedynym ratunkiem w tej sytuacji jest cierpliwe odkopanie kół i umieszczenie pod nimi trapów (konieczne będzie użycie podnośnika), po których można wyjechać z piaskowej pułapki. Wspomóc się można także wyciągarką.

Przed podjęciem próby wjazdu na wydmę, której przeciwległego zbocza nie widać zza kierownicy, bardzo ważny jest rekonesans. Dlatego zatrzymując auto w miejscu umożliwiającym ewentualny odwrót należy samodzielnie zbadać szczyt wzniesienia oraz teren za nim, oceniając przy tym możliwości oraz sposób jego pokonania (chodzi o wyeliminowanie ryzyka zawiśnięcia podwoziem na przełamaniu). Dopiero po takim sprawdzeniu i znalezieniu odpowiedniej drogi podejścia można rozpocząć podjazd. Pewna uwaga tyczy się także trawersowania zboczy wydm. Otóż należy pamiętać, że auto jadące w poprzek sypkiego wzniesienia będzie się mimowolnie zsuwać i dlatego wymaga stałego korygowania kursu poprzez skręt kół w stronę szczytu.

Powyższe zasady to tylko ogólne wskazówki, które powinny być traktowane jako punkt wyjścia do zdobywania własnych doświadczeń za kierownicą samochodu terenowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA